Hard in de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oneofus

Hard in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 13:08

Dag iedereen,

Sinds kort rijd ik met een ruin, doodbraaf en eerlijk! Ik liep al een tijdje aan te modderen met een merrie, en was het plezier en de drive om vooruit te komen en iets te bereiken wat kwijtgeraakt. Nu heb ik die dus helemaal terug, en wil ik dressuurmatig echt vooruit komen.

Alleen, hij is daar niet het ideale leerpaard voor. Hij is van nature erg loom en valt terug op de voorhand. Hij begint ook direct met zijn hoofd te schudden (in alle gangen), dit komt voort uit het feit dat hij niet vooruit genoeg is. Nu gaat dit al stukken beter en is het schudden sterk afgenomen, hij begint eindelijk zijn achterhand meer te gebruiken, dus dit gaat de goede kant op. Maar nu leunen we aan tegen het nageeflijk rijden, ondanks de drang naar voor en mijn contact, volgt hij de hand niet. Ik vind hem echter hard in de mond. Hij is ook wat scheef, en valt over zijn rechterschouder. Op rechterhand valt hij dus ferm naar binnen, terwijl hij op de linkerhand dan juist de hoeken in kruipt.

Zoals jullie zien, heel wat 'problemen', maar ik ben al blij dat ik het plezier terug heb gevonden. Hebben jullie tips voor ons? Privéles hebben we vaak. :-)

Groetjes!

Evelijn

Re: Hard in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:14

Rustig door oefenen.. consequent blijven rijden, zorgen dat je zelf netjes zit.. en ook netjes met je handen bent.. juist als hij stug is probeer met gevoel te blijven rijden en niet je handen/armen vast te zetten.
Blijf bezig met voorwaarts rijden/denken.

Daarnaast vraag een osteo/fysio/chiro eens om zijn lichaam onder handen te nemen. Hij zit vast ergens vast... en zo'n behandeling helpt vaak je net een stapje (naast goed les). Wees daarnaast kritisch op je eigen houding.

Daarnaast kan je hem ook aan de longeerlijn extra gaan trainen.. zodat je even zonder ruiter hem ook ziet bewegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 13:20

Als eerste, hoe werk je hier aan tijdens je les?
Ik denk dat je nog niet de focus moet leggen op nageeflijk rijden, maar probeer je paard eerst 'nageeflijk' te maken in stelling en buiging, dat helpt vaak een paard losser maken aan de voorkant.
Verder, op de binnenhoefslag gaan rijden, zodat hij echt wel op eigen benen moet lopen en niet meer gaat plakken. Dat zal hij in het begin heel moeilijk vinden, maar probeer voorwaarts op te lossen, hoe beter hij voorwaarts is, des te beter loopt hij rechtuit. Probeer hierin ook veel te corrigeren met je been, niet teveel met hand. Maar daar heb je bovenstaande oefening weer voor.

Wat doet het paard als je de teugels uitschuift?

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 14:14

Bedankt voor jullie reacties! :-)

@Joolien, momenteel zijn we vooral bezig met voorwaarts rijden. Dit is al een hele stap, omdat hij in het begin totaal niet vooruit te krijgen was. Hierbij mag ik hem vooraan nog niet te veel vragen, handen gewoon stil en naar de hand toe rijden. Met stelling zijn we ook al bezig, buiging vragen lukt nog niet, hij lijkt nogal stijf en niet goed wendbaar, net alsof het hem aan lenigheid ontbreekt.

Bedoel je teugels uitschuiven tijdens uitstappen/belonen? Wanneer ik dit doe, blijft hij hoog in de hals lopen en kropt zich wat op, dit gaat dan weer gepaard met schudden met het hoofd, omdat ook de activiteit op dat moment wat verloren gaat. Hij volgt dus totaal niet de hand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 14:35

Oneofus schreef:
Bedankt voor jullie reacties! :-)

@Joolien, momenteel zijn we vooral bezig met voorwaarts rijden. Dit is al een hele stap, omdat hij in het begin totaal niet vooruit te krijgen was. Hierbij mag ik hem vooraan nog niet te veel vragen, handen gewoon stil en naar de hand toe rijden. Met stelling zijn we ook al bezig, buiging vragen lukt nog niet, hij lijkt nogal stijf en niet goed wendbaar, net alsof het hem aan lenigheid ontbreekt.

Bedoel je teugels uitschuiven tijdens uitstappen/belonen? Wanneer ik dit doe, blijft hij hoog in de hals lopen en kropt zich wat op, dit gaat dan weer gepaard met schudden met het hoofd, omdat ook de activiteit op dat moment wat verloren gaat. Hij volgt dus totaal niet de hand.

