Meer benen d'r onder tijdens springen? watvoor training?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tet70

Meer benen d'r onder tijdens springen? watvoor training?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 08:04

Hallo,
regelmatig maak ik sprongen met m'n merrie. wekelijks springles en af en toe een wedstrijd.
Ze is absoluut niet bang en gaat eerder nog 'door' een hindernis dan dat ze weigert of er voor weg draait.

Wat me opvalt op foto's vanuit commentaar van anderen is dat ze haar voorbenen tijdens de sprong meer 'vooruit' steekt dat mooi onder haar borst drukt en meer basculerend gaat springen.
Weet iemand hoe ik hier bij de trainingen aan kan werken want door meer de benen onder d'r lijf te steken gaat ze uiteindelijke makkelijker springen raakt ze minder balken.

alvast dank voor de reacties

Babootje

Re: Meer benen d'r onder tijdens springen? watvoor training?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:08

Hoe hoog spring je met dr?
Vaak als het hoger gaat trekken ze de benen wel in hoor. Dat moeten ze dan wel.
Voor het basculeren.... Ons paard is met springen beter zijn rug gaan gebruiken door dressuurmatige training (diep en rond rijden).

tet70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 08:10

hindernissen tot max 1.10, in het bos e.d. max 90cm.

Zit er een relatie tussen 't basculeren en de benen meer onder 't lijf brengen? Of vraag ik nu iets doms :D?
of wel als ze meer basculeerd gaan de benen er vanzelf meer onder?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:12

Wat voor mijn merrie werkt is springen (80 cm) met een drafbalk ervoor en deze drafbalk niet te ruim zodat ze niet ruim over de sprong kan maar meer over de rug moet springen. Verder train ik galopbalken op 3 meter.

Misschien heb je er wat aan.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:00

In uitjes trainen zal je ook zeker helpen en is altijd een goede training. :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:15

tet70 schreef:
hindernissen tot max 1.10, in het bos e.d. max 90cm.

Zit er een relatie tussen 't basculeren en de benen meer onder 't lijf brengen? Of vraag ik nu iets doms :D?
of wel als ze meer basculeerd gaan de benen er vanzelf meer onder?

Nee dat idee heb ik niet.
Onze pony sprong ook eerst vlakker, maar trok wel de benen in; maar dan ook alleen als het hoger werd (anders vond ie dat blijkbaar niet de moeite :D ). Maar met dus de dressuurmatige training is de rug sterker geworden en ging hij meer (met rug en ronder) springen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:16

MelanieB schreef:
In uitjes trainen zal je ook zeker helpen en is altijd een goede training. :j

Inderdaad. Die rotdingen zijn zo ongeveer voor alles goed.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:23

Ik zou inderdaad ook in-uitjes gaan oefenen als ik jou was :j
Varieer dan ook met draf/galop balken ervoor, ertussen en erna.

tet70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 17:13

In-uitjes… haha, de eerste keer nam ze twee tegelijk… deed 1 keer au, daarna nooit meer. Deze trainen we wel 's, maar niet vaak.
Meestal beetje inspringen op een kruisje en de rest van de les kleine parcourtjes...

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:49

Heb je een foto of filmpje, want het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt.
Normaal gesproken willen we juist absoluut niet dat ze de benen onder het lichaam houden op de sprong. Ze springen dan met de knieën naar de balk en moeten met het lichaam hoger springen om de balk niet te raken, dan wanneer ze het bovenbeen horizontaal of hoger brengen.

tet70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 14:22

@schoentje, kijk maar naar de foto in m'n profiel. deze balk ligt niet hoog (80cm), maar je ziet duidelijk de stand van de voorbenen. Ze heeft veel tuigbloed waardoor knie actie haar niet vreemd is, haha. Maar ze mogen d'r van mij meer onder.
Vanmorgen in Hoogland B parcours gesprongen en ging super! In galop tussen de sprongen goed bij mekaar gehouden en op tijd de ophoudingen voor de sprongen gegeven. Ze sprong al veel ronder!

aitl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:55

In-uitjes springen is een goede manier om te trainen. Ze zal hier vooral leren om snel in het voorbeen te worden en goed haar rug gaan gebruiken.
Als ik de foto in het profiel bekijk denk ik dat het op zich wel belangrijk is dat ze haar bovenbenen naar voren brengt maar daarbij moet ze haar onderbenen wat meer gaan invouwen. (Onderkant hoef Richting de hak van het bovenbeen).
Basculeren kan ze pas als ze haar rug goed gebruikt bij het springen. Waarschijnlijk zal ze dan automatisch haar onderbenen meer invouwen.
Wat ik nu op de foto zie is dat ze gewoon 'slordig' springt. Haar voorbenen leiden beide een eigen leven.
Het is sowieso goed om in-uitjes te oefenen en daarnaast dressuurmatig goed over de rug te rijden (moeilijk punt bij een tuiger).Hierdoor zal na enige tijd een nettere sprong ontwikkeld worden, maar zet niet alles op het spel om haar een andere manier van springen aan te leren.
Sommige paarden hebben hun eigen manier van springen, ook op internationaal niveau springen lang niet alle paarden volgens het boekje. Zolang ze meedenkt, oplet, snel reageert en voorzichtig is zou ik haar in haar waarde laten.er springen zat tuigers op hoger niveau maar ze doen dat wel op hun 'eigen' manier.

tet70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 16:06

Thanks! dank voor je verhaal. Mijn doel bij 't springen ligt lekker mee te kunnen rijden in de L.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 16:57

Op de foto heeft je paard een ongelijk, maar geen slecht voorbeen.
Zijn rechterbeen gebruikt hij heel goed. Zijn linkeronderbeen zou hij iets mooier in mogen klappen.
Maar dat kan natuurlijk bij een andere foto weer precies andersom zijn.

Dit paard moet veel niet te hoge sprongen maken om zijn techniek te verbeteren. Zorg dat je altijd met voldoende grondlijn springt en de oxers meestal oplopend houdt. Op die manier komt hij niet te dicht en heeft hij tijd genoeg om zijn knieën gelijk omhoog te brengen.
Door de oplopende oxers zal hij ook leren zijn voorbeen lang en ver genoeg in te trekken. Hij zal een beter voorbeengebruik krijgen na veel gemaakte sprongen, maar het voorbeen onder het lichaam brengen moet je hem echt niet willen leren, dat kan zeker op vaste hindernissen gevaarlijk worden.

Een paard met tuigerbloed zal door zijn bouw altijd wat minder basculeren. Dit kun je iets verbeteren door een balk 3m achter de sprong te leggen, zodat hij daar dan naar kijkt als hij in de lucht is. Kijkt hij niet dat leg je het balkje iets van de grond.
Maar heel erg veel verbeteren zal het niet, omdat zo'n paard de hals er meestal erg verticaal op heeft staan.