Trainingsschema 3,5 jarige.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_jara

Trainingsschema 3,5 jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 15:27

Sorry als ik niet goed gekeken heb tussen de zoekfunctie maar ik heb niet zoiets kunnen vinden als ik nu bedoel..

Hallo allemaal,

Ik heb sinds een paar dagen een geweldig leuk nieuw paardje erbij, naast mijn andere paarden! Deze staat bij ons omdat de eigenaren zelf een jaar gaan reizen. Nu heb ik met mijn instructeur overlegd maar die zegt, gewoon elke dag op de wei zetten.. is genoeg! Persoonlijk wil ik liever ook dat het paard wat leert als ze een jaar bij ons staat, naast dagen lang grazen :').

Nu heb ik niet elke dag tijd ivm met mijn andere paarden maar ik heb wel een schema'tje gemaakt, ze is nu 3,5 en ik ben bang dat ik haar overvraag. Als ze 4 is gaat ze worden ingereden door mijn broer!

Maandag: kwartiertje stapmolen
Dinsdag: wandelen door het achtergelegen bos 20 min
Woensdag: rust
Donderdag: 15 min longeren (dit kent ze.)
Vrijdag: rust
Zaterdag: longeren 10 min en misschien wil ik wat vrijheidsdressuur met haar gaan oppakken, ik ben hier alleen totaal leek in. Dat zou dan op de zaterdag & zondag zijn!
Zondag: longeren 15 min en evt vrijheidsdressuur

Over- of ondervraag ik haar? Ze is bekend met longeren maar ik heb geen idee hoelang het voor haar normaal was, dit zijn richtlijnen. Als ik zie dat ze al kapot is na 5 min stop ik uiteraard, heb ik het idee dat ze daarna nog heel veel energie over heeft dan langer.

En met vrijheidsdressuur, is dat wel goed voor een nog jong paard?

Groetjes

faunty

Re: Trainingsschema 3,5 jarige.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:30

Ik zou ipv zondag longeren een keer grondwerken of vd , de rustdagen zijn oke ,lijkt me een heel mooi schema

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:31

Persoonlijk vind ik stapmolen echt totaaaal useless zeker voor zon jong ding, en longeren (kleine rondjes) is sowieso vrij belastend en een jong ding mag je eigenlijk niet echt bij zetten (omdat halswervels nog in de groei zijn). Zou ik eerder zeggen ga er mee fietsen, langere stukken recht uit en gewoon in eigen houding, maar wel lekker in beweging en ziet de hele wereld.

maar goed teveel qua werk is het sowieso niet.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 15:34

Aangezien je geen verstand hebt van vrijheidsdressuur zou ik dat niet doen. 1: wil de eigenaar dat wel 2: je leert eerder iets verkeerd aan dan dat je dat verkeerde dan weer hersteld. Ik zou juist meer gaan wandelen, dan krijg je een veel relaxter paard wanneer je er daadwerkelijk op gaat want dan kent ze al meer lijkt mij.

Verder zou ik die stapmolen weg laten en die vervangen door longeren en in het weekend maar 1 keer longeren. :)

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:18

Lijkt me een prima schema! 15 minuten longeren is zeker niet lang. Ik moet van de veearts mijn 2 jarige elke dag een half uur laten lopen en hem een aantal keer per week longeren. Stap, draf en galop.(longeren doe ik meestal 15 minuten en dan buiten blokje uitstappen) Hij kan het makkelijk aan, dus jouw 3,5 jarige ook lijkt mij :)

edith2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 18:32

Zou max 2 maal in de week een min. of 20 longeren, een keertje grondwerk en voor de rest er lekker mee naar buiten, wandelen of fietsen en rust! Zo doen ze veel buiten ervaring op en tegen de tijd dat je echt gaat rijden, kunnen ze de wereld aan! Persoonlijk vind ik een stapmolen niets toevoegen voor zo'n jong ding. Loopt toch hele dagen buiten (met andere?), prima!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:15

Ik zou niet met vrijheidsdressuur gaan beginnen met een paard dat niets kent, en je hebt zelf ook geen ervaring, dat is geen goede combi.

Verder zou ik de stapmolen niet doen, dat heeft geen meerwaarde, of het moet zo zijn dat er een stapmolen is op de stal waar het paard normaal staat, en dat het paard daar nu geen ervaring mee heeft. Ik zou het dan echter niet elke week doen, maar eens in de maand.

Persoonlijk zou ik niet meer als 2 of 3 keer in de week iets met het paard doen. Longeren is prima. Daar zou je (als je ervaring hebt met jonge paarden) ook een singeltje bij kunnen introduceren zodat je met lange lijnen kunt gaan werken. Verder inderdaad lekker het bos in om te wandelen. Neem daarbij als het kan ook stukjes weg mee, zodat het paard langzaam verkeersmak wordt.

Verder is het fijn als het paard bekend is met dingen op de rug, dus een dekje onder een singel, een deken die aan en uit kan (als het even kan over het hoofd). Verder kun je spelen met "enge" dingen als zeil (overheen lopen, met het zeil en het paard lopen).

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 18:26

Wat ik me als eerste afvraag: Is dit ook een wens van de eigenaren?
Of willen ze het paard juist met opzet een jaar lang nog lekker los laten.
Zo niet.. Dan vind ik het schema redelijk goed.
Zou er eerder wat minder mee doen, zeker niet meer.
Mits je de zekerheid hebt dat je het paard het correct kan aanleren wat je met hem gaat doen.
Fouten zitten er makkelijker in als uit namelijk ;)
Succes!

_jara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 11:55

De stapmolen zet ik om na lekker wandelen door het dorp en door het bos, zodat ze gewoon veel te zien krijgt. Goede tip!

Vrijheidsdressuur wordt hem dus niet, iemand iets anders daar voor in de plaats?

@MiniiMouse, de eigenaren willen eigenlijk gewoon dat ze zo snel mogelijk zadel mak wordt gemaakt. Wij zijn het er alleen niet mee eens om zo'n jong paard nu al in te rijden en daar hebben ze begrip voor, wel willen ze juist graag dat er wat gedaan wordt. Ze begint op deze manier kennis te maken met dingen die eigenlijk heel normaal zijn over een paar jaar!

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 11:59

Grondwerken ipv vd , zodat ze een goede basis heeft voor het rijden

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:29

Aan VD zou ik nog niet beginnen, jonge paarden gaan hier vaak misbruik van maken, maak hier lekker wat grondwerk van. Ook de stapmolen zou ik weglaten. Lekker in de paddock/losgooien en zeker op de wei is veel beter dan 15 minuten stapmolen!

Succes met je paard!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 07:35

Hbe je het met de eigenaren overlegt?
Ik zou ook zeggen lekker een jaar op de wei en er af en toe uit halen om de basis grondwerk dingen te doen, stapmolen zou ik zeker niet doen bij zo,n jong dier , dat voegt niks toe , naar mij idee bij geen elk paard.

Ik zou ook niet alles doen, of leer het dier longeren of ga vrijheids dressuur doen, maar bedenk wel jij leert het dier kunstjes , maar wat gaat de eigenaar daar mee doen?