rijden zonder bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

rijden zonder bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 10:51

Vraagje......

Wie rijd hier wel eens zonder bit of met halsring??
Hoe ben je daar mee begonnen en wat kan je nu??

Ik vraag dit omdat mijn ruin er nogal leuk op kan reageren als ik hem met alleen een touw om de hals rijd.
Ik heb dan voor de zekerheid wel het hoofdstel in maar de teugels hangen los en ik heb het touw om zijn hals in mijn handen.
Ik zou het heel erg leuk vinden om wat tips en trucs te krijgen zodat ik er wat meer mee kan gaan doen. :D

Maaike_Kealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 10:57

Ik rijd met een touwhalstertje buitenritten.
Gewoon een x om gedaan met een buitenrit en kijken hoe ze reageerde.
Vanaf dag 1 doet ze het er goed mee.

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:01

Ik rij mijn verzorgpaard altijd met een bitloos hoofdstel. Soms met touwhalster en in de bak rijden we ook wel eens op neckrope. Dit gaat eigenlijk prima!
Ik ben op neckrope begonnen met hoofdstel en neckrope maar wel zonder het hoofdstel aan te raken. Zo heb ik de rem erop gezet en leren sturen. Nog helemaal geen galop, gewoon in stap. Je moet echt rustig beginnen. Daarna alleen met halster en op neckrope. Ging ook prima! Dus daarna heb ik alleen in stap geoefend met enkel een neckrope en toen de basis er echt helemaal in zat, dus het sturen, remmen, etc. Zijn we pas gaan oefenen met draf, galop en springen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:37

Als tip voor als je het rijden met neckrope echt leuk vindt: een halsring zoals deze:
Afbeelding
geeft de hulpen veel fijner door dan één van touw, omdat hij stijf is en daardoor een veel directer signaal (en release) geeft. Je kunt dan bijvoorbeeld ook de ring in je hand draaien om te sturen (waardoor deze dus tegen de binnenhals lager en tegen de buitenhals hoger komt te liggen, en ook om te remmen kun je hem even snel ietsje hoger onder de hals leggen.
Hiermee wordt het nóg leuker :-)!

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:49

Speedster schreef:
Als tip voor als je het rijden met neckrope echt leuk vindt: een halsring zoals deze:
[ Afbeelding ]
geeft de hulpen veel fijner door dan één van touw, omdat hij stijf is en daardoor een veel directer signaal (en release) geeft. Je kunt dan bijvoorbeeld ook de ring in je hand draaien om te sturen (waardoor deze dus tegen de binnenhals lager en tegen de buitenhals hoger komt te liggen, en ook om te remmen kun je hem even snel ietsje hoger onder de hals leggen.

Ben ik al een tijdje naar opzoek! Weet jij waar ik er een van goede kwaliteit maar niet al te duur kan krijgen?

Maureen95

Re: rijden zonder bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 11:51

Ik ben bitloos gaan rijden met touwhalster omdat dit er in is geslopen toen ik kwam wonen bij het gezinshuis waar ze alle paarden met touwhalster reden. Nu rijd ik met een merkloos bitlooshoofdstel. Je kan hem ook van me lenen de 26ste als je wilt :D

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 12:10

Speedster schreef:
[ Afbeelding ]

Dat klinkt wel als iets om te willen hebben inderdaad :D
ik ben ook erg benieuwd waar je dat vandaan haalt met een low budget :j

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:31

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:10

dank je wel!!!

Voor die prijs is het leuk om als uitprobeersel aan te schaffen *\o/*
Ik ga hem bestellen :j

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:10

Rijden onze tinkers gewoon met een touwhalstertje. Probeer anders een te rijden met een halster waar je je teugels aan vast maakt :) zo ben ik ook begonnen

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:13

Ik heb mijn ruin al een aantal keer bitloos buiten gereden (touwhalster en daarna teugel aan ringetjes lage neusriem) en vanaf gister rijden wij nu voor 'het echie' bitloos met een waardig hoofdstel. Ponylief reageert er enorm goed op en loopt er hartstikke relaxed mee weg :)

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 08:01

Ik rijd met een bitloos hoofdstel of soms met neckrope. Het paard waar ik zo mee rijd is bitloos beleerd. Dus was lekker makkelijk voor mij :D

PonyPower2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 08:06

ik rijd vaak bitloos, maar soms ook met een halsring. het paard waar ik op rijd is ook eigenwijs, en soms gaat hij dan met zn hoofd alle kanten opzwaaien dat ik denk van okee..? maar het helpt, dat als je voelt dat je paard een kant op wil of een van zijn trucjes wil uithalen, zn hoofd (met teugels of halsring) een bepaalde kant op te drukken, zodat hij weet dat jij nog steeds de baas bent

Hermesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:24

ik rij 1 keer in de week met neckrope :) ;) ik heb begonnen met zadel en kopstuk aan ;) ik zou eerst een beetje aan mijn neckrope trekken en als hij niet reageerde dan een beetje trekken aan mijn teugels zodat die snapte "trekken aan neckrope bedoeldt trager" dan als hij dat snapte (10 keer) dee ik mijn kopstuk uit maar had nog steeds de zadel aan gewoon voor veiligheid :) dan als ik zeker was dat hij de neckrope snapte, dan dee ik de zadel er af ;) :) (ik kon dan al zonder zadel met kopstuk)

Afbeelding

siem8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:26

Ik klim zonder zadel op mijn pony met een halster en touw klaar

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:29

Ik heb om te beginnen een touwhalster geprobeerd, dit werkte niet voor ons, toen ben ik overgestapt op een halster, dit ging super en heb hierna een sidepull aangeschaft waarmee we heerlijk rondrijden!
Zowel in de bak als buiten, heb er nu 2x mee buiten gereden, een keer met bit erbij(dus dubbele teugel) en bit bijna niet gebruikt, en een keer gewoon zo en dat ging perfect :)