Merrie met problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samblabla

Merrie met problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 19:08

Hey,

Ik weet niet meer wat ik kan doen en zou graag jullie mening willen horen.

Sinds een jaar ben ik eigenaresse van een 15 jarige fjorden merrie. Ze is heel lief in de omgang en je kunt er kleine kinderen op zetten zonder dat ze wat doet. Ook is ze van 2009 t/m 2013 manege pony geweest en is altijd op pony kampen mee geweest. Wat er voor 2009 is gebeurd is mij een raadsel en de oude eigenaren willen mij het niet vertellen. (Ze negeren me)
Het enige wat ik weet is dat ze inplaats van 11 (paspoort staat geboren 2003 maar brandmerk geeft aan 1999) 14/15 jaar is die wat meegemaakt heeft. Toen ik haar kreeg heb ik de eerste weken vooral grondwerk oefeningen gedaan en dit is goed verlopen. Maar onder het zadel is het 1 grote ramp..

Ik heb les van mascha van es (nu even niet meer) en spring op de zaterdag mee in de les. Ze was veel te dik toen ze bij mij kwam en ze begint nu haar strakke figuur weer terug te krijgen. Ik ben in 1 jaar tijd al 21 keer van haar afgevallen en 1 keer in het bos en is ze naar huis gerend.

Ook is ze bang voor mensen met een harde stem of voor mensen die in de bak staan.

Paar voorbeelden wat ze doet en wat ze al gedaan heeft:

- op de rechterhand richting de C om zich vervolgens 180 graden te draaien en me eraf te gooien
- oren omhoog en wegrennen (zonder dat er wat is)
- op de linkerhand de hoek in willen gaan om aan te galopperen en vervolgens een kleine volte maken en me eraf gooien
- als ik naar links wil gaat ze naar rechts
- instructrice staat te dich bij de hoefslag en vervolgens rent ze weg of 'schrikt' ze

Ik heb natuurlijk alles aan haar laten controleren dus iets lichaamlijks is het niet.

- sinds januari nieuw aangepast zadel
- tandarts is geweest 2 maanden geleden
- osteopaat is geweest en het enige wat was is dat ze teveel op de voorhand getraind en heeft ze op haar rug imhammen maar dit geeft absoluut geen pijn of hinder

En dit krijgt ze als voer:

- 8 tot 10 uur de weide op met een graaskorf
- 1 volle hooinet
- 2 ikea zakken hooi
- 1 handje zemelen met magnesium citraat erdoor

Aan de hand doet ze bijna alles voor me maar zodra ik opstap zijn er al problemen. Andere mensen durven haar niet goed aan het werk te zetten want die gooit ze er ook vanaf.

Wat denken jullie?

geerke

Re: Merrie met problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:12

Tja...heb je er geen beelden van?
Doet ze dit bij iedereen?
Doet ze het minder tijdens een buitenrit begrijp ik?
Heb je weleens zonder zadel gereden?Aangepast zadel zegt mij niet zoveel,aqangezien er zadelpassers zijn die amper weten wat een passend zadel is.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 19:17

Dit doet ze bij iedereen die wat meer vraagt dan een beginneling. En helaas geen beelden van want ze doet dit sporadisch, ze ene keer meer dan de andere keer. Met een aangepast zadel bedoel ik een zadel die op haar past. ^^

Tijdens buitenrit doet ze dit allemaal niet als ik met nog 1 paard rij maar dan vraag ik ook niks moeilijks. Tijdens zadel doe ik wel eens rijden maar alleen stappen want ze heeft geen schoft en maakt ontieglijk scherpe bochten waardoor ik er zo 123 af glij. :')

Toenstraks tijdens de springles toen we nog in het rijden waren en ik op de rechterhand richting C ging draaide ze zich compleet op de linkerhand en lag ik er alweer naast. Toeschouwers, stalgenoten en zelfs de instructrice zag het niet aan komen. Ik ben vervolgens wel weer opgestopt net zoals de andere keren dat ik van haar afgevallen ben en heb gewoon in stap over de balkes gegaan.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:25

Als alle medische zaken zijn uitgesloten:

Het paard is 4 tot 5 jaar manegepony geweest. Waarschijnlijk heeft ze in die periode alle trucjes uit het Grote Trucenboek geleerd en past dat nu blij in praktijk toe :-)

Consequent zijn, volhouden, zelf een stevige zit kweken :+ en vooral goed bezig houden als je met haar aan het rijden bent zodat ze geen tijd heeft om grapjes te verzinnen.

Mystic_Dawn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:27

Het kan ook uitproberen zijn maar dat niemand toen ze manegepony was er iets tegen deed. Als je haar hebt laten nakijken dan zal er medisch sowieso niks meer aan de hand zijn. En hoe doet ze longeren?

