Werk opbouwen na een spierscheurtje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

debravanesch

Werk opbouwen na een spierscheurtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 08:07

Hallo Bokkers,

Ik had graag jullie advies gehad omtrent het volgende:
Mijn paardje heeft een klein spierscheurtje ter hoogte van de bil/achterhand.
DA is langs geweest en conclusie: 2-3 weken rust, enkel aan de hand rondstappen en op de wei zetten. (Ze krijgt van mij een maandje rust, mede omdat ik nog een weekje in het buitenland zit.)
Erna 2 weken werk weer opbouwen en grote figuren rijden, alsof je met een 4-jarig bezig bent (letterlijk zijn woorden :) )
Ik zou een soort schema willen opstellen voor deze 2 eerste weken werk. Ik rijd normaal 3-4 keer in de week en voor het schema ga ik uit van 3 keer per week. Ik dacht aan het volgende

Week 1:
Dag 1: Enkel ontspannen stappen met grote voltes en diagonalen (geen volledig uur)
Dag 2: Ontspannen stappen met grote voltes, diagonalen en 5 à 10 min ontspannen draf
Dag 3: Ontspannen stappen met grote voltes, diagonalen en 15 à 20 min ontspannen draf
Week 2:
Dag 1: Instappen, Stap, draf en hierbij wat overgangen en weer de grote figuren. Op beide handen een ontspannen galopje (vanuit draf) de hoefslag rond.
Dag 2: Zelfde als hierboven, maar stap en draf al wat intensiever maken (aanleuning, achterhand gebruik) en ook weer een ontspannen galopje
Dag 3: Zelfde als hierboven dag 2, maar tussendoor al eens een volte galopperen.
Vanaf week 3 zou ik weer gewoon aan het werk moeten kunnen.

Ik heb er bewust het wijken en aanspringen vanuit stap naar galop uitgelaten omdat dit belastend is voor de achterhand (dit waren de trainingspunten waar we gestopt waren) en zal hier ook in week 3 nog rustig mee omspringen uiteraard.
Het zou wel eens kunnen dat er in een week een Dag 4 bijkomt, maar dit is dan bedoeld voor een buitenwandeling met enkel stap en mss was draf (afhankelijk vanwaar dit in het schema zal vallen)
Ook zal mijn instructeur me begeleiden in het geval dat er problemen zouden opduiken of we merken dat we een stapje terug moeten zetten in het schema.

Wat vinden jullie hiervan? Ga ik te snel/te traag? Tips zijn zeker welkom.
Schema is niet vast uiteraard en kan tijdens het rijden zelf aangepast worden indien we voelen dat het nodig is (bijvoorbeeld draf lukt nog niet,...)

PS: niet beginnen met neem les. Ik heb al een aantal jaar (meerdere keren per week) privéles en mijn instructeur begeleid mij ook tijdens deze periode voor de volle 100%. Ik wil gewoon weten of ik een juist beeld heb van hoe we dit best aanpakken.

Bedankt. Hopelijk hebben jullie wat advies/tips

Roodvos

Re: Werk opbouwen na een spierscheurtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:27

Hoi TS, is heel vervelend zo’n spierscheuring, maar hersteld i.h.a. gelukkig heel erg goed.

Mijn paard heeft deze winter een (fikse!) spierscheuring opgelopen in de bilspier na een “ongelukje” op de wasplaats. Mijn paard is door de DA ingespoten bij de spierscheuring om het herstel te bevorderen. Ik moest daarna:
-1 week dagelijks 10 minuten aan de hand stappen, en ze mocht alle dagen een half uur in de stapmolen (alleen omdat ze dat al dagelijks gewend was).
- Daarna een week met een longeerhulp zo’n 20 minuten werken in stap en draf.
- De derde week eerst longeren, ca. 10 minuten met de longeerhulp en daarna nog een minuut of 10 rijden in stap en draf.
- Vanaf week 4 longeren afbouwen en rijden opbouwen en galopje meepakken. Ik ben begonnen met eerst alleen de overgang naar galop te vragen en na halve grote volte weer draf.
Daarnaast hebben we ook de stapmolen weer opgebouwd naar dagelijks een uur. Na een maand of 2 had ik haar weer normaal aan het werk.

