Paard is niet vooruit te krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moOby

Paard is niet vooruit te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 10:37

Mijn paard vani 11jaar is in de bak niet vooruit te krijgen. De vorige eigenaar reed hem met sporen en zweep en ik enkel met zweepje. Als je hem met sporen rijd dan gaat die nog maar op een normaal, eerder traag tempo.
Hij reageerd echt niet op het been. Want als ik bv bij de F van stap naar draf wil dan zit hij pas in ee drafje bij de M. Op een zweep reageerd hij ook niet, je kan bij wijze van spreken zohard slaan als je wilt.
Ik heb ook last van een pijnlijkn dus heel de tijd beengeven lukt mij gewoon niet en dat is denk ik ook niet echt de bedoeling.
Terug sporen rijden wil ik niet en dat vind ik ook geen oplossing.
Ik kan pas over een maand les nemen wegens examens en ik heb nog niet heel vaak les gehad. Dus weet iemand hoe ik dit kan oplossen op een goede manier?

moOby

Re: Paard is niet vooruit te krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 10:57

Ik moet wel zeggen dat hij op buitenrit een goed tempo aanneemt en als er een ander paard voor hem rijd dan neemt hij zijn tempo aan

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 11:22

Gewoon heel consequent zijn. Kuitdruk, geen reactie: harder inkomen en een reactie eisen. Krijg je reactie, been weer laten afhangen. En zo veel, heel veel overgangen rijden. Bij reactie van stap naar draf rij je een paar meter door, dan weer terug naar stap en weer een overgang naar draf. Of in draf verruimen, na een paar meter weer terug naar arbeidstempo en weer een paar meter verder tempo weer opschroeven. Niet constant blijven schoppen maar heel consequent zijn. Been = reactie en bij reactie als beloning been weer netjes af laten hangen. Heel veel schakelen. Als je dit een week vol houdt dan snapt ie het echt. Maar je moet echt consequent zijn vanaf de minuut dat je er op gaat zitten. Dus niet eerst 10 minuten laten sjokken en dan opeens vanalles willen, dat gaat niet werken.

Succes met je examens

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 11:40

Bedankt! Hier heb ik zeker wat aan :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 15:24

Vaak heeft het niks met luiheid te maken maar met stijfheid, wat doe je b.v aan gymnastiseren?
Je zou eens kunnen gaan accepteren dat dit het tempo is van dit moment en daarin gaan schakelen , niet sneller maar juist langzamer en dan weer terug naar zijn eigen basis tempo, als je dit gewon met geduld en niet met teveel been kan doen maar juist op je zit en een ondersteuning met been, dan zul ej merken dat het basis tempo steeds actiever word, maar bedenk wat is voorwaarts en wat is snel , soms is actief niet perse sneller.
Heb geduld totdat je les krijg , in elk geval fijn dat je niet gelijk naar de sporen pakt een spoor is niet voor sneller , maar meer voor de verfijning, maar dan zul je het dier eerst leniger moeten maken en dat doe je met gym oefeningen

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 16:46

Van gym oefeningen heb ik nog nooit gehoord. Wat is dat?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:48

O ok, ja dan zul je daar mee aan de slag moeten, werken aan stelling en buiging , het achterbeen soepel en buigzaam maken, heb je wel les gehad?? want gymnastiseren van het paard is wel nuttig

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 16:52

Wat krijgt het paard te eten?

Gymnastiseren van je paard is de start en de basis. Als je dit niet kent: Andere instructeur.

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 17:11

Ja ik heb al les gehad maar blijkbaar niet zo goed als ik dit lees :p
Ik neem zoizo een andere instructeur.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 18:27

Vraag jezelf af op welke manier een mens of een dier beter presteert.
Onder druk van straf of in het vooruitzicht van waardering en beloning.

