Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 13:36

Tsja, ik heb een merrie van nu net 5 jaar, een zwartbonte, een kruising Fries x Haf (moeder) en KWPN bonte tuiger (vader).
Ik heb haar als veulen gekocht en ze staat 24/7 bij mijn andere paard, een bonte rin die wel door mij gereden wordt, op de wei.
Ze kleeft onwaarschijnlijk ernstig aan hem.
Als ik hem meeneem vanuit de wei raakt ze in alle staten en galoppeert, springt en bokt, draait en steigert met een noodgang de gehele wei door, luid gillend. Gelukkig springt ze niet over de draad.

Als ik uit haar zicht ben (de bak is aan de overkant) hoor ik haar met tussenpozen nog schreeuwen.

Als je haar allee wil meenemen uit de wei zonder Jaopie (de ruin) steigert ze en draait ze om, ze valt nog net niet achterover. Ik wil haar geen geweld aandoen.

Samen met Jaopie naar voren voor bij de hoefsmid of tandarts is geen punt, hoewel ze dan ook wel erg danserig is.

Ik heb het steeds uitgesteld, omdat ze ook zo klein aan de maat bleef, ze is een ponymaat, ik schat 1.43 tot 1.45 in de top qua schofthoogte, maar het moet er nu ECHT van gaan komen. Ik ben echter erg bezorgd, want ook het bit wil ze niet opnemen, het is mij althans nog niet gelukt, de tandarts was indertijd ook een ramp, die kon niet normaal in haar mond kijken. Inmiddels wel verdoofd gebeurd en wolftandje getrokken.

Ik geef het toe: wellicht ben ik te pietluttig met haar, 't is ook nog zo'n gevoelig poppetje in mijn ogen. In elk geval een echt merrietje.

Ik zoek een invoelende beleerder/ster, liefst een vrouw overigens, die haar OHZ wil beleren.

Evtl aan huis, anders, ivm mijn overbezorgdheid wellicht beter wegbrengen, evtl met Jaopie samen in de trailer ivm haar paniekerige kleefgedrag.

Hoe denken jullie hierover en wie weet een goed aardig doch vertrouwd iemand?!? Met prijzen graag!

Hoe ik een foto moet plaatsen weet ik niet maar als je zoekt op Khavanna vind je haar zo.

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:42

als ie verplaats mag worden dan weet ik wel een adres in sint oedenrode. laat maar weten of je dat wil

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:46

Ik denk sowieso dat het een goed idee is als ze op een ander terrein komt te staan, misschien raakt ze dan in het vervolg ook wat minder in paniek.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:51

Wat is je locatie? Ik ken iemand met veelervaring en een erg fijne en rustige aanpak.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:54

heel hard, maar waarschijnlijk ben je zelf verantwoordelijk hiervoor. En is een invoelende trainer, als in: ben je bang?? ahhh, geeft niet hoor!het laatste wat je nu wil.

Waarschijnlijk is ze al wat gevoelig voor een maatje, maar dat is geen probleem, het ene paard heeft dat nu eenmaal meer als het andere.

Maar door haar als 'poppetje' te behandelen geef je haar alle reden het eng te vinden. Jij als leider geeft immes twijfel en dt geeft haar reden om (terecht) te denkn dat er gevaar is.

Ze heeft iemand nodig die haar genoeg leiderschap geeft, maar ook even rustig in kan grijpen als ze het te bont maakt. Anders zit je de rest van haar leven hiermee.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:55

ik denk voor je eigen veiligheid even de korte harde pijn en je merrie wegbrengen. Dat zal waarschijnlijk ook niet van een leien dakje gaan, maar alleszins sneller en veiliger dan telkens weer het gevecht te moeten aangaan om ze bij je ruin vandaag te krijgen... Paard gaat al volledig over haar toeren zijn en zo kan ze nooit iets op en positieve manier leren.

Sammie

Re: Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:03

Ik zou haar wegbrengen, alleen al zodat je voor je zelf kunt zien hoe ze echt is in bepaalde situaties.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:03

Ik zou haar in dit geval lekker weg brengen... :j
Al ze zo erg plakt, kan het gevaarlijk worden.. en das niet de bedoeling..

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:08

Als je haar weg wil brengen, dan kan ik je misschien helpen.
Veel ervaring met inrijden, en beleren van pony's en paarden.
De kosten bij ons zijn 75 euro per week.
Paard wordt 6 dagen per week getraind, 1 dag per week vrij.
Indien nodig (voor het paard) kan deze minder dagen per week getraind worden, maar dit is afhankelijk van hoe het paard het oppakt, en het mentaal aan kan.

