Bedankt voor alle reacties en suggesties! Ik zal mijn best doen alles even aan te tippen. Ik had een beetje bewust in mijn OT geen lichamelijke issues opgeschreven, maar die zijn er natuurlijk wel. Dit is ook de reden dat ik het topic geopend heb. Het heeft zo weinig zin om er op te gaan zitten.
Allereerst: Hij is meerdere keren door DA nagekeken. Zij ziet een onregelmatigheid (RA) op de rechtervolte aan de longe. Dit zie ik ook. Zij raadt me aan om dit paard weg te doen en een leuk nieuw paard te kopen waar je tenminste wat mee kan. MAAR hij is wel (klinisch) goedgekeurd. Wat ze wel constateert is een zg. 'huntersbump'. Dit is vergelijkbaar met het topic over de dressuurhengst die werd aangedragen. Ze zag echter geen pijn en adviseerde hem in te rijden en dan recht te richten, balkjes lopen en aan de flexibiliteit werken.
Ik heb de afgelopen jaren meer grondwerk gedaan dan iets anders. Vooral veel aan de dubbele longe en lange lijnen gewerkt, om hem zo wat rechter te krijgen. Maar ook allerlei andere dingen. Vertrouwen is dan ook geen issue. Hij is werkwillend, maar lijkt het niet te kunnen. Ontspanning was heel erg lang een probleem, dus daar hebben we allereerst doorheen moeten werken (vanaf de grond). De angst is echt geen ruiterangst of iets op zijn rug. Ik heb er idd wel eens zonder zadel op gezeten. Qua karakter is het echt een geweldig beest. Longeersingel wordt lastiger en zadel is echt een probleem. Zadel is meermaals gecheckt door zadelmaker en DA zelfs.
Nadat ik dit topic geopend had, heb ik hem nog heel even aan de longe gedaan. Ik wilde nog één keer echt goed naar zijn lichaam kijken. Gewoon stalhalster en op de ronde zetten, alleen maar om te kijken hoe hij van nature beweegt. De (ont)spanning is prima in zijn hals, buik en zelfs grootste deel van zijn achterhand. Zijn rug houdt hij echter uitzonderlijk vast. Ik heb ook mijn andere twee nog even aan de longe gezet als vergelijking, maar zelfs de artritische oude man met kissing spines (gepensioneerd) laat zijn rug meer los.
Dus ja, de rug is een probleem. Maar hoe op te lossen als de DA al zegt dat ik er gewoon op moet gaan zitten? Nouja, eigenlijk vindt ze het gewoon een verspilling. Die oude KS pony heeft ooit fysio gehad, om zijn rug wat meer te dragen, maar die was ingezakt. Deze is eerder te steil. Iemand een idee wie/wat zou kunnen helpen?
Laatst bijgewerkt door KPet op 15-06-14 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt