Intensieve beweging - dagen erna?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Intensieve beweging - dagen erna?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 14:12

Omdat ik toch een beetje in het duister tast altijd en maar wat doe. Een beetje op gevoel werk ipv echt achterliggende gedachten. Ik ben heel benieuwd hoe anderen er over denken en wat anderen doen.

Stel, je hebt met je paard een intensieve les of training gehad, wat doe je dan de dag - en dagen - erna. Om even een voorbeeld te noemen; een crossles van een uur (terwijl je maar af en toe springt) of als ik gisteren heb gedaan; een Enjoy the Ride rit van 26 kilometer. Normaal doen we wel ritjes, maar niet met heuvels, meer in bermen ipv zandpaden en niet altijd zo lang. Een intensievere dressuurles vind ik nog niet zo heel bijzonder, ik doe de dag erna wat rustiger aan, maar wel aan het werk aan de longe om los te worden, maar met dingen als zo'n cross les die behoorlijk intensief is, of een rit van 26 kilometer met wat heuvels, vind ik het altijd toch wel lastig. Qua in haar koppie kan ze na zoiets wel wat rust gebruiken. Ze is braaf, doet het allemaal super, maar het vergt wel veel energie wat betreft geestelijk; trailer ritten zijn altijd nog wel spannend, vreemd terrein etc. Mentaal is het ook best wat te verwerken. Maar qua spieren durf ik haar echt geen vrij te geven de dagen erna. Maak ik mij nu druk om niets, of is het inderdaad beter ze gewoon aan het werk te zetten? Paard staat overigens wel 24/7 in het land nu, dus ze heeft genoeg vrije beweging. Nu doe ik de dagen erna stapritjes en longeren, na bv 2 dagen pas een dag rust en daarna weer verder met de training. Maar doe ik het dan goed?

Hoe zouden jullie die dingen aanpakken? Als je denkt aan een wat intensievere dressuurles (spiergroepen wat meer gepakt die je normaal niet pakt), pittige crosslessen (veel galop) en lange afstandritten. Wat doet bokt, en waar doe je goed aan?
Ik ben ook erg benieuwd naar het waarom. Hoe zit dat met spierherstel bijvoorbeeld? Waar doe je goed aan, en wat gebeurd er eigenlijk precies als je zulke dingen met je paard doet? Ik wil graag leren :)
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 09-06-14 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekeroekus

Re: Intesieve beweging - dagen erna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:18

Ik heb ooit in een endurance topic gelezen dat je ze per 10 km een dag rust moest geven. Dat hou ik ongeveer een beetje aan als ik een etr doe of een lange buitenrit. In het land stappen ze ook wel dus ik vind dat ie dan niet nog eens aan de longe moet. Helemaal niet als hij het allemaal spannend enzo vind. Mooi in het land ermee, die spieren moeten ook de kans krijgen om te herstellen.

BigOne

Re: Intesieve beweging - dagen erna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:22

Na een inspannende training gewoon lekker loswerken de volgende dag, denk dat je heel goed bezig bent op deze manier. De dag na een inspannende training stopzetten is niet verstandig, vergelijk het maar met jezelf, bij flinke spierpijn kun je beter rustig blijven bewegen des te sneller is het weg omdat je de doorbloeding nodig bent om afvalstoffen af te voeren. zo voorkom je ook tying up.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 14:24

Zelf geef ik Lord na een intensieve buiten(strand)rit, of een intensieve les, of een wedstrijd, de dag erna niet gelijk rust.
Hij moet de dag daarna vaak gewoon onder het zadel lopen,m aar dan vraag ik niets zwaars van hem. Dan hoeft hij alleen lang en laag te lopen. Alleen maar losrijden en dat zo'n 20 min. De dag daarna doe ik dan longeren en de dag daarna krijgt hij vrij. Afhankelijk van wat hij gedaan heeft, kan hij weleens 2 dagen achter elkaar vrij krijgen. Maar die krijgt hij nooit gelijk de dag erna en daar ben ik zelf wat voorzichtig mee, omdat rust roest bij oudjes. Nou is jouw merrie natuurlijk nog een jonge blom dus dan geld het niet ;)

Hij loopt ook overdag op het land, maar die beweging vind ik niet voldoende goed voor zijn spieren, omdath ij dan heel andere spieren gebruikt als dat hij onder het zadel loopt.

Jouw beschreven schema ziet er verder prima uit. Denk dat je het al super doet!

Angela

Re: Intensieve beweging - dagen erna?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:21

De dag na een zeer intensieve les kies ik er altijd voor om mijn paard alleen maar los te rijden. Dus 20 tot 30 minuten lekker voorwaarts/neerwaarts.

