Ei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

De ei methode met steigeren, wel of niet?

Wel
15 (12%)
Niet
53 (45%)
Dit is echt gevaarlijk!
17 (14%)
Werkt altijd
Geen stemmen
Goeie ervaring mee
8 (6%)
Werkt absoluut niet
24 (20%)

Totaal aantal stemmen: 117

xlexxii

Ei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 21:20

Ik weet dat hier in forums over gepraat word, maar die waren oud.
Mijn paard steigert, en niet zo'n beetje ook, ze is omgeklapt met mij erop,
Ik ben helemaal opnieuw begonnen met beleren, maar mijn vraag is dus of de methode van het ei, ( ei stuk laten vallen/ slaan op hun hoofd ), handig is,
Het werd door een paar mensen bij mij op stal voorgelegd,
Maar ik weet hier verder niks over...
Is dit gevaarlijk? Sommige mensen zeggen dat het altijd helpt..?
Wat voor ervaringen/ meningen hebben jullie hiermee?

Sjira

Re: Ei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:24

Nog noooooooit van gehoord. Wel van tik op het hoofd met een zweep.

Maar ik lees ff mee want wij hebben ook een steigerpony op stal :(

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:26

ik heb het idd ook wel eens gehoord maar geen ervaring mee. ben wel benieuwd.

zijn andere dingen al uitgesloten? pijn ed?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:26

Zou het vooral knap vinden dat je een ei lang genoeg heel houdt op een steigerend paard

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:29

Een paard steigert niet zo maar, uitvinden dus waarom ze steigert, niet gaan beginnen met eieren of zwepen. Ik ben zelf een keer achterover gegaan met een paard, die was spierbevangen. Paarden laten zich alleen maar vallen als ze echt geen andere keuze zien, door paniek, angst of pijn. Dus niet gaan afstraffen of iets.

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:32

Joolien schreef:
Een paard steigert niet zo maar, uitvinden dus waarom ze steigert, niet gaan beginnen met eieren of zwepen. Ik ben zelf een keer achterover gegaan met een paard, die was spierbevangen. Paarden laten zich alleen maar vallen als ze echt geen andere keuze zien, door paniek, angst of pijn. Dus niet gaan afstraffen of iets.

Dit dus.

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:34

De theorie achter het ei is dat het een gevoel geeft dat er bloed langs het hoofd loopt en dat het paard daarom niet meer zou steigeren. Waarom zou je je paard die ervaring willen geven?

Ik zou eerst alle medische mogelijkheden uitsluiten (da, ta, osteo, fysio, zadelmaker).
Als tweede les van een instructeur die je met dit specifieke probleem goed kan helpen.
Dan kun je nog kijken of je het probleem doormiddel van grondwerk op kan lossen.

Als dat allemaal niet werkt mag je de vraag nog een keer stellen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:36

Da.
Duurder, maar beter dan een ei.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:45

Een hoefsmid zei eens tegen mij, toen hij voor de 1e keer kwam en mijn paardje met het kappen van de voorbenen op haar achterbenen ging staan, dat ik een petfles met warm water op haar hoofd moest stukslaan om haar idd de ervaring te geven dat het bloed langs haar hoofd liep.
Hij vroeg nl. of ze dat wel vaker deed en ja, toen ze jong was dus wel af en toe. Ik reed er toen nog niet op omdat ze pas 2-3 jaar was. Zou dus ook nog eens erg lastig worden om bij haar hoofd te komen als je er naast staat, om nog niet erover te spreken hoe hard je wel niet met zo'n petfles moet slaan wil je hem kapot krijgen.
Idiote opmerking/oplossing vond ik het! Dat was dus de 1e en meteen de laatste keer dat die bij mijn paard was.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:48

Ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die het in de praktijk voor elkaar heeft gekregen. }>
Een paard afleren om te steigeren kan alleen echt succesvol zijn als je begrijpt waarom het doet wat het doet en daar je handelen op aanpast. Wat een goede aanpak is hangt volledig af van het individuele paard.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:49

Ik ben benieuwd wat dit paard onder de leden heeft.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:53

Zie dat je in Enkhuizen zit. Neem contact op met Suelza, die zal je ermee kunnen helpen.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:54

tja heb hem ook vaker gehoord maar de keren dat ik op een steigerend paard zat was ik te druk bezig met boven blijven dus om dan ook nog een ei kapot te slaan was mij niet gelukt.
Maar een paard steigert niet voor niks dus wat hier boven ook wordt gezegd laat eerst je DA ernaar kijken, is misschien duurder maar wel beter. Succes!