Mijn merrie is zeer gevoelig en geeft direct aan als ik teveel vraag. Niet alle paarden zijn zo expressief, maar ze geven eigenlijk allemaal op hun eigen manier wel een seintje als het ongemakkelijk wordt. Probeer dus goed je paard te voelen of je niet teveel vraagt.

Verder zou je dagelijks de omgeving van de spierscheuring kunnen inmasseren met bijv. Traumeel of Arnica gel. Bij voorkeur na het werk, want dan heb je een betere doorbloeding.

Bij mijn paard kan ik nu, ca. 6 mnd na het “ongelukje” nog steeds de plek van de scheuring zien/voelen, maar ze heeft er geen last meer van.

Succes met de revalidatie!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:31

Een spierscheuring is hetzelfde als een zweepslag bij een mens stel ik me zo voor.
Ik kan uit je schema niet helemaal opmaken hoe lang je totaal aan het rijden bent.
Geeft je paard goed aan wanneer het niet gaat?

Ik zou ± 20 minuten /half uur aanhouden als totale rijtijd. week 1 zou ik twee weken aanhouden en dan 4 keer ipv 3 keer. En dan zou ik je week twee schema uitproberen dus in week 3.

Maar het is echt afhankelijk van je paard , jouw kennis (jij kent hem het best) en de manier waarop je rijdt. Ik denk dat je dit heel goed met je instructeur kunt bespreken.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 08:40

@Roodvos: Longeerhulp zaou ik de eerste dagen ook kunnen gebruiken (heb een pessoateugel) maar mijn paardje longeert niet graag ;-) en wordt dan nogal hevig, maar is uiteraard wel het proberen waard.

Ingespoten is ze niet hiervoor om 2 redenen, reden 1 DA mag al niet aan haar komen zonder dat ze steigert (slecht verleden) en reden 2, omdat ze sterk en gezond is en de DA wou haar liefst spontaan laten genezen.

bedankt

@justkid: Ik zou in dag 1 en 2 idd maar een klein halfuurtje rijden en dag 3 mss 45 min. De kans is heel goed dat er een dag 4 is met een buitenwandeling van een klein uurtje, stap en indien het lukt een klein beetje draf (heb iemand die wil meegaan)
Het is een heel sterk paardje (11 jaar en dit is het eerst dat ze een blessure heeft) maar ze werd de laatste tijd redelijk intensief dressuurmatig mee gereden (in de mate van het mogelijk voor een springpony) en het springen was ook weer opgenomen (ik denk trouwens dat ze het bij het vrijspringen heeft opgelopen).
Ik zal je tip in acht nemen en na week 1 dus opnieuw evalueren samen met men instructeur om te kijken of we het nog een weekje zo aanhouden of verdergaan.

Bedankt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-14 15:10

Ah dit topic komt als geroepen, mijn paard heeft waarschijnlijk zijn bilspier verrekt. Is daardoor als hij na een dag op de wei en een uurtje of meer in zijn stal staan eerst even wat stijf bij het wegstappen. Als hij eenmaal in beweging is, doet hij het eigenlijk prima. Maar omdat dit nu 2e keer is dat hij wat last heeft, heb ik nu het werken niet direct weer opgepakt maar ben aan het stappen gegaan. Was dus benieuwd naar andere hersteltrajecten en zie dat we er goed aan doen dat we inmiddels sinds vorige week aan het stappen zijn aan de hand maar ook onder zadel (hij heeft geen spierscheur maar verrekking vlgs masseuze die hem gezien en behandeld heeft).
Hij loopt heel graag en goed met longeerhulp dus dat past zeker in ons opbouw plaatje, dat had ik zelf ook al in gedachten..

Reden dat wij eigenlijk al snel weer aan het werk gingen was omdat hij als hij warm is, eigenlijk heel snel weer super goed loopt dus dan denk je, hij voelt zich prima.. En ook omdat hij eigenlijk al te zwaar is en makkelijk zwaarder wordt :o :o . Maar omdat het nu toch niet helemaal weg lijkt te zijn, ga ik toch pas op de plaats doen met hem