"kinderpony" steigert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovemario

"kinderpony" steigert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 10:03

Hallo,

ik heb vorig jaar een erg leuke pony zadelmak gemaakt. dit ging geheel vlekkeloos. nooit een stap verkeerd gezet.

nadat ze een half jaar onder het zadel was begon het beestje met steigeren. ze belden me op of ik er nog eens op kon. nou ja geen probleem. ik er op en ja hoor, alleen maar steigeren.
ze hadden de tandarts en osteopaat er bij gehad ( tandarts doen ze om de 8 maanden en osteopaat ook regelmatig, met al hun pony's ) dus dat kan het niet zijn. ook is het zadel aangemeten, en deze ook als gegoten. dus kan dit het niet zijn. toen heeft ze een half jaar op rust gestaan. winterperiode dus kon er weinig tot niet gereden worden. ik ben er van de week weer opgestapt. ze begon meteen al raar te doen. dus even door gepakt, en later ging het wel super goed, zowel stap draf galop.
die dag erna ook weer gereden en ze begon het eerste kwartier weer te steigeren, waar ze na een poosje ook mee stopte en weer netjes en superbraaf liep.

er moet een meisje van 11 jaar op, maar dat is nu natuurlijk niet vertrouwd.

heeft iemand tips?

hier even 2 foto's van de pony:
Afbeelding

Afbeelding

Toothless

Re: "kinderpony" steigert

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:08

Wat je zegt, deze pony heeft iemand nodig die haar doorpakt. Kinderen van 11, zonder de ervaring, kunnen dit niet. En daarbij zou ik nooit een net ingereden pony laten rijden door een meisje van 11, die op de rug heen en weer stuitert. Misschien steigert ze daarom? Gewoon omdat ze niet geschikt is voor hobbellende kindjes? Ik ken het meisje in kwestie niet, maar in meer gevallen is dit wel zo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:10

Tja er loopt nu ook een topic over steigeren. IS het wanneer je een bepaalde oefening vraagt? Wat bedoel je met raar doen? Is de vorige ruiter afgestapt wanneer de pony begon te steigeren? Dan kan pony hebben ontdekt dat steigeren rust is.

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:11

Ik denk inderdaad dat de pony gewoon lekker aan het uitproberen is. als ze verder niet doorgereden is, maar alleen beleerd, kan het best zijn dat ze het spelletje wel doorheeft en ze weet als ze steigerd het meisje toch opgeeft. Doordat jij niet opgeeft, doet de pony wel gewoon braaf zijn ding. Maar aangezien ik de situatie niet gezien heb, kan ik natuurlijk niet zo goed beoordelen. Maar zo klinkt het mij in de oren. Ik denk dat deze pony niet geschikt is voor dit meisje.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 10:12

DewieDribbel schreef:
Wat je zegt, deze pony heeft iemand nodig die haar doorpakt. Kinderen van 11, zonder de ervaring, kunnen dit niet. En daarbij zou ik nooit een net ingereden pony laten rijden door een meisje van 11, die op de rug heen en weer stuitert. Misschien steigert ze daarom? Gewoon omdat ze niet geschikt is voor hobbellende kindjes? Ik ken het meisje in kwestie niet, maar in meer gevallen is dit wel zo

bedankt voor je reactie.
het meisje rijd verder erg netjes. stille hand, en "stuitert"niet. ik gaf haar zelf 1 tot 2 keer per week les, en daarnaast rijd ze in een groepsles met een zz-zwaar instructrice.
het is een half jaar goed gegaan, en naar mijn mening gaat het ook wel weer goed komen, maar het heeft gewoon zn tijd nodig. maar het word af en toe gewoon gevaarlijk ( ook voor me zelf)
ze klapt dan ook bijna achter over ( zie foto)
er moet toch een manier zijn dat ze dit niet meer gaat doen?

Jolliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:15

Het voorkomen voordat het gebeurt, als je goed kan voelen wanneer ze aanstalten maakt om te steigeren voorwaarts drijven, laat haar eerst maar even gewoon lopen dan. Galloperen etc, even de energie eruit. Als het een spelletje is, vind ze het niet leuk meer als ze iedere keer aan het werk wordt gezet.
Als ze toch steigerd, moet je kijken naar haar makkelijke kant en haar die kant op "trekken". Sommige paarden kunnen niet steigeren en bokken als ze in stelling lopen, maar dit werkt niet bij de ultra lenige paarden.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:16