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 21:33

@ apple, ik denk ook dat ze veel haar zin gekregen heeft. Ik heb dankzij een nieuw zadel al een betere zit gekregen maar ik ben het vallen nu wel meer dan zat. :+

@ mastyc_dawn, ik heb haar sinds vorig jaar april en die uit probeer fase zijn we allang voorbij. :) en zoals ik in de begin post zei is grondwerk geen probleem. Longeren gaat dus prima.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 23:06

Dit is niet veilig om zo verder te gaan rijden met dit paard, als je zo verder doet krijg je ooit echt een ongeval dat staat vast.
Kan je dit weer veranderen, zeer zeker wel, maar dit vraagt toch een beetje echt een soort hertraining van dit paard.
Zoek echt hulp, dit is gevaarlijk.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 23:12

En wat moet ik mij voorstellen bij een hertraining? Het gaat hier wel om een 15 jarige merrie.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 00:18

Is ze niet gewoon stijf in haar lijf?
Ik zou idd hulp zoeken van een instructrice die jou kan helpen om het dier te gymnastiseren, het liefst eerst vanaf de grond, denk dat je daar al heel veel winst kan behalen,

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 00:40

Stijf is ze niet meer, dat was ze wel. Ze loopt nu veel ontspannender in haar lijf door de massage die ze gehad heeft. Ze loopt nu met haar rug bol inplaats van naar beneden gedrukt en ze gaat veel beter aan de longe. (Eerst kon ik nog niet eens longeren want dan rende ze steeds weg)

Mijn instructrice en ik zijn steeds ermee bezig geweest haar nog losser in haar lijf te laten worden. Ze was eest hartstikke scheef maar dat is nu gedeeltelijk (voor zover dat kan) opgelost.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 07:45

Miss toch een leer het zadel na laten kijken, want Januari en nu kan veel verschil zijn,
Heb je het al een zonder zadel geprobeerd?

Miss toch nog eens een chiropractor laten kijken, er is ergens een blokkade in haar lijkt mij,
Maar ik zou eens kijken hoe ze zonder zadel reageert,
Want ik geloof niet dat ze het zomaar doet, of het is lichamelijk of jij als ruiter ben te stijf/stug

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 08:00

Klinkt toch echt als lichamelijk ongemak van je paard als er iemand op zit.
Mogelijk is het verbeteren van de balans een oplossing....
Hoe? Niet via internet :(
Les nemen specifiek hiervoor....

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 08:10

Het zadel is 2,5 maand geleden nogmaals worden nagekeken en aangepast. Boom versmalt en kussens bijgevuld en volgens o.a. De vee arts is er niks met haar lichamelijk.

Dus om haar nogmaals door de medische molen te halen lijkt me niet echt nodig. ;)

Ze heeft dit trouwens vanaf het begin gedaan en ze doet het geheel onverwachts.

Maar bedankt voor jullie meningen. :)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 08:23

Je hebt een rangorde probleem.
Dit is in 5 minuten op te lossen door iemand die weet wat te doen maar, je zult het zélf op moeten lossen omdat rangorde iets persoonlijks is.
Ga rondkijken bij Pat Parelli, Claus Hempfling, Monty Roberts, TTEAM.
Op Bokt kom je hier niet verder mee.

amie1965

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 08:48

Samblabla schreef:
Het zadel is 2,5 maand geleden nogmaals worden nagekeken en aangepast. Boom versmalt en kussens bijgevuld en volgens o.a. De vee arts is er niks met haar lichamelijk.

Dus om haar nogmaals door de medische molen te halen lijkt me niet echt nodig. ;)

Ze heeft dit trouwens vanaf het begin gedaan en ze doet het geheel onverwachts.

Maar bedankt voor jullie meningen. :)

Precies! Het is niet een blessure, maar ongemak (denk ik hoor, natuurlijk moeilijk te beoordelen via de pc).
Haalt de veearts er niet uit.... heeft vaak ook niks met zadel te maken.
Het kan zo zijn dat je paard dusdanig uit balans is met iemand op de rug dat ze ervaart dat ze "omvalt" als ze een stap moet zetten. Met name als je wat vraagt (aanleuning, buiging, bochten) kan ze zich niet overeind houden. Rennen is dan vaak de oplossing (probeert om onder het gewicht uit te komen) en als het heel erg is wil ze het gewicht van haar rug hebben zodat de verstorende factor weg is.
Het is best lastig om dit op te lossen maar als je het eenmaal herkent (voelt) is dit zeker niet onmogelijk.
Succes en hopelijk krijg je het opgelost!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 10:04

Juist als het zadel versmalt en de boom bij gevuld moet worden , klopt er in de training iets niet lijkt mij, pas juist goed op bij het opvullen bij de schoft, vaak word er te veel op gevuld daar en kan het dier niet ontwikkelen en zet zich vast bij de schoft en kan je dus niet het achterbeen bereiken, dus dat kan ook de rede zijn van haar gedrag, maar ik zou zeggen ga idd eens op zoek naar andere methodes, denk dat het idd aan jou techniek kan liggen dus rangorde zoals simpelman al zegt, maar een chiropractor kan nooit kwaad en is niks medisch , ik laat mijn paarden 2 x per jaar nakijken door zo iemand, want er gaat altijd wel iets vast lopen ook al train je technisch nog zo goed.

En zou echt je zadel nog eens door een andere na laten kijken,

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 10:56

Oeps de boom is juist verbreed sorry. Ze was veel te dik en heeft meer spieren gekregen inplaats van vet. Van 34 naar 35. Ze is al ongeveer een kilo of 100 kwijt en ze was toen hartstikke scheef maar is nu deels opgelost. Het weg rennen heeft (dus heel snel rennen inplaats van ontspannen) is iets van 1,5 week.. Ik weet niet of het eraan kan liggen maar sinds 2 weken is er een paardrij school bij ons op stal. Van 5 tot 7 zijn er lessen en zijn er 16 nieuwe paarden gekomen. Ik ben maandag en gisteren eraf gevallen. Maandag was met 6 andere ponys en springles met 2 andere ponys. Groepsles doe ik alleen voor de fun en zodat ze weer een uurtje loopt.

Maar ik denk dat ik eerst via de grond ga werken en als dat goed gaat stap ik weer op.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 11:54

Dit lijkt echt nergens naar.
Je bent er nu dus in één wéék tijd 2x afgevallen.
Je neemt er blijkbaar les mee, maar het paard is toch deels een beetje onbestuurbaar.
En dan ga je ook met zo'n paard in een springles rijden ???????
En een groepslesje enkel voor de fun ??????
Waar zit hier enige logica , waar zit het leren omgaan met dit dier.
succes

Samblabla schreef:
Oeps de boom is juist verbreed sorry. Ze was veel te dik en heeft meer spieren gekregen inplaats van vet. Van 34 naar 35. Ze is al ongeveer een kilo of 100 kwijt en ze was toen hartstikke scheef maar is nu deels opgelost. Het weg rennen heeft (dus heel snel rennen inplaats van ontspannen) is iets van 1,5 week.. Ik weet niet of het eraan kan liggen maar sinds 2 weken is er een paardrij school bij ons op stal. Van 5 tot 7 zijn er lessen en zijn er 16 nieuwe paarden gekomen. Ik ben maandag en gisteren eraf gevallen. Maandag was met 6 andere ponys en springles met 2 andere ponys. Groepsles doe ik alleen voor de fun en zodat ze weer een uurtje loopt.

Maar ik denk dat ik eerst via de grond ga werken en als dat goed gaat stap ik weer op.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 12:21

Pardon?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:31

Wat Aeolusnr1 bedoelt is of je een plan hebt, een lijn in het rijden, een doel.

Je hebt een paard waar je de nodige problemen mee hebt. Je kiest er zelf voor om dan jezelf en het paard bloot te stellen aan groepslessen, nieuwe paarden en zelfs een springles.

Je kunt er ook voor kiezen om te gaan rijden op tijdstippen dat het rustiger is op stal, priveles te nemen, buitenritjes op rustige moment (zondagochtend of als het NLD elftal speelt :)) ), springles pas weer te doen als het echt goed gaat. Dan zoek je het niet op, maar kun je toch langzaam maar zeker aan de slag met je paard.

Wat is je doel? Waar werk je naar toe? en hoe kun je dat bereiken?

Je kunt een schema maken voor de hele week en zo gestructureerd naar je doel toewerken :-)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 12:47

Samblabla schreef:
Pardon?

hoe lang rij je al?Heb je genoeg ervaring om problemen rijtechnisch op te lossen?Waarschijnlijk dus niet,anders zou ze dit gedrag niet vertonen. ;)
Als je weet waar ze ongeveer uitbreekt of er vandoor wilt gaan,moet je haar net voor zijn.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 12:56

Zoals jij het uitlegt apple klinkt het veel beter. Ik rij zeker met een doel maar afentoe wil ik ook eens plezier hebben in het rijden, logisch toch? Springen vindt ze hartstikke leuk en voor de afwisseling is het prima. We zijn nu nog gewoon bezig met balkes en lage kruisjes. Maar het springen heeft ook een doel namelijk de achterhand sterker maken. Ik rij nooit als een kip zonder kop maar afentoe wil ik de druk van de ketel halen. De ene keer gaat het goed en de andere keer is ze niet te genieten. Ik moet wel erbij zeggen sinds haar weidemaatje verhuisd is (ruin, ze wordt snel en vaak hengstig door ruinen) en ze nu met een merrie samen staat ging het afgelopen winter heel erg goed.

