Paard van 10, nog steeds boos op zadel: opnieuw inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KPet

Paard van 10, nog steeds boos op zadel: opnieuw inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 15:19

Hallo!

Ik heb hier op het forum al wel eens iets gepost over mijn KWPNer. In kort: hij is 4 jaar geleden hier op stal gekomen voor iemand anders (als leasepaard). Toen was hij 6, maandje of 2 onder het zadel en had echt het uiterlijk van een 3/4jarige. Ik heb de beoogde ruiter beloofd te helpen met doorrijden. In eerste instantie leek dat goed te gaan, maar ik heb er een keer een hele flinke klapper vanaf gemaakt in een rodeowaardig boksalvo. Leek net of het paard nooit een zadel op de rug had gehad. 10 dagen nadien weer aan de longe gehad (ik had toen een gekneusde rug/kapot bekken etc) en echt bizar. Hij liep overal dwars doorheen. De beoogde ruiter had er toen geen zin meer in (iets dat overigens weinig te maken had met het paard, want die problemen had ze niet gezien) en is gaan lopen.

Resultaat: ik zat met een half ingereden paard met zadeldwang waar ik op dat moment echt geen tijd voor had. Ik had beloofd een paar weken te helpen, maar daarna zou de ruiter het overnemen. Ik begon toen net aan nieuwe studie. Achteraf had ik toen al moeten zien dat er iets niet goed was gegaan en hem terug moeten brengen naar waar hij vandaan kwam. Goed, didn't happen.

De situatie nu: Het is een ontzettend vriendelijk paard. Ondanks dat ik er eigenlijk geen tijd voor had heb ik er met hangen en wurgen tijd voor vrij gemaakt om hem toch weer onder het zadel te krijgen. Vorig jaar zomer heb ik er op gezeten (stap en draf), en was hij zijn gewoonlijke aardsluie persoonlijkheid. Hij is in de situaties waarin hij niet onder het zadel is (longe/wei) wel veel beter/ruimer gaan lopen. Nu ben ik net afgestudeerd (tenminste, dat hopen we, laatste cijfers zijn onderweg). Deze winter heeft hij dus wederom niets gedaan. Ik ben het wel weer begonnen oppakken, maar ik begin een beetje moedeloos te worden. Hij vind dat zadel nog steeds vreselijk en zo'n paard ga ik niet op zitten. Het is een beetje een duiveltje soms. Meestal is hij heel lief, maar in training is het echt een duiveltje. Hij is gewoon heel erg boos. En in alle eerlijkheid ben ik bang geworden om er op te gaan zitten.

Voor de duidelijkheid, ik heb meerdere paarden van groen uit de wei af ingereden en weet echt wel wat ik doe, maar hiermee weet ik het gewoon niet meer. Er zit iets in dat hoofd dat in de weg zit en ik maak het er niet beter op.

Wat moet ik doen? Het is een talentvol dier, leert snel, beweegt heel behoorlijk en kan een prima sportpaard worden. In deze staat is hij daarentegen onverkoopbaar. Er is met het inrijden vóór mij iets mis gegaan. Hij liep heel kort en volledig met de neus op de borst. Toen ik hem vroeg om te bewegen, ruimte te nemen en te gaan dragen ging het mis. Je kan hem heel lang onder de duim houden omdat hij in zichzelf keert, maar daarmee kom je ook nergens (bang paard banger maken). Ik heb verschillende mensen die zeggen dat ik hem naar de slacht moet doen, maar hij is echt niet kwaadaardig. Juist heel lief, alleen niet met dat zadel. Hulp inroepen heb ik al gedaan, maar dan keert hij (weer/verder) in zichzelf. Verkopen lukt zo ook niet. Moet ik hem naar iemand doen om opnieuw in te laten rijden? Een andere ruiter laten proberen? Ik weet nu dusdanig niet meer hoe ik het moet aanpakken dat ik er in ieder geval vanaf moet blijven nu.

Sorry voor het lange verhaal, maar ik heb echt tips nodig.

Apple

Re: Paard van 10, nog steeds boos op zadel: opnieuw inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:22

Waar zit je ergens in Nederland? Stuur anders Suelza eens een PB'tje, misschien heeft zij tijd voor een project :-)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:22

Is hij lichamelijk helemaal doorgelicht?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:23

Ik mis in het verhaal of hij medisch door de molen is gehaald. Want ik denk meteen aan een fors rugprobleem, mogelijk bv kissing spines.

FriesWytske

Ik zou hem eerst eens na laten kijken. En ook het zadel wat hij op heeft.

