Paard wil liever niet voorop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaiike94

Paard wil liever niet voorop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 17:33

Hallo bokkers! :)

Bij deze heb ik een vraagje, ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.

Het buitenrijden gaat nu al tijden super goed. (Het heeft veel tijd gekost om alleen met mijn merrie op buitenrit te kunnen, i.v.m. staken).

Wanneer ik samen met andere paarden rij wil ze niet voorop. Ik rijd regelmatig samen met een vriendin en haar paard, dan blijft ze het liefst (schuin) achter dat paard. Heel vervelend, want het is natuurlijk wel zo gezellig om naast elkaar te rijden.
Met veel moeite lukt heet wel om haar ernaast te krijgen, door veel te drijven en een tik met de zweep, maar ik moet dan heel erg opletten dat ze er niet toch stiekem weer achter kruipt.

Wanneer mijn vader meegaat op de fiets merk ik hetzelfde, ze blijft het liefst gewoon veilig achter de fiets.
Bij het rijden in groepen hoeft ze niet achteraan, maar loopt ze ook prima in het midden van de groep en naast andere paarden. Zolang ze maar niet voorop hoeft.
Op de terugweg krijg ik haar een stuk gemakkelijker voorop.

Ook als diegene waarmee ik rijd stil gaat staan, krijg ik mijn paard meestal met geen mogelijkheid nog een stap vooruit.

Ik denk zelf dat ze dit doet omdat ze thuis vrij laag in de rangorde staat en dat ze daardoor niet zo goed weet hoe ze leiding moet geven.

Heeft iemand hier tips of ervaringen voor hoe we dit kunnen oefenen?

aeolusnr1

Re: Paard wil liever niet voorop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:58

Gewoon mee leren leven, accepteren dus.
Jouw paard is geen koptrekker en dat zal hij nooit worden, is mssn spijtig voor jou maar zo zijn paarden nu eenmaal.
De meeste paarden zijn volgers, een kleine groep neemt graag de leiding voorop, deze dus blijkbaar niet.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:06

Ik ben juist van doorzetten, dit is iets wat ze zeker wel kunnen leren! Ga oefenen met wat verder voorop lopen, 10 meter voor het andere paard. En zodra dat goed gaat meer richting er naast. Ik heb hier thuis ook zo een, het liefste loopt hij IN het andere paard (loopt vaak met zijn snoet in de kont). Hij weer precies bij wie hij held op sokken mag zijn en bij wie hij wat meer "man" moet tonen. Hij kan het namelijk prima, en zonder zeuren, het is alleen even doorzetten.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:11

Eens met aeolusnr1. Niet gaan forceren, word buitenrijden niet leuker van, voor je paard niet en voor jou niet. Accepteer het paard zoals die is en ga gewoon lekker genieten van het buitenrijden. Als hij alleen wel goed te rijden is, dan ligt het gewoon eraan hoe je paard zich het veiligst/prettigst voelt.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 18:15

Ze is in haar alleen goed te rijden inderdaad, lekker voorwaarts e.d.

Ik vind het zelf een beetje zonde om het te laten zitten, vandaar dat ik om tips vraag. Ooit wil ik nog een keertje endurance gaan starten, dan is het al helemaal vervelend als je bijvoorbeeld geen andere paarden kunt inhalen omdat je paard er niet aan voorbij wil.

Genieten van het buitenrijden doen we beide zeker hoor ;)

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:13

Heb je al eens geprobeerd om vanaf het eerste moment voor op te gaan? Dus vanaf dat je het erf af rijd?

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 19:17

Nee dat heb ik nog nooit geprobeerd, omdat ik altijd mijn rijmaatje halverwege het bos tegemoet rijd. Wellicht kan ik het vanaf dat moment eens proberen.

stergoertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:42

Het kan idd dat je paard niet zo graag de leiding neemt, of niet zo veel zelfvertrouwen heeft, ik vind het idee om vanaf het eerste moment voorop te rijden wel een goed idee! K zou het eens proberen! +:)+

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:48

Schuin achter is echt wel een onderdanige positie denk ik. Als je na veel moeite alleen kan gaan wandelen, en het op de terugweg beter gaat, denk ik dat je paard vooral onzeker is, en/of sowieso liever niet de leider is.

Ik ben vandaag nog gaan wandelen met een vriendin en ik had hetzelfde voor, en als mijn paard dan helemaal vanvoor loopt kan hij ook soms ineens beginnen staken, vooral op paadjes waar hij niet zoveel komt.

