Tips om beter door te zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xrachelle

Tips om beter door te zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 14:21

Ik vind doorzitten op mijn z1 e pony heel moeilijk want ze tilt hoog haar benen op heeft iemand tips hiervoor?
Laatst bijgewerkt door Xrachelle op 07-07-14 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:24

Misschien zonder beugels rijden of zadel is altijd goed voor je balans

Annelove16x

Re: Tips om beter door te zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:24

Gebruik even de zoekfunctie

Xrachelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 14:39

welke zoekfunctie?

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:40

Een ander zadel scheelt soms ook al een hoop :j

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:41

:')

de zoekfuncite :)*

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 14:42

tossielove schreef:
Een ander zadel scheelt soms ook al een hoop :j

ja maar dat is niet de oplossing. Je kan niet voor elk klein ding een nieuw zadel gaan kopen..

Zoekfunctie is rechtsboven (zoek op hele forum) En daar vul je in"Tips doorzitten"

Roxyloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:36

XjesLiess schreef:
:')

de zoekfuncite :)*

Haha _/-\o_

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:21

Doorzitten vind ik ook erg lastig! Toevallig laatst zonder beugels gereden en mijn complete houding werd veel beter. Mijn beenligging werd zoals het enigszins hoort, zat rechter op en kon veel beter en fijner zitten!
Merkte ook echt verschil qua zitten. Op het moment dat de nageeflijkheid niet helemaal lekker was of ietwat gespannen, zat ik moeilijker en zodra het paard ontspant en qua nageeflijkheid lekker liep, zat ik als het ware in een fijne fauteuil!

Dit ga ik dus zeker vaker doen!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:18

De oorzaak van moeilijk kunnen doorzitten is meestal het aanspannen van de verkeerde spieren in de benen en rug. Wanneer je niet lekker ontspannen kan zitten, ga je spieren aanspannen om zo met kracht op je paard te kunnen blijven zitten, maar daardoor kun je niet lekker meebewegen. Idealiter zit je echter met balans en gebruik je de spieren alleen om je gewrichten stabiel te houden. De spieren die knijpen werken precies tegenover gesteld van de spieren die voor stabiliteit en balans zorgen. Dit maakt het doorbreken van de gewoonte vaak extra moeilijk.

De oplossing is het vergroten van de stabiliteit en het leren aanspannen van de juiste spieren. Wanneer je meer in balans op je paard zit, ben je veiliger. Hierdoor ga je je zekerder voelen en ook zekerder rijden. Het volgen van de beweging wordt dan makkelijker.
Stabiliteit begint bij het bekken. De bewegingen van je paard vang je op met je bekken en je heupgewrichten. Een juiste stand van deze gewrichten is dus erg belangrijk! Je bekken hoort in middenstand te staan. Dit kun je zelf controleren door je schaambeen en de botpuntjes aan de voorkant van je bekken in hetzelfde verticale vlak te zetten. Tijdens het rijden zal je bekken bewegen, maar wel steeds de middenstand passeren.

Een goede manier om het doorzitten (klinkt raar, maar werkt echt!) te verbeteren is het gaan staan in de beugels. Zo leer je de druk op je beugel te bewaren en hoe je moet meeveren in je knieën om de beweging op te vangen. Die vering in de knieën is essentieel bij het doorzitten.
Wanneer je de verkeerde spieren aanspant, kun je niet blijven staan. Er moet een evenwicht zijn tussen ontspanning en aanspanning om deze oefening correct uit te voeren.

