rug wegdrukken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrishDraught

rug wegdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:53

Sinds 1 week rij ik een Friese merrie bij en deze loopt met haar hoofd erg hoog en rug weggedrukt.

merrie is 5 jaar en kent weinig behalve buitenritten en ja had een niet zo lekker liggend zadel

Nu sinds zaterdag een goed passend dressuurzadel waar ik ook prettig in zit.

Maar ze kent het rijden niet beter als op de weg en dan goed hard draven met het hoofd zo hoog mogelijk en veel knie. (heeft ook paar keer voro de kar gestaan).

Nu kan ik haar deze zomer in de wei bij-rijden maar het ontspannen, hoofd omlaag en rug omhoog (om het zo maar te zeggen) wil niet niet zo lukken. Er zijn hele kleine momentjes en dan beloon ik haar uitgebreid maar ik kan niet zeggen dat rijden nu echt prettig is op deze manier.

Wie kent er wat oefeningen voor mij (rij al 20 jaar maar nooit veel friezen)

Doe al veel voltes openen en sluiten met haar en van hand veranderden, voor slangenvolte heeft ze nog te weinig balans.

puck12345

Re: rug wegdrukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:55

Bij mij helpt overgangen en schijnovergangen rijden heel goed.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 09:58

toevoeging, ik wil liever niet aan de slofteugel

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 09:59

Probeer veel van tempo te veranderen en overgangen te rijden. Dan wordt ze gedwongen om haar rug meer te gebruiken. Sommige paarden gaan ook hun rug gaan gebruiken als je de teugels helemaal lang laat dus echt op het langste.
Als ze al jaren verkeerd gereden wordt zou je best ook gaan longeren met hulpteugel.
Belonen en stoppen als ze haar rug wel goed gebruikt. Friezen hebben wel vaak rugproblemen, heb je haar rug al laten nakijken ? Als je met je hand over haar ruggengraat gaat met een beetje druk, trekt ze haar rug dan in ?

mariekemeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:01

geef je zelf en je fries een beetje tijd.
als ze alleen buiten ritten gewend is en dan in ene de bak in moet is dat een hele verandering.

maak het leuk voor je zelf en je fries door wat afwisseling er in te gooien.

zoals bijv na in de bak gereden te hebben ff een lekker stukje buitenom uit stappen.

succes

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 10:06

Ze heeft geen last van haar rug, dat is zaterdag nagekeken, wel heeft ze nogal wat kilo's te veel. Daarom ga ik haar ook een poosje rijden. Ze is nog niet zo heel lang onder het zadel maar kent het rijden in de bak helemaal niet. Buiten is ze niet braaf dus ik ga niet alleen met haar, daardoor is ze ook nog met vrij strenge hand gereden. Ik probeer haar ook niet te lang te rijden en inderdaad veel te belonen.

Ik wil haar niet longeren met een hulpteugel om haar zo naar beneden te dwingen omdat ze dat niet begrijpt en ik wil haar werken als positief laten ervaren.

Ze loopt als een ouderwetse tuiger zeg maar.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:14

Cavaletti (balkjes) laten lopen (meegevende teugel) aan de longe of onder het zadel kan wonderen doen voor rug, onderhals en souplesse.
Neem beslist de tijd met deze jonge merrie, ze moet duidelijk nog erg wennen aan een andere wijze van bewegen, is zich mogelijk ook iet helemaal "goed beqwust" van waar ze haar benen laat.
Ook hier kunnen balkjes op de grond goede diensten bewijzen.
Natuurlijk met 1 in de bak beginnen! Daarna aan de andere kant van de bak een tweede. gaat dat goed, dan een tweed op gepaste afstand er achter leggen, enz.

Let wel op dat ze er, wanneer ze er mee vertrouwd is, niet als een giraf overheen gaat, want dan heb je er nog geen profijt van (en zij ook niet).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:16

Een hulpteugel is niet voor niks een hulpteugel en dwingt een paard niet in een houding, maar nodig het paard uit om het lichaam anders te gebruiken. Daar is niks mis mee, zolang je het paard maar niet vast zet. Een fijne manier is door met een longeersingel te werken en 2 losse touwen. Je doet ze aan de zijkant zo hoog mogelijk vastmaken aan de singel, dan door het bit en tussen de benen. Niet te strak, het paard kan zo zijn normale hoofdhouding aanhouden maar wordt gevraagd te zakken en door de lengte van de touwtjes kan ze mooi zoeken naar wat voor haar prettig is. Te los is ook niet goed maar dat kun je best wel proberen hoor. En dan het longeren niet te moeilijk maken, alleen stappen en draven, niet te kleine voltes, tempo niet te hoog maar wel actief.

