Paard hangt ontzettend..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Paard hangt ontzettend..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 08:11

Hoi!
Ik rijd nu bijna twee jaar een nu 19-jarige KWPN-ruin bij. Het is een schat van een paard, hij zal nooit gemeen zijn en ik vertrouw hem volledig. Eerst maakte ik alleen buitenritten, maar omdat ik geen bak tot mijn beschikking heb neem ik hem een keer per week mee naar de manege om toch nog iets van bakwerk met hem te kunnen doen.

Nu het rijtechnische probleem.. Prum hangt ontzettend op de teugel. Hij loopt heel erg op de voorhand. Hij is wel bijna altijd voorwaarts, alleen stuwt hij heel erg. Hij valt ook altijd naar buiten.

Wat echt super rot is, is dat ik mijn houding door hem laat beïnvloeden. Nu zullen jullie zeggen, jij beïnvloedt hem met jouw houding, dus het is andersom, maar ik heb al vanuit verschillende hoeken gehoord dat hij zichzelf gewoon heeft aangeleerd om in deze houding te lopen en het mega lastig is om dit eruit te rijden. Ik heb een tijdje terug, omdat de frustratie op begon te lopen, op manegepaarden gereden, en ik merk echt dat dat gewoon veel beter gaat. Waarschijnlijk kan ik gewoon niet goed genoeg rijden om dit eruit te krijgen?

Waar ik heel erg mee bezig ben is binnenhand loslaten. Prum lokt mij uit om de binnenteugel er strak bij de pakken door zodra ik deze loslaat (ik steek soms overdreven mijn hand naar voren), dan wil ik hem met mijn buitenteugel en buitenbeen van de hoefslag afsturen. Hij pakt dan het bit beet, versnelt in tempo en kijkt extreem naar buiten, valt hierbij ook over de buitenschouder weg. Als ik dan stelling vraag reageert hij hier niet op.

Wat ik al aan het doen ben is hem zo vaak mogelijk longeren met bijzet of elastiek, ik wissel dit een beetje af. Hij kan hier dan heel fijn op lopen. Hij is hierdoor ohz wel iets meer op eigen benen gaan lopen maar nog niet wat het zou moeten zijn.

Ik heb al geprobeerd om er een ander bitje in te doen, niet om het probleem op te lossen maar gewoon om te kijken hoe hij hierop zou reageren. Ik reed eerst met een enkelgebroken bustrens, nu met een enkelgebroken d-trens, dit is een iets dunner bitje. Ik merk weinig verschil. Eigenaresse rijdt hem boomloos en met een bitje met hefboomwerking, en zegt nergens last van te hebben. Ik wil hem liever gewoon op een zacht bitje blijven rijden.

Ik heb dus een keer per week les op de manege in een groep. Het is een optie om heel af en toe en privéles te nemen, maar stoppen met lessen en helemaal over op privelessen is geen optie Dit zou dan 1x per maand worden, en aangezien ik niet echt kan trainen omdat ik geen bak heb denk ik niet dat ik hier iets aan heb..

Ik ben eigenlijk op zoek naar tips, wát moet ik doen om hem een beetje meer van die hand af te krijgen en hem wat meer op eigen benen te laten lopen? Kritisch zijn mag, maar houd het lief. :)

Marie111

Re: Paard hangt ontzettend..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:14

Kijk je wel eens als de eigenaresse zelf rijdt? En ziet zij jou wel eens rijden?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 08:15

Nee zij rijdt hem alleen buiten, we hebben alleen een paddock op het terrein en mogen de bak van de manege niet vrij gebruiken. Buiten is hij sowieso heel anders. Eigenaresse heeft mij er eens op gezet in de paddock en me gedrild, toen kreeg ik hem nageeflijk gereden maar dat was met haar (scherpere) bit. Ik wil hem met mijn eigen bit kunnen rijden :P

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:21

Je wilt veel teveel in één keer.
Wat je ervaart is de verdediging van je paard.
Probeer hem eerst te laten ontspannen, de hals te strekken, aan een losse teugel, vertrouwen te hebben in het weinige dat jij van hem vraagt.
Later komt het volgende punt.

Het maak om te beginnen niet uit hoe hij loopt, één voor één je probleempjes aanpakken.
Geduld, respect, vriendelijkheid.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 08:33

Maar als ik hem niks vraag hangt hij ook. Het maakt niet uit hoe los ik mijn teugel heb, hij ziet altijd de mogelijkheid om te hangen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:41

Op een losse teugel kan hij nooit hangen. Wat niet trekt, kan niet terug trekken.

Privé les kan wel degelijk helpen. Daarin krijg je waarschijnlijk dingen aangereikt die je in de normale lessen ook kunt toepassen. Jammer dat je niet kan rijden in de bak maar ook buiten op een veldje, in het bos, langs de weg kan je met dit soort problemen aan de slag. Creatief rijden maar het kan wel.

Ga op zoek naar iemand die je in de praktijk kan helpen. Je paard terug rijden op de achterhand is niet iets wat makkelijk uit te leggen is. Daarnaast lees ik ook een scheef paard wat zich al jaren op z'n eigen manier kan vastzetten en niet gewend is om recht en ontspannen in de bak gereden te worden.
Daar moet je met beleid en begeleiding mee aan de slag.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 08:41

Probeer hem eerst te laten ontspannen, de hals te strekken, aan een losse teugel, vertrouwen te hebben in het weinige dat jij van hem vraagt.

Aan een losse teugel kan hij niet hangen, toch?

Het enige dat je van hem vraagt is ontspannen, loslaten.
Wanneer jij niet los laat laat hij het ook niet.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 09:01

Ik ga inderdaad maar eens een privélesje nemen. Instructrice die ik nu heb is goed, die geeft ook privélessen maar heeft natuurlijk geen tijd om in de manegeles alleen met mij bezigte zijn..