Hoe lang duurt het voordat je paard weer in conditie is

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxxnawelxxx

Hoe lang duurt het voordat je paard weer in conditie is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 20:22

Hoi ,
Ik rij sinds kort een 20 jarige haflinger merrie.
Ze heeft wel een tijd stilgestaan en ik heb het weer met haar opgepakt zeg maar we hebben 2x in de week les op de manege.
Daarnaast rij ik ook nog sowieso 1x buiten met haar en nog 1x longeren of wandelen.
Rijden doe ik dus ongv 4x in de week en wandelen of longeren 1x
Hoelang duurt het dan voordat ze weer conditie heeft ?
Gr Nawel

Blixem

Re: Hoe lang duurt het voordat je paard weer in conditie is

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:22

Verschilt per pony en training

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:25

Als ze een lange tijd stil heeft gestaan zou ik sowieso eerst met wat minder beginnen. Om haar meteen 5 keer in de week aan het werk te zetten is denk ik, als je net begonnen bent, te veel van het goede, ook omdat ze niet de jongste meer is. Langzaam opbouwen en dan komt het vanzelf wel :)

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:33

Ten eerste is dat veel te veel om te beginnen. Weet ook niet hoe lang die lessen zijn maar gelijk gaan rijden vind ik al te veel. Eerst paar keer longeren, zo'n twee a drie keer per week mer minstens een rustdag er tussen. Dan zul je vanzelf merken dat ze weer conditie krijgt.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:33

Gezien de leeftijd en het lange stil staan zal ik het heel rustig aan gaan opbouwen.
Als je in 1 keer te veel gaat doen ben je verder van huis af

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 20:34

fourseasons schreef:
Ten eerste is dat veel te veel om te beginnen. Weet ook niet hoe lang die lessen zijn maar gelijk gaan rijden vind ik al te veel. Eerst paar keer longeren, zo'n twee a drie keer per week mer minstens een rustdag er tussen. Dan zul je vanzelf merken dat ze weer conditie krijgt.

Ik doe haar nu een maandje en ben niet meteen opgestapt ofzo ben eerst gaan longeren en wandelen en poetsen

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:36

Als je het goed hebt opgebouwd merk je toch vanzelf wel dat ze conditie krijgt?

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 20:39

Het rijden gaat wel goed hoor , we doen alles heel rustig aan op de manege rijden we een uurtje maar dat is alleen maar stappen en draven galloperen doen we nu nog niet veel meestal 1 rondje op buitenrit stappen we bijna alleen maar en ik den dat ik het longeren achter wege laat :)

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 20:39

En we poetsen en knuffelen natuurlijk ook veel

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:45

dat hangt echt af van paard tot paard etc.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:53

Verschilt idd per paard, gewoon rustig aan aan het werk gaan en dan merk je het vanzelf.

Mijn ponys zijn er soms door dracht en tijd gebrek ook een half jaar oid tussen uit geweest en mijn ervaring is dat het best snel gaat. Veel sneller dan bij ponys die niet eerder aan het werk geweest zijn.
Een van mijn merries heb ik van 2x in de week een half uur beginners lesje onder het zadel tot ZZ nivo(incl EK voor shetten, districts kampioenschap en hippiade) terug gereden in iets meer dan 2 maanden.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 20:55

Uiteraard zal de conditie wel verbeteren, maar weer op goede conditie komen ???????
Tjaaa wishfull thinking zou ik zeggen, een paard van 20 j tjaaaa

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 14:10

Waarom zou een 20-jarige niet op conditie kunnen komen?
Onder op conditie versta ik een uurtje rijden goed vol kunnen houden, neem aan dat ze er niet verder mee de sport in wil, dus sportconditie is niet nodig..
Ik heb een 17-jarige merrie die 2 maanden staprust had en die is binnen een maand alweer aardig op conditie. Rij 4x per week in de bak (3 kwartier dressuurmatig), 1x lange buitenrit en 1x wandelt dr verzorgster met dr of longeren/losgooien. Als ze dit volhoudt zonder overmatig zweten en gehijg, vind ik dr op conditie :D Dit is voor een 20-jarige gezonde haflinger ook zeker mogelijk.

