Voeten wijzen naar buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrsky

Voeten wijzen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 10:20

Heey
Mijn voeten wijzen behoorlijk naar buiten.
Hier heb ik met rijden ook last van.
Ik probeer er met rijden echt op te letten dat ik mijn voeten niet zo naar buiten laat wijzen, maar als ik met een oefening bezig ben en er even niet aan denk wijzen ze zo weer naar buiten.
Nu vroeg ik mij af of jullie nog tips hebben hoe ik dit kan verbeteren.
Xx

puttertje

Re: Voeten wijzen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 10:21

Blijven oefen

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 11:16

Vergeet je voeten.
Draai je knieën met de bovenzijde naar binnen naar het zadel toe.
Het gevoel alsof je op de bovenkant van je dijen gaat zitten.
Je voeten liggen dan vanzelf goed.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 14:02

Dankje voor de tip (:
Ik zal het morgen meteen proberen

oliviaolijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 18:38

Marrie_L schreef:
Dankje voor de tip (:
Ik zal het morgen meteen proberen

goed idee die truc ga ik ook eens proberen.

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:03

Ik had dit een paar jaar geleden ook heel erg, en ik ging er toen heel erg op letten het niet te doen en doe ik het bijna niet meer!
ik denk dat het een kwestie is van veel oefenen!!
En anders datgene wat Simpelman zegt

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 08:23

Wanneer je tenen naar buiten wijzen is dat vaak een gevolg van een verkeerde beenligging vanuit de heup. Wanneer je dan je voeten gaat corrigeren, levert dat vaak klachten op. Je moet je been dus vanuit je heupen naar binnen draaien.

Het helpt vaak om in plaats van je tenen naar binnen, je hakken naar buiten te draaien. Of om de achterkant van je bovenbenen onder je zadel uit te trekken naar achteren toe.

Waarschijnlijk hou je het in het begin maar kort vol. Kies een punt (bv een letter) in de bak waar je er elke keer even op let als je erlangs rijdt. Hoe vaker je het corrigeert, hoe makkelijker het wordt.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:34

veel blijven oefenen en vraag af en toe iemand aan de kant om je eraan te herinneren, ipv tenen naar binnen wat voor veel mensen lastig is, kan je ook proberen je hakken voor je idee naar buiten te draaien, dan gaat je been vanzelf in de juiste houding, succes :)

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:54

-Oefenen, oefenen, oefenen...
-Doe elke keer dat je rijdt een oefening waarmbij je moet opletten van jezelf. (Neem bijv. Een volte, gebrokenlijn, als van hand gaat veranderen ect..)

Winterhold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 14:54

Inderdaad veel oefenen. Ik kreeg van een instructrice eens de tip op te letten hoe je op de fiets je voeten houdt, zodat je er ook buiten het rijden een gewoonte van maakt, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik zelf niet zo heel veel verschil heb gemerkt in mijn houding, ook met die oefening, maar dat kan evengoed aan mij liggen.

Ylona241

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:23

oefenen, oefenen oefenen ! :D Succes!

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 07:34

Dankje voor alle tips (:

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:28

heel veel oefenen en knieën indraaien, vaak gaan je voeten dan al meer naar binnen toe staan :)

_martineeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:38

Veel oefenen. Doe oefeningen zodat je enkels wat flexibeler worden (dit werkte goed bij mij in het begin, omdat ik na een tijdje hele stijve enkels had) en vooral oefenen. Zorg dat je benen goed liggen en je je hakken uitdrukt en laat iemand anders als het niet lukt je voet in de juiste positie zetten.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:56

Alicia zegt het goed, draai je been vanuit je heup naar binnen. Net alsof je wanneer je staat heel nodig moet plassen. Door het draaien komt je knie netjes tegen het zadel te liggen. Je onderbeen hangt af, niks aan of mee doen. Voet in beugel en je been verlengen van boven naar beneden zodat je hak naar beneden zakt. Je zult merken dat je niet alleen geen kapstokvoeten meer hebt maar ook dat je been stil hangt zonder dat je er moeite voor doet. Succes

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:59

Eerst zorgen dat je beugels de goede maat hebben dat maakt het al wat makkelijker ( Als je naar beneden kijk mag je je tenen net niet zien.)en verder vergeet die voeten het komt van bovenuit. ( denk dus eerder knieën naar binnen ipv tenen naar binnen)
Als je je knieën wat naar binnen draai en zo ook wat meer op de binnenkant van je bovenbeen zit en om het jezelf wat makkelijker te maken dan steek je een hand achter vandaan onder je been langs en trek je jezelf even goed dus even die spekkies naar achter trekken. :D
Soms moet je voor je gevoel heel ver met je benen naar achter gaan zitten, maar is dus voor het oog niet zo dus het is wel handig als er iemand mee kijkt.

En als je het echt niet afgeleerd krijg dan kom je maar een poosje in mijn bak rijden gegarandeerd dat je het af leer. :+

_martineeeh schreef:
Veel oefenen. Doe oefeningen zodat je enkels wat flexibeler worden (dit werkte goed bij mij in het begin, omdat ik na een tijdje hele stijve enkels had) en vooral oefenen. Zorg dat je benen goed liggen en je je hakken uitdrukt en laat iemand anders als het niet lukt je voet in de juiste positie zetten.

Goede oefeningen voor je enkels zijn, vooral opletten wat voor schoenen je draag geen ingesnoerde dingen kisten zijn een ramp voor je enkels maar ook nauw sluitende laarzen.
Lopen op hakken is een goede oefening.
Op 1 been staan en dan door je knieën zakken ook en die kan je ook moeilijk maken voor jezelf door hakken aan te trekken variërend van breed tot zeer smal en ook wbt hoogte.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:29

Voor de kanslozen hier, ik heb ook spookvoeten, nou ja, vooral die rechts... en er is hoop,
ook als je voeten niet echt meer parallel aan de rijrichting komen.
Ook met spookvoetje kan je gewoon lekker rijden :D .

Als mijn paard heel fijn loopt en ik niets anders hoef te doen, dan daar op zitten en genieten, kan ik mijn spookvoetje rechter houden, maar dan moet ik wel opletten dat ik niet door mijn enkel ga, want voetje moet wel ontspannen recht zijn en niet in houding gedwongen, want dat is contra productief.
Beter voetje opzij, dan hele been ligging als een klemmende plank.
En ja, de conclusie is ik ben scheef.

Overigens heb ik het minder op een passend paard qua grote dan op mijn eigen ukkies.
Aangezien je voeten dan niet in het luchtledige hangen, maar ergens langs hangen.

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 10:40

Zoals hier eerder al is gezegd kan het te maken hebben met een verkeerde beenligging vanuit de heup.

Ook kan het nog te maken hebben met spierkracht. De juiste spieren die nodig zijn voor een goede beenligging moeten de juiste kracht hebben en kunnen leveren.

Naast tips van een instructrice kun je hier ook begeleiding bij vragen van een Hippische Sportoefentherapeut, deze zijn hbo geschoold, en weten alles over houding, zit en beweging en hoe je hier verbetering in kunt brengen :) (zie mijn onderschrift)

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 20:08

Bedankt voor alle tips (:
Ik heb het vandaag geprobeert, en het ging al een stuk beter, ook al moet ik natuurlijk er nog hard aan oefenen!

stergoertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:24

Oefenen idd, blij goed op je voeten letten en zorg dat je je hakken niet te ver uitdrukt, dat kan er voor zorgen dat je tenen naar buiten wijzen :)