Zoontje spelenderwijs leren rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bmamavan2

Zoontje spelenderwijs leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 13:05

na mijn dochter van 12 en mezelf, is nu ook mijn zoon van 8 besmet geraakt met het paardenvirus. :D
De manege-eigenaar had hem al een aantal keer met een bepaalde pony zien knuffelen en vond dat hij er ook maar eens op moest gaan zitten. Hij vond dat ik eerst maar eens wat met hem moest "spelen"en al hij het echt leuk zou vinden dan zou hij een priveles of een kabouterles mee kunnen doen.
Dus oude rijbroek van mijn dochter uit de kast gehaald, cap erbij en gaan met die banaan!

Ik ben begonnen met borstelen, opzadelen en aan de hand wandelen en halthouden.
Daarna opstappen en stappen.
Alles met de pony aan de hand en hem vertellen hoe jij moest zitten en sturen.
Ook weer veel laten halthouden om hem te leren de pony onder controle te krijgen (zijn lievelingspony is een voorwaartse drammer maar wel een heel mooi maatje :) ).
Daarna wilde hij wel draven, nog niet in verlichte zit natuurlijk maar lekker stuiter, stuiter in het zadel (hoewel het me eigenlijk 100% mee viel, hij zat al best stevig in het zadel).
Zo heeft hij een aantal keer op die pony gereden (max. een half uurtje per keer).

Gisteren hadden we eens een andere (hele oude) pony gepakt omdat je hier makkelijk de verlichte zit op kunt leren rijden.
En hoewel niet perfect ging dit ook aardig.
Hij heeft daarna zelfs een half rondje gegallopeerd :j
Daarna oefeningen gedaan in stap als handen opzij, handen op je hoof, rondjes draaien met je armen etc.
Op een gegeven moment heb ik hem zelfs al een stukje van me af laten lopen aan de longe.

Maar nu ben ik op een punt waarvan ik denk, moet ik nog verder zelf met hem gaan oefenen en zo ja, wat kan ik nog meer oefenen (ben een beetje inspiratieloos)?
Of zal ik al eens een priveles boeken om te kijken hoe dat gaat?
Of toch eerst meer oefenen aan de longe i.p.v. aan een halstertouw, hem eerst de verlichte zit laten verbeteren? Of leer ik hem dan dingen verkeerd aan?

Hij vind het tot nu toe erg leuk, en zit in draf en gallop echt te gieren van het lachen *D

texelse

Re: Zoontje spelenderwijs leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:10

kun je niet gewoon met hem naar buiten? Pony aan en touw en jij op de fiets, gewoon spelenderwijs kilometers maken in het zadel, zonder dat er echt de nadruk op "les" gelegd wordt. Onderweg kun je heel wat aanwijzingen kwijt.

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:23

Het kan helemaal geen kwaad om hem aan de longe te nemen, je hebt controle over de pony, maar het lijkt voor je zoontje alsof hij "zelf" rijdt. Je kan het lichtrijden meer bevestigen en de gymoefeningen helpen bij het ontwikkelen van balans. Ook kan je de hulpen aanleren (overgangen) Als hij zelfstandig de pony kan sturen en redelijk onafhankelijk zit, kan je hem los laten rijden en dan de les in (prive of groepsles)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:29

Misschien spelletjes doen waarbij hij goed moet sturen of balans moet hebben? Zoals een balkjesparcours (kan ook in stap), een bekertje water vasthouden in draf, een balletje op een lepel naar de andere kant van de bak brengen en daar in een beker doen... dat soort spelletjes deden wij vroegâh met de pony's, altijd een succes! :j

Zonder zadel rijden is trouwens ook heel goed voor de balans, maar dat moet hij wel aankunnen en durven natuurlijk.

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 13:30

om hem te helpen zelf te leren sturen zou je poortjes kunnen opzetten van pionnen waar hij door moet. Slalomen, tussen balken door de bocht om. Dan heeft hij een punt om zich op te richten en dan is het sturen echt makkelijker.

(ik vloog zelf constant uit de bocht op de grote volte, toen ik van mijn instructrice moest mikken op de binnenhoefslag ging het ineens wel goed.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:01

Inderdaad wat pionnen neer zetten of een vierkantje van balken in de bak en dan moet hij bijvoorbeeld in het midden gaan stilstaan van die simpele stuuroefeningen die je eventueel ook nog aan de longen kan doen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 00:04

Als de basisdingetjes er op zitten, lekker laten spelen. Zijn er meer kindjes die tegelijk met hem kunnen rijden? Mijn broertje en ik deden altijd 'schipper mag ik overvaren'. :D

Simone_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:17

Ik denk dat aan de longe ook wel een goed idee is hoor!

ElineRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:41

Hem bezig houden met figuurtjes, balkjes of pionnetjes maakt leuker en kan je veel afwisselen. Met het lichtrijden is gewoon veel oefenen! Sommige kinderen hebben er echt aanleg voor om gelijk goed te kunnen lichtrijden, sommige duurt het gewoon wat langer. Door een buitenritje kan je ook inderdaad een kind op een spelende wijs leren ponyrijden.
Wat ook heel leuk is, voltigeles met je kind (natuurlijk er zelf wel bij blijven lopen om hem op te vangen hihi). Maar zonder zadel kunstjes doen vinden ze ook zeer geweldig.

Succes! :)