Help!! Sterk paard, wie kan mij helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovebente

Help!! Sterk paard, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 12:48

Halloo :D ..

Ik zit al een poosje met een probleem en ik ben ten einde raad.
Ik heb een Fjord, Bente. Ze is zo stug in haar kaak en hals.
Ik rij al een hele poos met een enkelgebroken bit.
Ook heb ik al eens een Pelham bit enkel gebroken geprobeerd.. Met dit bit kan ik niks worden, ze gaat gewoon in protest en daar wil ik dus niet meer mee rijden.
Ook rij ik vaak met een Thiedeman. Dit verhelpt wel, maar daar haal ik het probleem niet mee weg.

Hebben jullie misschien tips of ideeën voor een ander bit en wat voor werkingen andere bitten hebben?

Alles is welkom!

Evelyne79

Re: Help!! Sterk paard, wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:50

Veel overgangen en schijnovergangen rijden, eventueel kun je een dubbelgebroken bit gebruiken, maar in principe is een ander bit niet de oplossing, maar een enkelgebroken bit wordt een punt in het gehemelte.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:51

hierbij een to do lijstje voordat je naar andere bitten gaat kijken

1 goede instructie laten kijken of paard vasthoud of jij
2 ben jij het probleem ga lessen
3 is het je paard laat het dier eens nakijken door een osteo/kraker
4 komt daar niks uit zadelmaker
5 dierenarts
6 als je dan nog niks gevonden hebt dan eens proberen met een ander bit..

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:52

Wat bij mij heel erg heeft geholpen is iedere keer als ze zich sterk maakt meteen halt zetten. Eventueel even enkele seconden blijven staan en dan je training weer voortzetten. Het heeft even geduurd voor dat ze het door had maar het heeft wel gewerkt!

De pony in kwestie is ook 3 jaar op een liverpool stang gereden en nu rij ik gewoon op een normaal bustrensje :) Enkel of dubbelgebroken maar bij mij weinig verschil uit.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:55

lovebente schreef:
Halloo :D ..

Ik zit al een poosje met een probleem en ik ben ten einde raad.
Ik heb een Fjord, Bente. Ze is zo stug in haar kaak en hals.
Ik rij al een hele poos met een enkelgebroken bit.
Ook heb ik al eens een Pelham bit enkel gebroken geprobeerd.. Met dit bit kan ik niks worden, ze gaat gewoon in protest en daar wil ik dus niet meer mee rijden.
Ook rij ik vaak met een Thiedeman. Dit verhelpt wel, maar daar haal ik het probleem niet mee weg.

Hebben jullie misschien tips of ideeën voor een ander bit en wat voor werkingen andere bitten hebben?

Alles is welkom!

Hier was de oplossing (haflinger die er vandoor ging met bit) bit eruit en bitloos rijden. Binnen een week hadden we een "ander" paard. Probeer eens op een veilige plek (in de bak, paddock) met een gewoon halster te rijden, touwtjes aan beide zijden en kijk een hoe ze daar op reageert. Niet geschoten is altijd mis ;) (niet bang zijn dat ze dat niet kan, heeft ze allang geleerd door aan het halster mee te lopen, alleen zit jij nu op een andere plaats :) )

lovebente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 13:01

MarjanB schreef:
hierbij een to do lijstje voordat je naar andere bitten gaat kijken

1 goede instructie laten kijken of paard vasthoud of jij
2 ben jij het probleem ga lessen
3 is het je paard laat het dier eens nakijken door een osteo/kraker
4 komt daar niks uit zadelmaker
5 dierenarts
6 als je dan nog niks gevonden hebt dan eens proberen met een ander bit..

Hoi MarjanB..
Over twee weken ga ik weer beginnen met lessen.. Ze is erg stug in haar mond. stellingen e.d. gaan allemaal soepel. Het zadel is onlangs nagekeken en helemaal goedgekeurd.

lovebente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 13:03

Evelyne79 schreef:
Veel overgangen en schijnovergangen rijden, eventueel kun je een dubbelgebroken bit gebruiken, maar in principe is een ander bit niet de oplossing, maar een enkelgebroken bit wordt een punt in het gehemelte.

Ze gaat erg snel hangen. Dit bit accepteert ze wel erg goed. Ze is met stellingen erg soepel, halt houden doet ze ook zo, maar het ontspannen en netjes aan de teugel lopen vind ze erg lastig en wordt ze sterk.

lovebente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 13:05

M_hartje_M schreef:
Wat bij mij heel erg heeft geholpen is iedere keer als ze zich sterk maakt meteen halt zetten. Eventueel even enkele seconden blijven staan en dan je training weer voortzetten. Het heeft even geduurd voor dat ze het door had maar het heeft wel gewerkt!