Begin tijdens het halthouden. In het begin is het verstandig om een halstertouw om de hals van je paard te doen. Je kunt je dan hieraan optrekken en je balans houden zonder dat je je paard in de mond zit.
Ga staan in de beugels met je bovenlijf zo rechtop mogelijk. Het is dus geen verlichte zit. Wanneer je zonder hulp van je handen kunt blijven staan, kun je het in stap proberen, dan in draf, enzovoort. Er is eigenlijk maar een manier waarop je in evenwicht en stabiel kunt blijven staan. Een aantal aandachtspunten hierbij zijn:
• Druk je hakken goed uit, zover je kan.
• Houd je knieën ligt gebogen, dus niet helemaal strekken.
• Duw je bekken naar voren en kantel het iets achterover; je staartbeen tussen je benen. Je bekken bevindt zich boven de pommel van je zadel.
• Gebruik het halstertouw in het begin om de juiste houding te vinden.
• Het fijnste is om met een zweepje te rijden als je paard dit toelaat, zodat je je volledig kunt concentreren op je beenligging. Wanneer je vaak en veel moet drijven, is dit veel moeilijker.

Je kunt al je oefeningen rijden terwijl je staat in het zadel, dus tijdens de gewone training kun je dit goed oefenen. Uiteindelijk moet je echter weer gaan zitten. Probeer dit te doen zonder dat de positie van de onderbenen verandert, met behoudt van de vering in je knieën. De druk op de beugel blijft hetzelfde, of je nu staat of zit of dit afwisselt. Door je knie als scharnierpunt te zien, leer je om je onderbeen stil te houden; in je enkel zit namelijk zeer weinig beweging bij het rijden. De beweging vang je op met je knie en heupgewrichten.

Begin met een keer zitten en dan weer staan en bouw het aantal passen achter elkaar zitten steeds verder uit. Een kleine, langzame draf is makkelijker te zitten dan een grote draf. Begin dus makkelijk en bouw het steeds verder uit. De vering in je knie heb je geleerd tijdens het staan. De beweging van je bekken wordt belangrijker wanneer je gaat zitten. Deze beweging lijkt op achteruit fietsen. Wanneer je niet meer kunt volgen, ga dan weer even staan om je benen weer stabiel te maken en de vering in de knie weer terug te vinden en probeer dan weer opnieuw. Dit werkt beter dan tijdens het doorzitten te blijven rommelen.

Om het gevoel en het juiste gewicht in je zitvlak beter te leren voelen, kun je op een braaf paard met een extra gewicht rijden. Bijvoorbeeld een zak met zand. Ongeveer 2 kg helpt hierbij al. Het extra gewicht drukt je meer in je zadel en helpt je het juiste gevoel vinden.

Bovenstaand advies is geen vervanging voor professionele zitlessen. Een HSO instructeur kan je helpen met jou specifieke situatie en versnelt daarmee het leerproces.

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:05

Voor mij werkt het om eerst erg langzaam te draven tijdens het doorzitten en daar dan in ritme in te vinden, om dat vervolgens uit te werken. En zonder beugels rijden is inderdaad ook een goede tip, dan moet je wel.

MJDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 12:59

Zonder beugels rijden laag tempo. Maakt je paard grote passen? Ik vind het altijd moeilijker op een paard die grotte passen maakt door te zitten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:37

-> RT-V

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 13:41

Je moet goed zien dat jij ontspannen bent. Ben jij gespannen, dan zal het doorzitten niet lukken :n
Ook moet je paard ontspannen zijn en netjes over de rug lopen. Is zijn rug strak gespannen, dan zal je niet kunnen blijven zitten.

Ander zadel vind ik persoonlijk geen oplossing.

Xrachelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 19:14

bedankt voor al jullie tips hopelijk heb ik er iets aan alleen dat van dat zadel ga ik niet doen

jasmijnvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:26

zonder beugels zonder zadel met BBP het kan allemaal je helpen, je moet proberen goed je benen lang te maken en goed met je bekken/heupen mee te bewegen in het ritme

Ibzzzzix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 20:04

Het ritme goed aanvoelen helpt ook veel bij doorzitten!

xSamSkipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:04

Veel problemen met doorzitten ontstaan door:
- Paard of pony dat niet goed zit
- Geen goed zadel
- gespannen zitten op het paard/pony
- Als jij zelf niet veel weegt en je een groot, sterk paard hebt.
- Je veel druk zet op je spieren en niet ontspannen bent.

Voor alles is een oplossing! Het is natuurlijk altijd het beste omdat met je instructeur te bespreken.

Ga eens na of je zadel wel goed is? Ben jij zelf gestresseerd? Heb je gewoon een paard met een forse bouw en ben jij zelf er maar klein en licht tegen over? Het tempo kan ook een verschil geven! Of is het gewoon het paardje dat niet zo'n fijne zit heeft? Het kan allemaal!

Eerst en vooral moet je eens de oorzaak nagaan, en dan kan je een oplossing zoeken. De oorzaak kunnen meerdere dingen tegelijk zijn! Als het paardje slecht zit, je een slechte zadel hebt, het een groot paard is tegenover jezelf, je niet ontspannen zit? Dan kan het allemaal wel logisch zijn dat je niet goed kan doorzitten.

Maar zoals jij zegt is het dus het paardje dat zen benen hoog opheft.

Probeer eens zonder zadel te rijden? Vergeet dan vooral niet je benen lang te maken, en let dan goed op je houding. Of misschien eens een ander zadel proberen? Dat kan soms meer doen dan je ook maar kunt denken!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:02

Je kunt alleen maar goed doorzitten op een ontspannen paard.
Een paard dat zijn benen hoog opheft spant de rug aan en is dus niet ontspannen.

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:48

Probeer eens zonder zadel te rijden. Hierbij moet je wel blijven zitten misschien dat het helpt :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:54

Ga niet oefenen op een paard dat je niet laat zitten, daar worden jullie beide ongelukkig van. Als je paard eenmaal echt goed over de rug loopt kom je op een punt dat lichtrijden zoveel moeite kost dat je vanzelf blijft zitten. Het is dus iets wat je cadeau moet krijgen.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:01

Ik lees hier veel zonder zadel/ beugels, maar niemand zegt het belangrijkste. Het is namelijk erg belangrijk dat je je goed ontspant en absoluut NIET gaat klemmen. Benen gewoon lekker laten hangen en rustig met de beweging mee gaan. Mijn tip is om iemand te vragen die je wilt helpen, en diegene laten longeren. Zo hoef jij je alleen maar op jezelf te concentreren en hoef je niet te letten op wat je paard doet. Let er op dat je niet je knieen gaat optrwkken (dat betekent dat je gaat spannen), degene die longeert kan ook mooi zeggen als je dat bijvoorbeeld tich doet. Ook een goeie oefening is je ogen dichr doen, dan ga je namelijk goed de beweging voelen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:13

Alicia2u schreef:
De oorzaak van moeilijk kunnen doorzitten is meestal het aanspannen van de verkeerde spieren in de benen en rug. Wanneer je niet lekker ontspannen kan zitten, ga je spieren aanspannen om zo met kracht op je paard te kunnen blijven zitten, maar daardoor kun je niet lekker meebewegen. Idealiter zit je echter met balans en gebruik je de spieren alleen om je gewrichten stabiel te houden. De spieren die knijpen werken precies tegenover gesteld van de spieren die voor stabiliteit en balans zorgen. Dit maakt het doorbreken van de gewoonte vaak extra moeilijk.

De oplossing is het vergroten van de stabiliteit en het leren aanspannen van de juiste spieren. Wanneer je meer in balans op je paard zit, ben je veiliger. Hierdoor ga je je zekerder voelen en ook zekerder rijden. Het volgen van de beweging wordt dan makkelijker.
Stabiliteit begint bij het bekken. De bewegingen van je paard vang je op met je bekken en je heupgewrichten. Een juiste stand van deze gewrichten is dus erg belangrijk! Je bekken hoort in middenstand te staan. Dit kun je zelf controleren door je schaambeen en de botpuntjes aan de voorkant van je bekken in hetzelfde verticale vlak te zetten. Tijdens het rijden zal je bekken bewegen, maar wel steeds de middenstand passeren.