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:55

Knap als je een ei zo lang heel kan houden op een stijgerend paard!
Zou mijn paard zoiets echt nooit aandoen.

Zoek maar eerst eens de oorzaak waarom je paard dit doet!

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:56

Ik zou het nooit doen maar als je 100% zeker weet dat je paard het doet uit dominantie, schijnt het echt te werken. Maar goed, dat is van horen zeggen..

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:58

Joolien schreef:

Niet mee eens. Heb er ook een gehad die probeerde omhoog te komen, viel echter niet achter over. 1x tik tussen zijn oren gehad en daarna nooit meer geprobeerd. Beest was wel helemaal nagekeken en in orde.
Als het ongehoorzaamheid is dan moet je dat wel aanpakken, is het een 'gezondheids' probleem dan eerst dat op orde krijgen.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:18

99% van de gevallen heeft een probleem, van zowel kaakproblemen tot kissing spines tot een hersentumor. Er zijn echt echt heel weinig paarden die continue steigeren om niet te hoeven werken.
Mocht je interesse hebben heb ik het nummer voor je van een FEI int. sportbehandelend veearts. Ik heb haar echt zoveel niet/nooit ontdekte blessures wel zien vinden en oplossen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:25

Ik heb het ooit met een super dominante shet gedaan die steigerde de als wij met brok of hooi de wei in kwamen (ei op zijn hoofd kapot geslagen, terwijl ik er naast stond weliswaar). Shet heeft nooit meer gesteigerd en is daarna nog een doodbrave kinderpony geworden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:15

Ik denk vooral dat het erg gevaarlijk is om op een steigerend paard te zitten met maar één hand aan de teugels en voorover te moeten buigen met een ei en dan moeten mikken en hard genoeg slaan. Volgens mij lukt je dat alleen als je Gert heet.
Ik zou eerder op zoek gaan naar de oorzaak van het probleem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:18

Joolien schreef:

Kun je je ook afvragen hoe het kan dat je dat niet gemerkt hebt toen je 't paard van stal haalde, zadelde en opsteeg.

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:21

Ik zal geen eimethode doen.. Een paard heeft een reden waarom die steigert, vind ie iets eng? Vind ie iets moeilijk? Zit er iets niet goed? Heeft ie ergens last van?
Zelf hadden we ook een pony die een periode steigerde en wat uiteindelijk bleek was dat heet hoofdstel verkeerd zat.
De ene pony reageert anders op dingen dan een andere pony...

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:29

Ik ken iemand die dit heeft gedaan. Pony heeft niet meer gesteigerd. Je geeft je paard de illusie dat hij bloed, waarom zou je dat willen? Een paard steigert niet uit het niets. Pas als je 100% weet dat je paard niks onder de leden heeft, komen dit soort dingen om te hoek kijken.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:36

Ik ken er zat die door onconsequent gedrag van de ruiter gingen staken maar nergens medisch last van hadden. Vaak waren die na 1 keer bij een andere ruiter genezen van het gedrag. Het ei verhaal ken ik, maar persoonlijk zou ik liever zorgen dat ie niet kan gaan stilstaan. Aan het been en in de vooruit is mijn inziens de enige manier. J

Helaas zijn er niet veel ruiters die paarden echt vooruit laten denken. Teveel mensen houden onbewust de handrem erop.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:37

Ik vind het geen goede manier... Alleen al omdat veel mensen niet zoveel moeite doen naar het probleem bij zichzelf zoeken en het vaak (Dus niet altijd...) onnodig is om het paard te straffen, al helemaal door het paard te laten denken dat het zijn hoofd kapot heeft.

Maaaar, wel toevallig dat je dit topic nu opent. Ik vergat steeds hoe je steigeren schrijft en gisteren dacht ik opeens aan deze manier van een paard straffen. En nou vergeet ik het dus niet meer, omdat er dus mensen zijn die een ei stuk slaan tussen de oren van een steigerend paard :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 00:03

R12312 schreef:
Ik ken er zat die door onconsequent gedrag van de ruiter gingen staken maar nergens medisch last van hadden. Vaak waren die na 1 keer bij een andere ruiter genezen van het gedrag. Het ei verhaal ken ik, maar persoonlijk zou ik liever zorgen dat ie niet kan gaan stilstaan. Aan het been en in de vooruit is mijn inziens de enige manier. J

Helaas zijn er niet veel ruiters die paarden echt vooruit laten denken. Teveel mensen houden onbewust de handrem erop.

Mee eens.