De pony in kwestie is ook 3 jaar op een liverpool stang gereden en nu rij ik gewoon op een normaal bustrensje :) Enkel of dubbelgebroken maar bij mij weinig verschil uit.

Het halthouden doet ze zo.. maar zodra ik haar aan de teugel vraag word ze erg stug en begint ze erg te hangen en sneller te lopen..

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:09

lovebente schreef:
Hoi MarjanB..
Over twee weken ga ik weer beginnen met lessen.. Ze is erg stug in haar mond. stellingen e.d. gaan allemaal soepel. Het zadel is onlangs nagekeken en helemaal goedgekeurd.

Ik denk dat je met je instructie het verst komt. Mijn merrie heeft de neiging om op de voorhand te kruipen en steeds iets harder waardoor ze sterk wordt. Zet ik haar in stap op het achterbeen door tempo wat terug te rijden en geen drammen op de hand naar beneden toe sta is ze heerlijk fijn en makkelijk te rijden. Heb er een heel eenvoudig ongebroken bustrensje inhangen. In mijn geval is het juist niet aan de teugel willen rijden maar eerst op het achterbeen en dat activeren door overgangen tempowisselingen en pas laten zakken in de hals als ze niet sterk wordt. Maar goed zonder beeldmateriaal is dat lastig te beoordelen en zou ik als ik jou was gewoon wachten op je lessen :)

Succes!

lovebente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 13:13

MarjanB schreef:
lovebente schreef:
Hoi MarjanB..

Ik denk dat je met je instructie het verst komt. Mijn merrie heeft de neiging om op de voorhand te kruipen en steeds iets harder waardoor ze sterk wordt. Zet ik haar in stap op het achterbeen door tempo wat terug te rijden en geen drammen op de hand naar beneden toe sta is ze heerlijk fijn en makkelijk te rijden. Heb er een heel eenvoudig ongebroken bustrensje inhangen. In mijn geval is het juist niet aan de teugel willen rijden maar eerst op het achterbeen en dat activeren door overgangen tempowisselingen en pas laten zakken in de hals als ze niet sterk wordt. Maar goed zonder beeldmateriaal is dat lastig te beoordelen en zou ik als ik jou was gewoon wachten op je lessen :)

Succes!

Ja, ik ben ook heel erg benieuwd wat ze gaan zeggen in de lessen..
Ik weet nu ook niet zo goed meer wat ik hier mee kan doen.
Ze trekt zich er gewoon niks van aan als ik haar netjes vraag.. Ik rij juist niet met sterkte handen en getrek!! Daar heb ik zelf ook zo'n hekel aan..

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:30

lovebente schreef:
M_hartje_M schreef:

Het halthouden doet ze zo.. maar zodra ik haar aan de teugel vraag word ze erg stug en begint ze erg te hangen en sneller te lopen..

Je vraagt haar aan de teugel en op dat moment wordt ze sterk, als ik het goed begrijp. Dan ligt het dus aan wat jij op dat moment doet. Je moet haar namelijk niet aan de teugel vragen, dat doet een paard helemaal vanzelf! Als jij gaat vragen, veroorzaak je een onrustig en onprettig gevoel bij het paard, want het bit beweegt dan heen en weer in de zeer gevoelige mond. Paard weet dan niet wat hij moet doen en raakt in de war. Om zichzelf te beschermen tegen dat vervelende gevoel, maakt het paard zich sterk.
Aan de teugel komt een paard (ieder paard zonder lichamelijke problemen) vanzelf. Het kan wel een tijd duren voordat dat gebeurt, maar als je lekker verder gaat leren en vooral lol gaat maken met je paard, zal je zien dat ze vanzelf helemaal nageeflijk wordt. Probeer het aan de teugel rijden niet te zien als een doel, maar als een cadeautje dat je van je paard krijgt wanneer je op een goede, vriendelijke manier rijdt. Heb geduld, het komt vanzelf :) Blijf lekker van de voorkant af, niet kneden/knijpen/spelen met de teugels. Ook heb je geen scherp bit nodig. Een ongebroken of dubbelgebroken trens is fijn voor veel paarden, bitloos is vaak ook fijn. Ga lekker verder leren en lol maken samen! Rijd van achter naar voren, dus zet de achterbenen (de motor) aan de gang!

Succes :)

lovebente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 13:34

StableDoor schreef:
Je vraagt haar aan de teugel en op dat moment wordt ze sterk, als ik het goed begrijp. Dan ligt het dus aan wat jij op dat moment doet. Je moet haar namelijk niet aan de teugel vragen, dat doet een paard helemaal vanzelf! Als jij gaat vragen, veroorzaak je een onrustig en onprettig gevoel bij het paard, want het bit beweegt dan heen en weer in de zeer gevoelige mond. Paard weet dan niet wat hij moet doen en raakt in de war. Om zichzelf te beschermen tegen dat vervelende gevoel, maakt het paard zich sterk.
Aan de teugel komt een paard (ieder paard zonder lichamelijke problemen) vanzelf. Het kan wel een tijd duren voordat dat gebeurt, maar als je lekker verder gaat leren en vooral lol gaat maken met je paard, zal je zien dat ze vanzelf helemaal nageeflijk wordt. Probeer het aan de teugel rijden niet te zien als een doel, maar als een cadeautje dat je van je paard krijgt wanneer je op een goede, vriendelijke manier rijdt. Heb geduld, het komt vanzelf :) Blijf lekker van de voorkant af, niet kneden/knijpen/spelen met de teugels. Ook heb je geen scherp bit nodig. Een ongebroken of dubbelgebroken trens is fijn voor veel paarden, bitloos is vaak ook fijn. Ga lekker verder leren en lol maken samen! Rijd van achter naar voren, dus zet de achterbenen (de motor) aan de gang!

Dat klopt wel deels.
Ik heb vaak van die dagen dat ik denk van, lekker rustig ontspannen rijden zonder te vragen..
Maar dan snapt ze er helemaal niks van.. Ze doet haar hoofd omhoog en daar beneden.. Zodra ik voltes ga rijden begint ze netjes ontspannen te lopen.. Ik ben niet alleen maar bezig met aan de teugel te rijden, maar dat ze juist ontspannen word en haar achterbenen er onder zet.. en dat is vrij moeilijk.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 14:02

lovebente schreef:
StableDoor schreef:

Dat klopt wel deels.
Ik heb vaak van die dagen dat ik denk van, lekker rustig ontspannen rijden zonder te vragen..
Maar dan snapt ze er helemaal niks van.. Ze doet haar hoofd omhoog en daar beneden.. Zodra ik voltes ga rijden begint ze netjes ontspannen te lopen.. Ik ben niet alleen maar bezig met aan de teugel te rijden, maar dat ze juist ontspannen word en haar achterbenen er onder zet.. en dat is vrij moeilijk.

Ik begrijp je gevoel! Dan heb je haar lekker aan het lopen en 3 seconden later loopt paard als een kameel, dat is frustrerend. Maar die voltes werken dus, dat is heel goed! Door voltes te rijden op beide handen kan je het paard rechtrichten. Een paard is links- of rechtsgebogen, net als mensen die links- of rechtshandig zijn. Door voltes te rijden maak je het paard aan beide kanten even soepel, bovendien is het dan vaak makkelijker om de achterhand er goed onder te rijden. Lekker blijven oefenen met voltes dus! Natuurlijk niet een uur lang voltes gaan rijden :+ Op de volte kan je nog meer oefeningen doen die goed zijn om het paard los te maken en de achterbenen eronder te krijgen. Natuurlijk kan je (schijn)overgangen rijden en oefenen met stelling en buiging naar binnen, maar probeer ook eens contrastelling te oefenen. Het paard moet dus op de volte blijven, maar dan met buitenstelling. Lastig, maar goed voor het rechtrichten! En ga eens voltes openen en sluiten, dan ben je eigenlijk bezig met wat wijken (dus goed voor het rechtrichten en de achterhand activeren). Je houdt de juiste stelling en buiging en je blijft een volte maken, maar je drijft het paard naar buiten, dus op een grotere volte (of naar binnen en dan op een kleinere volte natuurlijk). Hierbij wijkt het paard dus eigenlijk, de achterbenen moeten dus goed onder het lichaam geplaatst worden om opzij (én voorwaarts) te kunnen bewegen.

Tussendoor moet je ook andere dingen doen dan voltes, anders worden jullie duizelig en worden de benen te zwaar belast. Maak het rijden vooral ook leuk! Zet pylonnen neer om te slalommen, leg balkjes neer als een labyrinth of in een waaiervorm (dan moeten de benen hoger worden opgetild), train op buitenrit of ga eens trainen met enge dingen in de bak! Zo train je het paard dressuurmatig door tussen/over de enge dingen te manoevreren, maak je de training leuker en maak je je paard bomproof!

