Ik zou eens iets willen vragen! Ik heb zeer lang op mijn dravermerrie gereden, een schatje van een paard en altijd heel erg braaf, maar nu rijd ik af en toe op een andere pony en daar heb ik heel wat problemen in de galop... Ik kan niet blijven doorzitten, waardoor ik bonk in mijn zadel enzovoort, en aangezien ik dat eerst moet kunnen vooraleer ik ga springen (wat wel normaal is) moet ik hier mee wachten. Ik word een beetje wanhopig en iedere keer wanneer het lijkt goed te gaan, zit ik blijkbaar toch niet zo goed... Misschien kunnen jullie mij wat tips geven?
Of misschien een keertje zonder beugels galopperen?
marijkiiii
Geplaatst: 23-06-14 21:48
Neem het tempo eerst wat terug in de draf, dan is het vaak wat makkelijker uit te zitten. Probeer niet te stil te blijven zitten maar je rug als het paard omhoog gaat wat boller te maken om de beweging op te vangen. Het zou kunnen helpen om je voeten uit de beugels te doen.
Verder is het een gevoel dat je moet krijgen, goed oefenen. Succes!
Ik neem redelijk veel lessen en we draven ook veel zonder beugels.. Het probleem is dat ik alleen in de groepslessen met die pony mag meerijden en dus kan ik er geen aparte lessen meenemen, maar @marijkiiii dankjewel, dit kan ik dus wel gebruiken en ik hoop dat het binnenkort al beter gaat... Dankjewel al! Xxx
lizy29
Sommige paarden hebben ook een bepaalde manier van lopen waardoor zitten bemoeilijkt kan worden. Ik rijd bijvoorbeeld op een pony met vlakke gangen en ik zit als een huis. Op de meeste paarden van mijn manege ook trouwens. Maar er zit er 1 tussen...die gooit hoog op dus zitten lukt dan niet meer. Is dat wellicht ook het probleem bij jou? Mijn advies is net als anderen, zitlessen nemen. Ik zou niet weten hoe je er anders beter in kan worden, succes!
Nienke89
Geplaatst: 23-06-14 22:28
Is het een idee om een bokriempje aan het zadel te maken en dat je jezelf aan dat bokriempje in het zadel "trekt" zodat je het gevoel te pakken krijgt?
Allereerst is het belangrijk dat je netjes aanspringt vanuit een rustige, ontspannen draf. Hoe harder je draaft voor het aanspringen, des te harder gaat je pony galopperen als hij dan uiteindelijk aanspringt. Ontspan je lichaam en volg zo de beweging. Als het je de eerste paar galopsprongen wél lukt om goed te blijven zitten, zou je er over kunnen denken om je paard iedere keer maar een paar passen te laten galopperen en dan terug te nemen, om vervolgens weer aan te springen etc. Het aantal galopsprongen kun je dan uitbreiden. Raken jij en/of je paard gespannen, ga dan terug naar draf en probeer het opnieuw, want op een gespannen rug is het niet fijn zitten. Succes!
Gewoon rustig draven en desnoods inhouden, ik heb ook zo'n paard op stal, die zit echt vreselijk. Maar als ik zachtjes draaf dan lukt het wel om door te zitten. Heb je desnoods een bokriem aan je zadel zitten, kan je eventueel aan vasten houden. En anders 1 gaatje korter zitten, heb ik ook soms gedaan en doet ook wonderen!
Blijven oefenen! Ik snap het wel, dravers gooien helemaal niet hoog open zo kun je heel gemakkelijk blijven zitten, het zal ook wel een kwestie van wennen zijn, misschien dat je instructrice/instructeur je goed kan helpen!
probeer je kuiten en knieën goed aan te sluiten en anders goed achterover leunen zegt mijn instructeur altijd maak je lang en vergeet niet te ontspannen wil ook wel eens werken
Sommige paarden galoppen (voor jou gevoel) gewoon heel apart. Is een beetje hetzelfde als draven op een rijpony en een fries. Friezen zijn eenmaal geneigd meer te stampen en dat zit gewoon anders (ik word vaak dan meer omhoog gegooid dan dat ik zelf aan het lichtrijden ben, zo bedoel ik). Zat laatst op een pony waarvan iemand me vertelde dat hij niet zo lekker zat in de galop, maar had zelf eigenlijk er niks op aan te merken, voor mij zat het 'gewoon'. Waarschijnlijk zal het wel beter gaan met gewoon veel oefenen, je bent gewoon gewend aan de ene galop, duurt even voordat je dan aan de andere bent gewend