Sommige paarden hebben geleerd dat hun ruiters eigenlijk onmachtig zijn, ze kunnen de druk gemakkelijk weerstaan en doen dan waar zij zin in hebben.
Ook die paarden kunnen fantastisch op alleen maar beloningen werken.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 20:24

Ik zou het gewoon consequent aanpakken. Geen reactie op been, is een tik met de zweep achter je been. En zo door. Dus niet blijven schoppen of tikken geven. Geen reactie is weer been, en dan weer een tik. En zo door.
En als hij sneller gaat (al is het niet heel hard, maar hij gaat), gelijk belonen!

En ik zou hem ook even na laten kijken ^^

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 20:46

Goed idee hierboven .
Laten nakijken is ook zeker een optie want ik wil dit probleem heel graag oplossen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:29

xPearl schreef:
Ik zou het gewoon consequent aanpakken. Geen reactie op been, is een tik met de zweep achter je been. En zo door. Dus niet blijven schoppen of tikken geven. Geen reactie is weer been, en dan weer een tik. En zo door.
En als hij sneller gaat (al is het niet heel hard, maar hij gaat), gelijk belonen!

En wat als het paard dan nog niet reageert??

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:33

Een manier zoeken om hem te motiveren :) Blijkbaar vindt hij hetgeen jij nu doet, niet de moeite waard om op te reageren. Rij je vooral dressuurmatig met hem? Maak eens een sprongetje, ga met dubbele lijnen aan de slag, doe een schriktraining parcours etc

Kortom: zoek uit wat je paard leuk vindt, waar hij warm voor loopt en ga dit gebruiken om hem te motiveren

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 23:43

Past het zadel wel? Dit kan heel goed een symptoom zijn dat het zadel niet perfect past. Zadelpasser erbij roepen dus :)

Wipher

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:05

Ik heb dit ook gehad, knol was niet vooruit te branden.
Ik was daarom geheel de tijd aan het drijven met mijn been, maar dat werkt natuurlijk niet. Op een gegeven moment voelt hij dat namelijk niet meer.

actie reactie!
als jij de hulp geeft en meneer reageert niet, knal je hem er een met de zweep.
jij bent de baas, dus blijf consequent!

Bij mij heeft het erg geholpen. Het rijden gaat veel beter nu het beestje aan het been is :)
Succes!

ciclidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:38

opdelen lijkt me logisch:
is het zo dat het paard niet 'snel' genoeg is, niet actief genoeg in de gang zit; dit is vaak een kracht & draagprobleem: ofwel, het paard probeert te voorkomen dat het actief zijn achterhand moet gaan gebruiken, want moeilijk! kost kracht! de passen worden kort, paard loopt niet lekker over de rug, gaat beetje sterrenkijken of wordt zwaar op de voorhand;
oplossing ligt wellicht (en is hierboven al benoemd): niet meer drijven of zelf heel hard aan gaan zitten werken, maar juist terugrijden met halve ophoudingen en je zit, en daarmee je paard uitnodigen om meer de achterhand eronder te zetten; zo ver terugrijden dat je bijna stilstaat, maar dan met tikje zweep weer vooruit uitnodigen; niet constant gaan zitten drijven, want dat stompt af

of dus dat je paard is 'afgestompt' op de voorwaarts uitnodigende hulp: advies dan idd om bij aan te tikken als beenhulp niet doorkomt, maar vergeet niet om je handen licht te maken als er een reactie voorwaarts komt, en om te belonen!!!! heel vaak wordt dat vergeten waardoor zo'n paard zoiets heeft van 'het maakt niet uit wat ik doe want die hulp blijft toch doorkomen'. elke voorwaartse reactie is goed en moet beloond worden met druk eraf en 'braaaaaf'. dan moet een paard uiteindelijk echt wel doorhebben dat druk vanuit beide benen vooruit betekent.

consequent, door durven pakken en laat iemand op de grond meekijken of je paard z'n bekken gaat kantelen en of zijn passen langer worden.
tempo is niet relevant, activiteit en gedragenheid des te meer.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:33

Wipher schreef:
Ik heb dit ook gehad, knol was niet vooruit te branden.
Ik was daarom geheel de tijd aan het drijven met mijn been, maar dat werkt natuurlijk niet. Op een gegeven moment voelt hij dat namelijk niet meer.

actie reactie!
als jij de hulp geeft en meneer reageert niet, knal je hem er een met de zweep.
jij bent de baas, dus blijf consequent!