Op dit moment met dit paard bezig (5 jarige merrie Fries X nog iets)
https://scontent-a.xx.fbcdn.net/hphotos ... 3111_o.jpg

Staat hier vandaag precies 2 weken, was een paar keer op gezeten voor ze hier kwam.
Doodsbang voor de longeerzweep en bezem.
Longeer deze dus ook zonder zweep, en in de hand bezig met het wennen aan de zweep.
Kan er onder het zadel op stappen, draven en de eerste galopsprongen zijn ook gemaakt.
Slepen doet ze ook, en wil haar aankomend weekend voor de wagen gaan zetten als ze nu braaf blijft met slepen.
Laatst bijgewerkt door HTM op 04-07-14 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 14:08

Ja, dat het deels aan mezelf ligt weet ik ook wel, zeg.... dat blijkt toch ook uit m'n post, ik ben gewoon te overbezorgd en kan het moeilijk loslaten, ook, en daarom lijkt het ook mij 't beste als ze ergens anders heen gaat voor de beleringsfase, dan is ze en meteen los van haar maatje en zit k niet op de vingers van de beleerder/ster te kijken met een moeilijk gezicht.

Het stomme is: met mijn ruin, die een grote botte ploert was, met een berg brutale streken, vond ik het geen punt zelf bit er in, zadel er op, dat ging eigenlijk zonder problemen. Die heb ik toen weggebracht naar een vlak bij liggende stal voor de OHZ belering, maar daar kon ik dus zef op de fiets heen om hem te bezoeken. Deed ik ook, na twee weken, daarna heb ik 'm zelf nog een aantal maanden daar doorgereden.
die stal bestaat niet meer.

Nu echter lijkt alles anders, en ben ik zo pietluttig bezig, dat ik denk : Man zet je er overheen en breng haar naar een kundig iemand, ze vermoorden haar daar toch niet (hoop ik...)

Misschien omdat 't mijn eerste merrietje is, ik weet het niet, ik weet wel dat het voor alle partijen waarschijnlijk verstandiger is als ik dit uit handen geef, ik wil ook niet gaan zitten aanmieren en modderen.

't Is een niet al te grote, lieve en nieuwsgierige merrie, waarvoor ik een kordate, ervaren doch invoelende
persoon zoek. Ik denk ook dat het beter voor haar is om elders beleerd te worden, dan heb je 't maar gelijk gehad met dat scheidingsdrama. evtl. kan de ruin wel mee op de trailer om weg te brengen.

Maar ik blijf het steeds maar uitstellen, dat is niet goed voor haar en niet voor mij.Hoe langer ik aarzel en wacht, hoe moeilijker het wordt, dus ik wil nu de knoop doorhakken.

Edit: Ik zit in Zuidlaarderveen, Noordoost Drenthe, tegen provincie Groningen aan.
Iets in de buurt (nee, ik kom niet langs!) ivm de reis zou wel handig zijn. Ik kan haar zelf wel komen brengen in de trailer.
Graag per PB evtl prijsopgave en website als iemand hier zin in heeft.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:22

Eerlijk gezegd komt je merrie op mij niet over als een poppetje, maar als een verwend prinsesje :o vooral je zin "Misschien omdat 't mijn eerste merrietje is" geeft mij het idee dat ze niets hoeft te doen waar ze geen zin in heeft. De meeste merries die ik ken zijn juist stoere zelfstandige dames, ook de jonkies, dus je hoeft haar echt niet anders te behandelen alleen omdat het een merrie is.

Ik zou ook kiezen voor wegbrengen :j grote kans dat een groot deel van haar gedrag juist veroorzaakt wordt doordat ze bijna niets gewend is. Dan wordt iets kleins als alleen mee uit de weide gaan al snel een enorm drama. Op een vreemde stal, met vreemde mensen zal waarschijnlijk heel verhelderend voor haar werken, dan ziet ze snel genoeg in dat al die 'enge' dingen helemaal niet zo'n drama zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:25

Crazycactus@bokt zit niet zo gek ver bij jou vandaan en is een echte aanrader voor het beleren

Setta83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:34

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 14:35

In elk geval bedankt voor de kritische opmerkingen, die zijn natuurlijk allemaal waar (niet sarcastisch bedoeld!). Ik ben ook erg teleurgesteld in mezelf, want ik wilde dit zelf gaan doen met haar.
maar... ik kan het dus niet en heb niet de juiste insteek en aanpak. Daar zijn anderen beter in.

Het ligt niet aan Khavanna, da's juist een schat van een merrie, ik maak me gewoon overal kopzorgen over bij haar, en heb al te lang gewacht haar bij haar maat Jaopie weg te halen.

