pony verzet geen stap tijdens inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cajushe

pony verzet geen stap tijdens inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 14:19

Ik hoop dat het onderwerp hier goed staat!
Ik zal de situatie even voor u uitleggen

Het is een 4 jarige pony welsh kruising ijslander ,en ontzettend eigenwijs.
Hij is bekend met het hoofdstel en.met zadel.
Bij longeren ontstond het eerste probleem, hierbij wilde hij totaal.niet meewerken, en verzette ook geef stap. Hij reageer niet op stem of zweep. Ook goed gedrag belonen geefet hij geen gehoor aan. Omdat longeren niet ging hadden we een paar maanden geleden besloten te beginnen met rijden, wij dachten dat hij longeren gewoon.niet leuk vondt. De eerste x dat zijn verzorgster erop stapte was hij harstikle braaf, hij stond netjes stil, en.liep de bak door alsof hij het al.jaren deed. Dit ging zo een paar keer heel erg goed, steeds beloond en gestopt als hij braaf was, en eigenlijk wss er niets aan de hand. Totdat hij sinds kort besloten heeft dat hij het noet meer gaat doen. Zodra ze erop stapt verzet hij geen stap mee. Hij reageert niet op stem, en ook niet op zweep. Hij maait met zijn voorbenen en schopt met zijn achterbenen naar haat, we hebben het lief gevraagd en streng gevraagd ,maar hij heeft echt overal maling aan. Wij zijn eigenlijk een beetjw out of options, en.we hopen.hier.nog wat tips en trucs te krijgen!

Annabel

Re: pony verzet geen stap tijdens inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:24

Laten doen door iemand die er verstand van heeft.

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 14:28

Zijn verzorgster heeft veel ervaring en verstand van paarden, alleen heeft de pony schijt aan alles en iedereen ,om het maar even zo te zeggen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:29

Tegen hoefbevangenheid aan of andere klachten?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:30

Een pony heeft nooit schijt aan alles en iedereen. Deze pony snapt jullie niet. En zou hem/haar weg brengen naar iemand die er meer verstand van heeft hoe je een pony in moet rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:33

Deze pony snapt het niet, sommige vluchten dan, andere blijven staan en zetten geen stap meer. Dit is een geval waarmee je alles stapje voor stapje moet gaan doen. Leren wijken voor druk, leren voorwaarts gaan door druk en belonen door druk eraf te halen. Daarbij kun je de stemhulp eraan koppelen. Pas als ddat allemaal in orde is, kun je aan de gang gaan met rijden. Maar ook hier weer in babystapjes.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:37

Cajushe heb eventjes in je profiel gespiekt. Is het Iwan? En ben jij het die op hem rijdt?

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:39

Eens met Joolien. Ik zou hier zelf eerst weer terug gaan naar het beginwerk. Gehoorzaamheid aan de hand oefenen, stemhulpen aanleren, longeren met dubbele lijnen etc. Verder kan het nooit kwaad om eens iemand mee te laten kijken die wat meer ervaring met dit gedrag heeft als jij en je verzorgster.

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 14:40

De pony is medisch helemaal in orde dus daar kan.het niet aan liggen, we hebben heel rustig aan gedaan, longeren vondt hij niks, dus hebben we dat ook niet verder gepusht, het rijden.leek hij lwuk tw vinden, ging ooj prima ,maad nu is er werkelijk.niets waardor hij ook maar een stap verzet, het gedrag toont zich trouwens.niet alleen.bij het inrijden, maar ook bij poetsen loslopen in de bak enz(er zijn drie paarden die we altijd even loslaten.lopen in de bak, over de hoefslag, als er geen tijd is om te rijdsn)

Pony is trouwens.wel oo stem opgevoed, en.wanneer hih wilt, luisterd hij er ook naar. Hoofd buigen.helpt trouwe.s ook niet, hij vouwt zichzelf gewoon dubbel als het moet

@Jolien
Wij zitten dus een.beettje in een.dilemma of het niet snappen is,de pony heeft van zochzelf al een.behoorlijk eigenwijs en.ondeugend karakter, hij luisterd vaak alleen als hih er zin in heeft. En ook omdatvhet rijden echt een paar x heel goed is gegaan, vragen.wij ons af of het alleen.het niet snappen is ,of dat hij ons gewoon voor de gek houd

Nee het is.niet iwan, het is een voskleurige pony, welsh kruising ijslander, ik rijd.niet op hem, ik pas er.niet op hoor haha

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 14:41

Jolien en.loe loe bedankt voor de tips trouwens!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:43

Hij snapt het niet, sluit zich af en met alles wat je vraagt wordt z'n onbegrip groter en de muur om hem heen dikker.

