aan de teugel maar hoe ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dieneke98

aan de teugel maar hoe ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 08:52

ik heb een fries en die rij ik al meer dan een jaar op maar ik krijg mijn paard maar niet aan de teugel
wat ik ook doe ik heb al zo veel geprobeerd weet iemand wat ik kan doen dat ik haar wel wat aan de teugel kan krijgen ??? /3

aeolusnr1

Re: aan de teugel maar hoe ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:25

Voor je iets wil bereiken moet je weten wat je wil bereiken.
Wat is volgens jou "het aan de teugel krijgen" van je paard.
Dit is een hele reeks onderdeeltjes, en ieder onderdeel moet eerst voldoende goed aanwezig zijn om het geheel samen te kunnen stellen.
Als het je niet lukt dan zijn er dus onderdeeltjes waar nog heel veel aan gewerkt dient te worden.
simpel toch hé, dat paardrijden.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:34

Heb je les? Zo ja wat zegt je instructeur?

Ik heb het zelfde probleem gehad en hij begint het nu een beetje te snappen.
Echter is hier wel 1,5 jaar overheen gegaan met veel zoeken naar een instructeur die bij mij past.
En deze heb ik nu gevonden en maken we eindelijk een beetje vooruitgang.

AGunnink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:39

Je fries moet goed actief zijn om hem/haar aan de teugel te kunnen rijden. Probeer veel overgangen te rijden: paar passen stappen en weer aandraven. Vang met je buitenteugel vervolgens je paard op, goed druk met je binnenbeen en vraag met je binnenhand. Veel voltes rijden, hierdoor wordt het gemakkelijker. Probeer rustig te zijn met je hand en been. Succes :)

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 09:44

AGunnink schreef:
Je fries moet goed actief zijn om hem/haar aan de teugel te kunnen rijden. Probeer veel overgangen te rijden: paar passen stappen en weer aandraven. Vang met je buitenteugel vervolgens je paard op, goed druk met je binnenbeen en vraag met je binnenhand. Veel voltes rijden, hierdoor wordt het gemakkelijker. Probeer rustig te zijn met je hand en been. Succes :)

:j Je moet alleen oppassen met de voltes. Je hebt krijgt dan snel dat je je paard krom trekt aan de binnenteugel. Je moet echt het gevoel kennen wanneer je paard loslaat of nageeft. Je moet hiervoor gewoon goed oefenen met een instructeur

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:38

Als je paard goed over de rug loopt en actief is in de achterhand, gaat je paard vanzelf 'aan de teugel'. Dat is zeg maar de beloning dat hij ontspannen loopt. Bij het ene paard zal dat eerder zijn als bij het andere paard.

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:01

FriesWytske schreef:
Als je paard goed over de rug loopt en actief is in de achterhand, gaat je paard vanzelf 'aan de teugel'. Dat is zeg maar de beloning dat hij ontspannen loopt. Bij het ene paard zal dat eerder zijn als bij het andere paard.

Als mijn paard goed over de rug loopt & goed aan het been is, loopt hij niet meteen 'aan te teugel' wel met zijn hoofd lekker ontspannen omlaag. Niet in de weedstrijdhouding laat ik maar zeggen. Ik snap wel wat je bedoelt, maar mijn paard is niet meteen van hoofd omlaag. Je moet er wel 'iets voor doen'.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:48

Er is een wiki artikel over aan de teugel. Misschien is het interessant omdat eens door te lezen.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 16:54

Waarom wil je het paard aan de teugel hebben?
Een paard gaat vanzelf "aan de teugel" lopen als hij/zij ontspannen en voorwaarts is.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:02

Viktor238 schreef:
FriesWytske schreef:

Als mijn paard goed over de rug loopt & goed aan het been is, loopt hij niet meteen 'aan te teugel' wel met zijn hoofd lekker ontspannen omlaag. Niet in de weedstrijdhouding laat ik maar zeggen. Ik snap wel wat je bedoelt, maar mijn paard is niet meteen van hoofd omlaag. Je moet er wel 'iets voor doen'.

Als ie omlaag loopt met zijn hoofd loopt hij in mijn ogen aan de teugel. Dan kun je namelijk ook de hoofdhouding van hoog naar laag zelf instellen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:27

Les nemen b.v en je niet zo focussen op aan de teugel rijden, en zeker geen druk zetten op beide teugels, dat is niet aan de teugel rijden, neem een goeie instructrice en ga zelf de theorie leren.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:30

Je kan wel wat spelen met de teugels door zachte kneepjes en idd veel voltes rijden actief aan het been. Aan de teugel lopen is eigenlijk een beloning voor een paard. Zodra je paard ook maar iets zakt met zn hoofd moet jij je ontspannen zo beloon je hem

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 23:30

Topic nummer 324.... Elke keer hetzelfde advies: ga alsjeblieft lessen in plaats van aanmodderen.. Is voor je paard ook wat leuker.

Mystic_Dawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 06:55

MyHorseGirl schreef:
Topic nummer 324.... Elke keer hetzelfde advies: ga alsjeblieft lessen in plaats van aanmodderen.. Is voor je paard ook wat leuker.

Vraag t aan je instructrice/instructeur, via een website kun je niet op je paard zelf gecorrigeerd worden.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 09:36

Hier is een centraal topic over, dus ik TEM wel even.

