Angst voor springen wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxSD

Angst voor springen wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 09:21

Hallo allemaal,

Ik wil graag even mijn verhaal aan jullie kwijt..

Vanaf mijn 5e zit ik al op paardrijden (ben nu 23) tot aan mijn 15e altijd op een manege gereden dressuur en springen..
Springen vond ik altijd geweldig!! Tot ik mijn eigen paard kreeg toen ik 16 was hiermee ook nog gesprongen en mijn dressuur wedstrijden mee gereden en niet te vergeten.. Crossen in het bos en strand .. Na 6 jaar heb ik mijn paard verkocht omdat hij te klein voor mij werd en heb ik een ander (jong) paard gekocht waar ik super blij mee ben maar wel het aantal heb meegemaakt..
In het bos 2 keer gevallen waarvan 1 keer me hand gebroken en allebei de keren mijn paard is terug gerend naar stal hier ben ik al een stap achteruit gegaan en voorzichtiger geworden.. Ik was een tijdje niet meer naar het bos gegaan omdat ik het niet meer durfde.
Mijn vriendin heeft mij toen weer een keer overgehaald om weer is te gaan springen (wat ik al lang niet meer had gedaan en zo erg zenuwachtig werd) mijn paard reageerde daar heel erg op en word al heel heet in de bak.. Helaas had ik mijn beugels nog op dressuur stand waardoor ik over de sprong heen ging daarna mijn beugels verloor en zij keihard door de bak ging rennen (je zou misschien denken nou dat gebeurt ook met dressuur dus waar ben je bang voor nu met springen?) maar hierdoor is mijn vertrouwen weg en ik weet dat t mijn eigen schuld is omdat ik mijn beugels niet op de goede stand had..
Dit in het kort een beetjevmijn verhaal hoop dat ik het wat duidelijk heb uitgelegd.

Nu is het volgende ..
Ik ben nu L2 met mijn paard en helemaal niet meer gemotiveerd.. En denk dat angst hiernook in meespeelt..
Maar hoe bang ik nu ben ik wil mijn hobby gewoon niet opgeven want het is ook znnsuper lief beest en wik graag met haar verder in de sport.
Ik zou zo graag weer willen springen en misschien dat ik daar mijn motivatie meer naar boven kan halen alleen het probleem is dat ik zo bang nu ben dat ik ga vallen ik haal allemaal dingen in mijn hoofd zoals zij valt over de hindernis ik breek m'n rug/nek ze valt op me. Dus kan ook met dressuur gebeuren maar met springen is de kans wel wat groter..

Is er iemand hier met dezelfde situatie toevallig als dat ik heb?
Of hebben jullie tips hoe ik dit kan aanpakken??
Dan hoor ik dit heeeeel graag! Ik wil niet opgeven maar vraag me af of ik gewoon maar mijn motivatie moet terug zoeken in de dressuur of toch een poging om te gaan springen!

Younique

Re: Angst voor springen wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 09:35

Vorig jaar in de zomervakantie was ik ook met mijn paard aan het springen in de bak. Bij een vrij hoge sprong struikelde ze voor de hindernis, en week naar rechts. Ik bleef toen haken aan de paal waar de balk aan steunde. ik viel in de eerst volgende bocht, en belande onder mijn paard. Vervolgens stond ze op m'n ribben. Een vriendin belde haar moeder, en die belde de ambulance. enkele minuten later arriveerde de ambulance. het eerste wat ik wou was weer naar m'n paard toe. en dat mocht 3 dagen na dat ik uit het ziekenhuis was eindelijk weer. Ik ben daarna weer rustig begonnen met opbouwen, en dat lukt tot nu toe best goed. Ik heb steeds weer een hoger sprongetje gedaan. We springen nu nog niet optimaal, maar het begin is er.

wat ik hiermee wil zeggen is dat je niet bang hoeft te zijn dat je weer valt. Zelf doe ik nu ook veel grondwerk, en dat verbeterd het vertrouwen tussen mij en mijn paard.

