Shetlander rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikevermeer

Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 15:07

Hoi,
Ik heb zelf 3 Shetlanders en we zijn bezig met 1 daarvan in te rijden.
Veel mensen vinden het zielig maar wij denken er wel anders over.
Wat vinden jullie er van?
Onze shet is erg groot voor een Shetlander en heeft een hele grote breede bouw.
Ik zelf ben 1.63 lang en weegt 48 kilo en me zusje is ongeveer 1.55 lang en weegt 40 kilo.
Groetjes Maike

paarden369

Re: Shetlander rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:09

Heb je een foto

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:11

Heb je er wel hulp bij? Verkeerd inrijden kan een hoop schade aanbrengen, ook aan een shet.
Daarnaast ben jij vrijwel zeker te groot en zeker te zwaar voor de pony. 48 kilo is voor alle shetlanders wel te veel, maar mocht hij echt 1,15 oid zijn zou het misschien kunnen.
Je zusje zal kwa gewicht en lengte misschien nog passen, maar dat kunnen we zonder foto eigenlijk niet zeggen. Dat ligt ook aan de conditie van de shetlander en de rijkundigheid van je zusje.
Laatst bijgewerkt door Borisje op 11-07-14 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

NienkeV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:12

Ik vind je ook te groot. Ik ben net zo lang, wel wat zwaarder, maar ik zou al niet snel op een d-pony stappen omdat ik mezelf er te groot voor vind, laat staan een shetlander.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:12

Met 1.63 pas je niet meer op een A pony, laat staan een Shet. 1.55 past heel soms nog net.

Je kan, op langere termijn, je pony pijn doen als je te lang bent, maar dat laat een paard niet merken: vluchtdieren doen dat niet, omdat roofdieren ze er in het wild dan uitpikken.
Voorkomen is beter dan genezen, en ik denk dat jij je pony geen pijn wil doen, niet meer opstappen dus :)

jasmijnvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:18

jij bent sowieso te groot en te zwaar voor die shetlander je zusje eigenlijk ook maar die zou er misschien nog wel eens een rondje op kunnen stappen maar doe maar niet zeker als hij nog niet is ingereden moet je het zeker niet doen, kan je beter een fatsoenlijke d of e pony kopen daar kan je nog een paar jaar mee vooruit dus doe maar niet je verpest de rug van dat kleintje

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:21

Helaas ben je toch echt te groot... Heb je misschien een foto? En hoe groot is de pony? Verkeerd inrijden kan inderdaad veel schade opleveren... Misschien kun je een kleinere ruiter vragen?

lindamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:23

Ik heb zelf ook een verzorgshet. De eigenaar heeft een dochter(2 jaar) en die is een paar keer van de shet afgebokt, toen had de eigenaar gevraagd of ik er even op wilde ik kan de shet natuurlijk beter aanpakken. De shet is net een meter groot Ik ben zelf 1,55 en 38 kilo, ik ben veel te groot voor die shet en dat weet ik, ik ben er alleen opgegaan omdat hij vervelend deed anders was ik er zelf NOOIT opgestapt

Lizzo_RV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:24

Is natuurlijk anders dan een paard, maar niet te vaak kan vast.

20Femke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:29

het gaat eigenlijk meer om het gewicht, het ligt er aan hoeveel en shet kan hebben.
het gaat ook wel om de lengte maar meer om het gewicht want een shet zakt niet zomaar in door de lengte maar om het gewicht.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:34

Uiteraard gaat het ook om gewicht, maar lengte maakt zeer zeker wel uit!
Tevens gaat het bij te lang zijn ook niet om het doorzakken van een pony, maar het uit balans brengen van een pony, welke erg vervelend is.

TS: Jij bent echt te lang voor deze pony. Heel jammer natuurlijk, maar de welzijn van de pony staat voorop lijkt me. :) Heb je begeleiding bij het inrijden van de pony?

Kim_RC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:35

Heb je een foto?

Maar je bent zeker te groot....
Ik ben 1.60 en ik kan zeker niet meer op de shet van me tante!!
Zeker niet doen dus!!

angelastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:49

Ik snap dat veel mensen vooroordelen hebben over het rijden op een shetlander...maar ik ben 16, maar weeg maar 39.5 kg...en de eigenaresse zegt dat die dat gewoon houd hoor, ook is hij erg groot voor een shet, ik verzorg hem nu 6,5 jaar en ik merk echt geen belemmeringen voor hem tijdens het rijden...hij raakt ook niet uit balans..we hebben nog altijd de grootste lol saampjes :o
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Apache51

