Paard wil niet meer van het Terrein af voor buitenritje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laziezo

Paard wil niet meer van het Terrein af voor buitenritje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 20:35

Hallo, Ik hoop dat jullie een idee hebben...

Mijn paardje is 10 jaar oud. Ik loop regelmatig (bijna dagelijks) met hem aan de hand de polder in.
Hij loopt dan gewoon rustig achter mij aan. Ook met andere paarden naar buiten is geen probleem.
Motoren, auto's, trekkers enz.. is allemaal niet eng alleen bloemetjes en planten zijn wel wat spannend.

Als het andere paard schrikt wilt mijn paard ook niet meer verder en dat kan ik oplossen door hem om te draaien en een stukje achteruit te laten gaan, vervolgens weer om te draaien en hij loopt.

aan de hand lopen en oefenen heb ik een hele tijd gedaan en besloot het nu eens onder het zadel te doen. Ik ben 1x met hem buiten geweest en waren er weinig problemen.. hij hoorde wat kikkers wat hij spannend vond maar met het stukje achteruit was dat opgelost.. ik was super trots!.

Een week later nog eens geprobeerd en nu krijg ik hem met geen mogelijkheid het terrein meer af. Ik kan doen wat ik wil hij verzet geen stap, enkel naar stal. Als ik ernaast loop wel maar dat was juist niet de bedoeling..

Ik heb geoefend met in de bak en uit de bak lopen (want dat lukte eerst ookal niet) en dijk op en dijk af, maar verder als dit kom ik echt niet.. en nu zijn we enkele maanden verder..

Hebben jullie tips? of zal ik dat buitenritje alleen maar uit mn hoofd zetten?

aeolusnr1

Re: Paard wil niet meer van het Terrein af voor buitenritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:52

Ik denk niet dat je zo'n buitenritje uit je hoofd moet zetten, wat ik wel denk is dat je moet leren hoe je met je paard afspraken kan maken, want daar loopt het nu duidelijk mis.
eigenlijk is de fout enkel bij jou te zoeken, dus leer dit net iets anders aan te pakken en he hebt na heel korte tijd een heel ander paard.
En met korte tijd bedoel ik echt wel korte tijd, dus al bij de eerste training zou je een duidelijke verbetering moeten zien.
Zoek een ervaren trainer die dus ook bekent is met hoe je zulks een gedrag best kan aanpakken.
om daar echt zicht op te krijgen moet ik het paard en jou, echt in real life bezig zien, zo voortgaan op enkel tekst is onmogelijk.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:54

Heb je al eens eerder een buitenrit te paard met anderen er bij gemaakt behalve die ene keer? Misschien iets vaker doen eerst en jouw paard dan voorop laten lopen.

_martineeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:35

_Sim_ schreef:
Heb je al eens eerder een buitenrit te paard met anderen er bij gemaakt behalve die ene keer? Misschien iets vaker doen eerst en jouw paard dan voorop laten lopen.

Ja, zoals hierboven gezegd word zou je kunnen proberen samen met iemand anders een stukje buiten te gaan rijden. Maar is je paard echt angstig of is het meer verzet/koppigheid?

ElineRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:56

Juist heel veel blijven oefenen en volhouden!
Anders eens proberen om een stukje aan de hand mee te nemen, en dan opstappen. En steeds als ie niet meer wilt, afstappen, stukje lopen en dan weer opstappen. Misschien helpt het??

In ieder geval, succes ermee!

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 05:19

Ik heb het al heel vaak geoefend maar ook als er een ander paard bij is durft hij er enkel klem achter te lopen. Ook niet naast de ander..

In heb bos daarentegen kom ik wel een eind alleen.. Maar diep de bossen in in mn uppie vind ik dan weer niets

En martineeeh.. Ik denk angstig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 06:03

Je paard is een klever, in het engels heet dat "barn sour". Hij ziet de stal als veilig en daar krijgt hij rust en eten, dus wil hij daar idd niet vandaan.

Je zult het om moeten draaien en hem bijbrengen: stal is werk en buitenrit is ontspanning. Dus zet hem bij stal aan het werk, rijd een stukje van stal vandaan en laat hem daar uitrusten. Maak de tijd dat je uitrust net zo lang als de tijd dat je hem bij stal aan het werk hebt gezet. En als je ene keertje dat ritje over die dijk maakt en weer terugkomt, zet hem dan ook thuis nog even aan het werk en niet meteen op stal. Dit valt op te lossen maar met kleine baby stapjes.

http://www.ridemagazine.com/horse/artic ... sour-horse

en de uitleg via film

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw

Lenora_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 06:56

Ik heb/had een soort gelijk probleem met mijn paard. Die van mij stopte na 10 meter en wilde niet meer vooruit of achteruit. De eerste keer heb ik haar met veel moeite weer terug op stal gekregen. Nu oefen ik aan de hand en neem mijn zweep mee. Zodra ze stopt zorg ik dat ze op een volte om me heen gaat, ze moet blijven lopen en elke keer proberen haar weer recht uit te sturen. Wil ze niet krijgt ze een tik met de zweep. Probeert ze over mij heen te lopen, gelijk een tik. Zo hebben we ruim een uur gestaan, elke keer een stuk verder en weer stoppen voor iets "engs". Maar op een gegeven moment had ze er genoeg van en toen hebben we heel ons rondje met een heel relaxed gevoel kunnen lopen.

Het is vast niet de meest vriendelijke manier, maar op de openbare weg geen gezeur. Ik weet 100% zeker dat ze gewoon aan het testen was. Vooral niet opgeven en trek er gewoon een hele dag voor uit.

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:23

Wat kan helpen is eerst alleen op de terugweg opstappen (richting huis dus). En dan steeds ietsjes eerder. En je paard onderweg her en der laten grazen, of eens een paar simpele oefeningetjes vragen en met voer belonen, dat kan ook een hele grote motivatie zijn om wél op pad te willen gaan.