laatst zei een vriendin dat dat helemaal niet zo is,
nu vandaag de lease eigenaar van mijn leasepaard zei dat ik gewoon op steen kon galopperen, begon ik toch te twijffelen..
Is het nou wel of niet slecht voor gewrichten/spieren/ benen etc?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

romyloverrr schreef:kesha1 schreef:loopt je paard op hoefijzers? zo ja dan zou IK het sterk afraden want dat geluid komt diep in de hersens en een paard wordt daar niet goed van maar zonder zie ik als je het opbouwt het probleem niet van in
Wat een onzin

kesha1 schreef:loopt je paard op hoefijzers? zo ja dan zou IK het sterk afraden want dat geluid komt diep in de hersens en een paard wordt daar niet goed van maar zonder zie ik als je het opbouwt het probleem niet van in

kesha1 schreef:het is niet goed voor een paard met ijzers voor zover ik weet en mij is geleerd.
Maar misschien de volgende keer je een beetje inlezen voor je iemand zo sterk een advies op het hart drukt.
RusselNuwell schreef:Ik denk dat het beetje een vraagstuk is waar de echte grenzen zitten tussen wat wel en niet goed is voor een paard. Vind het wel heel kort door de bocht om te zeggen dat omdat politiepaarden niet iedere maand kreupel zijn, het dus wel in orde zal zijn. Om echt te bepalen of het wel kan of niet, zul je moeten kijken naar grotere groepen paarden en ook naar gevolgen op de lange termijn (artrose e.d).
Waar liggen de grenzen van wat goed is voor de pezen en gewrichten, en wat overbelastend is. Een goed getraind paard zal uiteraard meer aankunnen dan een ongetraind paard, maar omdat stap en draf goed is voor de pezen, hoeft galop dat nog niet te zijn. Ben wel benieuwd of er daadwerkelijk mensen van hun dierenarts wel eens het advies hebben gekregen om na een blessure te gaan trainen door te galopperen(!) op de harde weg, in plaats van stappen.
Persoonlijk zou ik niet zomaar met een beslagen paard gaan galopperen op de straat. Ja, enerzijds zullen de pezen en gewrichten er echt wel sterker van worden, anderzijds krijgen diezelfde pezen en gewrichten wel iedere keer een klap te verduren.
Breghje, het asfalt verandert er inderdaad niks aan dat het pompmechanisme wordt stopgezet. Maar andersom is het pompmechanisme veel harder nodig op asfalt. Zand geeft mee als je erop gaat staan, zand verplaatst zelf wel, asfalt doet dat niet.