pony Betsie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BetsiePony

pony Betsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 14:28

hallo iedereen ik ging zondag weer op lieve Betsie rijden. maar er waren veel mensen aan het kijken bij de wei, want er was ook een verjaardag. mijn opa was er ook en die heeft zelf een fries x tinker die dressuur rijd met iemand. hij keek ook met rijden en Betsie ging weer bokken (ik ben er achter gekomen dat het gewoon uitproberen en eigenwijsheid is..) maar hij zei dat ik Betsie te veel vrijheid gaf. dat betekende dat ik de teugels te los had en dat ie daar daar niet nagefelijk ging lopen en daarom bokte, ik vond het allemaal wel mee vallen maar moest toch mijn teugels korter maken. ik vond dat niet zo'n slim idee omdat ik bang was dat ie van voren omhoog zou komen of dat ik haar pijn deed. maar betsie bleef bokken. even later was er niemand meer dus ik de teugels weer normaal en toen ging het beter. daarna werd er weer gezegd dat het bit te groot was dat ze een smaller bitje moest. maar iemand die haar ingereden heeft die heeft zelf dat bit eraan gemaakt. en mijn oom, waarvan betsie is, vond dat niet zo'n goed idee want mijn nichtje rijdt er ook op en die is nog niet zo'n held, en gauw bang en trekt Betsie al gauw in haar mondje en dan gaat het snel stuk. mijn opa zei ook dat betsie daarom op het bit kauwde terwijl ze dat normaal doen als ze een beetje ontspannen zijn toch? ik vraag me nu wel af of ik Betsie echt te veel vrijheid geef, het lukt me niet om er een foto bij te zetten

Precyll

Re: pony Betsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:35

Als Betsie bokt drijf je hem dan ook aan? Soms wil dat helpen ipv de teugels strakker te doen.

Bokt hij zomaar of misschien omdat hij iets moest doen wat hij misschien niet snapt

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 14:39

ja als ze bokt drijf ik haar aan dan stopt ze met bokken maar meestal zodra ik wil galopperen doet ze het heel vaak en op de ene hand meer dan op de andere, en soms in draf doet ze het ook. zelf denk ik idd ook dat teugels strakker doen onzin is .

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:18

Probeer eens wat strenger te zijn met je buitenbeen als je wil aanspringen in galop. Misschien dat het helpt. .. strakkere teugels tegen bokken helpt vaak niet in mijn ervaring. Je moet wel contact houden natuurlijk en geen slappe teugels hebben. Maar een licht contact moet je wel houden.

Nagevelijk lopen komt vanuit de rug en ontspanning en niet door de teugels strak te trekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:23

Ik zou eerst de oorzaak zoeken van het bokken.
Heeft ze een goed passend zadel? Of misschien rugpijn?
Wat doet ze als je zonder zadel rijdt?

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 18:26

Precyll, precies dat dacht ik toen ook al en ik zal je tip proberen, Betsie loopt vaak uit zich zelf al kleine stukjes nagevelijk. Koudbloedkim zonderzadel doet ze het zelfde ik denk zelf dat het uitproberen is want ze staat daar nog niet zo lang dus ze probeert t nu ff uit wat ze mag en niet mag denk ik

Beertjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:18

Laat haar eens even nakijken! Misschien heeft ze wel last van haar rug of haar tanden.

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 20:34

ze bokt nu helemaal niet meer het was eigenwijzig heid ik ze is ff flink aangepakt en nu is het over... bedankt iedereen voor de reacties