Bij mij heeft het erg geholpen. Het rijden gaat veel beter nu het beestje aan het been is :)
Succes!

Ok en dat is respect hebben knallen met de zweep. maar als het dier nu aangeeft op deze manier dat hij te stijf is om een ruiter te dragen, waarom dan zo ermee omgaan, vraag me af of jou paard wel respect voor jou heeft en wat is bij jou aan het been.

TS Ik zou eerst eens gaan kijken waar het dier moeite heeft , dat kun je het beste voelen al sje longeert aan kaptoom en met rijden kun je dat ook heel goed voelen en dan een oplossing bedenken, maar knallen met de zweep neem je hoop ik niet serieus

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 07:42

Ik ben ook nog steeds nieuwsgierig wat het paard te eten krijgt. Kan ook zomaar zijn dat het niet voldoende is om te kunnen herstellen van de vorige training, waardoor je dus steeds bezig bent met verzuurde spieren. Daar wordt een paard ook niet vrolijk van.

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 16:19

Ik moet mischien maar wat meer info geven :)
Hij krijgt zoveel hooi als hij nodig heeft en in de zomer heel vaak een hoop vers gras.
Hij krijgt ook 2x per dag iets blubberig ( ik weet niet was het is) en een beetje krachtvoer.
Ik rijd 3 keer per week met ongeveer 1x per week een buitenrit daarbij inbegrepen.
Op buitenrit heeft hij wel een normaal tempo en als hij in de bak achter andere paarden loopt ook.

Knallen met de zweep ben ik niet vanplan omdat het toch niet helpt en daar bouw je ook niet echt een band mee op denk ik :)

lieneke2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:40

ik heb hetzelfde gehad toen ik mijn paard net had. Buiten was hij wel voorwaarts maar in de bak niet.
De eerste 2 weken toen ik hem kreeg heeft mijn vriend met een longeerzweep achter hem aan gelopen.
Hij werd hierdoor als het ware naar voren gedreven (we hebben hem niet geslagen, er achter lopen was genoeg). Op sporen en zweep reageerde hij niet.
Daarna ging hij het steeds beter begrijpen en ging hij meer conditie opbouwen, en nu totaal geen probleem meer. Wel consequent blijven!

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:02

Letitia1991 schreef:
Past het zadel wel? Dit kan heel goed een symptoom zijn dat het zadel niet perfect past. Zadelpasser erbij roepen dus :)

+1

moOby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 19:04

Zadelpasser is 4 maand gelede geweest om mijn nieuw zadel aan te passen zodat die goed lag. Of is dat te lang geleden?

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:43

midgie schreef:
xPearl schreef:

En wat als het paard dan nog niet reageert??

Hmm jaa. Daar heb ik dus even niet bij na gedacht :'). Bij mij hielp het in ieder geval wel..

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:49

Bij mij ook altijd; been, nog een keer been geen reactie een tikje. nog geen reactie dan weer een keer been en als er dan nog geen reactie is dan een wat hardere tik. Als er nog steeds geen reactie is (lijkt me strek) steeds weer 1x been en steeds harder tikken (denk ik, zelf altijd reactie gehad na 2x been + tik)
En geloof me als je paard dan nog niet vooruit te branden is moet je iemand laten komen, zelfs sloomste dikkie was dan vooruit te krijgen bij ons

Edit; ik denk dat 4 maanden terug niet lang geleden is, tenzij je pony ineens enorm is gegroeid in die 4 maand (breedte)
Laatst bijgewerkt door laraxXxemma op 27-05-14 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt