Ik heb een 5 jarige half quarter merrie waarmee wij vooral wandelingen maken. Gezien haar jonge leeftijd rijden we er ook mee in piste om haar zodoende beetje verder op te leren. Alles gaat eigenlijk heel goed UITGEZONDERD de linker galop. Die lukt aan geen kanten
en er is bijna niets wat we nog niet geprobeerd hebben denk ik zo.
Als we op wandelingen gaan dan galoppeert ze wel op de linker hand. Ze verkiest wel de rechter galop maar toch merk ik dat ze ook wel de linker galop aanneemt en zonder dat ik hiervoor specifieke hulpen heb gegeven. Dat doe ik trouwens nog niet terwijl we gaan wandelen. Daar moet ze vooral leren haar evenwicht te vinden.
In piste is ze zowieso iets nerveuser maar als we haar vertrouwen geven dan ebt dit toch wel weg.
In piste galoppeert ze wel heel mooi en rustig op de rechter hand maar links ho maar links helemaal niet hoor. Ik volg er wel les mee en we proberen het haar op een hele rustige manier duidelijk te maken maar niets dat helpt. We zijn er nu toch wel al meer dan 6 maand mee bezig zou ik zo zeggen.
De stap en haar draf links en rechts zijn mooi in evenwicht en ontspannen, ze komt zelfs mooi aan teugel terwijl ook dat iets is waar we nu nog niet naar streven. Gewoon evenwicht tempo en ontspanning.
Iemand ideetjes hoe we haar die toch zo moeilijke linker galop aanleren ?
ze werd al door de veearts en door een ostheopaat onderzocht en er zijn geen specifieke medische problemen die aan de oorzaak kunnen liggen .
Aan de longe lukt het ook niet want dan wil ze zeker niet naar links inbuigen en springt ze leuk in re galop aan.
Onder zadel blijf ik dus proberen en als het dan misschien toch wel één keertje lukt , dan springt ze echt wel heel geweldig aan en gaat er als een bezetene vandoor .... Ik laat haar dan verder doorgalopperen maar probeer haar toch wel wat in tempo te controleren want vind het op die manier best beetje gevaarlijk.
Ook probeer ik haar dan zoveel mogelijk te ontlasten en een aantal rondjes door te doen.
Zou meer longewerk met een bijzetteugel een oplossing bieden ?
Iemand daar ervaring mee ? Wordt ze dan niet te veel gedwongen ?
zonder bijzetteugels gaat het in ieder geval niet.
Ik hoop alvast enkele tips of ervaringen te krijgen want ik zou het zo graag willen aangeleerd krijgen.
Een ten einde raad zijnde amazone .....
wou echt bijna niet meer vooruit noch op stap noch in draf maar door haar vertrouwen te geven en langzaamaan beetje te vragen lukte dit dan toch. Nu loopt ze al mooi haar cirkels met die bijzet op stap draf en zelfs in galop, en ook in die moeilijke linker galop