Ik krijg nu diverse voorstellen, ook per PB, dus die verzamel ik nu allemaal even bij elkaar.

Ik kan haar zelf per trailer wegbrengen (evtl. met Jaopie er naast op de trailer, dan rijden we daar gewoon weer weg met Jaopie natuurlijk.

Ik zit in Zuidlaarderveen, Noordoost Drenthe, dus liever niet iets uit Brabant ivm lengte rit.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:42

Je zou Willy Vos en Norbert Poda eens kunnen vragen. Weet niet of die over de maat vallen, maar proberen kan altijd. Ze zitten in Onnen dus dat is aardig in de buurt :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 14:44

Mss dat het voor jezeld en bijgevolg ook voor je paard het beter is dat je ze samen laadt en je ruin weer mee naar huis brengt, dan dat je merrie niet alleen wil laden of de boel gaat slopen als ze merkt dat haar maatje niet zal meereizen.

Gezien je haar van veulen af hebt kan ik snappen dat je haar wil betuttelen. Maar ik ervaar merries toch ook niet als breekbare poppetjes waar je heel voorzichtig mee moet zijn. Ze kunnen best hun mannetje staan, kuddes worden tenslotte door de alfamerrie geleid.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 14:50

Uiteraard rijd ik van de locatie weer met de ruin weg, het lijkt mij ook verstandig als hij mee de trailer op gaat, zij heeft zelf niet zulke goede herinneringen aan de trailer. Hem maakt 't niet uit.

Voor haar is het 't beste om haar ergens heen te brengen, ze is overigens uitstekend en leuk met andere paarden, problemen ken ik niet van haar wat dat betreft.

Ja ik schaam me ook wel dat ik zo moeilijk doe over haar, want juist merries hebben een ehte vechtersmentaliteit dat zie je o.a. bij sprngpaarden). Zij kan ook een leuk sprongetje maken overigens.... in de wei dan, hahaha.

Even het bombardement van Pb's en dergelijke bekijken en verzamelen.

Mijn voorkeur gaat wel uit naar een heel ervaren beleerder.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 15:47

Iemand anders nog een tip/adres, niet in Brabant of mijlen van mijn woonplaats weg (een uur op de trailer vind ik genoeg), met ervaring met groene merries van niet al te groot formaat?

Ik wil op zeer afzienbare tijd kunnen beslissen, en haar wegbrengen, deze zomer nog zou 't beste zijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 14:51

Heb alle info ook uit de PB's verzameld, mensen bedankt hiervoor... maar het meeste dat me qua filosofie aanspreekt voor de merrie zit wel VER WEG. Maar ik vind dan wijze van aanpak en professionaliteit weer belangrijker dan prijs of afstand....

Ik ga nu even met mezelf overleggen en met degene die de trailer moet gaan rijden. Die moet ook helpen met laden, geen idee of en hoe dat gaat namelijk, ze is als veulen achterover nogal ongelukkig uit de trailer "gevallen", dus tsja. Big Jaopie moet haar er daar maar doorheen loodsen... en die heeft maar 2 x in z'n 9-jarige leven op de trailer gestaan. Maar goed, die krijg ik er vast en zeker zelf wel op.
Dan volgt zij vast wel, gezien haar plakkerigheid.

Spannend, mensen, nou moet ik gaan beslissen en haar loslaten... SLIK...

Wordt vervolgd! Ik zal zeker laten weten hoe dit verder gaat.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 15:26

succes met je beslissing EN met het transport! De rest kan dan alleen maar volgen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 19:37

Ik heb gekozen, het wordt een locatie waarvan ik dacht dat het bij haar karakter en lijf zou passen, het meiske gaat er waarschijnlijk deze week nog heen.
Nog even de transport-horde nemen en dan gaat ze... op weg naar de volwassenheid. ze zal ieg 2 maanden wegblijven, zodat ze echt de tijd heeft, meer indien nodig.

(ik heb nu al een knoop in m'n maag...)

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:42

En waar gaat je meisje heen?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:43

Komt 100% zeker weten goed!

Als je een goed gevoel hebt moet je dat gevoel houden.

Avelienvd

en waar ga je haar heen brengen als we dat mogen vragen?

MissBmx

Wat goed dat je de knoop hebt doorgehakt.
En wie weet is die 2 maanden op kamers van je meiske ook wel heel goed voor jou en kan je haar straks als een meer volwassen paard zien.
Zet je haar samen met Joapie op de trailer? Dan kan hij haar mooi mee verhuizen als "grote broer"