Succes! You can do it! :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 07:50

Hier nog iemand met springangst. Rij al 29 jaar, maar door een aantal valpartijen vroeger angst voor springen gekregen. Nu hebben we sinds 2 jaar een nieuw paard, spring gefokt. Omdat hij makkelijk springt heb ik het uiteindelijk aangedurfd om het springen weer te proberen. Zit nog steeds soms met bibberende knietjes maar als ik de knop om kan zetten en echt alleen maar aan rijden kan denken dan gaat het heel goed. Heb zelfs al 3 onderlinge springwedstrijdjes mee gereden en ga zelfs binnenkort een crossles doen. Ik heb ook zo'n stemmetje in mijn hoofd die steeds herhaalt wat er allemaal fout kan gaan. Maar als de eerste sprong goed gaat dan zijn die kriebels meestal snel weg.

Tip: neem les bij iemand die weet wat je angst is, en gebruik een goed springzadel. Als je stevig zit voelt dat ook gelijk veel veiliger voor jezelf. En doe extra bescherming om bij jezelf. Ik heb de eerste paar keer met bodyprotector gesprongen puur voor mijn eigen gevoel. Ook moet je niet over je eigen grens heen gaan. Als je de eerste keren alleen over balkjes heen durft is dat helemaal niet erg. Rustig opbouwen is heel belangrijk.

Oja en nog een tip: als het springen niet lukt zijn er misschien nog genoeg andere leuke nieuwe uitdagingen die je samen met je paard kan proberen, in plaats van dressuur.

Beertjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:15

Ik ben zelf ook echt een dressuurmuts, en heb ook wel wat angst voor springen dus ik begrijp wat je bedoeld. Wat mij heeft geholpen om over mijn springangst heen te komen: op de manege heb ik gevraagd of ik een aantal springlessen mocht nemen op een beginnerspony om mijn springangst te overwinnen. Het klinkt misschien een beetje dom maar het heeft echt geholpen! Nu durf ik weer te springen ,zelfs op wat drukkere paarden.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 14:41

Ik heb ook enorme angst gehad na een ongeluk..
Ik leef voor het springen dus ik moest en zou weer springen en dat was voor mij echt een grote motivatie.

ik denk niet dat iemand jou echt DE tip kan geven want je moet het zelf doen.
Bij mij heeft geholpen een goese instructeur. Iemand die je angst begrijpt, rustig opbouwt en VRAAGT wat JIJ wilt ( hoger, zo laten staan, lager) . Natuurlijk wel met soms een beeeetje pushen, anders overwin je jezelf nooit maar gewoon heeeel rustig. Ik heb een aantal lessen in het begin weleens alleen balkjes gedaan. Gewoon omdat dat al moeilijk genoeg was.

inmiddels ben ik weer angstvrij en help ik nu zelfs 2 meiden met hetzelfde probleem :)
het kan dus wel.. geef het de tijd. Ik heb er 2 jaar over gedaan van balkjes tot bb en inmiddels b/l.

xxSD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 07:23

Bedankt voor jullie reacties!
ik denk dat ik het gewoon echt weer een keer moet gaan doen ook omdat mijn motivatie met dressuur gewoon weg is...
misschien heb ik toch wat meer ''spanning'' nodig en dat krijg je sowieso met springen..
alleen moet ik niet zo een watje zijn dan ;) haha

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 07:47

Goede instructie is echt het belangrijkste, iemand die weet waar jouw grens ligt en die hem af en toe net een beetje op zoekt of erover gaat. Eigenlijk wat Corellaa ook zegt dus. Daar heb ik ook het meeste aan gehad.

xxSD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 20:14

Ik mocht ook is op een paard springen van mijn vriendin die springt altijd gewoon een goed spring ik stond op het punt erop te gaan tot zei "hij gooit wel hoog op hoor"! Toen was ik er meteen klaar mee wilde er absoluut niet meer op :-( en vaak krijg ik ook van die beelden in mijn hoofd met paard ennal door de hindernis paard beland op jou.. Pff maak mezelf ook alleen maar bang maar idd goede instructie zou ik moeten hebben die me gewoon laat beginnen met balkjes lopen want zelfs dat durf ik niet meer omdat ik bang ben dat ze erover valt.. Erg hè..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:20

Paard die altijd springt is juist erg fijn! Die van ons gaat soms heel groot af, maar doordat hij altijd springt en er een goed springzadel op ligt blijf ik tot nog toe altijd zitten. En hoog opgooien? Wat bedoelt ze daarmee? Ook dat hij soms groot springt? Ik ken hoog opgooien alleen in draf, maar als het goed is ben je daar na een paar rondjes draven aan gewend.