Wat al eerder is gezegd, je merkt t als t goed is zelf en dan kan je rustig opbouwen in duur of intensiviteit (dus langer of zwaardere training. Met opbouwen reed ik netzo vaak,maar begonnen met een halfuurtje, vooral stappen en beetje draf. Toen in dat halfuurtje steeds wat meer draven en af en toe gallop. En dan steeds langer rijden. Gewoon op je paard letten en afwisseling houden (maar dat doe je al :) )

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 14:27

Dit is een vraag die naar mijn mening zo individueel is, dat die zo niet te beantwoorden is, TS.

ik vraag me bijv. meteen af: WAAROM heeft ze "een tijdje" stilgestaan, en hoe lang was dat "tijdje"?
Het maakt nogal uit of het om een blessure of een andere medische toestand ging.

Ook het verleden van de merrie maakt uit: werd zij daarvoor veel gereden, was zij in conditie (spieren hebben een geheugen.. hoe beter de conditie voor de pauze, hoe sneller ze zichzelf weer zal kunnen opbouwen.

Dan de leeftijd, met 20 jaar moet je natuurlijk met slijtage rekening houden, een Haflinger kan echter wel veel aan, het hangt er nou maar net vanaf, waaar haar sterkere en zxwakkere punten fysiek liggen.
Of er nog leuk te rijden is met een 20 jarige: ja natuurlijk!

Het door TS voorgestelde schema lijkt me echter ook wat te drastisch,ik zou het in welk geval dan ook anders doen: eerst longeren, zo van 1-2 keer per week een half uurtje)naar om de dag, daarvan de moeilijkheidsgraad geleidelijk opvoeren (balkjes/cavaletti er bij) en dan eens onder het zadel, en langzaam de OHZ sessies invoegen, maar niet meer dan 3 x per week en 1 x lekker vrij buiten rijden.

Dan eens zien waar ze staat, qua bespiering en OHZ, en aanpassen op wat je aan haar ziet/merkt.

ik krijg trouwens de ndruk dat het hier een manegepaard betreft, klopt dat?

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 15:58

terpentijn schreef:
Dit is een vraag die naar mijn mening zo individueel is, dat die zo niet te beantwoorden is, TS.

ik vraag me bijv. meteen af: WAAROM heeft ze "een tijdje" stilgestaan, en hoe lang was dat "tijdje"?
Het maakt nogal uit of het om een blessure of een andere medische toestand ging.

Ook het verleden van de merrie maakt uit: werd zij daarvoor veel gereden, was zij in conditie (spieren hebben een geheugen.. hoe beter de conditie voor de pauze, hoe sneller ze zichzelf weer zal kunnen opbouwen.

Dan de leeftijd, met 20 jaar moet je natuurlijk met slijtage rekening houden, een Haflinger kan echter wel veel aan, het hangt er nou maar net vanaf, waaar haar sterkere en zxwakkere punten fysiek liggen.
Of er nog leuk te rijden is met een 20 jarige: ja natuurlijk!

Het door TS voorgestelde schema lijkt me echter ook wat te drastisch,ik zou het in welk geval dan ook anders doen: eerst longeren, zo van 1-2 keer per week een half uurtje)naar om de dag, daarvan de moeilijkheidsgraad geleidelijk opvoeren (balkjes/cavaletti er bij) en dan eens onder het zadel, en langzaam de OHZ sessies invoegen, maar niet meer dan 3 x per week en 1 x lekker vrij buiten rijden.

Dan eens zien waar ze staat, qua bespiering en OHZ, en aanpassen op wat je aan haar ziet/merkt.

ik krijg trouwens de ndruk dat het hier een manegepaard betreft, klopt dat?

Neee is mn verzorgpaard

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 16:00

Ze werd hiervoor wel veel gereden maar omdat de kleinkinderen van de eigenaren niet meer vaak kwamen stond ze stil

xxxnawelxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-14 16:02

Dieren arts zegt trouwens wel dat dit juist goed voor haar is en dat ze dit prima aan kan

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 16:16

Ze kan dit misschien aan..maar ik zou het niet aanraden zoveel in 1 keer.