Wat denken jullie dat het handigst is? Of nog andere opties?
Het is dus géén rijtechnisch probleem, de kids zijn gewoon nog te jong om mijn stoute haf tegen te houden
. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
.
Mirjam_x schreef:De naam van de juiste hulpteugel heet: geen hulpteugels eraan, maar opvoeden en grondwerk.
Het ziet eruit alsof het precies is wat jij nodig hebt.
AngeliqueB schreef:Ik ken het, de kinderen zijn gewoon niet sterk genoeg voor de pony en die maakt er gebruik van. Je kunt 'gra(a)steugels' eraan maken. Dit is eigenlijk gewoon een bijzetteugel (of touwtje) van de bitring naar het zadel, vastgemaakt bovenaan de kleine ringetjes, zoals een gewone teugel ook loopt, en dan op dusdanige lengte dat als de pony lief is en niet trekt, de teugel/touwtje slap hangt en het kind gewoon rijdt op zijn eigen teugel. De grasteugel is dus langer dan de gewone teugellengte, als hij netjes loopt (niet aan de teugel).
Trekt ponylief nu de teugels uit de handen, komt hij de begrenzing van de grasteugel tegen, en het kind wordt niet uit het zadel getrokken. Voordeel van zo hoog vastzetten is dat zodra de neus richting grond gaat, de teugel in werking is, en dit eigenlijk dezelfde werking heeft als een sterker persoon die de teugels niet uit de handen getrokken krijgt.
. Deze teugel lijkt me een prima oplossing.

josien_m_ schreef:Geen hulpteugel! de kinderen leren dat paarden dat wel eens doen en hoe je dan even de teugel loslaat, dat is helemaal niet erg. Dat ontwikkelt hun reactievermogen zich weer mee. Paarden zijn dieren die altijd wel eens wat onverwachts kunnen doen. Juist leuk om ze daarmee om leren gaan!
de pony waar ik als kind op heb leerde rijden deed dit ook, hop met een noodvaart dat hoofd naar beneden. Mij is ook geleerd om de teugels dus losser te houden, zodat je niet meegetrokken wordt. De teugels glijden dan enkel door de vingers, en daarna kan je ze weer op maat pakken. Ik kan mij voorstellen dat dit onveilig kan zijn met sommige combinaties, vooral bij jongere of bangige ruiters, dan zou ik ook zeker kiezen voor meer veiligheid met een extra teugel. Veiligheid voor alles
josien_m_ schreef:Geen hulpteugel! de kinderen leren dat paarden dat wel eens doen en hoe je dan even de teugel loslaat, dat is helemaal niet erg. Dat ontwikkelt hun reactievermogen zich weer mee. Paarden zijn dieren die altijd wel eens wat onverwachts kunnen doen. Juist leuk om ze daarmee om leren gaan!

Jessix schreef:Ik had vroeger een eigenwijze Shetlander en daar heb ik alleen maar van geleerd. Die kon me ook zo uit het zadel trekken, maar zoals eerder geschreven, daar leer je van dat je je hand ook op tijd weer kan ontspannen om dat te voorkomen. Ook is het tevens een goede oefening om de pony weer in beweging te krijgen en de aandacht opnieuw te vragen.
Als een kind nog geen balans heeft zou ik zitlessen geven aan de longe.
VivaLaVida schreef:josien_m_ schreef:Geen hulpteugel! de kinderen leren dat paarden dat wel eens doen en hoe je dan even de teugel loslaat, dat is helemaal niet erg. Dat ontwikkelt hun reactievermogen zich weer mee. Paarden zijn dieren die altijd wel eens wat onverwachts kunnen doen. Juist leuk om ze daarmee om leren gaan!
Vooral even loslaten, dan doet hij het de volgende keer vanuit galop
Oke nu even serieus, je gaat een paard toch niet belonen als hij iets doet wat niet mag?