Pony is misschien ook aan het puberen? Wordt er ook wel eens grondwerk mee gedaan?
Qua rijden is het zo te lezen een goed plan als jij ponybeest weer even duidelijk maakt dat steigeren niet aan de orde is. Kan zijn dat ponybeest momenteel net nog iets te veel is voor een 11-jarige.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 10:17

het meisje is absoluut een doorzetter en niet snel bang. ze stapt dus ook niet zomaar af.
ze stopt pas als de pony minstens 2 rondjes braaf is. maar goed, haar moeder wil dit niet hebben, wat ik ook logisch vind.

met raar doen bedoel ik op de achterbenen staan, rond draaien en niet naar voren willen.
dit doet ze vooral het eerste kwartier, en verder niet met een oefening. ik heb haar zelf ook nog een paar maand samen met het meisje gedaan zodat ie inderdaad ook wat door gereden werd. ze kon het nagevelijk lopen, wijken ed. ook.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:19

Steigeren kan alleen vanuit stilstand (in tegenstelling tot bokken).
Ik zou deze pony geen seconde geven om lekker stil te staan.
Dus kort instappen (desnoods aan de hand) en dan direct draven/galloperen.
Natuurlijk kan ze op de rem gaan en dan steigeren maar geef de pony zo min mogelijk kans.
Wanneer ze omhoog gaat opzij sturen, dan kunnen ze vaak niet zo hoog de lucht in.

Hopelijk 'verleert' ze het dan na verloop van tijd.

Wat sommige doen is een tik (platte hand) tussen de oren geven. Ben ik persoonlijk geen voorstander van maar als ze het erg bont maken.....

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 10:21

Jolliej schreef:
Het voorkomen voordat het gebeurt, als je goed kan voelen wanneer ze aanstalten maakt om te steigeren voorwaarts drijven, laat haar eerst maar even gewoon lopen dan. Galloperen etc, even de energie eruit. Als het een spelletje is, vind ze het niet leuk meer als ze iedere keer aan het werk wordt gezet.
Als ze toch steigerd, moet je kijken naar haar makkelijke kant en haar die kant op "trekken". Sommige paarden kunnen niet steigeren en bokken als ze in stelling lopen, maar dit werkt niet bij de ultra lenige paarden.

bedankt voor je reactie :)
heb ik inderdaad al geprobeerd. alleen er zit dan totaal geen vooruit op. en als ik haar omtrek gaat ze op een of andere manier alleen maar hoger, of valt ze echt bijna om ( en dan bedoel ik ook echt bijna)

er word ook regelmatig grondwerk mee gedaan. ( longeren, wandelen )

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 10:23

Pion schreef:
Steigeren kan alleen vanuit stilstand (in tegenstelling tot bokken).
Ik zou deze pony geen seconde geven om lekker stil te staan.
Dus kort instappen (desnoods aan de hand) en dan direct draven/galloperen.
Natuurlijk kan ze op de rem gaan en dan steigeren maar geef de pony zo min mogelijk kans.
Wanneer ze omhoog gaat opzij sturen, dan kunnen ze vaak niet zo hoog de lucht in.

Hopelijk 'verleert' ze het dan na verloop van tijd.

Wat sommige doen is een tik (platte hand) tussen de oren geven. Ben ik persoonlijk geen voorstander van maar als ze het erg bont maken.....

ben ik helemaal met je eens, maar ze gaat al niet eens in de vooruit. als ik aan het galopperen ben gaat het vaak wel goed.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:24

ooit aan gedacht dat de pony dit doet uit ongemak/pijn?

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 10:26

ja zeker, maar de osteopaat is onlangs nog geweest, zadel ligt er goed op, tandarts is vorige maand geweest.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:27

En als je haar nu sowieso stelling vraagt op het moment dat ze stil gaat staan?
Lukt het haar dan ook nog omhoog te komen?
Dus stilstaan = direct stelling

Ze MOET vooruit, desnoods met hulp vanaf de grond.

Gebit/zadel/rug gecheckt.
Zijn er ook foto's gemaakt van haar rug door een DA?
Misschien geeft dat completen uitsluiting van een lichamelijke oorzaak.

Edit:
Doet ze het ook aan de longe?
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 26-06-14 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S

Hoe vaak en hoe intensief wordt er met de pony gereden? Hoe oud is de pony nu?