De eerste keer is sowieso heel eng hoor, dat vond ik ook. En ik vind het nog steeds best heel spannend tot ik de eerste sprong heb genomen en in een soort van flow kom.

Boompje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:19

Ook ik heb al jong meisje een ongeluk gehad tijdens het springen.
Een lage hindernis maar mijn pony gooide zo hoog op dat ik op de nek terecht kwam, er van voren in een koprol af dook, en mijn pony bovenop mijn rug lande.

Ik heb jaren niet durven springen, laat staan naar een hindernis durven kijken.
Toen ik ouder werd begon het toch te kriebelen. Al mijn vriendinnetjes deden aan Jumping.
Ik ben toen met goede begeleiding, een brave springpony van iemand anders weer begonnen.
Dit dier heeft mij toen zoveel vertrouwen gegeven dat ik daarna met elk paard de hindernis durfde te nemen.

Ik blijf het spannend vinden, want 'wat als..'. Maar op dat moment probeer ik dat echt opzij te zetten en vooral te genieten!

Misschien kun jij met een ander paard/pony de eerste loodjes gaan proberen, voordat je met jou jonkie de hindernissen in duikt?

nikkixgerlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 17:01

misschien een idee om eerst een paar keer vrij te springen met uw paard en misschien gewoon beginnen met balkjes lopen en daarn ahele lage sprongetjes te bouwen! en hou vaker je springt hoe minder eng het word! ik vond springen ook altijd heel eng maar nu ik het wat vaker doe vind ik het hartstikke leuk!

xxSD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 08:14

Dat is t ook hoor @nikkixgerlin je moet het vaker doen..
toen vond ik het ook altijd spannend maar zodra ik er 2/3 keer overheen was wilde ik steeds weer.
maar nu vind ik het niet spannend (naja ook wel) maar meer echt eng, bang dat we vallen, dat ze struikelt en samen door die hindernis heen gaan.
had het toevallig gister nog met mijn vriendin erover dat ik ook niet meer een ''plezier'' sprongetje moet maken met mijn dressuur zadel is ook niet goed voor mijn paard en ik kan dan ook niet echt goed zitten voor en na de sprong.
met je knieën kan je je natuurlijk klemmen aan dat springzadel en dan zit je nog wat hoger met je benen.
misschien is dat ook de reden dat ik mijn balans ook niet kan houden toen ik is ging springen.
ik moet gewoon echt een springzadel hebben of lenen van iemand.

xxSD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 08:18

Boompje_93 schreef:
Ook ik heb al jong meisje een ongeluk gehad tijdens het springen.
Een lage hindernis maar mijn pony gooide zo hoog op dat ik op de nek terecht kwam, er van voren in een koprol af dook, en mijn pony bovenop mijn rug lande.

Ik heb jaren niet durven springen, laat staan naar een hindernis durven kijken.
Toen ik ouder werd begon het toch te kriebelen. Al mijn vriendinnetjes deden aan Jumping.
Ik ben toen met goede begeleiding, een brave springpony van iemand anders weer begonnen.
Dit dier heeft mij toen zoveel vertrouwen gegeven dat ik daarna met elk paard de hindernis durfde te nemen.

Ik blijf het spannend vinden, want 'wat als..'. Maar op dat moment probeer ik dat echt opzij te zetten en vooral te genieten!

Misschien kun jij met een ander paard/pony de eerste loodjes gaan proberen, voordat je met jou jonkie de hindernissen in duikt?

misschien kan ik dat inderdaad wel is doen om op iemand anders zijn paard te springen..
maar opzich mijn paard springt wel.
het was toen zelfs zo erg dat mijn paard echt over de hindernis heen wilde maar ik ging twijfelen dus stuurde haar erlangs..
zo slecht van mij maar ik durf het dan echt niet (dit was zonder les hoor)
ik moet gewoon ook echt een lesje van mijn instructrice nemen die zorgt wel dat ik eroverheen ga en voorlopig niet alleen gaan springen (durf ik nu ook niet meeR)