Een goede manier om het doorzitten (klinkt raar, maar werkt echt!) te verbeteren is het gaan staan in de beugels. Zo leer je de druk op je beugel te bewaren en hoe je moet meeveren in je knieën om de beweging op te vangen. Die vering in de knieën is essentieel bij het doorzitten.
Wanneer je de verkeerde spieren aanspant, kun je niet blijven staan. Er moet een evenwicht zijn tussen ontspanning en aanspanning om deze oefening correct uit te voeren.

Begin tijdens het halthouden. In het begin is het verstandig om een halstertouw om de hals van je paard te doen. Je kunt je dan hieraan optrekken en je balans houden zonder dat je je paard in de mond zit.
Ga staan in de beugels met je bovenlijf zo rechtop mogelijk. Het is dus geen verlichte zit. Wanneer je zonder hulp van je handen kunt blijven staan, kun je het in stap proberen, dan in draf, enzovoort. Er is eigenlijk maar een manier waarop je in evenwicht en stabiel kunt blijven staan. Een aantal aandachtspunten hierbij zijn:
• Druk je hakken goed uit, zover je kan.
• Houd je knieën ligt gebogen, dus niet helemaal strekken.
• Duw je bekken naar voren en kantel het iets achterover; je staartbeen tussen je benen. Je bekken bevindt zich boven de pommel van je zadel.
• Gebruik het halstertouw in het begin om de juiste houding te vinden.
• Het fijnste is om met een zweepje te rijden als je paard dit toelaat, zodat je je volledig kunt concentreren op je beenligging. Wanneer je vaak en veel moet drijven, is dit veel moeilijker.

Je kunt al je oefeningen rijden terwijl je staat in het zadel, dus tijdens de gewone training kun je dit goed oefenen. Uiteindelijk moet je echter weer gaan zitten. Probeer dit te doen zonder dat de positie van de onderbenen verandert, met behoudt van de vering in je knieën. De druk op de beugel blijft hetzelfde, of je nu staat of zit of dit afwisselt. Door je knie als scharnierpunt te zien, leer je om je onderbeen stil te houden; in je enkel zit namelijk zeer weinig beweging bij het rijden. De beweging vang je op met je knie en heupgewrichten.

Begin met een keer zitten en dan weer staan en bouw het aantal passen achter elkaar zitten steeds verder uit. Een kleine, langzame draf is makkelijker te zitten dan een grote draf. Begin dus makkelijk en bouw het steeds verder uit. De vering in je knie heb je geleerd tijdens het staan. De beweging van je bekken wordt belangrijker wanneer je gaat zitten. Deze beweging lijkt op achteruit fietsen. Wanneer je niet meer kunt volgen, ga dan weer even staan om je benen weer stabiel te maken en de vering in de knie weer terug te vinden en probeer dan weer opnieuw. Dit werkt beter dan tijdens het doorzitten te blijven rommelen.

Om het gevoel en het juiste gewicht in je zitvlak beter te leren voelen, kun je op een braaf paard met een extra gewicht rijden. Bijvoorbeeld een zak met zand. Ongeveer 2 kg helpt hierbij al. Het extra gewicht drukt je meer in je zadel en helpt je het juiste gevoel vinden.

Bovenstaand advies is geen vervanging voor professionele zitlessen. Een HSO instructeur kan je helpen met jou specifieke situatie en versnelt daarmee het leerproces.

Dit ga ik de volgende keer eens proberen! Doorzitten op zich zonder beugels gaat me aardig goed af. Al merk ik wel dat ik nog steeds mijn bovenbinnenbeenspieren aanspan! Terwijl ik mijn kuiten wat meer aangesloten mag houden!

Merk zeker wel dat ik zonder beugels beter zit en beter de hulpen door kan geven met mijn benen dan wanneer ik mijn voeten in de beugels heb!

Merk trouwens ook beter zonder beugels dat het paard ontspannen loopt of iets gespannen. Tijdens het ontspannen draven laat ze me veel fijner zitten en dan zit je echt als een huis.