Stuur hem naar iemand die de deur in die muur kan vinden en hem kan uitleggen wat de bedoeling is, voor hij echt nergens meer op reageert.

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 14:43

pien_2010 schreef:
Cajushe heb eventjes in je profiel gespiekt. Is het Iwan? En ben jij het die op hem rijdt?

Ik wist noet dat ik een.foto had staan, haha ,maar het is de pony Dre, en.ik rijd.niet op hem, maar een ander meisje

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:45

Het ligt in elk geval niet aan de pony. En longeren doe je niet omdat ie het niet leuk vindt? Dan begrijpt ie dit ook niet, logisch dat het niet leuk is dan.

Zoals zovaak wordt gezegd in dit soort topics: waar is de instructie? Wie helpt jullie?

Edit: zoals LBL... voor mij zegt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:46

Paarden zijn niet eigenwijs of houden je niet voor de gek, paarden zijn reactiedieren en reageren op het moment. Dus waarschijnlijk gaat er in de basis al iets mis.
Longeren moet elk paard gewoon kunnen, als hij daar al niet naar je luistert begrijpt hij je ook dan al niet, maw wordt hem niet duidelijk wat je van hem wilt. Sommige paarden hebben het zo door, sommige zijn zo gevoelig dat op een verkeerde plek met een verkeerde houding staan al invloed heeft.

Dit bedoel ik niet banketstaaf maar zoek de fout bij jezelf. Leer duidelijk te zijn naar je pony met kleine signalen en geef de pony de tijd.

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 14:47

Marocje schreef:
Het ligt in elk geval niet aan de pony. En longeren doe je niet omdat ie het niet leuk vindt? Dan begrijpt ie dit ook niet, logisch dat het niet leuk is dan.

Zoals zovaak wordt gezegd in dit soort topics: waar is de instructie? Wie helpt jullie?

Edit: zoals LBL... voor mij zegt ;)

Longeren was helemaal een drama, dus zijn we het op een andere.manier gaan.proberen, en dat is rijden, en dat leek.beter te gaan vandaar. Omdat hij er anders alleen.maar negatieve ervaeingen zou overhouden aan.het longeren

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:48

voordat iedereen roept dat hij het niet snapt...er bestaan inderdaad pony's die gewoon erg eigewijs zijn en het niet willen snappen.Soms ligt het wel degelijk aan de pony.
Je moet het dan op een andere manier aanpakken...welke weet ik niet want ik ken dit geval niet.

Joolien....heb je weleens met andere paarden te maken gehad dan de hoog in het bloed staande paarden waar jij doorgaans mee werkt?
Een pony is echt totaal iets anders hoor ;)

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 14:49

Joolien schreef:
Paarden zijn niet eigenwijs of houden je niet voor de gek, paarden zijn reactiedieren en reageren op het moment. Dus waarschijnlijk gaat er in de basis al iets mis.
Longeren moet elk paard gewoon kunnen, als hij daar al niet naar je luistert begrijpt hij je ook dan al niet, maw wordt hem niet duidelijk wat je van hem wilt. Sommige paarden hebben het zo door, sommige zijn zo gevoelig dat op een verkeerde plek met een verkeerde houding staan al invloed heeft.

Dit bedoel ik niet banketstaaf maar zoek de fout bij jezelf. Leer duidelijk te zijn naar je pony met kleine signalen en geef de pony de tijd.

Dankjewl, ik zal het er eens met haar over gaan hebben

Cajushe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 14:51

geerke schreef:
voordat iedereen roept dat hij het niet snapt...er bestaan inderdaad pony's die gewoon erg eigewijs zijn en het niet willen snappen.Soms ligt het wel degelijk aan de pony.
Je moet het dan op een andere manier aanpakken...welke weet ik niet want ik ken dit geval niet.

Joolien....heb je weleens met andere paarden te maken gehad dan de hoog in het bloed staande paarden waar jij doorgaans mee werkt?

Dat is dus ooj ons dilemma, als hij wilt ,kan.hij luisteren , maar als hij er geen zin heeft gebeirt het niet, en dat geld eigenlijk voor alles, hij vertikt het gewoon. Want hij heeft het al vaak genoeg wel goed gedaan, en soms doet hij het gewoon.niet, en dan.kan je op je.kop gaan staan ,maar het interesseert hen wcht niwt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:51

geerke schreef:

Jazeker. Tinkers, fjorden, friezen. Elke paard is anders, gevoelig of minder gevoelig, maar de basis blijft hetzelfde.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:52

Ook in het geval van wel begrijpen maar eigenwijs zijn, heb je iemand nodig die weet dit aan te pakken en het voor de pony leuk kan maken om mee te werken.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 14:59

Joolien schreef:

Dit dus...
Terug gaan naar de basis en via grondwerk aan jullie relatie werken. Elkaar leren begrijpen en signalen herkennen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:00

maar de basis bereik je door een bepaalde manier van werken....ik kan je vertellen dat dat bij pony's totaal anders is dan bij paarden.Natuurlijk heb je er ook normale pony's tussen zitten.
Ik heb een keer een pony proberen te longeren...daar ben ik mee opgehouden,wat een ramp.
En ik heb heel wat paarden beleerd,zonder problemen.En dan in ene zit er een zwakzinnige tussen :+

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:14

Cajushe schreef:
.
Dat is dus ook ons dilemma, als hij wilt ,kan.hij luisteren , maar als hij er geen zin heeft gebeurt het niet, en dat geld eigenlijk voor alles, hij vertikt het gewoon. Want hij heeft het al vaak genoeg wel goed gedaan, en soms doet hij het gewoon.niet, en dan.kan je op je.kop gaan staan ,maar het interesseert hen echt niet

Dat ken ik van onze oudste merens toen hij jong was. Dan rest maar één ding. En dat is gewoon wachten tot hij het wel doet. Dat ALTIJD. Heb wel eens vier uur met hem in het bos gestaan en ik ken iemand met een merens die 's ochtends begon en later op de dag haar man heeft gebeld met de vraag of hij even boterhammen kwam brengen.
Uiteindelijk gaan ze altijd. Op een gegeven ogenblik was het zo dat paard stopte en dan zei ik: "ik heb alle tijd hoor HErcule dat moet je onderhand toch wel weten". Dan zuchtte hij diep en dan ging hij door.
Ga dan wel om te beginnen dingen doen die hij echt leuk vindt en ga afwisselen.
Bij dit soort paardjes niet "geen gelul in de krul" gaan rijden. Geef ze maar gewoon lange teugels want eerst moeten ze gewoon gaan lopen.

Wat ook hielp bij ons was dat we in de buitenrit, een half uur grazen in lastte. Hij vond het fijner en fijner naar buiten gaan toen hij dat doorkreeg. Dat kan ook met longeren. Paardje is braaf, OK even aan delonge grazen. Daarna weer longeren en grazen en huppakee einde oefening. Ga maar eens zoeken op de reactie van Pavlof. Dat betekent dat je gaat dresseren met eten waardoor de associatie in het hoofd een fijne wordt.

Ik ga er dan wel vanuit dat je zeker weet dat hij geen last heeft ergens van.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 13-07-14 15:17, in het totaal 2 keer bewerkt

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:15

Misschien is de pony het onder tussen gewoon zat in de bak? Zelf ben ik bij jonge pony's erg voor afwisseling en zo snel mogelijk naar buiten.
Weet niet of jullie in een veilige buitenrij omgeving wonen? Als dit wel zo is en je hebt ook nog een braaf buiten rij paard tot je beschikking. Lekker aan een touwtje mee naar buiten met dat paard. Zo leren ze vaak op een makkelijke manier dat rijden eigenlijk best leuk is. Lekker voorwaarts rijden dan is het over het algemeen in de bak daarna ook makkelijker. Werkt dit ook niet dan toch iemand met veel ervaring mee laten kijken of een maandje ergens heen brengen.

groetjes genja

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 15:15

Cajushe schreef:
Dat is dus ooj ons dilemma, als hij wilt ,kan.hij luisteren , maar als hij er geen zin heeft gebeirt het niet, en dat geld eigenlijk voor alles, hij vertikt het gewoon. Want hij heeft het al vaak genoeg wel goed gedaan, en soms doet hij het gewoon.niet, en dan.kan je op je.kop gaan staan ,maar het interesseert hen wcht niwt

Dit zijn de pony's waar wij vaak heel veel van kunnen leren omdat zij ons dwingen om onze creativiteit in te zetten. Wellicht snapt hij het echt niet zoals hier gezegd wordt, wellicht snapt hij het wel maar wil hij het niet doen. Het eerste geval is voldoende belicht. Mocht het om het 2e punt gaan dan komt er een stukje psychologie om de hoek kijken.
Allereerst: waarom zou de pony doen wat je van hem vraagt? Wat levert dat de pony op? Een paard heeft altijd een doel, bijvoorbeeld:
Paard heeft dorst, loopt naar de waterbak en drinkt. In dit geval heeft het paard een motivatie (dorst) om zijn doel (geen dorst meer hebben) te bereiken. Wat hij ervoor moet doen is in beweging komen.

Als je dit principe in je trainingen in gaan zetten en dus gaat kijken vanuit het paard (wat heeft hij nodig om aan mijn vraag te kunnen voldoen) wordt het een leuke uitdaging. Maak daarbij gebruik van de interesses van het paard.