Magrathea

Typisch Bokt, maareh, is er al een DA bij geweest? Misschien een osteopaat? (Het laatste hoor ik altijd heel goede dingen over.)

Voor 'tzelfde geld zit er iets vast in zijn rug waar hij normaal niet echt last van heeft, maar dat tijdens het rijden de bom barst.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:35

Je hebt er zeker nog nooit zonder zadel op gezeten?

Doet hij nu wel normaal aan de longe?

Heb je wel eens ander werk dan longe of rijden gedaan, zoals overig grondwerk? Zo ja, hoe reageert hij dan?

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:36

Doet mij een beetje denken aan dit topic:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=1700940&&start=1025

cheyenne30

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:42

Ik zal ook wel willen weten (net als de meeste) of er medisch al naar gekeken is. Want misschien gaat dat een hoop verklaren. Anders is misschien ttouch iets? Vriendin van mij zit nu in haar studie en ik lees echt hele goede verhalen van klanten.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:00

Ik zou wel röntgenfoto's willen hebben voor ik aan opnieuw rijden zou denken.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 17:28

Bedankt voor alle reacties en suggesties! Ik zal mijn best doen alles even aan te tippen. Ik had een beetje bewust in mijn OT geen lichamelijke issues opgeschreven, maar die zijn er natuurlijk wel. Dit is ook de reden dat ik het topic geopend heb. Het heeft zo weinig zin om er op te gaan zitten.

Allereerst: Hij is meerdere keren door DA nagekeken. Zij ziet een onregelmatigheid (RA) op de rechtervolte aan de longe. Dit zie ik ook. Zij raadt me aan om dit paard weg te doen en een leuk nieuw paard te kopen waar je tenminste wat mee kan. MAAR hij is wel (klinisch) goedgekeurd. Wat ze wel constateert is een zg. 'huntersbump'. Dit is vergelijkbaar met het topic over de dressuurhengst die werd aangedragen. Ze zag echter geen pijn en adviseerde hem in te rijden en dan recht te richten, balkjes lopen en aan de flexibiliteit werken.

Ik heb de afgelopen jaren meer grondwerk gedaan dan iets anders. Vooral veel aan de dubbele longe en lange lijnen gewerkt, om hem zo wat rechter te krijgen. Maar ook allerlei andere dingen. Vertrouwen is dan ook geen issue. Hij is werkwillend, maar lijkt het niet te kunnen. Ontspanning was heel erg lang een probleem, dus daar hebben we allereerst doorheen moeten werken (vanaf de grond). De angst is echt geen ruiterangst of iets op zijn rug. Ik heb er idd wel eens zonder zadel op gezeten. Qua karakter is het echt een geweldig beest. Longeersingel wordt lastiger en zadel is echt een probleem. Zadel is meermaals gecheckt door zadelmaker en DA zelfs.

Nadat ik dit topic geopend had, heb ik hem nog heel even aan de longe gedaan. Ik wilde nog één keer echt goed naar zijn lichaam kijken. Gewoon stalhalster en op de ronde zetten, alleen maar om te kijken hoe hij van nature beweegt. De (ont)spanning is prima in zijn hals, buik en zelfs grootste deel van zijn achterhand. Zijn rug houdt hij echter uitzonderlijk vast. Ik heb ook mijn andere twee nog even aan de longe gezet als vergelijking, maar zelfs de artritische oude man met kissing spines (gepensioneerd) laat zijn rug meer los.

Dus ja, de rug is een probleem. Maar hoe op te lossen als de DA al zegt dat ik er gewoon op moet gaan zitten? Nouja, eigenlijk vindt ze het gewoon een verspilling. Die oude KS pony heeft ooit fysio gehad, om zijn rug wat meer te dragen, maar die was ingezakt. Deze is eerder te steil. Iemand een idee wie/wat zou kunnen helpen?
Laatst bijgewerkt door KPet op 15-06-14 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:31

Als je paard al onregelmatig is. Zou ik daar eerst eens verder onderzoek naar laten doen op een kliniek. Zodat er foto's etc. kunnen worden genomen. En daarna pas weer verder gaan kijken.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:32

Contact opnemen met een kliniek en foto's laten maken lijkt me een aardig begin. Dan weet je in ieder waar je mee werkt

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 17:34

Ff voor de duidelijkheid, hij is (heeeel iets) onregelmatig op de rechtervolte omdat hij naar binnen valt en zijn balans niet kan houden. Op de rechte lijn of andere volte is er niets aan de hand. DA heeft benen gecheckt, maar zegt dat het echt uit de balans komt.

Edit: paard loopt met het hoofd naar buiten, schouder naar binnen en kan daardoor zijn rechterachterbeen niet onder de massa plaatsen.
Laatst bijgewerkt door KPet op 15-06-14 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:36

Maar als hij zijn rug vasthoud en uit zijn dak gaat als jij hem vraagt deze echt te gaan gebruiken zit daar duidelijk iets niet goed. Ik zou eerst willen weten wat daar mee is voordat ik zou beslissen hoe verder te gaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:38

Laat de rug even kraken door een osteo... Echt, dat zou het zomaar kunnen zijn :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:38

Ook een paard wat nog niet goed in balans is hoort regelmatig te lopen. Dat heeft helemaal niks met de balans te maken. Hier genoeg jonge paarden gereden, die nog niet in balans waren onder het zadel, en die liepen geen van allen onregelmatig.

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 17:43

Laten we beginnen met: ik ben niet tegen foto's maken. Sterker, ik denk dat het een goed idee is. Maar dat heb ik er met de DA ook over gehad en die zegt dat ze denkt dat er lichamelijk niets mis is. Ik ben vrij het te checken overigens.

Dus even de stap verder: wat als de foto's geen bijzonderheden laten zien? Of als er wat een beetje scheef zit? Ik heb met een paardje met gediagnostiseerde KS nog op hoog niveau dressuur gereden. Was zelfs goed voor zijn rug. Nu hij met pensioen is zakt die rug steeds sneller in.

Ik denk dat er iets vast zit. Een spier of misschien zelfs de rug zelf. Zou dat te herstellen zijn en zo ja hoe?

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:45

Heb je steeds dezelfde zadelmaker laten komen? Ik hoorde laatst van iemand die veel probleempaarden begeleidt dat ze heel vaak tegenkomt dat zadels door soms wel 3 verschillende zadelmakers verkeerd aangepast zijn en dat daar vreselijke rugproblemen uit voort kunnen komen.
Verder zou ik ook of kliniek of osteopaat doen. Of fysio als het om spieren gaat? Van doormodderen kan alleen ellende komen. En uit eigen ervaring, dierenarts adviezen zijn echt niet altijd goed of veilig helaas.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:45

zou een ostiopaat niks kunnen betekenen voor de rug

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:49

Als je zeker weet dat er in de botten en pezen niets fout is zou ik een goede osteopaat laten komen (eventueel een die de mogelijkheid heeft voor het maken van een thermografie) en daar een behandeling mee in gang zetten en heel kritisch kijken naar het zadel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:50

Als dat dier zoveel pijn heeft ervaren met een zadel op zijn rug dat hij nu, na aan jaar nog steeds zijn rug zeer vast houd dan is er wel degelijk iets aan de hand. Je kunt inderdaad twee dingen doen, slachten of er alsnog geld in steken en echt gaan zoeken wat er aan de hand is. Dit is geen duiveltje maar een paard met pijn of eentje die heftige pijn heeft ervaren. Een paard zonder balans loopt echt niet kreupel, kreupel is pijn. Thermografie is een zeer goede optie, wel door een kundig persoon laten doen, www.thermografie-paard.nl is aan te bevelen.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:53

Ik heb drie jaar geleden ook een hengst gekregen om aan te rijden.
Met westernzadel zo goed als geen probleem, tot mijn dressuur zadel erop ging (maar ik ben geen westernruiter en een dressuurzadel gewent)
Het paard is later gecastreerd en verkocht, omdat ik na het zien van zijn reactie met dressuurzadel er verder voor heb bedankt.
Bij de nieuwe eigenaar ook alleen maar problemen. Achteraf bleek hij Kissing Pines te hebben.

Dus ik ben ook voor foto's maken

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:56

Ook een DA heeft geen röntgenogen. Het klinkt alsof je erg vertrouwd op het oordeel van je dierenarts, maar als het paard zo heftig reageert op een zadel zou ik toch echt eens verder kijken.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:59

Niet om het een of ander, maar jij wil er liever niet op gaan zitten omdat dan de bom kan barsten.
Vind dat ook vrij logisch, want je zit er ook niet op te wachten je nek te breken.
Maar dan zou ik hem toch eens nalaten kijken incl. foto's, simpelweg voor je eigen veiligheid en zodat hij niet nodeloos gepest wordt in het geval dat hij wel wat mankeert.
Blijkt hij niets te mankeren (overigens niets vinden zegt nog steeds niet altijd dat er niets is) wegbrengen om te laten beleren en doorrijden.