Ik heb moeite met de rechterhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik heb moeite met de rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:26

Hoihoi! :)

De titel zegt het al, ik heb moeite met op de rechterhand rijden. Linksom gaat hartstikke goed, maar rechtsom... Ik reed eerst een tijd lang op hetzelfde paard (heeft nu een blessure, vandaar een tijdje elke week een ander), en dacht dat het paard rechtsom gewoon wat moeilijker was. Daar ben ik toen aan gaan werken.

Maar nu ik elke week op een ander paard rijd, merk ik dat het toch echt aan mij ligt. Zit het tussen mijn oren? Of ligt het aan mijn rijstijl? En bovenal: Wat kan ik eraan doen? Ik wil geen paard verpesten doordat het rechtsom veel minder goed gaat dan linksom.

_Marinke_

Re: Ik heb moeite met de rechterhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:01

Het kan goed zijn dat jij zelf ergens in je lichaam vast zit en je daardoor op je paard scheef zit. Heb je het al aan je instructeur gevraagd en wat zegt die ervan?

Zaak is om de oorzaak te vinden dus, wellicht zit je ergens vast in je lichaam? En wat doe je zelf anders als je rechtsom rijd ten opzichte van linksom? Let daar eens goed op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 20:57

Ik heb inderdaad al heel vaak erover gedacht wat ik anders doe, maar ik kan het me eigenlijk niet bedenken. Ik heb wel gedacht dat ik er nu een soort van "gewend" aan ben als we de rechterhand opgaan, en dat ik dan vanzelf ook echt moeilijker ga doen.

Ik ga niet echt anders zitten, maar contact houden gaat gewoon verkeerd. Als ik stelling probeer te vragen gaat het niet en valt hij naar rechts, als ik druk op mijn linkerteugel probeer te houden gaat het ook niet goed... Het voelt gewoon niet lekker aan. Het kan linksom zegmaar perfect gaan, en zodra we dan rechtsom gaan gaat het mis. Ik zie er van tevoren ook al tegenop.

_Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 08:25

Het is belangrijk dat je beide teugels even lang hebt een dat je dezelfde druk uitoefent op beide kanten.
Bij stelling vragen moet het paard Door middel van een kneepje in de rechter teugel en rechter been recht blijven lopen terwijl hij naar rechts kijkt.
Probeer er op te letten dat je niet onbewust een hand vast zet. En zoals ik al zei bij stelling vragen een kneepje in de teugel waar je stelling wil en duidelijk zijn met je been aan diezelfde kant. Pas erop dat je de stellingteugel niet vast blijft houden, maar dat je deze teugel kunt ontspannen zonder dat het paard weer recht kijkt.

__Horsegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 09:40

Ik had dat ook, maar dan linksom! Ik had dus geen 2 teugels even lang, en lieg mijn buitenteugel steeds los. Is nu helemaal opgelost en gaat super!
Je moet dus zorgen dat je 2 teugels even lang zijn, en vooral met stelling vragen NIET aan die binnenteugel blijven hangen, maar kneepjes (alsof je in een spons knijpt) en duw je paard met je binnenbeen naar buiten. En wat betreft de buitenteugel: zorg dat je die tegen de hals houdt, en niet loslaten. Je kunt er wel een beetje mee spelen, maar altijd eraan houden!
Ik hoop dat dit voor jou ook werkt, bij mij wel! Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:03

Mijn teugels zijn altijd even lang, daar ligt het dus niet aan. Ik rijd ook altijd heel ontspannen. Wel moet ik van mijn instructeur als ik bijvoorbeeld stelling naar rechts vraag, mijn linkerhand nog wat naar achter houden omdat paard anders over links wegloopt, en dan inderdaad je rechterhand ontspannen naar rechts, maar wel contact houden. Dit vond ik een tijd lang ook nog moeilijk, maar hier heb ik heel hard aan gewerkt en dit gaat nu goed.

Misschien ligt het inderdaad aan mijn benenwerk. Op de linkerhand doe ik dit makkelijker dan op de rechterhand. Ik ga snel scheef zitten als ik het paard naar buiten probeer te drukken, maar dat heb ik ook een beetje op de linkerhand. Nog erger op de rechterhand. Wat zou ik hier aan kunnen doen?

_Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:10

Ik neem aan dat je scheef zitten bedoelt als in meer op je linkerbeen leunen dan op je rechterbeen?
Of bedoel je het op een andere manier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 12:53

Als ik een paard bijvoorbeeld met mijn rechterbeen naar buiten wil zetten, ga ik teveel "duwen" met mijn been. Daardoor ga ik helemaal scheefzitten, zodat ik zegmaar "harder" duw.

_Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:03

Ahh oke ik snap wat je bedoelt. Het enige wat ik zou kunnen bedenken om het misschien op te lossen is dat je je been moet proberen lang te houden. Of misschien een spoortje waardoor je minder hard hoeft te duwen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 14:19

Ik weet niet of een spoortje een goed idee is. Ik rijd twee jonge paarden (ééntje nu dus niet aangezien hij een blessure heeft), en ik heb liever dat die gewoon op been leren reageren.

Maar misschien is het ook wel een idee... Ik geef verder wel gewoon de correcte hulpen.

_Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:05

Ja als je een jong paard rijd is het denk ik inderdaad zonde eigenlijk om een spoortje om te doen. Ik heb ook een jonge merrie en daar wacht ik ook inderdaad nog liever mee om met een spoor te gaan rijden, maar dat is meer omdat ze nog overgevoelig kan reageren op het been.
Als jouw paard niet zo overgevoelig is kun je altijd nog een of twee keer een spoortje omdoen om duidelijk te maken wat je bedoelt zodat je volgende keren zonder sporen minder hard been hoeft te geven.
Misschien werkt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:28

Dat klinkt wel als een goed idee! :) Helaas is het alleen niet mijn paard, en rijden er nog een paar mensen op. :(

_Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:54

Ja das altijd wel zonde. Ik zou zeggen, probeer het eens met een spoortje. Misschien gaat het wel een stuk beter dan