Paard trekt de teugels uit mijn handen om te grazen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BuddyConqil

Paard trekt de teugels uit mijn handen om te grazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 18:41

Ik heb een verzorg paard (haflinger).
Ik rij altijd in de wei omdat ik geen andere mogelijkheid heb om te rijden.
Na een uur te hebben gereden, Wilt ze gaan grazen en trekt ze steeds haar hoofd naar beneden, Dit is niet één keer, want ze stopt niet. Ze doet dit heel onverwachts en daardoor ben ik er bijna van af gevallen en hebt erge brand wonden van de teugels. Heeft iemand tips voor me?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door Elles op 29-05-14 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast

Tillie20

Re: Hulp gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:43

Onafhankelijke zit + teugels korter nemen + een kleine ruk als ze het probeert.

branka16

Re: Hulp gezocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:47

Merk je het voordat ze het wil doen?

fourseasons

Re: Paard trekt de teugels uit mijn handen om te grazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:48

Aansporen als ze aan het eten gaat. Je zegt dat ze het aan het einde doet dus kun je het wel een beetje aan zien komen? Anders gewoon een goede tik geven. Jij bent op dat moment de baas en jullie zijn nog niet klaar dus mag ze gewoon niet eten.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:01

Ik herken dit wel. Dit is echt een kwestie van consequent zijn. Klinkt banketstaaf, maar geef m maar een klap. Of als je met sporen rijdt, zet je sporen er maar in.
Ik ben ontzettend streng hierin geworden, omdat ik weet hoe erg t kan worden als je niet consequent genoeg bent. Had op een gegeven moment een paard onder mn kont die al dravend at of zomaar stil stond. Of mn arm er zo ongeveer afrukte als ik er naast liep.

Ik rij nu met sporen, ze had weer een dag dat ze t weer aan t uitproberen was. Klinkt hard, maar was t zat en heb een flinke trap met mn sporen gegeven, ze heeft t daarna hrlrmaal niet meer geprobeerd.

Wees ook eerlijk naar haar toe, laat haar niet eten als je er op zit. Als je haar wil laten eten, stap af en geef een aanwijzing dat ze mag eten. Ik tik de grond aan zegmaar (dat ze mn hand naar t gras volgt).

BuddyConqil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 19:08

Eileen_ schreef:
Ik herken dit wel. Dit is echt een kwestie van consequent zijn. Klinkt banketstaaf, maar geef m maar een klap. Of als je met sporen rijdt, zet je sporen er maar in.
Ik ben ontzettend streng hierin geworden, omdat ik weet hoe erg t kan worden als je niet consequent genoeg bent. Had op een gegeven moment een paard onder mn kont die al dravend at of zomaar stil stond. Of mn arm er zo ongeveer afrukte als ik er naast liep.

Ik rij nu met sporen, ze had weer een dag dat ze t weer aan t uitproberen was. Klinkt hard, maar was t zat en heb een flinke trap met mn sporen gegeven, ze heeft t daarna hrlrmaal niet meer geprobeerd.

Wees ook eerlijk naar haar toe, laat haar niet eten als je er op zit. Als je haar wil laten eten, stap af en geef een aanwijzing dat ze mag eten. Ik tik de grond aan zegmaar (dat ze mn hand naar t gras volgt).

Dankuwel voor de tips!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:11

Als ze dat doet gewoon terug trekken en aansporen. Voor de pijn in je handen kan je ook handschoentjes kopen, misschien helpt dat.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:13

Na een uur doet ze het pas? Misschien geeft ze je aan dat ze er wel genoeg van heeft? :) Ik zeg niet dat je haar per se haar zin moet geven, maar probeer je ook in haar te verplaatsen

Misschien is ze moe, is haar concentratie op etc

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:18

Ik vind gewoon je sporen er in zetten niet de oplossing :o
Aangeleerde dingen kun je ook afleren...

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:19

gewoon elke keer dat hij het doet m goed op zn flikker geven en leren met een onafhankelijke zit te rijden..

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:21

Consequent zijn en gelijk afstraffen. Mijn pony deed t eerst ook. Elke keer als ie t wilde doen gaf ik gelijk been dook ie toch het gras in kreeg ie een tikje met de zweep. Nu doet ie t helemaal niet meer.

