Paard wil niet stilstaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Weggebokt

Paard wil niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 18:58

Hoi!

Ik probeer de achterhand van mijn VZ paard wat actiever te maken.
Ik probeer veel overgangen te rijden van stap naar draf, van stap naar galop. Maar ik wil ook eens van halt naar draf, en galop.
Maar mevrouw vertikt het om stil te staan. En als ik haar dan eens tegen hou van 'ho!' dan is ze geneigd om de lucht in te gaan.
Nagevelijk worden doet de in stap,draf en galop wel helemaal goed.. Maar halt houden niet..
Ik krijg les, hij zegt dat ik er in moet blijven oefenen oefenen oefenen. Maar ik wil jullie tips ook wel eens horen :)

Dus ik hoor het graag !

Merlesophie

Re: Paard wil niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:00

Ik volg even mee.
ik heb er last van dat madam ook niet wil stilstaan als ik bijv, even mijn beugels korter/langer wil doen of wil aansingelen

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 19:01

Merlesophie schreef:
Ik volg even mee.
ik heb er last van dat madam ook niet wil stilstaan als ik bijv, even mijn beugels korter/langer wil doen of wil aansingelen

Dan heb ik er inderdaad ook last van..

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 19:54

Niemand?

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:59

mijn merrie wilde ook niet stilstaan.
niet bij opstappen en niet onder het rijden, dan ging ze achterwaarts
met consequent en duidelijk laten zien dat het niet goed is wat ze doet, snapte ze het vrij snel

misschien is het handig als je, wanneer je erop zit en ze niet stil wil staan, iemand op de grond hebt staan die je kan helpen.
jij de aanwijzingen geven op je paard, en zij/hij ernaast
op deze manier krijgt de persoon op de grond je paard wel tot stilstand (lijkt me) en krijgt je paard ook jouw aanwijzingen
ik denk dat je paard na een tijdje wel snapt wat je bedoeld en wat ie wel en niet moet doen
moet er wel iemand beschikbaar zijn voor ernaast :+

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:09

Ieder paard kan leren stil te staan, dus ook jouw paard.
Nooit het paard echt gaan tegenhouden, wel subtiel en zacht de vraag stellen, het paard uitnodigen om stil te staan, wil het niet stil staan dan is het aan jou om duidelijk te maken dat dit niet de goede keuze is, en dat doe je dan enkel door het paard extra aan het werk te zetten.
Om tot een resultaat te komen dat kan idd heel even duren denk zo aan ongeveer een half uurtje tot maximaal 45min training.
Zo moeilijk is dit dus echt niet.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 20:13

aeolusnr1 schreef:
Ieder paard kan leren stil te staan, dus ook jouw paard.
Nooit het paard echt gaan tegenhouden, wel subtiel en zacht de vraag stellen, het paard uitnodigen om stil te staan, wil het niet stil staan dan is het aan jou om duidelijk te maken dat dit niet de goede keuze is, en dat doe je dan enkel door het paard extra aan het werk te zetten.
Om tot een resultaat te komen dat kan idd heel even duren denk zo aan ongeveer een half uurtje tot maximaal 45min training.
Zo moeilijk is dit dus echt niet.

Dankjewel!
Ik weet ook wel dat mijn paard stil kan staan, alleen ze wilt het niet :+
Wat bedoel je precies met extra aan het werk zetten? :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:25

Ik ga mee met Aeolus, maar wil daaraan toevoegen om ook even kritisch naar je eigen zit, mind en ademhaling te kijken. Als jouw armen, benen en stem laten weten dat je stil wil staan, maar in je zit en/of je mind en/of je ademhaling ben je nog in de voorwaartsmodus, dan gaat je paard het namelijk niet voor je doen.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 20:27

Dankjewel! Zal en eens aan werken :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:43

Ik geef idd bijna altijd enkel een richting aan om in te gaan werken, ik noem oplossingen maar zeg er niet expliciet bij hoe en wat juist te doen.
Ik doe dit bewust zo, onafhankelijk van het feit of je nu goed of minder goed kan rijden, elke training is iets specifieks , en door bepaalde fouten werkt het niet of niet zoals bedoeld is, vandaar dat ik dus altijd aanstuur op ; zoek een trainer die jou kan helpen dit te leren.
Zelf die dingen aan de hand van enkel het lezen van tips gaan uitproberen zal zelden tot de goede oplossing leiden.
Niet iedere instructeur besteed aandacht aan dit soort problemen, niet iedere instructeur kan een goede oplossing aanbieden, eigenlijk kan je dit probleem bijna indelen bij het verkeerd aangeleerd gedrag, dus hier is een soort gedragscorrectie noodzakelijk.
Je moet het paard zover krijgen dat het zelf wil stilstaan, dus niet door het tegen te gaan houden, dit is dus een heel andere vorm van naar het probleem toe te kijken.

Manou_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 16:47

Ik snap dat het soms moeilijk is, maar het best helpt het om te blijven doorzetten! En vooral HEEL goed en overdreven belonen als hij wel stil blijft staan of iets goede doet. Succes!

AnnaMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 22:50

Ik volg mee! Eigenwijs vz paard die niet stil staat bij opstijgen!

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:39

Gesimplificeerd zijn er drie soorten dominantie bij paarden.

1/ De dominantie van de leidhengst
hij houdt zoveel mogelijk zijn kudde bijeen
hij oefent druk uit, drijft voorwaarts, dreigt, bijt
alle paarden gaan weg van hem, geen binding, geen empathie

2/ De dominantie van de leidmerrie, zij staat boven alles, heerst
ze houdt terug, slaat en bijt
alle paarden willen zo dicht mogelijk bij haar macht blijven omdat het daar het veiligst is
wel binding, geen empathie

3/ Het dominantie koppelgenoot
paarden vormen in de kudde altijd koppels
binnen het koppel is één van de twee dominant, dit is een zachte rustige dominantie
hij mag eerst, bepaald zachtjes waar naar toe, leidt
sterke binding, veel empathie

Het is interessant hier over na te denken en paarden te observeren met dit idee in gedachten om bovenstaande beperkte informatie zelf verder aan te vullen

Heel veel ruiters maken gemakshalve vooral gebruik van de 1e vorm van dominantie, die van de leidhengst
Dwang en drijven.
Het resultaat is dat hun paarden voortdurend "weg gaan" en wanneer ze bereden worden dan ook geen enkele band hebben met hun ruiter.
Zij staan onder meer niet stil.....
Bij de leidhengst wil je niet in de buurt blijven, hij bijt...

Nog te weten is, dat het paard in staat is over te schakelen op een ander deel van zijn instinct wanneer de ruiter af stapt......!
Het kan op dat moment een andere dominantie positie in nemen.

Goed paardrijden kan alleen maar plaats wanneer de ruiter ten alle tijde de positie van dominant koppelgenoot in neemt.
In deze situatie voelt een paard zich veilig en kan ontspannen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:33

Als je paard niet fatsoenlijk halthoudt, is het zeker nog niet toe aan overgangen van halthouden naar draf en van halt naar galop (en andersom). Daar zou ik echt mee stoppen. Alleen nog overgangen halt-stap en stap-halt oefenen anders los je het probleem nooit op. Halthouden is een gehoorzaamheid oefeningen. Jouw paard is dus niet gehoorzaam en wacht niet op jouw hulp. Van niet progressieve overgangen worden ze dan alleen maar nog ongeduldiger. Ik ken het probleem, mijn merrie wou ook altijd voor wolkenkrabber spelen bij het halthouden. Eigenlijk ook al als je langer dan 5 passen bleef stappen, dan werd ze ongeduldig. Ik had altijd de neiging haar naar voren te schoppen als ze omhoog wou komen (lijfsbehoud), maar feitelijk had ze dan haar zin, mocht ze weer hard en het probleem werd alleen maar lastiger. Halthouden pas oefenen als je paard ontspannen, nageeflijk ÉN aan het been is. Tijdens het halthouden zelf ook ontspannen, nooit blijven vasthouden omdat je het wegstappen voor wil zijn, pas een ophouding als ze wegstapt. Zo lang ze staat, proberen het hoofd zo laag mogelijk te laten brengen (niet dwingen, vragen vanuit ontspanning), zodat zij ook ontspant. Zodra hoofd omhoog komt, halve ophouding en weer laag en ontspannen vragen. Zodra ze wegstapt (zonder dat jij daar commando voor gegeven hebt) halve ophouding en los zodra ze staat. Heel consequent zijn, nooit eens denken als ze een tiende seconden voor jouw hulp uitgaat van laat maar, was het toch van plan, maar terug naar halt, terug naar totale ontspanning en dan weg OP jouw hulp. Als jij voldoende loslaat tijdens het halthouden, zal de neiging om omhoog te komen minder zijn. Mocht het wel gebeuren, schop, maar zodra de voeten aan de grond staan, meteen weer halt, zodat ze niet leren dat het een manier wordt om door te kunnen drammen. Succes ermee.