Je paard moet in zijn achterhand goed actief gereden worden. blijf met je hand maar even van die mond af in het begin en ga heel veel overgangen en tempowisselingen rijden, draai heel veel en probeer die 2 rugspieren fijn uit te rekken en soepel te maken. Dit doe je niet in 1 dag, maar daar is tijd voor nodig. Hiermee kan je al even vooruit.
Denk er aan dat je uit frustratie NIET gaat trekken of zagen!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 10:00

Correct les en tijd nemen.

Friezen en tuigpaarden, staan er om bekend, dat zijn spanning opbouwen doormiddel van een onderhals.
Veel al krachtig, en je paard gaat de bochten door, alsof het een stok heeft ingeslikt, of een wagen achter zich heeft.

Bekend? Ja zeker bekend. Op te lossen? Ja.

Grondwerk.... Ja daar gaan we weer....
Nee, grondwerk lost niet alles op, want het moet in harmonie samen met de ruiter onder het zadel.
Maar je kan wel beginnen met nageven.
Na geven is een vorm van ontspanning. Een vorm van loslaten door het lichaam en op eigen benen lopen. Een vorm van balans.
Is na geven maar 1 vorm? Nee, dat is het niet. Mist het paard balans, kan het paard moeilijk nageven. Een paard gaat slingeren, krijgt een vorm van spanning, en aanspanning onstpanning wordt weggenomen.

Balans begint al op de grond.
Friezen zijn gefokt voor de wagen van oorsprong. Dit betekend = VOLLE KRACHT VOORUIT.
Dit zie je veelal ook in shows... Maar bekijk ze maar eens in de weide.
Ondanks dat ze voor de wagen willig zijn voor het lopen, is het onder het zadel anders.
Tenminste, als je niet consequent genoeg bent.

Maar omdat ze vooruit willen, gebruiken ze geen enkele vorm van buiging door het lichaam.

Kijk, daar kun je op de grond al mee bezig.
Leer het paard zijn binnen achterbeen onder zijn lichaam te plaatsen. Er zijn verschillende manieren om dit aan te leren. Beste manier... en deze benadruk ik ook zeker: LES.

Wanneer je paard leert, om zijn binnen achterbeen te gebruiken, heb jij controle over dat achterbeen, en dus buiging in de rug. Maar omdat jij controle hebt over dat been, kun jij op den duur meer dingen controleren.

Dan aan de longe draven. Niet een te hoog tempo, maar een actief tempo. Longeer het paard door het lichaam, dus binnen achterbeen onder de massa. Maak de longe langer en korter, zodat hij met ruimte moet gaan spelen. En dus meer gewicht onder de massa moet gaan zetten.
Je gaat zien, dat: Des ter meer balans hij ontwikkeld, des ter makkelijker hij wil gaan zakken.

Dit vergt tijd, veel tijd. Vooral het puntje...: Binnen achterbeen. Je strecht namelijk zijn rugspieren en de spieren over de bil. Je paard zal ook goed spierpijn krijgen, dus langzaam opbouwen.
Niet meteen een dik uur. Maar als hij 10 minuten uiterst zijn best lijkt te doen, stoppen.

Uitbouwen.
Des ter meer binnen achterbeen hij gebruikt, door middel van voltes, en stelling naar binnen, des ter meer balans hij krijgt.
Oefen het eerst ook alleen in stap. Stap is langzaam, en kan een paard prima volgen.
Daarna pas draf, maar wanneer het paard daar aantoe is. Kijk daar dus goed na.

Ook aan de dubbele longe, is dit een goede opzet, voor alvast onder het zadel.

Pas wanneer hij dit aan de longe volledig kan, kun je dit uitbouwen in het zadel.
Niet vergeten.... LES.

Jij moet samen in harmonie gespeeld zijn met je paard. Je hoeft maar minimaal tegen te zitten en je verstoort het ritme en balans van je paard.

Ook hierbij, oefen het in stap.
Laat het paard, vanuit binnen achterbeen stelling naar binnen krijgen. Maak gebruik van de hoeken, die heb je natuurlijk niet voor niets. Je moet dan een 90 graden bocht maken, en dan kun je 1 a 2 passen stevig het binnen achterbeen er onder zetten. Maar ook voltes groter en kleiner maken.

Hier kun je alvast mee op pad....
Tenminste, voor de komende maanden. Want een paard wat zijn onderhals er met het kleinste geval er onder zet, heeft veel moeite, om deze los te laten.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:30

maralyn schreef:

Friezen zijn gefokt voor de wagen van oorsprong. Dit betekend = VOLLE KRACHT VOORUIT.
Ondanks dat ze voor de wagen willig zijn voor het lopen, is het onder het zadel anders.

Maar omdat ze vooruit willen, gebruiken ze geen enkele vorm van buiging door het lichaam.

.

Klopt niet helemaal wat je zegt over Friezen. Als je de geschiedenis van de Fries kent. Weet je dat hij vroeger als onder het zadel werd gebruikt door de krijgsheren. Ook een Fries kan net als alle andere paarden buigen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:44

het verhaal van "Maralyn" klopt helemaal.
Dit is zeer volledig en heel voorzichtig verteld. Een heel dikke pluim hoor, proficiat.

FriesWytske schreef:
maralyn schreef:

.

Klopt niet helemaal wat je zegt over Friezen. Als je de geschiedenis van de Fries kent. Weet je dat hij vroeger als onder het zadel werd gebruikt door de krijgsheren. Ook een Fries kan net als alle andere paarden buigen.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 14:42