De rest van de dag mag hij weer eten. Maar onder het rijden doet ie wat ik wil :)

haffishetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:26

Consequent zijn, zoals bijna iedereen zegt :P Een paard doet zijn hoofd automatisch omhoog met aandrijven (als het goed is :P)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:28

branka16 schreef:
Ik vind gewoon je sporen er in zetten niet de oplossing :o
Aangeleerde dingen kun je ook afleren...
Wat is dan wél de oplossing volgens jou? Hoe leer je dat dan af?
Een trek spelletje win je niet namelijk, geloof mij maar. Is trouwens ook voor beide partijen niet fijn.
Ik denk dat je beter gewoon ff heel streng kan zijn, hoeft trouwens ook niet altijd met een pijnprikkel te zijn hoor. Toen ik nog met zweep en engelse leren laarzen reed, sloeg ik vaak expres op m'n laars. Dat geeft namelijk een geluid, daar is ze een keer zo van geschrokken dat ze t de hele weg niet meer geprobeerd heeft ;)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:34

Als mijn paard dat zou doen bij een kleiner kind zou ik em gewoon bijzet teugels dr aan hangen.
Bij volwassenen zou ik het rijtechnisch gaan oplossen, actief houden er voor zijn.
Niet laten eten zolang er tuig op zit, er iemand naast staat/op zit die er mee aan het werk is.

Waarschijnlijk voelt dit paard het aan als ie klaar is met zn werk.
Altijd toegelaten dat hij na het werk mag knabbelen dan zit het er zo in.

Ik ken het paard niet maar er is altijd een betere oplossing dan maar gewoon schoppen...

Beertjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:37

Gewoon een keer een mep geven, geloof me, dat werkt echt het best. Het lijkt zielig, maar daarna doet ze het nooit meer!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:56

Eerlijk gezegd schrik ik ervan hoeveel 'paardenliefhebbers'(?) willen meppen en trappen terwijl de fout bij de ruiter ligt. Immers: het paard pakt alleen de kansen die het krijgt.

Dat het na een uur gebeurt wekt bij mij de indruk dat de concentratie van de ruiter verslapt, waarom zou het paard zijn kop dan nog bij het werk houden?

Zorg dat je altijd de aandacht van je paard hebt, dat gaat alleen als jij ook de aandacht volledig bij je paard hebt. Heb je dat niet, dan kun je het paard niet kwalijk nemen dat het wat anders gaat doen.

Als het voor jullie moeilijk is om de aandacht er na een uur nog bij te houden (wat niet zo verwonderlijk is), stop dan eens na 50 minuten. Dan rond je je training positief af.

ElineR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 11:59

Aan maar 1 teugel trekken werkt ook ;)

gina2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:03

Mijn haflinger deed het ook en gaf ik ook een tik. Ze is echt super eigenwijs en het bleef dus niet bij 1x, maar gewoon volhouden. Ze ging er zelfs een keer vandoor toen ze ging eten en het niet mocht, maar toen ook dat geen effect had,is het veel mminder geworden. Ze zal het altijd blijven proberen, dus wel goed in de gaten blijven houden en vriendelijk of niet, die van mij doet het met buitenrijden, liever een tik dan dat ik ernaast lig en zij los over de weg rent...

ilikex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 12:42

Hoelang rij je dan wel niet? :7
Miss heeft je pony het wel gehad na 1 uur rijden!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 13:16

fjordnina schreef:
Eerlijk gezegd schrik ik ervan hoeveel 'paardenliefhebbers'(?) willen meppen en trappen terwijl de fout bij de ruiter ligt. Immers: het paard pakt alleen de kansen die het krijgt.

Dat het na een uur gebeurt wekt bij mij de indruk dat de concentratie van de ruiter verslapt, waarom zou het paard zijn kop dan nog bij het werk houden?

Zorg dat je altijd de aandacht van je paard hebt, dat gaat alleen als jij ook de aandacht volledig bij je paard hebt. Heb je dat niet, dan kun je het paard niet kwalijk nemen dat het wat anders gaat doen.

Als het voor jullie moeilijk is om de aandacht er na een uur nog bij te houden (wat niet zo verwonderlijk is), stop dan eens na 50 minuten. Dan rond je je training positief af.

Amen! Er wordt te weinig in het paard verdiept en verplaatst, er worden vooral tips gegeven die als symptoombestrijding werken. Ik vind het erg jammer dat het paard daarmee de mond wordt gesnoerd. Een paard kan niet praten met woorden die wij begrijpen, die praat met zijn gedrag. En ipv te luisteren slaan we er gewoon op los :(