Paard vindt het been totaal niet leuk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xPenny

Paard vindt het been totaal niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 23:08

Sinds 3 a 4 maand heb ik een nieuwe 8 jarige merrie.
In de omgang heeft ze al totaal geen respect... Loopt erg voor je uit met aan de hand wandelen, ligt te dribbelen naast je wanneer je haar naar de wei brengt en knalt je vervolgens in de wei en ook met eruit halen rent ze je haast omver.
Met poetsen etc is het een schat van een dier. Ik ben al die tijd dat ik haar heb aan het oefenen met lopen maar madam doet graag waar ze zelf zin in heeft. Wanneer ik haar naar de wei breng doe ik haar een hengstenketting om zodat ik haar beter kan corrigeren.

Ze is sowieso een pittig paard wat vooral nooit moe wordt met rijden, al heeft ze het schuim op haar hals zitten.
Het grootste probleem is benen geven bij haar en de galop.
Rijden is ze erg voorwaarts, vind contact in de mond ook nog niet erg fijn maar hier zijn we mee aan het werk, gaat al een stuk beter!
Bij de galop aanspringen ging ze eerst schuin lopen met haar achterhand naar binnen toe en sprong ze pas aan. Ze is zo gespannen onder het rijden dat ze in de galop ook erg hard gaat en haar achterhand blokkeert en ze dan steeds overkruist gaat galloperen.
Ik vang haar dan netjes op en wanneer ik dan gewoon door wil draven denkt zij dat ze weer moet galloperen. Ze begint dan terug te komen, haar hoofd naar onder trekken en op de plek de galop in springen. Been mag ik totaal niet geven.

Ik wil nu met haar aan een systeem werken totdat ze weet dat benen geven geen kwaad is.
Ik ben gister begonnen in de les te werken dat ik mijn kuit gerust kan aanleggen aan haar buik zonder dat ik echt been geef.
Ze heeft de hele les alleen maar als een tuiger gelopen....
Losser van voor laten kan ik haar niet... Ze rent dan of weg of heeft de neiging galop aan te springen etc.

Het is gewoon zo moeilijk als ze al mijn been niet accepteert en ik dan ook nog moeite heb met om haar na de galop in draf te houden ipv weer galloperen.

Ze is met 5 zadelmak gemaakt en is bij haar vorige eigenares ook altijd al zo geweest. Osteopaat heeft haar toen ook al nagekeken en niks is gevonden.
Ze werd wel de laatste tijd maar 1 x per week bereden en komt natuurlijk bij mij meer onder het zadel.

Zadel kan het niet aan liggen lijkt mij als ze ook altijd zo heeft gelopen bij haar vorige eigenares.
Dit meisje kon wel niet veel en had ook geen verstand van paarden rijden die pas zadelmak zijn.

NAF Magic 5 star geprobeerd... hielp niet...
Nu pure magnesium Equine America Magnitude besteld, dus komt binnen.

Verder krijgt ze 1 schep lucerne, 1 schep Cavalor Pianissimo,lijnzaadolie en hooi 's morgens en 's avonds.
'S middags krijgt ze nog Pavo care 4 life 3 handjes voor een beloning.

Ze komt elke dag buiten.
Ze is gewoon erg met zichzelf bezig, gespannen en gestresst wanneer de benen aan te pas komen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paard vindt het been totaal niet leuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:13

Snapt ze überhaupt wel wat ze met druk moet doen? Kun je haar met poetsen een stapje om laten gaan?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 23:17

Ik denk dat zij meer denkt dat ook gewoon druk alleen maar vooruit en sneller is, ze reageert heel fel op been aanligging alleen al.

Ik ben vergeten te vertellen dat ze door haar vorige eigenares alleen maar naar onder moest lopen en met getrek en handen omlaag is gereden zonder been.

Ze is van haar zelf wel heel erg pittig, ze zit hoog in het bloed. In de wei, bak en aan de hand lopen is ze erg gehaast van zichzelf.

