Weg rennen met het wijken.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XMandylover

Weg rennen met het wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 10:20

Hallo bokkers!
15 juni is er een wedstrijd op de manege waar ik voor het eerst L1 ga doen met mijn leasepony Belle. Ik ga dan dus ook wijken, maar met het oefenen daarvan rent ze onder me weg. Als ik afwend en mijn binnenbeen iets aanleg en met mijn buitenhand iets tegenhoud dan rent ze onder me weg. Ze kan het wel, ze heeft het namelijk een tijd gekund. Niet super goed, maar 5 meter lukte net. Als ze dan onder me wegrent, weet ik eigenlijk niet wat ik moet doen. Zou iemand me hiermee kunnen helpen?
Groetjes Femke

Dieselpaard

Re: Weg rennen met het wijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:22

Wat zegt je instructeur? Ik moet de mijne altijd stilzetten op zulke momenten en dan gelijk op de goede manier proberen weg te stappen.

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 10:25

In de les doen we niet veel aan wijken, daar is meestal de tijd niet meer voor. Dinsdag zal ik het vragen aan mijn instructrice :) Bedankt voor de tip! Ik zal het gaan proberen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:29

Klinkt alsof je moet oefenen op het duidelijk maken van 2 verschillende hulpen: Voorwaarts op druk en zijwaarts op druk. Waar leg je je balans met je zit tijdens het wijken?

XMandylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 10:32

Met wijken leg ik mijn gewicht iets naar buiten.
Het is trouwens een manegepony ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:42

Even heel stereotypisch gedacht?
Manegepony's zijn vaak fysiek niet helemaal in orde, hebben bespiering op verkeerde plekken en hebben tuig dat te wensen over laat.

Wijken vraagt om flexibiliteit in het lijf en in het achterbeen, wat (nogmaals, stereotype) voor manegepony's vaak lastiger is. Het kan helpen om het tempo iets lager te leggen, dan kost het wat minder kracht. Je balans inderdaad op het buitenste been, met het wijkende been aansporen in het ritme (geen constante druk) en van voor wat opvangen.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 10:48

Rijden jullie niet voor jezelf in de les?
Je kunt beginnen op de volte. Gewoon in stap. Ondertussen dat je rond rijd, de billen naar buiten en binnen. De voorhand naar binnen en buiten. Van de binnenhoefslag naar de hoefslag. Gewoon wat oefenen. Geen kilometers, maar enkele passen. Zo leer je jezelf het gevoel. Daarna probeer je het in draf. Wijken is een moeilijke oefening en als je het verkeerd doet, zal je paard verkeerd volgen.

Beertjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:00

Vraag aan je instructuur/instructrice om jou te helpen. Het is een manegelony, dus hij/zij kent Belle dan waarschijnlijk het best ;) ik zou inderdaad net zoals hierboven gezegd werd gewoon beginnen op de volte. Dat is een goed begin voor jullie beide en je zult zien dat het dan een stuk beter gaat. Let ook goed op je hulpen dat je niet de verkeerde hulpen geeft, veel succes ermee!

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:02

probeer het eens aan de lange lijnen *D

StOuDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:42

Als je paard onder je vandaan rent stil zetten net zo lang tot dat ze ontspand, en voor je binnenbeen moet je opzij, enne het zijn dan misschien maar 2 onvoldoendes op je protecol, haal je makkelijk in!

m_schraepler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:15

Ik zou afwenden, je pony recht richten en een pas wijken en een paar passen recht door en weer een pas wijken en dat tot je aan de lange zijde bent. En als dit goed gaat doe je drie passen wijken en weer recht door. Als ze onder je vandaan wilt rennen maak je een volte naar de kant waar je heen week en rij je weer naar voren en weer een pas op zij.

Ik hoop dat als je dit probeert het werkt! Succes