Nee ik heb geen uitgebreide rijervaring want ze hebben me op de manege verkeerd leren rijden. En nee ik weet niet vaak hoe ik iets kan oplossen maar ik krijg les en vraag altijd als ik iets niet weet en zoek altijd hulp.

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 13:40

Ik herken het probleem, heb zelf namelijk ook zo'n fjordenmerrie gehad. Fjorden zijn heel slim en als ze je leiderschap (nog) niet accepteren kunnen ze deze kunstjes uithalen. Zo te lezen heb je zelf onvoldoende kennis/ervaring om dit op te lossen. Zoek daarom goede begeleiding die je leert om je leiderschap, zowel op de grond als onder het zadel te bevestigen. Zolang dit niet geregeld is, blijft ze onberekenbaar gedrag vertonen en ga jij niet veel of lang plezier in het rijden krijgen of erger nog: raak je wellicht (ernstig) gewond door haar fratsen.

Wat je hierboven beschrijft is de omgekeerde oplossing. Dit probleem gaat niet weg als je het maar lang genoeg negeert en gewoon doorgaat met rijden zoals je nu doet! Als je het probleem hebt opgelost, kun je ALTIJD rijden met plezier!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 14:50

Ik sluit me aan bij Dorino :-)

Plezier in het rijden hebben kan heel goed, maar als 'plezier in het rijden' hebben betekent dat jij er telkens naast ligt dan houdt de lol ook snel op.
Het lijkt er op dat je nu eerst goed je leiderschap moet bevestigen. Als dat helder is dan kun je vanzelf met haar alleen op buitenrit, springles volgen etc.etc.etc. Dan heb je altijd plezier in het rijden en niet alleen als mevrouw toevallig een keer met haar goede hoef uit het weiland is gestapt.
Het is leuk dat zij het springlesje leuk vindt :-) Misschien vind ze een 'puppy-crosstraining' ook heel leuk of een strand of bosritje met lunchpauze. Je zou dat als doel kunnen zetten voor volgend voorjaar, als een soort 'beloning' voor jullie allebei. In de tussentijd werken aan controle, vertrouwen, consequent zijn en voor je het weet heb je met een blije pony zonder dat jij er telkens naast ligt.
Dan kun je haar ook vol vertrouwen meenemen naar de springles, het strand etc.etc.etc..

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 18:04

idd zoals "Apple" het zo mooi en helder omschreven heeft zo bedoelde ik het dus ook.
Maar ik weet van mezelf dat ik soms vrij kort en minder vriendelijk overkom.
Heb ondertussen al met Ts een hele reeks privé berichtjes gestuurd hoor, en denk dat ze toch niet echt meer boos op me is.
Feit is wel om echt vorderingen te maken is het echt belangrijk om goede begeleiding te zoeken, wie wat of waar dat is uiteraard een keuze die aan Ts is.
Maar als je een ervaren iemand met zo'n paard bezig ziet dan zie je in een paar minuten tijd al een heel ander paard, klinkt soms bijna ongelooflijk, maar zo is het wel heel vaak echt.
Toch alvast succes gewenst.

Apple schreef:
Ik sluit me aan bij Dorino :-)

Plezier in het rijden hebben kan heel goed, maar als 'plezier in het rijden' hebben betekent dat jij er telkens naast ligt dan houdt de lol ook snel op.
Het lijkt er op dat je nu eerst goed je leiderschap moet bevestigen. Als dat helder is dan kun je vanzelf met haar alleen op buitenrit, springles volgen etc.etc.etc. Dan heb je altijd plezier in het rijden en niet alleen als mevrouw toevallig een keer met haar goede hoef uit het weiland is gestapt.
Het is leuk dat zij het springlesje leuk vindt :-) Misschien vind ze een 'puppy-crosstraining' ook heel leuk of een strand of bosritje met lunchpauze. Je zou dat als doel kunnen zetten voor volgend voorjaar, als een soort 'beloning' voor jullie allebei. In de tussentijd werken aan controle, vertrouwen, consequent zijn en voor je het weet heb je met een blije pony zonder dat jij er telkens naast ligt.
Dan kun je haar ook vol vertrouwen meenemen naar de springles, het strand etc.etc.etc..