Met poetsen kan ik haar gewoon omduwen. Ik heb al met mijn handen druk uitgeoefend aan haar buik waar mijn benen komen als ik erop zit en hierbij maakt ze wel een zenuwtrek.
Laatst bijgewerkt door xPenny op 25-06-14 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:17

Wat zegt de instructeur ervan? Dit ga je met adviezen van bokt niet oplossen. Een goede instructeur zal gaan werken aan rust, ontspanning en aan het been ipv vluchten voor de hulpen. Je kan zelf in stap gaan oefenen met rustig je been langs het paard laten afhangen met een ontspannen hand en zit. Alleen als ze in draf gaat weer opvangen. Geen scherpere bitten erin hangen of hulpteugels. Als de instructie dat aanbeveelt moet je een andere zoeken.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 23:21

Anne_GTI schreef:
Wat zegt de instructeur ervan? Dit ga je met adviezen van bokt niet oplossen. Een goede instructeur zal gaan werken aan rust, ontspanning en aan het been ipv vluchten voor de hulpen. Je kan zelf in stap gaan oefenen met rustig je been langs het paard laten afhangen met een ontspannen hand en zit. Alleen als ze in draf gaat weer opvangen. Geen scherpere bitten erin hangen of hulpteugels. Als de instructie dat aanbeveelt moet je een andere zoeken.

Ik heb een goede lesgever.
In stilstaand kan ik al mijn benen over haar buik ''aaien'' als ik erop zit.
Ze stapt ook wanneer ik mijn been niet aanleg erg gehaast. ik heb geoefend met contact in de mond rustig te leren stappen. Wanneer ik mijn been rustig aanleg gaat ze of dribbelen of in draf en dit blijft ze constant doen. Wanneer ze denkt in draf te moeten en ik haar rustig terug pak begint ze weer te dribbelen. Ook wanneer ik haar vraag rustig te stappen en ik dit via de teugels vraag gaat ze ook dribbelen en dansen, dit wanneer ik ook mijn been eraan heb. Hier oefen ik veel aan.

Ik heb een dubbelgebroken bit in, dus het zachtste van het zachtste en een martingaal.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:33

Ik zou opnieuw beginnen. Longeren en stemhulpen erop. Van daaruit langzaam weer opbouwen met rijden. En ik zou haar ook eens goed na laten kijken, weet niet of ze gekeurd is bij aankoop? Zadel toch ook na laten kijken, tanden, heel de mikmak.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:35

Opvangen met je zit alleen werkt niet? Maak jezelf lang, adem onderin je buik houden en het ritme doorbreken. Bewust iets trager reageren om uit te lokken dat het paard volgt. Maar wel gewoon je benen laten afhangen en niet afsteken.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 23:39

Anne_GTI schreef:
Opvangen met je zit alleen werkt niet? Maak jezelf lang, adem onderin je buik houden en het ritme doorbreken. Bewust iets trager reageren om uit te lokken dat het paard volgt. Maar wel gewoon je benen laten afhangen en niet afsteken.

De zit reageert ze al helemaal niet op... :') :P

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:49

Dan zou ik daar als eerste aan gaan werken. paardrijden is net stijldansen. De een leidt en de ander volgt maar om mooi te dansen moet je wel luisteren naar elkaar. Op dit moment leidt jouw paard de dans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 08:11

Ik zou nog wat verder kijken, waarom is je paard zo gespannen? Kijk het voer na, is ze overgevoelig op de huid, altijd nerveus? Ik ben geen grondwerk miep maar ik zou dit echt vanaf de grond gaan opbouwen met intensieve hulp. Het rijden even laten voor wat het is, eerst terug naar de ontspanning op de grond. Als ze namelijk al gespannen is voordat je erop gaat zul je dat onder het zadel niet gaan verbeteren, je moet beginnen bij de oorsprong. Werken vanuit de ontspanning vanaf het moment dat je haar uit stal haalt of uit de weide haalt. Leer haar wijken voor druk, respect voor je krijgen en ontspanning te zoeken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 07:01

Ik heb net zo'n paard. Ik werk steeds vanuit het halthouden, dus heb eerst de stemhulp halt er op gezet. Steeds als ze loperig wordt meteen halthouden, wachten en rustig opnieuw beginnen. Vergt veel geduld, maar het gaat steeds beter. Nu zit ik er op wedstrijd nog mee (bij spanning komt het meteen terug), maar ik heb er vertrouwen in dat het goed komt. In je training verder toch steeds je been er aan houden, buigen, wenden, schakelen etc. Ze worden loperig en heet om onder het werk uit te komen, omdat ze het moeilijk vinden om te buigen, moeite hebben met balans, met sluiten en dragen. Zorg dat je duidelijk en consequent bent, rustig maar beslist, ook aan de hand! Dan zal ze je vertrouwen en je accepteren als leider. Dit kost veel tijd merk ik! Geduld is een schone zaak! ;) :D

