Paard heeft veel moeite met rechts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

original_

Paard heeft veel moeite met rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 21:26

Hallo bokkers,

Voor ik met zelf verder ga inlezen met spook artikelen over atrose in de hals, problemen met nek wervels ect. ben ik benieuwd naar ervaringen van mede bokkers.

Zo'n kleine 5 maanden geleden heb ik een nu 4 jarige merrie aangekocht, niveau goed zadelmak, stuur, gas en rem redelijk bevestigd. Omdat ze vrij iel was en geen laatbloeier is maar toch heel puppy achtig oogt rustig aangedaan met rijden (3x per week 30 minuten, paard was toen nog 3) en af en toe een weekje vrij en toen kwam de sbk er aan dus 4 weken alleen aan de longe gewerkt. Kortom niet intensief getraind.

Merrie heeft altijd meer moeite met rechts gehad en boog links wel heel makkelijk in, ook de linker galop ging/gaat veel makkelijker dan rechts, hierin geeft ze ook fijner na. Rechtsom ging steeds meer achteruit, moeilijker nageven, aanspringen in galop en buigen. Dit ging van kwaad tot erger en de merrie begon te staken (weg schieten, stijl omhoog komen, met 4 benen de lucht door springen ect.) op een gegeven moment zelfs zo erg dat ze niet meer rechtsom wilde. (dit alles in een periode van enkele weken)

Zoals ook bij mijn andere paard regelmatig gebeurd is haar rug toen nagekeken, en inderdaad zat rechts helemaal vast. Dit is toen los gemaakt en is daarna behandeld met acupunctuur. Omdat we net in de voorbereiding van de sbk zaten na de behandeling enkel gelongeerd.

Nu ben ik er sinds 2,5 week weer opgestapt maar merk ik nog steeds veel verschil tussen rechts en links. Sommige stukjes word ze op rechts heel fijn maar stelling wil ze niet geven. Vooral de rechter galop gaat niet fijn, hoofd word eruit gegooid met aanspringen, tempo ligt hoger dan links om, bochten worden afgesneden en op enkele stukjes na is de nagevenlijkheid erg gespannen (er net niet 'doorheen'). Ook in de draf gaat het het eerste kwartier/ 20 minuten fijn, maar daarna komt er heel veel druk op de rechterkant.
Het eigenlijke probleem is het niet stelling willen geven, moeilijker reageren op beendruk, vierkant door voltes heen gaan, kortom gewoon niet fijn op rechts.

Oefeningen als wijken, binnen hoefslag, volte vergrote/verkleinen en gebroken lijn met volte 10m x-b/e worden uitgevoerd. Verder heb ik goede instructie en ervaring met jonge paarden en paard is bij aankoop klinische en röntgenologisch goedgekeurd.

Het is een behoorlijk lang verhaal geworden, maar ik hoop hiermee voldoende informatie en voorgrond te hebben gegeven. Ik hoop hiermee tips en ervaringen te krijgen want ik blijf mezelf nu doem ideeën aanpraten als problemen in de nekwervels ect, en zo dacht ik te zien dat ze op de rechterhand toen wat naar links blijft 'kijken' en met lange teugel uistappen ook veel naar links kijkt :+

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 21:58

Heb je er al een keer een goede tandarts bij gehad? Of anders toch de hals en nekwervels een keer op de foto laten zetten? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar een kennisje van mij jammer genoeg wel. Ze wilde haar 3 jarige gaan inrijden, maar hij zat vast in zijn hals. Op de foto en conclusie: ernstige artrose. Op een gegeven moment kon het paardje niet eens meer grazen. Daar deed al pijn. Dus daarbvheeft ze afscheid van moeten nemen.

original_

Re: Paard heeft veel moeite met rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 22:06

Ja van dat soort verhalen word ik dus een beetje huiverig, daar ken ik ook een paar varianten op.

Vergeten bij te vermelden, tandarts is ook langs geweest, moest ook veel aan het gebit geveild worden en daar is ze wel fijner van in de aanleuning geworden, dit was voor de rug behandeling.
Na de rug behandeling overigens geen last meer gehad van staken ect. nu gaat ze wel gewoon makkelijk rechtsom.

En misschien nog belangrijk om te vermelden is dat ze wel kracht en een beetje evenwicht mist.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 07:08

Alle paarden zijn scheef, het merendeel zet zich aan de linkerzijde meer of minder vast, sommigen op rechts.
Dit is al eeuwen een normaal gegeven voor iedereen die een paard beleert.

Wanneer een paard onzeker is of angstig dan, net als een mens, spant het zich onwillekeurig iets aan in de rug en de hals.
Mensen krijgen dan pijn in hun nek en rug, paarden waarschijnlijk ook.
Die nek en rugpijn maken een mens nog onzekerder, een paard waarschijnlijk ook.

Om met een paard dressuurmatig te kunnen gaan werken moeten we die onwillekeurige spanning eerst op zien te heffen, het paard moet zich los durven laten. (dit is één van de eerste punten in het Scala der Ausbilding)
Het feit dat er een ruiter op zijn rug is gaan zitten die op allerlei manieren probeert zijn vrijheid te beperken en hem in zijn evenwicht te hinderen maakt het paard onzeker en angstig en het zal zich daarom vast gaan zetten.
Het allereerste dat we ons moeten realiseren is dat we het paard vertrouwen en veiligheid moeten geven.

Vooral jonge onervaren paarden hebben door hun onwillekeurige spanning waarschijnlijk pijn in hun rug, hals en nek.
De meest stellen na een paar voorzichtige introducties een massage heel erg op prijs.
Iedereen kan dit zelf doen, daar hebben we geen fysio of osteo voor nodig.
Het help een paard zich te ontspannen en het ontwikkelt tegelijkertijd een band van vertrouwen met zijn ruiter.

