Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Simpelman schreef:Zitcomfort, maar gepaard aan een zo lang mogelijk gezond leven van het paard want om bovenstaande te bereiken kost namelijk vele jaren en om dan te kunnen profiteren van het resulltaat is het wenselijk dat een paard zo lang mogelijk mee gaat.
Cassidy schreef:Simpelman schreef:Zitcomfort, maar gepaard aan een zo lang mogelijk gezond leven van het paard want om bovenstaande te bereiken kost namelijk vele jaren en om dan te kunnen profiteren van het resulltaat is het wenselijk dat een paard zo lang mogelijk mee gaat.
En in de western bij de gebruikspaarden is dat niet het geval? Ook daar komen gebruikspaarden voor die 20 jaar zijn of ouder. Een goed opgeleid ranchpaard is zijn gewicht in goud waard en de beste levensverzekering die een cowboy hebben kon. Het was zijn partner bij het werken met vee, net zoals een goed opgeleid cavalleriepaard de partner was van de officieer die hem reed.
@ts: in western en in de nh geef je het paard wat meer vrijheid om te bewegen en loop je niet te micromanagen. Het principe is het wijken voor druk, op alle delen van het lichaam, en het uiteindelijke doel het rijden op een hand. Dus uiteindelijk hoef je, om linksaf te slaan, niet overdreven hand of beenhulpen te geven maar is het belasten van een zitbeenknobbel voldoende om het paard te laten wijken of af te laten slaan. En bij oefeningen zoals de spin, geef je idd een beenhulp.
Maar net zoals je in de dressuur verschillende stromingen hebt, heb je die in de NH en in de western ook. Dus binnenbeen aanleggen om het binnenbeen onder de massa te krijgen, ben ik in mijn stroming NH, en in mijn stroming western nog niet tegengekomen.

Simpelman schreef:Met de zit dirigeren we de lendespieren, de rug en de schoft van het paard.
Met de kuiten de buikspieren, de achterbenen, de lengte buiging.
Met het bit de aanspanning, de paslengte.
Het Natural Horsemanship kan een toevoeging/verdieping zijn aan de rijkunst, het is niet een vervanging.
Cassidy schreef:Simpelman schreef:Met de zit dirigeren we de lendespieren, de rug en de schoft van het paard.
Met de kuiten de buikspieren, de achterbenen, de lengte buiging.
Met het bit de aanspanning, de paslengte.
Het Natural Horsemanship kan een toevoeging/verdieping zijn aan de rijkunst, het is niet een vervanging.
Wat is de reden dat de Natural Horsemanship alleen ziet als een rijwijze, en niet als een manier om een weg te vinden om in dat koppie van het paard te komen om zodoende te leren hoe een paard denkt, te leren waarom hij reageert zoals hij reageert en daarop in te spelen? De meeste mensen maken kennis met het paardrijden via een manege (dressuur), en daar leer je dat soort dingen niet.
Dus NH als toevoeging van de rijkunst? Hoeft niet perse, als je de instructie vindt die je dat op de dresuurmanier bij kan brengen. Helaas zijn die op het niveau waarop je voor het eerste kennismaakt met het paardrijden, niet zo heel dik gezaaid, en ik denk dat meer mensen het daarover een zijn, anders had de NH stroming bij lange na niet zoveel succes gehad als het nu doet.
Simpelman schreef:Ga eens wat Natural Horseman workshopjes meedoen @Jasmijn, voor je daar een oordeel over uitspreekt.Er zijn heel veel interessante nieuwe dingen ontdekt rondom het wezen paard die maken dat we er op een meer ethische manier mee kunnen omgaan en werken dan onder druk.Neem van een routinier aan dat er heel veel aardige dingen te ontdekken zijn waar "gewone" paardenmensen geen benul van hebben.
ydnew schreef:Ik zie in beide rij stijlen positieve dingen en ga voor de middenweg, maar dat been geven bij het natural horsemanship….is dat wel zo natural??????