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 13:56

Ik zou eerst proberen om in de bak wat meer grondwerk te gaan doen. Je geeft aan dat ze over je heen loopt als je haar bijvoorbeeld naar de wei wil brengen. Laat het rijden dan even voor wat het is en zorg eerst dat je iig aan de hand de ontspanning en de controle hebt. Dus gewoon samen rondjes in de bak lopen, zorgen dat ze netjes naast je blijft (niet te dicht bij, jij bepaalt de afstand) en dan pasje achterwaarts stukje draven etc. Gaat dit allemaal goed dan zou ik verder gaan met longeren en pas wanneer jullie elkaar volkomen begrijpen en ze ontspannen is zou ik onder het zadel bezig gaan. Zodra ze namelijk je stemhulpen herkent kun je daar ook mee werken onder het zadel.

Succes!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 18:25

Eens met Corien. Krijg eerst eens alles onder controle aan de hand. Word de leider. En nee, leider word je niet door een hengstenketting te gebruiken, dat is symptoombestrijding.

Ga grondwerk doen, bijvoorbeeld Parelli. Dit kun je doen dmv het thuisprogramma maar je kunt ook een instructeur bij zoeken.

Je paard komt erg gestresst over en dat is voor zowel jou als je paard niet prettig.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 23:25

dorientjuh schreef:
Eens met Corien. Krijg eerst eens alles onder controle aan de hand. Word de leider. En nee, leider word je niet door een hengstenketting te gebruiken, dat is symptoombestrijding.

Ga grondwerk doen, bijvoorbeeld Parelli. Dit kun je doen dmv het thuisprogramma maar je kunt ook een instructeur bij zoeken.

Je paard komt erg gestresst over en dat is voor zowel jou als je paard niet prettig.

Grondwerk oefenen we samen in de bak. Ze loopt los naast me en wanneer ik stil sta en halt zeg dan stopt ze ook naast me. Loop ik naar links volgt ze me en netjes achter me dus niet voor me uit lopen. Maar zodra ze weet dat ze de wei opgaat lijkt het alsof er een knopje omslaat en reageert ze totaal niet meer...

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 23:26

In de bak is ze rustig en gecontroleerd. Aan de longeerlijn ook en reageeert ze goed op mijn stemhulpen. Gebruik ook geen longeerzweep.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:30

Nogmaals het advies: ga je echt eens verdiepen in grondwerk. Wat je in de bak doet, ziet je paard blijkbaar als een spelletje aangezien ze daarbuiten lak aan je heeft.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 22:06

Via iemand hier op bokt ben ik meer te weten gekomen over haar geschiedenis. Beter kan ik met haar vanaf het begin beginnen en vooral veel overgangen rijden.

Paard is niet laks, maar zij is met een harde hand gereden waardoor ze snel in de stress schiet. Wanneer het paard mij snapt en ik haar kunnen we steeds een stapje verder opbouwen.

Paard staat opzicht vrij hoog in het bloed, dus ze is niet van zichzelf sloom en is erg gevoelig. Met het punt bij zadelmak maken is dit al helemaal fout gegaan door een jongen met een strakke hand erop te zetten.

Aan de hand is ze gewoon braaf, maar voorwaarts. Het rijden is gewoon het punt. Te nerveus en te gestrest. We gaan hier gewoon rustig weer mee beginnen vanaf het begin zodat ze mij kan vertrouwen en snapt wat ik bedoel. Want ik denk dat ze vooral niet weet wat ik bedoel.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:14

xPenny schreef:
Aan de hand is ze gewoon braaf, maar voorwaarts.

xPenny schreef:
In de omgang heeft ze al totaal geen respect... Loopt erg voor je uit met aan de hand wandelen, ligt te dribbelen naast je wanneer je haar naar de wei brengt en knalt je vervolgens in de wei en ook met eruit halen rent ze je haast omver.