Het eerste jaar van de africhting kijken we helemaal niet naar die natuurlijke scheefheid, denken niet aan nageeflijkheid, niet naar in de krul ("rond") lopen.
Het eerste jaar leren we het jonge paard zich te ontspannen, vertrouwen te krijgen in onze aanwezigheid, rustig en kalm te bewegen, veel in stap een beetje in draf en weinig in galop (dat windt te veel op).
We leggen geduldig alle hulpen een voor een aan hem uit zodat hij daar in vertrouwen correct op kan reageren.
We moedigen hem op allerlei manieren aan, prijzen zijn inzet voortdurend.
We straffen nooit..., ongewenst gedrag maken we moeilijk, meer niet.
Iedere straf ondermijnt het vertrouwen.
We leren het op een rustige en vriendelijke manier om te gaan met alle "gevaren" in onze omgeving, niet door hem onze wil op te leggen maar door hem het vertrouwen te geven dat het "goed is".
We maken heel veel buitenritten, zoveel mogelijk door terrein, laten hem kennis maken met alles.
We rijden niet meer dan 2 à 3 maal per week en niet langer dan 20 minuten in de rijbaan, rustig zoekend naar ontspanning en communicatie, we denken zelfs niet aan dressuur oefeningen.
We laten het onervaren paard zijn eigen voor hem comfortabele houding vinden door hem te rijden aan een contactteugel.
Dit heet de Campagneschool en deze duurt tenminste een jaar.
Het paard hervindt hier zijn door de aanwezigheid van de ruiter verstoorde evenwicht, leert om te gaan en vertrouwen te krijgen in deze nieuwe verhouding in zijn ruiter en in zichzelf.

Van uit dat hervonden evenwicht en (zelf)vertrouwen zal het paard zich los gaan laten, dan pas kunnen we het vragen stelling te nemen en zich te buigen in ontspanning en zonder dwang.
Dit is de ingang naar de rijkunst waarbij een paard een leven lang in gezondheid met zijn ruiter kan gaan samenwerken.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 07:41

Ik ga met Simpelman mee.

Neem de tijd begin bij het begin en ga vooral niks forceren, idd een massage is heel fijn en kun je ook zelf doen, dan leer je ook precies waar je paard anders voelt en kun je ook met het rijden rekening mee houden waar en hoe je hem kan helpen,

Ga aan de gang met gymnastiseren, zoek daarbij wel een goeie instructrice en niet een die je paard tussen de hulpmiddelen wil zetten, zoek iemand die jou kan leren zien waar het fout gaat en dat met ruiter gevoel kan oplossen

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 18:34

Ik heb er nog eens over na zitten denken, maar zit het probleem niet links? Dat de spieren aan de linkerkant korter zijn dan rechts? Rechts is haar moeilijke kant, kan ze niet zo goed inbuigen. Dat zou betekenen dat de spieren rechts langer zijn als links. ( correct me if I'm wrong).
Zorg voor goede instructie die je hierbij kan helpen. Wat ik zo kan bedenken zijn lange lijnen, op eigen benen leren lopen, tweede hoefslag rijden, als het kan naar het bos lekker rechtuit. En ik zou er een goede paardenfysio bij halen die jouw paard goed na kan kijken. En misschien toch op de foto???? Succes!

original_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 08:29

Simpelman en midgie
Simpelman, bedant voor de uitgebreide reactie!
dit is ook grotendeels de manier waarop ik met de training omga, er word absoluut niks geforceerd en het nageven doet zei zelf en komt puur uit druk van de kuit, hulpmiddelen worden ook niet gebruikt, enkel een soms martingaaltje :) stelling heb ik ook nooit proberen te forceren of overdreven proberen te vragen, dit voeg ik enkel van haar omdat ze rechtsom vierkant de bochten door kwam en mij dit verontruste omdat ik het nooit in die mate met een jong paard heb mee gemaakt.

misty12, dat zou ook nog eens kunnen, ze loopt wel graag over de rechterschouder weg, ik ga me er eens in verdiepen! Goede instructie hebben we zeker! gister nog in overleg mee geweest omdat dit probleem me zo zorgen baart. Zij zegt inderdaad ook dat we (zoals we al deden) ons vooral op het op eigen benen laten lopen moeten focusen en dat de rechterkant vanzelf beter gaat worden :)

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:04

Hoe zit het met jou balans zelf? Rij je meer paarden of alleen deze, en op wat voor problemen stuit je bij die andere paarden? Rij je linksom makkelijker op de buitenteugel dan rechtsom, waarbij je je rechterhand moet ontspannen? Zoals paarden, hebben mensen ook een voorkeurskant.
Ik bedoel dit niet beledigend, enkel en alleen opzoek naar een oplossing!
Edit: Sorry, ben weer te snel! Heb op je profiel gekeken, en je rijdt duidelijk meer paarden!

original_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 13:52

Heb inderdaad meerdere paarden, en ook meerdere gereden :)
Bij de andere geen problemen als deze, dit ook met een jong paard gehad, natuurlijk moeten ze op eigen benen leren lopen en zijn ze in het begin heel onstabiel en kun je weinig aanleuning en stelling verwachten maar had het nog nooit in deze mate verwacht vandaar mijn verontrusting. gister weer gelest en het ging wel wat beter op recht, iets meer buiging, ik schijn ook te veel op mijn linker beugel te steunen bij deze dus dat zal ongetwijfeld mee spelen :)