Paard "zwenkt uit"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HighVoltage

Paard "zwenkt uit"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 12:13

Hallo,

Ik weet niet of het topic hier juist staat...

Aangezien ik geen topic vond waar antwoorden instonden vraag ik nu maar even met een nieuw topic. Momenteel rijd ik een paard die erg kijkerig en groen onder het zadel is. Nu hebben we al een hele tijd een probleem dat hij niet recht op de hoefslag kan lopen. Het klinkt misschien raar, maar hij heeft precies gedronken of zo. Hij haalt zijn eigen benen in de knoop en zijn hoofd en romp waggelen alle kanten op.
Wat zou het probleem kunnen zijn? In vrijheid en aan de hand heeft hij dit probleem niet...

HighVoltage

Maureen95

Re: Paard "zwenkt uit"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:14

Dit is gewoon evenwichtsprobleem. Omdat je paard nog zo jong heeft en er iemand op zijn rug zit wat hij niet gewend is kan die daardoor wat moeite in zijn evenwicht hebben. Je kan dit oplossen door veel balkjes te lopen enzo :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:15

Evenwicht.
Hij is groen dus weet hij zijn balans nog niet onder het zadel. Hoe oud is het paard?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:16

Maureen95 schreef:
Dit is gewoon evenwichtsprobleem. Omdat je paard nog zo jong heeft en er iemand op zijn rug zit wat hij niet gewend is kan die daardoor wat moeite in zijn evenwicht hebben. Je kan dit oplossen door veel balkjes te lopen enzo :)

Met een jong paard wat zijn balans onder het zadel nog niet heeft. Moet je nog geen balkjes mee gaan lopen. Krijg je alleen maar ongelukken van.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:25

Eerst maar eens 3x pw rechtuit buiten met een lang contactteugeltje.
Ga dat eerst maar eens een half jaartje doen.

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:26

Geen evenwicht dus eerst spieren trainen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 12:27

Balkjes? Ben daar een groot voorstander van, maar.... met een nog balansloze jonge blaag zou ik daar alleen aan de longe mee beginnen, zonder ruiter dus, en dan heel langzaam opbouwen van 1 naar wat meer.
Niet meteen onder het zadel een balkenrijtje. Kan paard nog helemaal niet aan.

Ik ga er bij deze reactie wel even van uit dat het 'gezwalk" niet komt door een medisch probleem.Maar dat het een jong groenig paard betreft dat nog niet goed een rechte lijn aan kan houden....

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 12:33

Het paard is 8, maar nu pas ingereden. Aan medische evenwichtsproblemen had ik ook al gedacht, maar aangezien hij alleen onder het zadel dat probleem heeft, vond ik het raar. Het valt ook erg op dat zijn hoofd altijd de tegengestelde richting opgaat dan zijn romp, waarschijnlijk de combinatie van kijkerig zijn en dan zijn benen niet goed weten te plaatsen. Paardje is wel 100% gezond...

Momenteel rijden we heel rustig met een niet te strakke teugel. Hij luistert naar war ik vraag en doet de opdracht dan ook. Vooral op het been luistert hij goed, teugelhulpen minder omdat hij toch echt alles moet gezien hebben.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:23

terpentijn schreef:
Balkjes? Ben daar een groot voorstander van, maar.... met een nog balansloze jonge blaag zou ik daar alleen aan de longe mee beginnen, zonder ruiter dus, en dan heel langzaam opbouwen van 1 naar wat meer.
Niet meteen onder het zadel een balkenrijtje. Kan paard nog helemaal niet aan.

Inderdaad, op die manier kan het wel. Dan hoeft hij/zij ook nog geen balans te zoeken, omdat hij/zij een ruiter/amazone moet dragen.

@ TS Zou er eerst voor zorgen dat zijn balans goed is. Dan komen die rechte lijnen vanzelf wel.

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 13:25

Ervoor zorgen dat hij zijn balans gaat vinden!

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 13:28

Dus het gewoon rustig aan blijven doen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 14:03

:j Gewoon aan een licht contactteugeltje meters gaan maken. (dat doe ik het liefst gewoon buiten, in het bos) Zodra hij wat meer balans heeft, kan je balkjes er ook bij pakken.

HighVoltage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 15:20

Oké iedereen bedankt!