Inzakken in de proef.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Inzakken in de proef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 22:46

Hooi,

Ik heb nu 3 wedstrijden gereden met mijn 6 jarige pony, dit zijn ook voor hem zijn aller eerste wedstrijden. Eerste wedstrijd alleen winst in eerste proef, tweede wedstrijd in allebei de proeven, en vandaag helemaal geen..

Het probleem bij ons is dat tijdens het rijden thuis, maar ook zeker tijdens het losrijden loopt meneertje perfect! Maar zodra we de ring in gaan en de proef gaan rijden, zakt het helemaal in. Impuls valt weg en hij negeert mijn been volkomen. Als ik dan even tussen de twee proeven door rij, gaat het weer goed, maar zodra ik de ring van de 2e proef in ga, zakt hij weer in.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of tips?

Akhal_Teke

Re: Inzakken in de proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:51

Conditietraining

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:52

volgens mij ligt het aan jou rijden. ben jij dan terughoudend met hulpen omdat je zo netjes mogelijk wil rijden?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:55

Wat doe je vlak voor het betreden van de ring? Stappen?

Zoja: Niet meer doen! Juist nog lekker voorwaarts houden en nog wat (schijn)overgangen rijden en actief houden.

corina430

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:57

Misschien rijd je zelf 'te netjes' in de proef? Of zit je dan te gespannen? Het klinkt alsof je waarschijnlijk zelf op de één of andere manier een signaal afgeeft waarop hij inzakt, aangezien hij na de eerste proef op het voorrijdterrein wel weer lekker loopt!
Probeer in de ring gewoon lekker te ontspannen te rijden en wordt niet té voorzichtig omdat je het netjes wilt doen. En probeer hem lekker actief te hebben voor je de ring in gaat.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 23:01

Voor de proef doe ik heel veel snelle overgangen om hem zo scherp mogelijk te krijgen! Conditie is zeker niet het probleem, thuis hebben we er namelijk geen last van!

Ja dat te netjes zou het nog wel is kunnen zijn! Ik vind t alleen zo raar om tijdens mn proef keer pony een tik te geven als ie mn been negeert. Dan vliegt zijn hoofd namelijk ook vaak de lucht in..

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:02

Ik denk dat het aan jou ligt! :D Jouw zenuwen zou wel eens kunnen veroorzaken dat je anders gaat rijden in de proef en daardoor je paard wat tegen zit. Is de proef weer voorbij, zijn jouw zenuwen weg en rijd je weer "normaal". :) Geen schande hoor! Ik had het ook met een zeer ervaren paard. Zodra er geroepen werd "A-X binnenkomen" viel zij stil. Dus afgesproken met voorlezer dat het niet meer geroepen werd en dat ik gewoon zou beginnen en de eerste oefening te horen zou krijgen. Werkte geweldig voor ons allebei.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 23:03

Wat grappig dat dat zo goed werkte!

Ja dat zou best kunnen! Maar hoe ga ik daar overheen komen? :Y)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:14

Probeer het uit! Gewoon met je voorlezer afspreken dat ze het niet voorleest, maar bijvoorbeeld roept: "Je mag beginnen!" En dan ga jij beginnen en als je eenmaal begonnen bent, eerste oefening lezen. Wat ook heel fijn is, is dat je je proef uit je hoofd weet. Dat je voorlezer er alleen staat om op te vangen als je het even niet meer weet. Heerlijk is dat!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 23:17

Ik zal het volgende keer proberen! Ga waarschijnlijk volgend weekend alweer. Ook zei mijn instructrice dat ik niet zo op safe moet rijden tijdens een proef. Dus luistert pony niet, nou dan maar een tikje geven. Dan rij ik misschien een keer heel laag omdat de jury mij te streng vond, maar dan is het wel duidelijk voor de pony. Weet alleen niet of ik dat ook daadwerkelijk ga doen haha

perdjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:19

Waarschijnlijk ligt het inderdaad aan jouw manier van rijden tijdens een proef. Je zult wel wat zenuwachtig zijn en je wilt natuurlijk zo netjes mogelijk rijden.

Ik herken mij en mijn bijrijdpaard helemaal terug in je post. Ik heb behoorlijk wat wedstrijd spanning en vergeet ook nog eens te ademen tijdens de proef...Hij pakt mij daar echt op.

De enige manier om hier overheen te komen is denk ik kilometers maken, dan wordt het wedstrijd rijden vanzelf niet meer zo "spannend".

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 23:20

Dan ga ik zaterdag ponylief toch maar is een keer wel goed aanpakken in de proef! Hopen dat ik het tijdens de proef niet vergeet haha

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:26

Gewoon tijdens je proef je pony ook een tik geven hoor, als hij niet op je been reageert! Is helemaal niet zo raar, andere mensen rijden ook gewoon met een zweep. Natuurlijk wel even kijken of er geen andere oorzaak is. Ik gaf mijn paard ook wel eens gewoon een tik tijdens een proef, en toch prijzen gehaald!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 13:37

ElineCath schreef:
Hooi,

Ik heb nu 3 wedstrijden gereden met mijn 6 jarige pony, dit zijn ook voor hem zijn aller eerste wedstrijden. Eerste wedstrijd alleen winst in eerste proef, tweede wedstrijd in allebei de proeven, en vandaag helemaal geen..

Het probleem bij ons is dat tijdens het rijden thuis, maar ook zeker tijdens het losrijden loopt meneertje perfect! Maar zodra we de ring in gaan en de proef gaan rijden, zakt het helemaal in. Impuls valt weg en hij negeert mijn been volkomen. Als ik dan even tussen de twee proeven door rij, gaat het weer goed, maar zodra ik de ring van de 2e proef in ga, zakt hij weer in.

O ja, komt heel vaak voor. Meestal is de oorzaak toch wel te vinden bij jezelf omdat je toch een beetje anders rijdt in je proef (of liever gezegd: er niet meer aan rijdt). Goed om er tijdig wat aan te doen om ervoor te zorgen dat hij er geen gewoonte van gaat maken in je proef stil te vallen. Oefen thuis wat vaker je proef en rijd een keer een proef HC zodat je je paard kan aanpakken. We hebben ook wel eens een jury gevraagd de tweede proef niet te beoordelen zodat we hem even konden aanpakken. Was geen probleem.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 15:59

Dankjewel! goede tips:)

ElineRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:33

Ik ben zelf ook echt geen goede wedstrijdruiter, ben altijd doodzenuwachtig. Daardoor gaan de dingen altijd anders dan mijn bedoeling was. Probeer gewoon net zo te rijden met het losrijden, niet te veel nadenken over die jury. Maar vooral oefening baart kunst hoor! Wanneer je een aantal wedstrijden hebt gereden, zal het vast minder worden.

Succes ermee in ieder geval!! :)

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:20

Hoelang rijd je voor je wedstrijd in?
Misschien kan je dit proberen zo kort mogelijk te houden en inderdaad conditie trainingen met je paard gaan doen

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:24

Babootje schreef:
ElineCath schreef:
Hooi,

O ja, komt heel vaak voor. Meestal is de oorzaak toch wel te vinden bij jezelf omdat je toch een beetje anders rijdt in je proef (of liever gezegd: er niet meer aan rijdt). Goed om er tijdig wat aan te doen om ervoor te zorgen dat hij er geen gewoonte van gaat maken in je proef stil te vallen. Oefen thuis wat vaker je proef en rijd een keer een proef HC zodat je je paard kan aanpakken. We hebben ook wel eens een jury gevraagd de tweede proef niet te beoordelen zodat we hem even konden aanpakken. Was geen probleem.

In de meeste gevallen moet de ruiter of amazone aangepakt worden ipv het paard. Stoppen met rijden, teveel er aan willen rijden, klemmen, vasthouden door spanning, te lang losrijden, anders losrijden dan thuis enz. enz. Allemaal problemen vanuit de ruiter. Een kundige ruiter of amazone kan een gespannen paard (wat zich kan uiten in het niet voorwaarts zijn) laten ontspannen en hoeft hiervoor zelden het paard aan te pakken.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 23:55

ik heb zondag mijn 4e wedstrijd.

The_Stig, probleem is dat ik (nog) geen kundige ruiter ben, maarja ervaring leert he!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:57

Kilometers gaan maken is het enige wat helpt bij dit probleem. Jouw pony vind het duidelijk nog te spannend. En dit uit zich dan vooral in de proef.

_jara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:12

Rijden in de proef! Geen reactie? Duidelijker hulp. Het is B, dan mag er nog van alles fout gaan zoals mijn instructrice altijd zegt! :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:15

_jara schreef:
Rijden in de proef! Geen reactie? Duidelijker hulp. Het is B, dan mag er nog van alles fout gaan zoals mijn instructrice altijd zegt! :)

Dan heeft jouw instructrice een vreemd beeld van de B. Want met fouten in een B-proef rijd je echt geen hoge punten.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 17:32

Vandaag met losrijden is ie er 2 x vandoor gegaan, dus energie genoeg. Mr tijdens de proef ging het weer minder, gelukkig wel nog 183 en 176

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 12:29

Gekke vraag hoor, maar is het niet zo dat hij dan inzakt omdat hij dan alleen in de bak is? Ik weet niet of je thuis alleen of met/ bij andere paarden rijd, maar mijn paarden hebben andere paarden in hun blikveld nodig om een beetje hun hoofd bij mij te kunnen houden met het rijden.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-14 21:09

Helemaal geen gek idee! Maar nee denk het niet, rijd vaak thuis ook alleen.