Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Scratch schreef:Dank voor de reacties. Met contact in de mond bedoel ik een los contact, dus geen constante spanning maar wel dressuurmatig de achterhand eronder rijden. Dus dan geef je halve ophoudingen en maak je veel mond contact. Mijn vraag is dus meer hoe en of je bitloos dressuur / aan de teugel kan rijden.
Jolanda

Scratch schreef:Met een sidepull hoofdstel een dressuurproef. Ik wilde namelijk weten of je ook zijwaarts, changementen enz uit kan voeren bitloos. Galop changement niet kunnen vinden (misschien verkeerd gezocht). Zijwaarts wel maar daarbij liep het paard niet aan de teugel maar in de krul en toch wat uit elkaar. Weet je misschien wat goede zoektermen of filmpjes?
Ik ga het met de sidepull proberen en ik laat weten hoe het beviel!
Maar op die filmpjes kun je dat soort oefeningen in ieder geval zien, vandaar.

Scratch schreef:Gisteren met een sidepull ( hoofdstel met bit eroverheen ) van een stalmaatje gereden. Bit niet gebruikt teugels laten hangen. Silver nam het Freedom Riding wel erg letterlijk…. Had flink mijn benen eraan maar alles was interessanter dan de ruiter op haar rug
Zelf in galop willen springen zonder daarvoor beenhulpen te krijgen….en willen wenden zonder dat ik spanning op de teugels zette.
Het zal voor ons beide wennen zijn maar ik vond het een leuke ervaring.
Na een half uur toch eens bitcontact gezocht om haar aandacht te vragen…….meteen was ze op mij gericht en stopte met zelf initiatief nemen en luisterde naar mijn hulpen. We zullen nog wat moeten oefenen blijkt maar.
Ik wil het zeker blijven proberen maar voor het echte dressuur werk zijn we nu nog een beter team met bit.
Iedereen bedankt voor de tips!