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:23

nee, je bent niet te groot. aangezien de bouw van deze shetlander er sterk uit ziet, en jij ook licht bent en niet heel erg groot, kan je gewoon lekker rijden. als jij plezier hebt in het rijden op deze shetlander, en de shetlander zelf ook, kan je gewoon lekker doorgaan met rijden. als je je er maar goed bij voelt. maar als je verder groeit of aankomt zou ik wel even kijken of het niet meer kan.. maar die keuze ligt na tuurlijk aan jou! :)

veel plezier nog met het rijden saaampjes!! :P

angelastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:33

Apache51 schreef:
nee, je bent niet te groot. aangezien de bouw van deze shetlander er sterk uit ziet, en jij ook licht bent en niet heel erg groot, kan je gewoon lekker rijden. als jij plezier hebt in het rijden op deze shetlander, en de shetlander zelf ook, kan je gewoon lekker doorgaan met rijden. als je je er maar goed bij voelt. maar als je verder groeit of aankomt zou ik wel even kijken of het niet meer kan.. maar die keuze ligt na tuurlijk aan jou! :)

is dit voor mij of TS? hihi beetje blond hea haha

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:47

Eerlijk gezegd ben zowel jij, TS als angelastolk te groot voor de Shetlander. Dat je er misschien nu niets van merkt kan best, paarden zijn kuddedieren/vluchtdieren. Hierdoor laten zij niet snel wat zien, want als ze al wat laten zien betekent dat de dood.

Echter als jullie hiermee doorgaan zullen jullie op de lange termijn wel problemen met je pony ondervinden. Er kunnen onder andere ernstige rugproblemen optreden

Mijn advies is dan ook omwille van de pony: stap er niet meer op. Zet je eigen plezier opzij voor de gezondheid van de pony

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 17:52

Apache51 schreef:

Het gaat niet om de Shetlander op de foto's maar om het bericht van TS.
TS is wel degelijk te groot en degene op de Shetlander op de foto's ook.
Ik weet dat het moeilijk is om het te accepteren maar het is gewoon zo.

angelastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:21

Dit is mijn mening en vat het niet verkeerd op alsjeblieft: ik vind dat mensen veel te snel naar lengte en gewicht kijken als ze iemand te paard zien... maar je moet ook zeker naar het plezier kijken, ook van het paard!
en een grote, sterk en breed gebouwde shetlander kan écht wel iemand van 39,5kg houden hoor!
En zo lang de betreffende shet er ook nog veel plezier in heeft(en ik weet echt wel na 6,5 jaar of die ergens plezier in heeft of niet) en pas nog bij DA is geweest voor controle en daar alleen maar complimenten kreeg hoe gezond en sterk die is....dan denk ik....moet het dan allemaal perse volgens het boekje en als je dan iets te lang bent je gelijk moet stoppen...nee, dat denk ik niet.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:24

Waarom niet naar een paard of pony zoeken waar je wel op past. Ik vind er geen plezier van afstralen maar vind het eerder erg egoistisch.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:24

Als de shetlander opeens 1.40 groot gaat worden (en ook de bouw houdt) dan past jij (ts) er goed op :j maar ik heb dezelfde lengte en ik ben ook echt veel te groot voor een shet. Ook toen ik 13 was en nog geen 40 kilo woog.

Angela is ook te groot, maar goed toen ik jong was wou ik dat ook niet inzien op mijn verzorgshetlander. Wijsheid komt met de jaren en helaas ook voor sommige pony's. Je kan niet recht l*llen wat krom is.

angelastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:26

Ik neem aan dat als ik echt zoveel te groot en zwaar zou zijn de eigenaresse er ook wat van zou zeggen...maar dat heeft ze tot nu toe niet gedaan
en hij heeft op een manege gestaan en daar kreeg ook alleen maar reacties dat ik ook weer niet echt te groot ben...en dat zijn echt gewoon eerlijke mensen hoor!
Laatst bijgewerkt door angelastolk op 11-07-14 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:27

angelastolk schreef:
Ik neem aan dat als ik echt zoveel te groot en zwaar zou zijn de eigenaresse er ook wat van zou zeggen...maar dat heeft ze tot nu toe niet gedaan

Valt tegen, de eigenaar van mijn verzorgpony liet mij er ook gewoon op rijden. Terwijl ik (als ik de foto's ook zie) echt te groot was. Het is gewoon compleet uit verhouding; te lange benen en te lang bovenlijf en dat is voor de balans van het paard niet goed. Paarden zijn vluchtdieren en de laten niet snel zwakte zijn natuurlijk dus doen ze wel gewoon braaf hun ding over het algemeen. Die shet liep ook vrolijk met mij rond, arm dier achteraf.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-07-14 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

angelastolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:28

vuurneon schreef:
angelastolk schreef:

Valt tegen, de eigenaar van mijn verzorgpony liet mij er ook gewoon op rijden. Terwijl ik (als ik de foto's ook zie) echt te groot was.

oh oke..maar ik rij er ook niet elke dag op he haha, gewoon 1x per week, en de rest gewoon lekker longeren, vrijspringen etc.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:29

1 keer rijden is al 1 keer teveel. Even erop zitten en een foto maken oke, maar rijden.. Nee.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:30

Als je te groot bent, is het ook niet goed om slechts 1 keer per week/maand te rijden. Maar idd wijsheid komt met de jaren en dan is het al te laat voor de pony