Ik stap meestal af, maar je mag hier natuurlijk geen gewoonte van maken, anders gaan ze mss elke keer stoppen zodat jij zou afstappen.
Verder ben ik begonnen met aan de lange lijnen te werken, en op wandeling (aan de hand) neem ik een lang touw mee zodat ik naast de flank of zelfs een beetje achteraan kan lopen. Dit is heel goed voor het zelfvetrouwen van je paard !
En probeer ook idd vanaf het begin vooraan te lopen, dit hielp bij mij ook.

Veeeeeeel buiten gaan, zodat ze zekerder (van zichzelf) worden.

Ik vind niet dat je het hierbij moet laten hoor, succes !

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 20:01

Ze was inderdaad erg onzeker. Ik rijd haar ook d.m.v. veel belonen, merk dat ze hier echt baat bij heeft.
Ik rijd echt veel buiten en zoek ook bewust nieuwe situaties op. Ik merk dat ze in nieuwe situaties lang niet meer zo onzeker is als voorheen. Alleen voorop gaan moet nog flink aan gewerkt worden..

Bedankt voor alle tips tot nu toe!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:27

Onderdanig paard wat groeit met belonen... nou, je hebt de oplossing dus al zelf in de hand... :)

Neem hier de tijd voor, en vraag je vriendin goed subtiele tekens van haar paard te letten in het begin. Dat haar paard jouw paard ook de ruimte geeft zodat zij zich vooral in het begin op haat gemak leert te voelen op deze, voor haar, nieuwe plek...

Veel succes :)!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:39

Waarom het voorop lopen afdwingen, het dier is geen natuurlijke leider , dat kun je niet afdwingen maar daar moet je respect voor hebben , hoe meer dwang je erop zet hoe meer het paard zich afsluit en het lijkt me dat je beide plezier moet hebben toch?

Wat is er mis met schuin achter of achter, als je gezellig wil kletsen kun je ook bij mekaar op de koffie toch, accepteer en maak er iets leuks van ook voor jezelf en geniet van de rit, dan zul je uiteindelijk merken dat het dier jou meer gaat vertrouwen en lieverlee miss wat naar voren durft, ja en anders maar niet,

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:58

Het paard hoeft niet te leiden, TS leidt! Als het paard bang is voor een vuilnisbak wil je toch ook dat hij leiding van jou aanneemt en er toch langs loopt?

Ik denk dat het vertrouwen van het paard in jou, TS, nog wat meer moet groeien voor ze voorop durft. Dat zou ik dus zeker blijven oefenen. Ook gezien je endurance ambities idd, en het kan ook heel onhandig zijn op buitenrit als je paard met geen mogelijkheid langs de ander te krijgen is. Bij de pony van mijn vriendin helpt het soms om dit in draf te oefenen, want dat wordt hij enthousiaster en is hij beter aan de gang te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 08:02

Ik zou het idd ook niet afdwingen maar er ruim de tijd voor nemen. Vertrouwen van zo'n paard moet groeien en als jij haar tijdens een buitenrit voorop dwingt kan dat alleen maar averechts werken en kan ze nog onzekerder worden. Geef het de tijd.

Tomos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 08:23

Helemaal mee eens: niets forceren en tijd geven. Laat haar voorlopig maar lekker schuin-achter lopen, komt vanzelf goed.
Het heeft ook niets met dominantie te maken. Mijn ruin is super-dominant en mijn merrie helemaal niet. Beide lopen zonder problemen voorop. Maar, mn ruin heeft iets met bruggetjes (hij weet gewoon dat het monster van Loch Ness er onder zit). Hij gaat er wel altijd over heen (al ruim tien jaar) maar als de merrie er bij is (die geen enkel probleem met bruggetjes heeft) dan kruipt hij graag achter haar kont.
Met de bruggetjes geloof ik dat het niet meer over gaat, maar op andere plaatsen waar hij onbekend is, loopt hij - ondanks dominantie en al - liever achter haar aan; na een paar keer is dat over en is hij weer graag haantje de voorste.
Ik zou gewoon geduld hebben en niet meer van je paard vragen dan ze zelf aan durft (als het niet hoeft), na tien keer dezelfde rit te hebben gereden mag je haar wel eens naast ipv achter het andere paard zetten.
Laatst bijgewerkt door Tomos op 25-06-14 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 08:24

Mijn paard doet het ook niet, als de ander ergens niet langs durft heb ik ook "pech"
mijne gaat er niet voorbij, ben nu aan het oefenen met de fiets en dat gaat verrassend goed.
Maar ook als de fietser stopt stopt zij ook, eigenlijk is het heel natuurlijk waarom zou je zelf doorlopen als de ander stopt..is veel te gevaarlijk !

