Voor ik met zelf verder ga inlezen met spook artikelen over atrose in de hals, problemen met nek wervels ect. ben ik benieuwd naar ervaringen van mede bokkers.
Zo'n kleine 5 maanden geleden heb ik een nu 4 jarige merrie aangekocht, niveau goed zadelmak, stuur, gas en rem redelijk bevestigd. Omdat ze vrij iel was en geen laatbloeier is maar toch heel puppy achtig oogt rustig aangedaan met rijden (3x per week 30 minuten, paard was toen nog 3) en af en toe een weekje vrij en toen kwam de sbk er aan dus 4 weken alleen aan de longe gewerkt. Kortom niet intensief getraind.
Merrie heeft altijd meer moeite met rechts gehad en boog links wel heel makkelijk in, ook de linker galop ging/gaat veel makkelijker dan rechts, hierin geeft ze ook fijner na. Rechtsom ging steeds meer achteruit, moeilijker nageven, aanspringen in galop en buigen. Dit ging van kwaad tot erger en de merrie begon te staken (weg schieten, stijl omhoog komen, met 4 benen de lucht door springen ect.) op een gegeven moment zelfs zo erg dat ze niet meer rechtsom wilde. (dit alles in een periode van enkele weken)
Zoals ook bij mijn andere paard regelmatig gebeurd is haar rug toen nagekeken, en inderdaad zat rechts helemaal vast. Dit is toen los gemaakt en is daarna behandeld met acupunctuur. Omdat we net in de voorbereiding van de sbk zaten na de behandeling enkel gelongeerd.
Nu ben ik er sinds 2,5 week weer opgestapt maar merk ik nog steeds veel verschil tussen rechts en links. Sommige stukjes word ze op rechts heel fijn maar stelling wil ze niet geven. Vooral de rechter galop gaat niet fijn, hoofd word eruit gegooid met aanspringen, tempo ligt hoger dan links om, bochten worden afgesneden en op enkele stukjes na is de nagevenlijkheid erg gespannen (er net niet 'doorheen'). Ook in de draf gaat het het eerste kwartier/ 20 minuten fijn, maar daarna komt er heel veel druk op de rechterkant.
Het eigenlijke probleem is het niet stelling willen geven, moeilijker reageren op beendruk, vierkant door voltes heen gaan, kortom gewoon niet fijn op rechts.
Oefeningen als wijken, binnen hoefslag, volte vergrote/verkleinen en gebroken lijn met volte 10m x-b/e worden uitgevoerd. Verder heb ik goede instructie en ervaring met jonge paarden en paard is bij aankoop klinische en röntgenologisch goedgekeurd.
Het is een behoorlijk lang verhaal geworden, maar ik hoop hiermee voldoende informatie en voorgrond te hebben gegeven. Ik hoop hiermee tips en ervaringen te krijgen want ik blijf mezelf nu doem ideeën aanpraten als problemen in de nekwervels ect, en zo dacht ik te zien dat ze op de rechterhand toen wat naar links blijft 'kijken' en met lange teugel uistappen ook veel naar links kijkt
stelling heb ik ook nooit proberen te forceren of overdreven proberen te vragen, dit voeg ik enkel van haar omdat ze rechtsom vierkant de bochten door kwam en mij dit verontruste omdat ik het nooit in die mate met een jong paard heb mee gemaakt.