Verder onder het zadel helpt om veel aan stelling en buiging te werken om het paard op die manier los te maken, zodat je leert na te geven op de hand, alleen dan nu in stelling of buignig. Verder goed actief houden, niet hard laten lopen maar actief. Het te voorwaartse opvangen met je zit.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 10:21

Longeren kent ze helemaal niet maar daar kan ik wel eens mee beginnen.
Stelling en buiging zijn we al mee bezig (stap vooral) dit kent ze natuurlijk ook niet en ze heeft duidelijk een voorkeur, de andere kant op kijkt ze flink naar buiten maar daar wordt aan gewerkt.

Wil de merrie niet overhaasten. Ze loopt erg hard in draf en terugnemen betekend voor haar gelijk stil staan, stappen is ook erg moeilijk.

Ik verwacht ook niet dat we volgende week een B proef kunnen lopen maar ik wil het rijden wat leuker en makkelijker voor haar maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:26

Ja rustig oppakken, ze is niet gewend om dat lijf zo te gebruiken. Wat ik ook wel eens doe met longeren, is wat buigoefeningen doen. Dus op druk van het halster bijv, inbuigen. Gewoon in halthouden en rustig opbouwen. Zelf heb ik mijn trainingspaard aangeleerd om in te buigen op druk, ze wilt ook graag op 1 kant wat naar buiten kijken, maar dan zet ik druk op de lijn en ontspant ze weer en brengt ze hoofd en hals naar binnen. Maar daar moet je een handige longeur voor zijn ;)

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:35

Ik herken je probleem. Toen ik mijn Friese kerel net had liep ik ook tegen het probleem aan dat hij wel stukjes wou zakken, maar niet continue. Uiteindelijk heb ik een instructeur in de hand genomen om mij verder te helpen.
Balans en willen zakken, het één kan niet zonder het ander. Je wil dat hij zakt, op eigen benen gaat lopen maar omdat het hier weer op balans aankomt zal het hoofd weer richting de lucht gaan en de rug als een plank gezet worden. Zo hebben ze nu eenmaal balans. Het is een kwestie van gewoon rijden, kilometers maken. Ook buiten... gewoon lekker rechtuit laten lopen (stap, draf, galop), laat ze hun weg vinden.

In de bak liet ik hem op de volte lopen. Binnenhand van de hals en richting knie, buitenhand erbij. Bij elk klein beetje willen zakken, hand meegeven. Hoofdhouding weer te hoog? Weer opnieuw.
En uiteraard niet eindeloos op die volte blijven hangen. Ook een keer de hoefslag volgen en dan de hoeken gebruiken (op de zelfde manier als op de volte) om hem weer een stukje te laten zakken. Komt het hoofd weer omhoog op het rechte stuk, een volte in zetten en weer opnieuw.
Alleen kleine basis figuren met hem rijden, in het begin inderdaad niet al te veel slangenvoltes. Door het omstellen komen ze weer in hun balans probleem waardoor ze het hoofd automatisch weer omhoog gooien. Gebroken lijnen rijden, klein groot... en ook hier weer in de wending binnenhand van de hals en naar je knie en andersom. Diagonalen rijden, maar wel iets eerder op de hoefslag uitkomen niet vrijwel meteen in de hoek zitten. Elke wending die je rijdt ze helpen, binnenhand van de hals en buitenhand erbij.
Verder wel met gesloten hand rijden, maar niet trekken, kneepjes in de teugels of dat soort dingen. Zodra je voelt dat ze willen zakken gelijk meegeven. Niet de teugels los gooien, maar hand los en meegeven.

Verder... heb geduld, heel veel geduld. Ik ben van mening dat je met geduld meer bereikt. Het is geen kwestie van willen bij ze, het is onder andere hun bouw dat het lastiger maakt voor ze om ontspannen lang en laag te lopen.
En blijf niet te lang op één oefening hameren, laat ze het verwerken. Dit ook een beetje gebaseerd op de leeftijd. Friezen zijn over het algemeen wat later in hun ontwikkeling etc. Dus geef ze ook de tijd om te leren en te verwerken wat jij ze opdraagt.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 10:42

Genoeg huiswerk dus!

Ik ga zeker niet te hard van stapel, ze is totaal niet voorwaarts, vluchten of stilstaan dus dat het is eerste punt om aan te werken, maar dit heeft natuurlijk ook een wisselwerking met de weggedrukte rug en balans.

Ze is op de ouderwetse manier eerst getuigd ( maar niet braaf wat ik hoorde) en daarna zadel erop en met de zweep erover een buitenrit maken want ja ze is zo lui

Vervolgens vlucht/bokt/steigert ze nu buiten en ben ik ingeschakeld. Maar dus weinig positieve ervaringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:43

Ah jammer is dat. Ik denk dan dat vanaf de grond werken juist heel veel meerwaarde kan hebben want je leert haar zonder iemand op haar rug haar lijf goed te vertrouwen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:47

Jazeker, dan kan grondwerk, longeren en langzaam opbouwen (zowel lijf als vertrouwen) nog het meeste profijt opleveren.
Jammer dat er zo bot te werk is gegaan met haar, ze is er duidelijk haar vertrouwen mee kwijtgeraakt.