Ik probeer er maar om heen te werken en het gaat zoals het gaat, uiteindelijk wil ik helemaal alleen op pad maar dat durf ik nog niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 08:26

fjordie333 schreef:
Mijn paard doet het ook niet, als de ander ergens niet langs durft heb ik ook "pech"
mijne gaat er niet voorbij, ben nu aan het oefenen met de fiets en dat gaat verrassend goed.
Maar ook als de fietser stopt stopt zij ook, eigenlijk is het heel natuurlijk waarom zou je zelf doorlopen als de ander stopt..is veel te gevaarlijk !

Ik probeer er maar om heen te werken en het gaat zoals het gaat, uiteindelijk wil ik helemaal alleen op pad maar dat durf ik nog niet.

Zolang jij dat nog niet durft, durft je paard ook niet, zo simpel is het :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 08:32

Zit met mijn merrie met exact hetzelfde probleem. Terugweg ook geen problemen meer en ook zo geweldig gaan staken als ze voorop moet, maar ook bij het naar buiten gaan als ze de groep moet verlaten. Knap dat je haar al zo ver hebt gekregen dat je er alleen mee naar buiten kunt. Doorzetten denk ik dan tot als ze zich bij jouw keuze neerlegt. Gemakkelijker gezegd als gedaan weet ik uit ervaring :=
Of misschien steeds het eerste en laatste stukje voorop en dan gaan uitbouwen naar langere stukken.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 08:59

Ik wil het ook zeker te tijd geven hoor en niks forceren, weet dat ik bij mijn paard veel geduld moet hebben.

Tomos: Ik ga het zeker niet forceren, maar ik zoek naar manieren waarmee ik dit probleem kan aanpakken.
Het is simpel, als ik niets doe blijft ze er lekker achteraan sjokken op haar dooie gemakje. Ik verwacht dat dat over een jaar dan nog hetzelfde zal zijn. Ik rijd nu al een paar jaar met die vriendin en haar paard samen, ze zou inmiddels dan toch ernaast/ervoor moeten durven? We rijden altijd in hetzelfde bos, dus de omgeving is bekend en het andere paard inmiddels ook wel dacht ik.

Betadine: Alleen met haar naar buiten kunnen heeft echt heel veel tijd gekost, maar ben echt zo blij dat dat nu gewoon gelukt is en dat ze er zelf ook lol aan heeft :)

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:19

Joolien schreef:
fjordie333 schreef:

Zolang jij dat nog niet durft, durft je paard ook niet, zo simpel is het :)

dat klopt helemaal !

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:31

Afdwingen lijkt me geen goede oplossing, maar je mag het paard heus af en toe wel uitdagen om uit zijn confort zone te stappen en hem daar vervolgens voor te belonen.
Dat je het domweg moet accepteren ben ik het mee oneens. Je bent het paard immers aan het opleiden en daar komen dan af en toe nieuwe enge dingen bij kijken. Als je dat positief stimuleerd en aanmoedigd gaat het met de tijd beter. Afwachten en niets doen is nog nooit iemand dapper van geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:37

Jij geeft al aan dat het paard niet weet hoe het leiding moet geven.
Waarom zou jou paard leiding aan jou moeten geven?
Jij bent de ruiter dus JIJ moet leren de leiding te nemen.
Zodra jij de leiding neemt, en het paard je daar dus ook mee vertrouwd, zal het lopen zoals jij wilt.
Neem wat grondwerklessen over leiderschap. (ik heb wel tips voor je bij wie je dat kan doen)
Dan zal je zien dat het in no time lukt!!

Ik spreek uit ervaring.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 10:13

In jouw antwoord kan ik me goed vinden Sizzle, want inderdaad als ik niets toe stapt ze inderdaad nooit uit dr comfortzone. En ja, ik geef het de tijd. Ik heb geen haast, dat werk alleen maar averechts.

NikkiTazz, als ruiter neem ik (naar mijn idee) inderdaad de leiding. Grondwerk gaat eigenlijk erg goed, zowel in de bak, in het bos als op straat. De leiding nemen lukt ook prima als ik alleen rijd, maar wanneer we met meer rijden blijft ze toch liever veilig achter een ander paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:44

Dat komt waarschijnlijk omdat ze het vertrouwen niet heeft in jou met leiderschap. Ik zou zelf in dit geval daar toch meer aan werken.
Betekend niet dat ik jou in twijfel neem, ik zeg dit alleen uit ervaring.
Wij denken vaak dat we genoeg leiderschap geven, maar ondertussen.........

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:59

Je kunt ipv er voorbij willen duwen ook af en toe wat bij de ander wegrijden of langs de andere kant van een struik langsgaan bijvoorbeeld. Dan is het andere paard nog wel aanwezig, maar er is geen sprake meer van voorop-achterop.