Bitloos leren rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Scratch

Bitloos leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 02:30

Hallo allemaal,
I
k ben een "gevorderd" ruiter die na 15 jaar rijden en een stop van 15 jaar sinds december 1013 haar passie weer gevonden heeft!
Ik rijd nu weer een kruising tinker/andalusier. Silver is een 7 jaar oude merrie met haar merrie nukkigheid. Graag zou ik met haar bitloos willen gaan leren rijden. Ze geeft heel makkelijk na. Maar ik ben een "ouderwets" ruiter dus ik vraag veel contact via de mond/bit (halve ophoudingen). Wat is de beste methode om bitloos te gaan rijden….Side pull..Kruislings of Hackemore……Ze is heeeeeeel gevoelig achter haar oren (met het kopstuk omdoen).

Jolanda

Lynnepinny

Re: Bitloos leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 02:45

Hackamore kan alleen met een los teugeltje. Zou ik dus niet aanraden als je graag contact houdt :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 07:40

Als je graag contact houd , dan zouik eerst een paar lesjes gaan nemen in onafhankelijk zit en hulpen geven, opzich vind ik de over schakeling naar bitloos niet zo veel verschil, ik wissel zelf heel veel af , rij graag het liefst bitloos, maar gebruik ook wel eens een bit in mijn trainingen,

Miss eens beginnen met een simpel touwhalster en leren sturen op de teugel, daar zou je b.v een wat western lesjes of wat academische lesjes van kunnen nemen,

Sidepull is niet fijn voor een paard als je constant met druk rijd, maar geld ook voor het bit
Hackmore geeft ook druk achter de oren, is voor paarden die die druk naar vinden erg vervelend, gaan ze vaak met het hoofd schudde , kruislings moet zou kunnen , maar als je daar druk op blijft houden krijgt je paard geen lucht meer want dan knijp je zijn neusdicht met te veel druk en kan hij ook niet meer zijn kaken bewegen dus nooit nageeflijk worden, maar dat geld ook weer voor te veel op het bt en een aansnoer neusriem, dus ja er is over al wat voor te zeggen natuurlijk, maar het gaat erom hoe jij ben als ruiter, bit , bitloos het zijn allemaal tools , maar het meeste moet toch uit jou indirecte hulpen gaan komen, dus les is dan denk ik ook een hele belangrijke

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:51

midgie ik wissel ook zo nu en dan om! leuk dat ook anderen dat doen.
touwhalster, crossropebridle die vind ik zelf het fijnst TS maar 1 tip: neem is een lesje, zadel je paard op, haal de teugels van het hoofdstel af en klik hem aan de longeerlijn. dan leer je je teugels "weg te laten"

Scratch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 20:58

Dank voor de reacties. Met contact in de mond bedoel ik een los contact, dus geen constante spanning maar wel dressuurmatig de achterhand eronder rijden. Dus dan geef je halve ophoudingen en maak je veel mond contact. Mijn vraag is dus meer hoe en of je bitloos dressuur / aan de teugel kan rijden.

Jolanda

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:02

Les nemen zou ik je aanraden. Western of Natural horsemanship. Kun je het hele pakketje aan het paard aanleren, want is geen kwestie van hoppa bit eruit en bitloos verder gaan. Sterker nog, dat meer kwaad dan goed doen als je bv. druk op de neus gaat voeren.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 21:12

Scratch schreef:
Dank voor de reacties. Met contact in de mond bedoel ik een los contact, dus geen constante spanning maar wel dressuurmatig de achterhand eronder rijden. Dus dan geef je halve ophoudingen en maak je veel mond contact. Mijn vraag is dus meer hoe en of je bitloos dressuur / aan de teugel kan rijden.

Jolanda

Op bokt zijn halve ophoudingen over het algemeen taboe. Je mag je teugels niet gebruiken voor nageeflijkheid, verzameling etc. dus houd dat in je achterhoofd als je de reacties leest die je krijgt..

Ik zou als ik jou was een sidepull nemen. Je hebt ook hoofdstellen die gekruisd zitten achter de kaak of kin, maar als je een (halve) ophouding geeft is de druk niet metéén weg op het moment dat je loslaat. Althans, bij heel veel van die hoofdstellen. Het verschilt bij sommige misschien een fractie, maar dat vind ik voor dressuurmatig rijden nog te lang.

Je zal niet veel verschil merken, dus gewoon eens in plaats van het hoofdsel, een bitloos hoofdstel in doen en rijden met die hap.

