Beenhouding met doorzitten in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Springs

Beenhouding met doorzitten in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 00:25

Hoi,

Tijdens doorzitten in draf krijg ik mn benen maar niet in de juiste positie; de hoofd-heup-enkellijn. Nu is mn been loodrecht tov de grond.
Ik zit gewoon rechtop, niet naar achter hangend oid. Verder kan ik wel gewoon doorzitten zonder te stuiteren enzo, behalve dat ik mn benen op een of andere manier niet naar achter kan leggen zonder mn houding aan te passen. Hakken uitdrukken lukt wel.
Iemand de gouden tip? :D

Groetjes

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 01:19

Je heb je benen recht tov de grond je zit recht, maar toch zit je niet goed, ik snap hem niet helemaal. :o
Als je naar beneden kijk moet je je tenen net niet kunnen zien, je onderlichaam kun je los van de rest zien dus je kan in principe daar heel veel in veranderen zonder dat je je houding van boven verander.
De ligging van je benen komt vnl van de bovenkant van je onderlichaam uit.

Thats_Me

Re: Beenhouding met doorzitten in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 08:27

Klem je dan toch niet onbewust om te blijven doorzitten? Ik zou zeggen vraag het eens aan je instructrice of hij/zij ziet wat jij anders doet.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 11:01

Bedankt voor de antwoorden :)

aitl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:06

Heb je hier ook last van als je er zonder zadel op zit?
Misschien dwingt je zadel je benen wel in deze houding?

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 11:10

aitl schreef:
Heb je hier ook last van als je er zonder zadel op zit?
Misschien dwingt je zadel je benen wel in deze houding?

Ik heb het bij vrijwel ieder paarsd en zadel waarop ik rijd, al is het bij een springzadel natuurlijk meer dan bij een dressuurzadel.
Zonder zadel is het iets makkelijker omdat je dan niet je stijgbeugel mee naar achter hoeft te nemen.

Ischelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 10:11

Je legt je venen dus naar voren in plaats van op de schouder-heuplijn? Ze hebben bij mij mn beugels wel eens vastgemaakt met een elastiekje aan de singel. Omdat ik mn benen juist onbewust heel erg afstak. Misschien is dat voor jou ook een idee?

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 11:08

Mijn paard had iets teveel spanning in de bovenlijn waardoor ik moeilijk doorzat. Nu dat goed gaat heb ik het doorzitten opgebouwd, eerst in een laag tempo correct zitten en de bewegingen volgen en mijn been netjes af laten hangen (mooie ontspannen constante druk op de beugels moest ik echt even opnieuw leren voelen, voor mijn gevoel kon ik eerst de beugels bijna niet bereiken terwijl ze de juiste maat hadden).

Oefening baart kunst en ik kan mijn been nu stil houden met doorzitten :D

edit: Zonder beugels rijden hielp bij mij niet, mijn benen waren dan wel stiller, omdat er geen beugels waren die ik probeerde te bereiken, maar ik hield ze ook nooit lang genoeg. Juist het druk op de beugels houden en vanuit je enkel veren heb je beugels voor nodig om het te leren.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 12:22

Bedankt voor de tips!

StOuDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 21:56

mij hielp het heel erg om mijn beugels een paar gaten korter te maken, ik reed licht vanuit mijn tenen,maar dat moet eignelijk vanuit je knieen, je oorspronkelijke drukpunt is je hiel, niet je knie zoals bij mij, en vele andere mensen, dus beugels 3 gaatjes korter maken en kijken of het je dan lukt, het zal in het begin raar zitten, maar het maken je benen juist langer

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:54

Hakken uitdrukken inderdaad en probeer met je bekken te gaan verzitten en daarin de juiste zit proberen te vinden zodat je gemakkelijker kan blijven zitten. Druk jezelf met je hakken gewoon in je zadel :)