Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Eileen_ schreef:Ik herken dit wel. Dit is echt een kwestie van consequent zijn. Klinkt banketstaaf, maar geef m maar een klap. Of als je met sporen rijdt, zet je sporen er maar in.
Ik ben ontzettend streng hierin geworden, omdat ik weet hoe erg t kan worden als je niet consequent genoeg bent. Had op een gegeven moment een paard onder mn kont die al dravend at of zomaar stil stond. Of mn arm er zo ongeveer afrukte als ik er naast liep.
Ik rij nu met sporen, ze had weer een dag dat ze t weer aan t uitproberen was. Klinkt hard, maar was t zat en heb een flinke trap met mn sporen gegeven, ze heeft t daarna hrlrmaal niet meer geprobeerd.
Wees ook eerlijk naar haar toe, laat haar niet eten als je er op zit. Als je haar wil laten eten, stap af en geef een aanwijzing dat ze mag eten. Ik tik de grond aan zegmaar (dat ze mn hand naar t gras volgt).

Ik zeg niet dat je haar per se haar zin moet geven, maar probeer je ook in haar te verplaatsen
Een paard doet zijn hoofd automatisch omhoog met aandrijven (als het goed is
) branka16 schreef:Wat is dan wél de oplossing volgens jou? Hoe leer je dat dan af?Ik vind gewoon je sporen er in zetten niet de oplossing![]()
Aangeleerde dingen kun je ook afleren...

fjordnina schreef:Eerlijk gezegd schrik ik ervan hoeveel 'paardenliefhebbers'(?) willen meppen en trappen terwijl de fout bij de ruiter ligt. Immers: het paard pakt alleen de kansen die het krijgt.
Dat het na een uur gebeurt wekt bij mij de indruk dat de concentratie van de ruiter verslapt, waarom zou het paard zijn kop dan nog bij het werk houden?
Zorg dat je altijd de aandacht van je paard hebt, dat gaat alleen als jij ook de aandacht volledig bij je paard hebt. Heb je dat niet, dan kun je het paard niet kwalijk nemen dat het wat anders gaat doen.
Als het voor jullie moeilijk is om de aandacht er na een uur nog bij te houden (wat niet zo verwonderlijk is), stop dan eens na 50 minuten. Dan rond je je training positief af.