Té voorzichtig met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Té voorzichtig met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 19:00

Hé!
Ik zit met m'n D pony arabiertje sinds een tijdje terug nu in het L springen.
Door de B is ze redelijk soepel gegaan, dit lag voor haar idee niet zo hoog en kon ze alles bij een verkeerde afstand nog mooi oplossen. :j

Maar nu zitten we dus in het L, en omdat ze altijd al erg bang is geweest om balken aan te raken stopt ze nu bij elke afstand die voor haar niet ideaal is, naar mijn idee dus gewoon door de angst om een of meer balken mee te nemen.

Hierdoor ben ik me natuurlijk op afstanden gaan focussen, maar ook ik word steeds voorzichtiger en nerveuzer als ik op een sprong af rijd en wil dit vaak op proberen te lossen door haar in te houden, zodat ze niet op volle snelheid niet uit komt en vol op de rem gaat.
Hierdoor wordt zij natuurlijk ook nog nerveuzer als we op de sprong aanrijden :')

Mijn vraag is dus, hebben jullie misschien tips om uit deze 'downwards spiral' te komen?

Saaaash

Re: Té voorzichtig met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:05

Sprong laag zetten, kruisje op 40 cm bijvoorbeeld. Van te voren stap - draf oefeningen en op stemcommando (=ho) moet ze echt terug. Dan weer stap - halt. Galop - draf etc. Op sprong af in draf en +- 5 meter van te voren ( ze moet de sprong al hebben gezien ) terug naar stap, stappen, aandraven iets voor de sprong. Dit herhalen tot dat ze stopt met idioot erg aantrekken/racen. Zorg er wel voor dat je het aantrekken voor de sprong erin houdt, want dit is zeker geen verkeerde eigenschap van je pony!
Heel veel succes!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:05

Neem goede springles. Daarbij leer je doorzetten, maar ook je afstanden in te schatten, je paard extra gas bij te geven, of juist even terug te nemen. Je eigen houding zal ook veel uitmaken in hoeverre je paard omhoog kan komen. Zit je teveel op de voorhand, dan komt het paard moeilijker van de grond, en en zal eerder de hindernis meenemen. Dit kan het paard weer extra onzeker maken, waardoor het minder snel de sprong neemt.

Pauww

Re: Té voorzichtig met springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:10

Eerst veel oefenen op de passen tellen en mooi uitkomen bij een (heel) laag sprongetje. Dan altijd wat hoger gaan, maar niet voordat je (bijna) altijd mooi uitkomt ! Zo krijgen jullie beide terug vertrouwen denk ik. Dus veel oefenen op een lage sprong :)