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 13:59

Hoi!
Bedankt voor de reactie's
Ik heb er hulp bij gevraagd en ik ben nu een week aan het oefenen ongeveer.
En het gaat best goed. Kaya loopt nageeflijk en aan het been, in draf ook nageeflijk en in galop ook.
Dus nageeflijk is inpriciepe het probleem niet.
Maar het gaat al wel wat beter :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:20

het is natuurlijk goed dat het al beter gaat, voor jou is dit dus toch al een lichtpuntje in de duisternis (het bewijst dat het dus echt wel kan).
Leren stil te staan is echt heel basis, eigenlijk is dat één van de eerste dingen die eigenlijk zou moeten ingeleerd worden, maar je bent er nu mee bezig doe dus verder en niet half werk, stil is echt stil bijna als een soort standbeeld.
De uitleg die "oji" hier voor al gaf is heel goed, ik vermoed dat deze schrijver een beetje bedoelt wat ik ook bedoel. Ik ga hier dus helemaal in mee.
Persoonlijk vind ik de vordering die je nu maakt een beetje traag, naar mijn idéé zou een paard al bij de eerste training al echt ontspannen moeten kunnen blijven stil staan, dat kan echt maar uiteraard moet dit dan nog verder ingetraind worden dus na een week zou dit eigenlijk klaar moeten zijn.
succes ermee.

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:15

Klinkt misschien apart maar zo laat ik mijn VP stilstaan -tijdens rijden-
1. ga diepste punt van het zadel zitten.
2. span je bovenlijf aan dus je buik/kont.
3. luistert ze hier niet naar; klein kneepje in de teugels.
4. luistert ze daar niet na tegen het hek aan.
het komt gelukkig zo goed als nooit aan bij 4

en probeer het ook eens wanneer je van stal met je paard ergens naartoe loopt. naast je paard
doe het overal ookal zit je midden in het bos.
helpt echt -bij mij-
succes!

DewiRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 22:18

bij mij hielp eerst mijn instructrice even ik gebruikte haar als "paaltje" maar na een tijdje moest ik het toch echt leren... zij gaf mij een gouden tip; benen uit de beugel en heel overdreven adem uitblazen! dit help heel goed! ik hoop dat je er iets aan hebt! succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 07:46

Als een paard in stilstand niet kan nageven dan kan hij dat ook niet in stap draf en galop, vraag me af hoe je het dier laat nageven dan?

Het is idd vele oefenen en geduld hebben, heel veel geduld, miss eens een tijdje zonder zadel en zonder bit alleen het halt houden gaan oefenen , puur en alleen op jou zit hulpen, vanuit stap draf en galop, kun je gelijk kijken hoe jou balans is en je onafhankelijke hulpen

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 07:52

Hoe pak je het halthouden aan TS? Kun je eens beschrijven wat je met je lijf doet en hoe je paard daarop reageert?

ElineRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:02

Vooral blijven oefenen en niet opgeven zou ik zeggen. Succes!!

TessaHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:29

Als hij niet halthoud bij bv beugels verlengen, dan moet ie meer respect voor je krijgen.
Dit kan je oefenen Door het hem te gaan wandelen.
En als jij stil gaat staan moet hij ook direct stil staan, als hij dat niet doet moet hij direct 3 stappen naar achteren.
Heeft bij mijn pony gewerkt

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:38

Maar als je naaast/voor je paard loopt en hij stopt pas aks zijn schouder naast jou staat, is dat goed? Of moet ik hem dan naar achter zetten?

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 18:39

Ik wil even zeggen dat Kaya nu zonder problemen kan stil staan :).
Tips hier hebben we echt geholpen!