Als ik naar mezelf kijk dan kom ik gemakkelijker door spierpijn heen door te bewegen. Niet teveel, maar wel iets. Dat doe ik op dezelfde manier bij mijn paard.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:23

In de "eventing wereld" werken we met herstel dagen.
Na intensieve trainingen/wedstrijden worden de paarden meestal de volgende dag even kort onder het zadel gereden. Lekker voorwaarts neerwaarts, buiten over het harde heen. Zo worden de afvalstoffen optimaal afgevoerd. De dag daarna kan je lekker een rust dag geven, ik zet ze dan altijd gewoon in de wei.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:27

Koekeroekus schreef:
Ik heb ooit in een endurance topic gelezen dat je ze per 10 km een dag rust moest geven. Dat hou ik ongeveer een beetje aan als ik een etr doe of een lange buitenrit. In het land stappen ze ook wel dus ik vind dat ie dan niet nog eens aan de longe moet. Helemaal niet als hij het allemaal spannend enzo vind. Mooi in het land ermee, die spieren moeten ook de kans krijgen om te herstellen.

Dat is inderdaad heel gebruikelijk bij endurance. Lekker de wei in, dan bewegen ze meer dan genoeg, en kunnen de spieren goed herstellen. Heb je geen gelegenheid tot weidegang of lang in een paddock, dan is lekker stappen aan de hand een goed alternatief, of een stapritje. Maar eigenlijk is op stal zetten het laatste wat je moet doen na inspanning, dan krijg je idd spierproblemen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:39

Koekeroekus schreef:

Inderdaad, ik probeer ook na 10 km een dag rust, of bv meerdere dagen achter elkaar rijden, één dag rust per 10 km gereden (dus bv verdeeld over vier dagen 50 km gereden, dan krijgt hij 5 dagen rust)

Rust = 24/7 op de weide in het geval van mijn paard.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 15:49

Ik rij ook vaak buitenritten en ik geef ook na elke 10km een dag rust.
Na onze 1e ETR (22 km) heb ik haar 3 dagen rust gegeven en daarna weer rustig opgepakt.

Rust is bij mij trouwens niet op stal maar gewoon geen 'georganiseerde' beweging. Ze loopt
zelf lekker dag/nacht buiten. Als mijn paard wel op stal zou staan zou ik gaan wandelen of alleen rustig
lang en laag rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:01

Interessant topic :)

Is het ook voldoende als ze op een rustdag van 's morgens tot 's avonds (+- 8u tot 18u) in een paddock lopen en dan 's nachts op stal? Er staat daar geen (weinig) gras, wordt wel wat rondgescharreld maar ook vaak gewoon aan de hooibak geparkeerd.. Of moet je dan toch die dagen nog zelf voor (stap)beweging zorgen?

Hoe zit het met op stal zetten als je bv. een dagtocht hebt gedaan en laat terug bent? Is dat om problemen vragen of kan dat wel als ze dan de volgende ochtend gewoon weer naar buiten kunnen? En wat als je een aantal dagen achter elkaar wil rijden en ze dus tussendoor alleen op stal staan? Kan dat dan wel?

(begrijp natuurlijk wel dat alles afhankelijk is van het paard op zich, maar vraag me dit soort dingen wel af, algemeen gezien :) ).

Edit; nog een vraagje .. Stel dat je na een intensieve training of tocht de dag erna gaat stappen (om toch wat extra te stimuleren), kan dit dan het best onbelast? Of kan dit net zo goed onder het zadel of voor de koets of dergelijke? Of beter niet omdat dit weer fysiek zwaarder is voor het paard?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 16:23

vooral opletten met het voerbeleid lijkt me ivm spierbevangenheid (rustdagen bix halveren)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 16:43

Mijn paard krijgt sowieso niet echt noemenswaardige hoeveelheden bix.... Die krijgt onveranderde hvh safe & sound en n kwart schep subli (1x per dag) Had achteraf mogelijk wel beter zout/elektolyten kunnen geven vanwege flink zweten hele rit. Na zulke uitspattingen krijgt ze n biertje door dr voer erna.

Ik vind stilzetten zo eng na zulke dingen. Durf dat slecht, bang dat ze dan vastloopt in spierpijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 17:26

Volgens mij hoef je met dit schema wat jij aanhoud nergens bang voor te zijn want je bent best goed bezig, gewoon je gezonde verstand blijven gebruiken.

Bentheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:17

Het beste is om de dag erna rustig wat aan de lange teugel te werken, alleen wat loswerken zodat de doorbloeding goed op gang komt. Door intensieve beweging beschadigen(misschien niet het juiste woord maar ik weet het even niet anders te verwoorden) de spieren (heel normaal, heeft ieder paard). Ik heb dit geleerd op school maar ik weet niet meer precies wat met de spieren gebeurde dan hihi. :o

Door de dag erna even rustig aan de lange teugel te rijden/longeren komt de doorbloeding goed op gang waardoor de afvalstoffen kunnen afvoeren en het zuurstof weer goed door de spieren heen kan gaan. Hierdoor herstellen de spieren weer :)