Heel veel succes en vooral veel plezier :D

Edit: ik heb net even in je profiel gespiekt, wat is het een mooi (en schattig) dier zeg <3

lovebente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 14:09

StableDoor schreef:
Ik begrijp je gevoel! Dan heb je haar lekker aan het lopen en 3 seconden later loopt paard als een kameel, dat is frustrerend. Maar die voltes werken dus, dat is heel goed! Door voltes te rijden op beide handen kan je het paard rechtrichten. Een paard is links- of rechtsgebogen, net als mensen die links- of rechtshandig zijn. Door voltes te rijden maak je het paard aan beide kanten even soepel, bovendien is het dan vaak makkelijker om de achterhand er goed onder te rijden. Lekker blijven oefenen met voltes dus! Natuurlijk niet een uur lang voltes gaan rijden :+ Op de volte kan je nog meer oefeningen doen die goed zijn om het paard los te maken en de achterbenen eronder te krijgen. Natuurlijk kan je (schijn)overgangen rijden en oefenen met stelling en buiging naar binnen, maar probeer ook eens contrastelling te oefenen. Het paard moet dus op de volte blijven, maar dan met buitenstelling. Lastig, maar goed voor het rechtrichten! En ga eens voltes openen en sluiten, dan ben je eigenlijk bezig met wat wijken (dus goed voor het rechtrichten en de achterhand activeren). Je houdt de juiste stelling en buiging en je blijft een volte maken, maar je drijft het paard naar buiten, dus op een grotere volte (of naar binnen en dan op een kleinere volte natuurlijk). Hierbij wijkt het paard dus eigenlijk, de achterbenen moeten dus goed onder het lichaam geplaatst worden om opzij (én voorwaarts) te kunnen bewegen.

Tussendoor moet je ook andere dingen doen dan voltes, anders worden jullie duizelig en worden de benen te zwaar belast. Maak het rijden vooral ook leuk! Zet pylonnen neer om te slalommen, leg balkjes neer als een labyrinth of in een waaiervorm (dan moeten de benen hoger worden opgetild), train op buitenrit of ga eens trainen met enge dingen in de bak! Zo train je het paard dressuurmatig door tussen/over de enge dingen te manoevreren, maak je de training leuker en maak je je paard bomproof!

Heel veel succes en vooral veel plezier :D

Edit: ik heb net even in je profiel gespiekt, wat is het een mooi (en schattig) dier zeg <3

Bedankt voor de tips! Ik denk dat ik hier heel wat aan heb!! De ene dag is ze ook erg ontspannen en de andere dag totaal niet.. het is altijd afwachten. Ik wissel het ook vaak af met een keer een sprongetje of lekker even hard te galopperen door de bak.. De tips van de voltes en balkjes zal ik zeker gaan proberen!!
Dankjewel!

En jaa m'n pony ziet er lief uit he! Maar het kan een duiveltje zijn hoor! haha Ik zal vanavond even nieuwe foto's toevoegen :)

lovebente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 08:06

Gister heb ik de tips geprobeerd uit te voeren.. Het ging eigenlijk wel heel erg lekker. Ze werd heerlijk ontspannen :D Ook ben ik nog buiten in onze grote bak wezen rijden. Heerlijk met lang teugeltje! Af en toe achtjes rijden, stappen, halthouden en weer wegdraven, voltes in de galop. Het ging best lekker en ze werd steeds meer ontspannen! Dit ga ik zeker nog even doorzetten!!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 16:37

FJ->RT-V

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:05

Super +:)+ Ga zo door!

Beertjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:21

Goedzo, vooral zo doorgaan! :j

lovebente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 12:28

Afgelopen zondag ben ik met een ander bitje gaan rijden. Een dubbelgebroken watertrens. Dat bit bevalt me nu zo goed! Ze is veel makkelijker geworden.. Ze wil nog wel eens hard gaan, maar daar heb ik nu ook al een trucje voor uitgevonden.. Ik hoop dat het zo door blijft gaan. Aankomende maandag heb ik mijn eerste les weer.. en ik hoop dat me gaat bevallen en dat wij veel kunenn gaan leren:)

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:51

Super zeg! Lekker zo doorgaan :D

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:44

lovebente schreef:
Evelyne79 schreef:

Ze gaat erg snel hangen. Dit bit accepteert ze wel erg goed. Ze is met stellingen erg soepel, halt houden doet ze ook zo, maar het ontspannen en netjes aan de teugel lopen vind ze erg lastig en wordt ze sterk.

Mijn pony (Haflinger) hing ook verschrikkelijk op onze handen.
Onze oplossing ; loslaten en aan een losse teugel rijden. Rijden op je benen, veel overgangen en figuren. Het kan een hele poos duren maar uiteindelijk gaan ze vanzelf je hand opzoeken. Zonder trekwerk en hulpmiddelen.
Onze pony hebben we het allerzachtste bit in gehangen (koperen dubbelgebroken bustrens en vrij dun ivm de ruimte in zijn mond) achteraf bleek hij een scheve kaak en een litteken in zijn mondhoek te hebben.
Hierdoor pakte hij bij de minste druk vast en ging hangen met als gevolg dat hij regelmatig remloos en stuurloos was.
Succes !

Edit, zag dat anderen mij al voor waren, had niet alles gelezen ;)