Ah ok.

Voorwaarts is idd het meest belangrijke. Doe je ook wel eens longeren met bijzetten? Wat doet hij dan?

smurfje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:08

Vooral niet 'terugtrekken', als hij vasthoudt heeft het geen enkele nut om ook vast te gaan houden! Dat betekend niet dat je helemaal los moet gooien en al het contact weghouden. :D

Leuk dat je je instelling hebt verandert! :)

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:41

Als je paard voowaarts genoeg is zou ik daarna eerst beginnen met het recht op vier benen maken van je paard. Ik doe dat voornamelijk door op de binnenhoefslag te rijden en veel vierkantjes (en daarbij veel van handveranderen). Zo letten ze echt op jouw hulpen waar je heen wilt en niet als ze de bocht zien al die kant op gaan en dus afsnijden en scheef door de bocht gaan.

Corrigeer me als ik iets heb neergezet wat niet klopt, want ben niet zo goed in het formuleren, hoop dat het duidelijk is! :D

Juultjeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 17:45

En als ze dan voorwaarts zijn en dus echt op jouw hulpen letten en netjes de bocht doorkunnen, dan zou ik pas voltes gaan rijden en stelling vragen. Ik zelf wil dat ze dmv die vierkantjes en het voorwaarts rijden al wat gaan zakken, daarna ga ik pas voltes rijden en stelling vragen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:42

Je zegt dat je vrij regelmatig privé les hebt, dan is het niet verstandig om zelf aan de hand van de hier gegeven tips zomaar wat te gaan uit proberen.
En er zullen vast en zeker ook heel veel goede tips bij zitten daar twijfel ik echt niet aan, maar als je goed les krijgt zal daar vast wel een lijn in zitten, je kan niet op 2 wegen tegelijk lopen, het zal voor jou best al moeilijk genoeg blijken te zijn om de weg die jouw instructie je voor legt te bewandelen.
Er zijn idd meer wegen naar Rome, maar blijf op de weg waarop je al bent, als je zomaar zelf gaat afdwalen dan kom je op een zijspoor terecht, en vaak vind je dan tussen de bomen het bos niet meer.
Ben je tevreden van jouw instructie ???? volg die dan ook, vertrouw in jouw lesgever en ga niet zelf wat verder wat aanklooien.

Oneofus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 11:27

@Jolien, longeren heb ik nog niet gedaan met hem. Is niet mijn eigen paard, maar ik ga het eens bespreekbaar maken bij de eigenaar.

@smurfje1, Bedankt voor je reactie! Dat 'loslaten' is iets waar ik nog meer moet aan werken, ik heb soms de neiging dat wanneer hij zich zo verzet, zelf ook strenger te worden met mijn hand. Maar ik ben er mij van bewust dat dit een verkeerde reactie is, ik probeer er aan te werken. :-)

@Juultjeeeh, Deze ochtend heb ik opnieuw les gehad, en we hebben voornamelijk op de binnenhoefslag gereden. Is wel niet eenvoudig voor hem, hij 'slingert' nogal en trekt naar de muur toe. Maar dit is zeker iets wat we in de volgende trainingen meer gaan doen.

@aeolusnr1, Bedankt voor jouw reactie. Ik snap je ook wel, maar het leek me gewoon wel wat om ook eens te polsen bij 'bokkers' die dezelfde ervaring hebben gehad, tips zijn altijd bruikbaar. Maar ik ben inderdaad tevreden van mijn lesgever, en heb de indruk dat we al kleine stappen vooruit aan het maken zijn, dus ben tevreden. :-)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 03:57

Hard in de mond wil zeggen dat de ruiter het paard in een houding probeert te dwingen die het nog niet aan kan.
De hardheid van het paard zegt "dat kan ik niet".
In een strijd met 600 kilo spieren zul je mogelijk niet winnen.

De juiste techniek is zoeken naar rust, kalmte, ontspanning, vertrouwen, hiermee zal een paard zich los gaan laten, dat wil zeggen ontspannen.
Vanuit losgelatenheid rijdt je voorwaarts, dat wil zeggen je vergroot door voorwaarts te drijven voortdurend de passen zodanig dat ze groter zijn dan wanneer het paard zélf zou mogen keizen.
Dan ga je rustig op de grote volte uitnodigen tot nageven op de binnenteugel (deze moet LOSgelaten worden, ook door jou) waarmee het paard stelling zal nemen, dan in de loop van maanden en jaren leren het paard te buigen op gebogen lijnen.

En dat allemaal aan een kontaktteugel, trekken is nergens goed voor.