Dit klinkt mij niet als braaf in de oren.
Bij het rijden zal ook zeker een probleem zitten maar ik denk dat je je moet richten op het totaalplaatje, in plaats van alleen op het rijden. Makkelijker gezegd dan gedaan, I know.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 22:23

dorientjuh schreef:
xPenny schreef:
Aan de hand is ze gewoon braaf, maar voorwaarts.

xPenny schreef:

Dit klinkt mij niet als braaf in de oren.
Bij het rijden zal ook zeker een probleem zitten maar ik denk dat je je moet richten op het totaalplaatje, in plaats van alleen op het rijden. Makkelijker gezegd dan gedaan, I know.

Naar de wei brengen is het geval van dribbelen en de wei hard in en uit rennen. Ze snapt halt al, en dit oefenen we ook met naar de wei brengen. Door de gangen en op de parkeerplaats is ze braaf maar voorwaarts. Ben vorige week met haar buiten door de velden gaan lopen, ook braaf maar voorwaarts. Vraag ik haar terug, wacht ze gewoon netjes maar het is geen paard wat ''achter'' me blijft lopen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:17

ieder paard kan achter je blijven lopen, dus ook jouw paard.
Dit is deels een respect probleem; een probleem met wie neemt de leiding, wie is de leider.
Je spreekt je regelmatig tegen hé, in het éne tekstje zeg je dat het paard drammerig je bijna omver loopt en in een ander tekstje zeg je dan ineens paard is vrij braaf en topt wanneer ik het hem vraag.
Dit is echt niet in orde hoor, de puntjes staan niet echt op de "I" en in de omgang met paarden is dat een probleem, paarden willen echt duidelijkheid en die is er echt niet.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 23:34

aeolusnr1 schreef:
ieder paard kan achter je blijven lopen, dus ook jouw paard.
Dit is deels een respect probleem; een probleem met wie neemt de leiding, wie is de leider.
Je spreekt je regelmatig tegen hé, in het éne tekstje zeg je dat het paard drammerig je bijna omver loopt en in een ander tekstje zeg je dan ineens paard is vrij braaf en topt wanneer ik het hem vraag.
Dit is echt niet in orde hoor, de puntjes staan niet echt op de "I" en in de omgang met paarden is dat een probleem, paarden willen echt duidelijkheid en die is er echt niet.

Nogmaals: Drammerig is ze met naar de wei brengen!
Ik ben nu al 5 dagen bezig met commando's. Wanneer ik stop moet mijn paard ook stoppen en niet doorlopen. Dus vordering: Ze begint het te snappen.

Met gewoon lopen is ze braaf maar voorwaarts. We zijn al 5 dagen hiermee aan het trainen (ik begin met de beginsels, ik ga haar niet overdonderen en ineens van alles willen!!).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:44

Ook het naar de weide brengen is het paard leiden, en als het daar mis loopt dan is het dus nog niet onder controle.
Ik geloof best dat het al wel wat verbeterd is, maar met het voorbeeld naar de weide brengen is het niet ok.
En daaruit kan je heel eenvoudig stellen dat het in de andere situaties ook echt nog niet ok zal zijn, want die dingen hangen eigenlijk altijd voor een deel samen.
Eigenlijk zoek je zelf naar mogelijke uitzonderingen op de regel, je stelt dus de mogelijkheid open om de fout door de vingers te zien, zoiets merkt een paard heel vlug en zal dit dan ook misbuiken.
Het probleem dat jij nu hier als voorbeeld stelt, is als je het correct doet eigenlijk bijna dadelijk opgelost, 15 tot 30min training, meer echt niet.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:46

Hebben er wel eens anderen op je paard gereden? Wat gebeurt er als een ervaren ruiter de teugels loslaat en gewoon op zithulpen en been gaat rijden? Dat is de basis en daar moet je het denk ik zoeken.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:55

Wat ik me afvraag is waarom je dan dit paard gekocht hebt als bij vorige eigenaar ook zo was? Zat fijnere paarden om te rijden?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 23:56

demo_love schreef:
Hebben er wel eens anderen op je paard gereden? Wat gebeurt er als een ervaren ruiter de teugels loslaat en gewoon op zithulpen en been gaat rijden? Dat is de basis en daar moet je het denk ik zoeken.

Je kent mijn paard niet. Als mijne al geen contact fijn vindt en al HELEMAAL geen been toelaat. :)

Dat moet ik inderdaad gaan doen ja, een andere ruiter erop, teugels los en been geven.
Ik denk eerlijk dat je het nog geen half rondje volhoudt. :n Als ik dat ga doen heb ik een nog erger gestrest paard en kan ik HELEMAAL van nul beginnen.