Problemen met lichtrijden (en doorzitten)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chroosje

Problemen met lichtrijden (en doorzitten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 19:34

- Als het niet goed staat mag het verplaatst worden. Ik maak een nieuw topic aan omdat ik even snel geen relevant onderwerp kon vinden. -

(Even informatie vooraf, ik ben een meisje van 13 jaar, ongeveer 155 cm lang en weeg 47 kg, ik hoop dat jullie nu een beetje een beeld van mij hebben, zodat jullie mijn situatie snappen. Ook rijd ik recreatief, totaal niet wedstrijdgericht.)

Ik heb sinds kort een nieuwe verzorgpony, nadat mijn vorige verzorgpony is ingeslapen. Mijn vorige verzorgpony was een merrie van 130 - 140 cm denk ik. Ze was een hackneykruising, dus gooide redelijk hoog op, maar omdat ik haar al bijna 3 jaar reed was ik er aan gewend, en het was gewoon goed te 'beheersen', ik kon goed meekomen omdat ze niet te groot voor me was.

Mijn huidige verzorgpony is ook een merrie, maar zij is 156 cm, dus best een flinke pony (voor mij). Ik weet haar ras niet maar ze heeft wat weg van een new forest. Omdat ik niet erg groot ben, en zij voor mijn gevoel redelijk hoog opgooit, heb ik problemen met lichtrijden. Ik kan mijn evenwicht niet meer goed bewaren, en ik verlies vaak mijn beugels, terwijl ze, als ik stap, totaal niet lang zijn. Dat is voor mij en de pony erg vervelend. Het doorzitten is al helemaal een probleem. Ik heb dit altijd goed beheerst maar ik vind dit bij deze pony toch wel erg moeilijk. Ook hier verlies ik mijn beugels. Als ik wil doorzitten dan 'stuiter' ik, dus ik probeer het doorzitten te vermijden, maar ik wil het probleem toch graag verhelpen.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes, Carmen.

manonutjuh

Re: Problemen met lichtrijden (en doorzitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:40

Hoe lang rij je deze pony al? Misschien moet je even je balans opnieuw vinden. Beugels gaatje korter kan zeker helpen. Of even aan de longeerlijn rijden zodat je je even volledig kan concentreren op ke zit! Als het lichrijden wat beter gaat komt dat doorzitten vanzelf goed!

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 19:42

Probeer tussen door is te gaan staan in je beugels, als ze steeds uitvallen heb je dus te weinig druk op je beugels (en klem je wellicht met je kuiten voor balans). Als je kan blijven staan (verlichte zit achtig) dan heb je al meer balans. Succes tis vast op te lossen!

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 19:47

manonutjuh schreef:
Hoe lang rij je deze pony al? Misschien moet je even je balans opnieuw vinden. Beugels gaatje korter kan zeker helpen. Of even aan de longeerlijn rijden zodat je je even volledig kan concentreren op ke zit! Als het lichrijden wat beter gaat komt dat doorzitten vanzelf goed!

Ik heb afgelopen zaterdag voor de 2e keer echt op haar gereden. Dat was een buitenrit en toen merkte ik dat ze, vooral als ze in de berm draaft, erg hoog opgooit.
Aan de longeerlijn o.i.d. gaat hem waarschijnlijk niet worden, aangezien wij niet altijd een bak tot onze beschikking hebben. (geen bak aan huis, moeten bak van iemand anders even gebruiken)
Ik ga mijn beugels denk ik wel a.s. zaterdag wat korter maken, misschien dat het toch helpt!

Wat ik wel merkte, toen ik nog met de pony aan het proefrijden was, lag haar 'eigen' zadel op haar rug, dat was een dressuurzadel. Omdat ik toen wat steviger in het zadel zat kon ik mijn balans wel beter vinden door de kniewrongen, ik zat veel steviger toen. Zelf heb ik een veelzijdigheidszadel op haar rug, nu heb ik niet echt iets waar ik steun aan kan vinden dus vind ik het nog lastig. Kwestie van wennen?

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:11

Maak je beugels niet korter maar maak je benen langer. Doordat jij het gevoel hebt dat je je evenwicht verliest trek je je benen een beetje op en kruip je een beetje in elkaar. (let maar op, je steekt dan ook je hoofd tussen je schouders en een beetje naar voren) Als je denkt te vallen is dit een heel normale reactie van je lijf, het bereid zich vast voor op veilig vallen.
Als je paardrijd dan moet je leren om die automatische reactie van je lijf niet te doen. Dat valt niet mee want je doet het niet bewust.
De eerste stap is goed kijken naar wat je lijf doet. Benen optrekken, schouders omhoog, hoofd intrekken, ellebogen naar buiten...
Dan ga je kijken op welke momenten dat nou gebeurt, als je draaft of als je door een bocht gaat, of als je gaat remmen of.... vul maar in
Stap drie is oefenen in je lichaam juist lang te maken op dat moment. Als het lukt dan zul je merken dat je voeten keurig in je beugels blijven. Maak je nu je beugels korter, dan ben je nog eerder uit je evenwicht en maak je het dus moeilijker voor jezelf. Met een paar weken kun je dit, zeker weten....

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:13

Het is vooral gewenning denk ik. Na een aantal keer rijden zal het al wel beter gaan.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 20:13

Kwestie van wennen, gewoon heel veel oefenen. Rij ook altijd mijn eigen paard, maar als ik dan een keer een andere moet rijden ben ik een goed kwartier aan het klooien vooraleer ik eindelijk fatsoenlijk kan lichtrijden ( en dan nog te zwijgen over doorzitten :D )
Beugels een gaatje korter kan helpen en voor de rest veel oefenen

ZowieZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:23

Chroosje schreef:
Wat ik wel merkte, toen ik nog met de pony aan het proefrijden was, lag haar 'eigen' zadel op haar rug, dat was een dressuurzadel. Omdat ik toen wat steviger in het zadel zat kon ik mijn balans wel beter vinden door de kniewrongen, ik zat veel steviger toen. Zelf heb ik een veelzijdigheidszadel op haar rug, nu heb ik niet echt iets waar ik steun aan kan vinden dus vind ik het nog lastig. Kwestie van wennen?

Toevallig had ik het daar met de eigenaresse van mijn verzorgpony over, daar lag altijd een veelzijdigheidszadel op en daar heb ik in principe echt op leren rijden, met name het lichtrijden. Nu wilt ze er een dressuurzadel op, en ze vertelde dus dat dit nadelig was voor mij omdat een dressuurzadel je in een houding 'dwingt'. In een veelzijdigsheidszadel zou ik een onafhankelijke zit veel beter kunnen ontwikkelen. Dus ik denk dat je daar tegen aan loopt, omdat het dressuurzadel je ondersteunde, en met een veelzijdigheidszadel heb je die steun niet met het gevolg dat je je balans kwijt raakt. Ik denk dat het dus niet aan de verandering van pony ligt, maar aan het verandering van het zadel. Misschien is het een idee om wat zitlessen te nemen? En gewoon oefenen, probeer in draf even in de verlichte zit te staan een tijd, om je evenwicht te vinden. En weer bij het begin van het leren lichtrijden en doorzitten te beginnen, en een onafhankelijk zit ontwikkelen, zonder de steun van het zadel nodig te hebben.

Shar161

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 12:57

Als je afgelopen zaterdag pas voor de 2e keer is dat je haar hebt gereden, is het helemaal niet raar dat je je balans nog moet vinden. Je hebt nu een heel ander soort pony onder je die ook weer heel anders beweegt. Als je het idee hebt dat je weinig steun hebt, kan je je beugels een gaatje korter doen. Zo niet, is het een kwestie van wennen. Je benen lang maken en je hakken uitdrukken. Goed voelen watvoor bewegingen je pony maakt. Ik denk dat als je de pony wat vaker hebt gereden, het al een stuk beter zal gaan!

fretjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:02

ik denk dat je echt moet wennen heb sinds kort een belgische draver maakt zeer grote passen in draf en dat was in het begin ook niet te doen voor door te zitten nu met veel oefenen gaat het zeer goed en moet ik weer wennen als ik op een ander paard rijd met kleine pasjes :)

WorthTheWait

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:19

Als je nog maar zo kort op haar rijdt, denk ik dat je het gevoel nog niet helemaal hebt. Je had mij moeten zien gaan toen ik mijn nieuwe paard net kocht. :') :')

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:31

Ik denk inderdaad dat je gewoon nog aan haar moet wennen. Ik ben ook zo iemand die altijd op haar eigen pony rijdt. Als ik een keer op iemand anders ga, zit ik in stap al te stuiteren :+

Het zadel kan er ook mee te maken hebben. Als het gewoon goede, passende zadels zijn, moet je daar in principe ook aan kunnen wennen.

Zijn evenwichtsoefeningetjes niet iets voor je? Kun je niet in de wei longeren?

lindecool

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:40

Wat ik zou doen in dit geval is je beugels 1 gaatje korter maken en dan tijdens het doorzitten druk zetten op je benen, maar wel zo dat je net niet uit het zadel komt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 13:45

Eerst en vooral; je lengte maakt het misschien moeilijker maar niet onmogelijk. Ik ben 1.58 dus niet echt veel groter en kan doorzitten op bakbeesten van 1.80 :)) Ik zou gewoon zorgen dat je goed aan haar went, desnoods neem je wat zitlessen. Loopt ze toch wel nageeflijk? Anders wordt het sowieso al lastig!

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 14:12

Dankjulliewel allemaal voor jullie tips! Ik zal de volgende keer even kijken of ik sommige kan toepassen (:

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:18

Het is zo moeilijk te zeggen waar het precies aan ligt. Het kan zijn dat de oorzaak iets heel anders is dan wat je nu denkt. Zitlessen zijn dan sowieso aan te raden.

Om je beenligging te verbeteren is staan de beste oplossing. Zo leer je je onderbenen stil te houden, de druk op je beugel te bewaren en hoe je moet meeveren in je knieën. Doe in het begin een halstertouw om de hals van je paard om je te helpen met de balans, dan zit je niet in de mond van je paard.

Begin in halt, dan stap enz. Kijk of je rechtop kan staan in de beugels en blijven staan. Het is dus geen verlichte zit. Kun je zonder handen blijven staan, kijk dan of de volgende gang lukt. Geloof me; er is maar 1 manier waarop het goed en stabiel aanvoelt en dat is de goede manier ;) Let erop dat je je rug voor je gevoel een beetje bol maakt. Wanneer het goed gaat, probeer dan te gaan zitten zonder dat je onderbenen van hun plek komen. Gaat dat goed, dan geldt hetzelfde voor het gaan staan. Je onderbenen, vanaf je knie naar je teen, moet hetzelfde aanvoelen; of je nu staat, zit of lichtrijd. Gaat dit goed, dan kun je gaan oefenen met het doorzitten. Hou je benen daarbij op de pplaats!

Om het doorzitten te oefenen kun je het beste kleine stukjes doen in een kleine, langzame draf. Begin met een paar passen en bouw dat langzaam uit naar meer. Wanneer de kleine draf makkelijk gaat, bouw dan ook het tempo op.

Nogmaals: zitlessen zijn zeker aan te raden. Een professional kan je helpen met gerichte tips en trucs voor jouw situatie. Zo versnel je het leerproces.