Anoniem

lovemario schreef:
Jolliej schreef:

bedankt voor je reactie :)
heb ik inderdaad al geprobeerd. alleen er zit dan totaal geen vooruit op. en als ik haar omtrek gaat ze op een of andere manier alleen maar hoger, of valt ze echt bijna om ( en dan bedoel ik ook echt bijna)

er word ook regelmatig grondwerk mee gedaan. (
longeren, wandelen )

Ik zou er a la Gert vd Hof iemand achteraan zetten met een longeerzweep voor als ie nog maar dreigt stil te gaan staan. Als ie maar voorwaarts blijft gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:28

Ik zou me dan eerder gaan afvragen waarom ze niet vooruit wilt. Snapt ze het niet, kan ze het niet?

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:29

Lijkt mij puber- c.q. uitprobeergedrag.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:29

Heb je ook al eens geprobeerd te rijden met iemand in de bak met een longeerzweep, mocht de pony de neiging krijgen dat degene de pony naar voren kan drijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:32

emily68 schreef:
Lijkt mij puber- c.q. uitprobeergedrag.

Maar dan nog, wat doe je aan het feit dat hij niet voorwaarts wilt? Een paard is van nature erg meegaand totdat hij erachter komt dat werken niet hoeft. Maar waarom zou hij dan niet meer meegaand willen zijn? Vaak is dat niet puberen of uitproberen maar is de pony een keer overvraagd, snapte hij iets niet of een ongemak. Het heeft bijna altijd wel een oorzaak.

Met een opdrijver, dus iemand met longeerzweep zou wel eens kunnen helpen om hem weer voorwaarts te krijgen. En dat op een positieve manier, dus niet straffen als hij niet wilt, maar stimuleren en ook al moet hij dan een tik mee krijgen, altijd belonen als hij het wel doet. Overigens is het belangrijk dat diegene die op de grond staat goed kan timen, daar gaat het namelijk ook vaak fout. Iemand die twijfelt of niet ziet wat er gebeurd heb je niks aan, iemand moet op het juiste moment kunnen ingrijpen anders heeft het geen zin.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-06-14 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:33

Ik zou toch de DA er eens naar laten kijken en eventueel foto's laten maken van de rug.
Dit puur om de medische kant uit te sluiten voordat je er mee aan het werk gaat en dingen gaat afdwingen die de pony gewoonweg niet kan door rugproblemen.

Mocht de DA ook niet wat vinden en de foto's zijn goed dan inderdaad doorpakken en met een instructie er bij kijken waar dit op te lossen is. Voorwaarts is meestal de oplossing maar dit gaat niet lees ik. Ga daar dan eerst mee aan het werk. Om mij part eerst met een longeerzweep er achteraan als het alleen door de ruiter niet is op te lossen.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 10:34

Maflinger_S schreef:
Hoe vaak en hoe intensief wordt er met de pony gereden? Hoe oud is de pony nu?
pony is nu 6, en word 3 dagen per week gereden, 2 dagen gelongeerd 1 dag wandelen en de rest lekker in het land
Joolien schreef:
Ik zou me dan eerder gaan afvragen waarom ze niet vooruit wilt. Snapt ze het niet, kan ze het niet?

ze snapt het donders goed
Pion schreef:
En als je haar nu sowieso stelling vraagt op het moment dat ze stil gaat staan?
Lukt het haar dan ook nog omhoog te komen?
Dus stilstaan = direct stelling

Ze MOET vooruit, desnoods met hulp vanaf de grond.

Gebit/zadel/rug gecheckt.
Zijn er ook foto's gemaakt van haar rug door een DA?
Misschien geeft dat completen uitsluiting van een lichamelijke oorzaak.

Edit:
Doet ze het ook aan de longe?

ook dan doet ze het. erg lastig..
er zijn geen foto's gemaakt. volgens de osteopaat is alles goed. ze heeft natuurlijk geen röntgen ogen, dus ik zou het kunnen voorstellen.

aan de longe heeft ze het ook wel eens gedaan. je krijgt haar dan gewoon niet naar voren..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:35

Iemand met longeerzweep op de grond zetten. Als pony stil gaat staan cq wil steigeren kan degene vanaf de grond de pony vooruit laten gaan. Moet er wel een goede Ruiter opzitten want dat kan soms abrupt gaan, helemaal als er een tik an te pas moet komen.

Rijd de ruiter met zweepje eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:36

Maar wilt ze nooit naar voren of soms niet?

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 10:37

cp112 schreef:
Iemand met longeerzweep op de grond zetten. Als pony stil gaat staan cq wil steigeren kan degene vanaf de grond de pony vooruit laten gaan. Moet er wel een goede Ruiter opzitten want dat kan soms abrupt gaan, helemaal als er een tik an te pas moet komen.

Rijd de ruiter met zweepje eigenlijk?

ook vanaf de grond gaat ze niet vooruit.
ik rijd haar nu ook met zweepje.