ik zal het uitleggen.
een jaar geleden heb ik een heel lief paard gekocht. ze was aan de magere kant en had geen conditie maar wel helemaal goedgekeurd. het rijden ging hartstikke goed. natuurlijk was er wel eens miscommunicatie. maar ik had 1-2x in de week les en daar werkte we aan onze samenwerking.
in de bak is het een engeltje. ze doet alles wat je vraagt, in elke gang. met springen is het een ander verhaal. hier wordt ze sterk omdat ze zo graag wilt springen.
helaas kan ik haar hier tijdelijk niet op trainen omdat ik na een val van haar een angst heb gekregen voor springen. op geen enkel paard durf ik het meer. ook geen balkje.. hier wordt aangewerkt op een paard die rustig is met springen.
maar nu is mijn probleem dus dat ik buiten de controle verlies. vooral in de galop. hier wilt ze sneller en sneller. ook als ze ergens van schrikt en dus wegschiet krijg ik haar niet meer terug. dit heeft tot al een paar noodsituaties geleid. ze is de hoofdweg opgerend, tegen een trekker aangerend, bijna de dijk afgevallen met haar en nog meer.
ik doe buiten serieus rijden(dressuurmatig) dus aan de teugel rijden, wijken en dat soort dingen.
hiermee probeer ik haar geconcentreert te houden. en zo de controle te blijven behouden. dit lukt tot een zekere hoogte. in galop hou ik haar tot een bepaalde snelheid. maar wanneer ik dus arbeidsgalop doe verlies ik haar. en pas na vele meters krijg ik haar terug.
ik rij nu met een hoofdstel met een gecombineerde neusriem met een enkel gebroken watertrens. en een mexicaans hoofdstel met een dubbel gebroken watertrens.
ik weet nu niet meer wat ik moet doen. en met mijn instructrice kom ik ook niet verder. omdat ze dan gewoon rustig is.
hopelijk kunnen jullie mij helpen en tips geven.
kritiek geven mag zolang het opbouwend is of met uitleg
en ik hoop dat het goed komt