Scratch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 21:52

Dank je voor de reactie Geryon!
Ik kom nog uit de tijd dat bitloos rijden nog uitgevonden moest worden zeg maar ;-)
Dan blijft voor mij de vraag hoe je dressuur kan rijden zonder bit/teugelhulpen?? Je vraagt (niet trekken of hangen!!) door je teugels om de achterhand naar de voorhand te brengen. Ik heb verschillende filmpjes gezien over het bitloos dressuur rijden maar daarbij liep het paard niet aan de teugel (en dan bedoel ik niet in de krul).
Ik heb ook wel leren rijden met gevoel moet ik erbij zeggen! Zelf een pollepel in je mond om te voelen wat je nou eigelijk doet en hoe je zacht met de mond van je paard moet zijn. Maar het bitloos trekt me voor Silver omdat ze heel erg knabbelt op haar bit (bijna obsessief).
Een stalgenoot heeft een sidepull die haar past dus ik ga het in ieder geval proberen!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:10

Je kan precies dezelfde hulpen geven met een sidepull. Die kunnen met bit alleen wat verfijnder. Mijn ervaring is dat de aanleuning bitloos ietsje anders is. Dat is ook precies waarom ik zowel met als zonder bit rijd. Zonder bit als ik hem gewoon horizontaal houd, en lang/rond en laag. Want bitloos neemt hij makkelijker mijn hand aan.
Met bit als ik hem op wil pakken, wat meer verzameling wil. Ookal is mijn paard erg gevoelig en rijd ik met een bijna te licht contact, het bit is dan toch echt veel handiger.

Wat voor filmpjes heb je gezien? Ook filmpjes waarin gewoon echt met bitloos hoofdstel (ipv halster) gereden word?

Scratch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 22:20

Met een sidepull hoofdstel een dressuurproef. Ik wilde namelijk weten of je ook zijwaarts, changementen enz uit kan voeren bitloos. Galop changement niet kunnen vinden (misschien verkeerd gezocht). Zijwaarts wel maar daarbij liep het paard niet aan de teugel maar in de krul en toch wat uit elkaar. Weet je misschien wat goede zoektermen of filmpjes?
Ik ga het met de sidepull proberen en ik laat weten hoe het beviel!

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:26

Ik ben ook overgeschakeld bij 1 vd paarden van bit naar sidepull. Dit tijdens een cursus Natural horsemanship. Ik vind dat wel een aanrader omdat het toch net even anders ging dan ik zelf had gedacht.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 22:37

Scratch schreef:
Met een sidepull hoofdstel een dressuurproef. Ik wilde namelijk weten of je ook zijwaarts, changementen enz uit kan voeren bitloos. Galop changement niet kunnen vinden (misschien verkeerd gezocht). Zijwaarts wel maar daarbij liep het paard niet aan de teugel maar in de krul en toch wat uit elkaar. Weet je misschien wat goede zoektermen of filmpjes?
Ik ga het met de sidepull proberen en ik laat weten hoe het beviel!

Dat kan zeker. Het kan wel moeilijker zijn. Hulpen die minder verfijnd moeten bijvoorbeeld.

Vooral als het paard al goed op niveau is, is de kans groot dat bitloos ook wel gaat. Andersom, een paard bitloos naar dat niveau rijden, is wel wat moeilijker.. Zie je ook niet zo vaak.

Zoek eens op grand prix en bitloos. Meerdere grand prix ruiters rijden wel eens bitloos en maken daar filmpjes van. Waaronder:

overigens bedoelde ik met 'dat niveau' niet grand prix, maar bijvoorbeeld het Z :+ Maar op die filmpjes kun je dat soort oefeningen in ieder geval zien, vandaar.

Scratch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 22:46

Dank je voor het filmpje! Maakt een hoop duidelijk. Ze is pas 7 en moet nog veel leren. Maar ik kan de dingen die ze al geleerd heeft dus ook bitloos gaan proberen. Voor nieuwe dingen dan toch maar een bit en dan zo zodra ze het snapt ook bitloos proberen ;-)

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 06:06

mooi filmpje

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 08:00

Op http://www.bitloos.nl kun je ook veel lezen over bitloos rijden en de verschillende optomingen die er zijn en de werking ervan. Als je lid wordt kun je tegen verzendkosten diverse optomingen uitproberen.

Leuk dat je je passie weer teruggevonden hebt.

Simone_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 12:16

Staat een mooi artikel over in de Bit!

Scratch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 22:09

Gisteren met een sidepull ( hoofdstel met bit eroverheen ) van een stalmaatje gereden. Bit niet gebruikt teugels laten hangen. Silver nam het Freedom Riding wel erg letterlijk…. Had flink mijn benen eraan maar alles was interessanter dan de ruiter op haar rug ;-)
Zelf in galop willen springen zonder daarvoor beenhulpen te krijgen….en willen wenden zonder dat ik spanning op de teugels zette.
Het zal voor ons beide wennen zijn maar ik vond het een leuke ervaring.
Na een half uur toch eens bitcontact gezocht om haar aandacht te vragen…….meteen was ze op mij gericht en stopte met zelf initiatief nemen en luisterde naar mijn hulpen. We zullen nog wat moeten oefenen blijkt maar.
Ik wil het zeker blijven proberen maar voor het echte dressuur werk zijn we nu nog een beter team met bit.
Iedereen bedankt voor de tips!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:21

in principe zou het niet echt een verschil mogen geven, dus idd er is nog werk aan.
Ik kan je nog een heel mooi filmpje aanraden om eens naar te kijken , het is weliswaar een western dressuur filmpje, maar het is dus ook dressuur. En het is echt van het hoogste niveau ze heeft er een world cup mee gewonnen, dus echt heel goed.
Zoek op de zoekfunctie op you tube Stacey westfall 2006 werelkampioenschap
gewoon fenomenaal , of je nu Engels of Western of Hottentots rijdt, hier kan je alleen maar met een open mond naar kijken en zeggen idd het kan dus echt, ik moet nog een beetje verder oefenen.
kijk er eens naar.
succes

Scratch schreef:
Gisteren met een sidepull ( hoofdstel met bit eroverheen ) van een stalmaatje gereden. Bit niet gebruikt teugels laten hangen. Silver nam het Freedom Riding wel erg letterlijk…. Had flink mijn benen eraan maar alles was interessanter dan de ruiter op haar rug ;-)
Zelf in galop willen springen zonder daarvoor beenhulpen te krijgen….en willen wenden zonder dat ik spanning op de teugels zette.
Het zal voor ons beide wennen zijn maar ik vond het een leuke ervaring.
Na een half uur toch eens bitcontact gezocht om haar aandacht te vragen…….meteen was ze op mij gericht en stopte met zelf initiatief nemen en luisterde naar mijn hulpen. We zullen nog wat moeten oefenen blijkt maar.
Ik wil het zeker blijven proberen maar voor het echte dressuur werk zijn we nu nog een beter team met bit.
Iedereen bedankt voor de tips!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 23:58

Ik denk dat je stiekem wat te voorzichtig hebt gereden! Dus weinig contact hebt gevraagd via de neus. En toen via het bit 'normale' contact waardoor ze wel gehoorzaamde. Zou dat het niet kunnen zijn?

Scratch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 17:15

Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben Geryon! :o
Ik durfde niet goed contact te maken omdat dit geleende hoofdstel van vrij dun touw is en ik toch de angst had dat ik haar neus zou beschadigen of onnodig "hard" in de hand zou zijn. Nu ik weet hoe het voelt om zo te rijden wil ik er toch mee doorgaan en een beter hoofdstel voor haar aanschaffen! Ben van plan om het langzaam op te gaan bouwen zodat we er beide aan kunnen wennen maar ik ga er zeker mee door! :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 17:53

Hoofdstellen van touw zijn ook niet geschikt om constant contact mee te hebben. Je moet daarvoor echt een leren sidepull hebben. Als je er dressuurmatig mee wilt rijden.

Leuk dat je het toch nog wilt proberen! Ik weet niet wat je budget is, maar stel dat je sowieso nog een hoofdstel nodig hebt, kan je wel kijken naar de barefoot contour bridle? Die kan namelijk zowel met als zonder bit. Die heb ik en is een heel fijn hoofdstel.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:44

ook ik wil overstappen , mij trekt de nurtural bridle hij schijnt erg gebruiksvriendelijk te zijn en met name voor paarden die altijd met bit zijn gereden.
(ook wel die dat nooit hebben gedaan natuurlijk)

ik hoop er eerst 1 te kunnen uit te proberen dus heb gemaild naar steenke.be
ik ben zeer benieuwd hoe hij reageert

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 16:49