van western tot dressuur pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tessaxminka

van western tot dressuur pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 10:53

Ik heb nu een jaar ongeveer mijn pony. Hij heeft altijd western gedaan. Nu ben ik met hem met dressuur bezig, dat doet ie echt heel erg goed en vind het leuk om te leren. Alleen in een volte heeft ie mooi stelling alleen zijn kont krijg ik niet mee. Zijn kont loopt er gewoon recht achter aan. Met western heeft ie altijd recht moeten lopen. Ik heb ook al met travers geprobeert en dat doet ie wel op de volte alleen laat maar zeggen dr tussen in ( van het recht lopen en travers) krijg ik niet voor elkaar.

Iemand misschien tips? :)

Suuskipje

Re: van western tot dressuur pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:00

Ik denk dat dat recht lopen niet komt door het western rijden maar dat zijn achterhand gewoon nooit goed mee is genomen. Is hij wel helemaal los in zijn achterhand, wellicht dat er een blokkade zit?

Ik rij zelf western en tijdens het losrijden werk ik altijd het paard van voor naar achter af. Dus ik begin voor met stelling vragen, ook omgekeerde stelling en dan de cirkels op. Vervolgesn het middenrif door dus wijken tevragen, vervolgens zet ik paard op een cirkel en vraag dan de achterhand extra om door mijn been verder naar achteren te leggen, in feite door hem dus uit te laten zwaaien. Ik merk dat de achterhand daarna op de cirkels veel fijner meekomt en hij dus ook de stelling meer meeneemt in het hele lijf. Misschien heb je er wat aan :)

Veel ruiters bij mij op stal zie ik dit doen, wellicht dat dat met hem ook wel gedaan is?

Beertjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:14

Ik denk dat hij gewoon vast zit van achter, en de tips hierboven zijn handig!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:21

Het probleem wat je aangeeft heeft niets te maken met de tak van sport, maar met rechtrichten, iets wat in iedere tak van sport hetzelfde is. Ook in de western moet een paard gewoon een volte kunnen lopen met stelling en buiging. Kan de pony het wel als je je westernspul erop hebt? Als dat zou is, dan zou het aan het dressuurzadel kunnen liggen.

tessaxminka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 15:27

Bedankt voor je reactie. Ik ga de zadelmaker laten komen!

tessaxminka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 15:29

Suuskipje schreef:
Ik denk dat dat recht lopen niet komt door het western rijden maar dat zijn achterhand gewoon nooit goed mee is genomen. Is hij wel helemaal los in zijn achterhand, wellicht dat er een blokkade zit?

Ik rij zelf western en tijdens het losrijden werk ik altijd het paard van voor naar achter af. Dus ik begin voor met stelling vragen, ook omgekeerde stelling en dan de cirkels op. Vervolgesn het middenrif door dus wijken tevragen, vervolgens zet ik paard op een cirkel en vraag dan de achterhand extra om door mijn been verder naar achteren te leggen, in feite door hem dus uit te laten zwaaien. Ik merk dat de achterhand daarna op de cirkels veel fijner meekomt en hij dus ook de stelling meer meeneemt in het hele lijf. Misschien heb je er wat aan :)

Veel ruiters bij mij op stal zie ik dit doen, wellicht dat dat met hem ook wel gedaan is?

Bedankt voor je reactie. Ik weet niet of ze dat hebben gedaan met hem

tessaxminka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 15:30

Beertjex schreef:
Ik denk dat hij gewoon vast zit van achter, en de tips hierboven zijn handig!

Ja het zou goed kunnen maar de zadelmaker ga ik er ook bij laten komen!