Tips gevraagd voor sturen met springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IlovePuk

Tips gevraagd voor sturen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 18:20

Hoi allemaal!
Ik heb nu al heel wat springlessen gehad, maar dan komt het er toch wel op neer dat ik te veel aan mijn teugels trek. Maar als we in de groep over hindernissen gaan, gaat het meestal wel goed. Dan stuur ik ook beter met mijn zit, dus binnenbeen lang maken en buitenbeentje aansporen. En met twee handen afwenden als het ware.
Maar als ik dan mijn eentje de hindernissen moet springen zie ik veel mensen kijken en wil ik het graag goed doen. En daardoor ga ik weer teveel trekken en gaat het paard niet opzij....
Mijn instructrice zegt dat ik mijn hand 'gewoon' opzij moet doen, maar dan trek ik al snel blijkbaar. Hebben jullie misschien tips?
Bedankt voor het lezen van mijn verhaal! :)

IlovePuk

Re: Tips gevraagd voor sturen met springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 18:47

Niemand?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:57

Je niks aantrekken van die mensen en luisteren naar je instructrice.
Ik heb dat ook maar ben nu toch echt aan het leren dat ik aan het oefenen ben en dat die mensen toch commetaar geven ook al doe je het wel goed. Dus niks van aantrekken en gaan oefenen

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:09

ja idd niet zoveel aantrekken van mensen.

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 20:01

Ik probeer me er inderdaad niet veel van aan te trekken, maar het lijkt wel of ik dat simpel hand opzij verleerd ben ofzo... -O-

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:06

Visualiseren, visualiseren, visualiseren.

Je weet hoe het moet, je kunt het ook, alleen niet in alle omstandigheden. Dus stel je voor dat je een rondje gaat springen en doe dat op een rustig moment en geconcentreerd. Zet dan in je hoofd een paar mensen aan de bakrand en doe het rondje nog een keer. Weer een paar mensen erbij enz. Dan zal het ook in het echt makkelijker gaan om te rijden alsof het gewoon les is.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:09

NIet druk maken om mensen die staan te kijken.. Je hebt les en daar leer je van! Luister naar je instructrice!
Mijn paard is inmiddels zo goed ingesteld op mij, dat hij precies weet wat ik wil tijdens parcours. Als ik kijk naar een bocht, of ik leg mijn buitenbeen aan, dan draait hij al. Als het moet, kan hij met een hele lichte hulp 180 graden draaien bij wijze van spreken.

Belangrijk is dat je kijkt naar de hindernis waar je naar toe wil. Dan ga je vanzelf ook al anders zitten en dat voelt je paard. Dan goed je buitenteugel en buitenbeen erbij als je een bocht wil maken.
Als je op een gegeven moment echt geconcentreerd in je parcours bent, vergeet je alles en iedereen om je heen.... Hoor je alleen nog maar de stem van je instructrice..

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 20:14

Bedankt voor jullie tips!
Rexrolfo: Ik heb alleen de mogelijkheid om te springen in de les, dus op een rustig moment gaat helaas niet lukken. Maar ik probeer op het moment dat ik alleen zo'n rondje moet doen ook echt te denken van binnenbeen lang, rechtop zitten en niet trekken, alleen hand opzij.
En wat doe ik.... soms voorover zitten, binnenbeen naar voren lang maken, en trekken....

Bedankt voor je uitleg itsmi! :)

Frustrerend zeg, als je weet hoe het moet maar het lukt niet... :(

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:31

visualiseren

Dat doe je niet in de les, dat doe je in je hoofd ;)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:41

Als je al weet hoe je het goed moet doen, kun je volgens mij alleen maar heel veel oefenen tot je je de correcte hulpen eigen hebt gemaakt. Kilometers maken dus! Succes :)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 21:28

Volgens mij heb je 4 fasen. Onbewust onbekwaam, bewust onbekwaam, bewust bekwaam en onbewust bekwaam. (zoiets)
als je nu op bewust onbekwaam zit dan weet je dus waar je leerpunten zitten en weet je waar je aan moet werken! Dan ben je al op de juiste weg!

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 10:45

Rex_Rolfo schreef:
Dus stel je voor dat je een rondje gaat springen en doe dat op een rustig moment en geconcentreerd.
Ik dacht dus dat je bedoelde dat ik een keer in mijn eentje moest gaan rijden. :P
En letitia, ik rij al 6/7 jaar ofzo...
itsmi, ja dat hoop ik ook! Maar ik moet mijn hand dus opzij doen maar dan trek ik dus in plaats van opzij. En omdat ik al best lang rij, lijk ik het wel verleerd te zijn.....

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 10:52

Dressuurmatig (goed) les nemen en je paard dressuurmatig netjes opleiden. :)

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-14 11:14

Lante schreef:
Dressuurmatig (goed) les nemen en je paard dressuurmatig netjes opleiden. :)

Ja dressuurles heb ik ook. En ik weet ook waar ik aan moet werken, maar in die les lijkt het goed te gaan.... Ik heb helaas geen eigen paard.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 21:24

IlovePuk schreef:
Rex_Rolfo schreef:
Dus stel je voor dat je een rondje gaat springen en doe dat op een rustig moment en geconcentreerd.
Ik dacht dus dat je bedoelde dat ik een keer in mijn eentje moest gaan rijden. :P
En letitia, ik rij al 6/7 jaar ofzo...
itsmi, ja dat hoop ik ook! Maar ik moet mijn hand dus opzij doen maar dan trek ik dus in plaats van opzij. En omdat ik al best lang rij, lijk ik het wel verleerd te zijn.....

Je rijdt niet "al" 6/7 jaar, je rijdt "pas" 6/7 jaar. Je hebt dus nog héél wat kilometers te maken, en dan komt het wel goed :j

IlovePuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 14:16

Ja zo kun je het ook zien! ;)
Ik ben ook van plan nog laaaaaang niet te stoppen :P