spierscheuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hunter87

spierscheuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 19:39

Hey,

Het paard wat ik rij heeft een spierscheuring gehad .
Van de een op de andere dag kats kreupel
naar de dierenarts geweest en die constateerde het.
we hebben hem een poos stil laten staan terug naar de dierenarts gegaan,groen licht gehad om weer te gaan opbouwen.

dit was afgelopen februari. In de stap en draf is hij weer goed maar in de galop niet.

Weet iemand nog oefeningen om hem weer goed te krijgen?
Hij galoppeert rechtdoor normaal maar zodra die een hoek door moet of volte op gaat kan die er niet meer onder komen met zn achterhand. Je zou zeggen dat ie dan "draaft".

Wat wij doen is veel schakelen, balkjes in de hoeken om de sprong te onderbreken, traverachtig galopperen en ik ga 2x in de week langs een bult/heuvel en galoppeer daar op.
jammer genoeg word het niet beter. Aan de longeerlijn is die beide kanten wel goed, daar gebruik ik de passoa.

Iemand nog tips???

ralphtdw

Re: spierscheuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 19:44

Misschien nog niet helemaal over?
ken wel meer paarden die wel een half jaar tot een jaar nodig hebben voor dst een blessure helemaal over is

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 20:02

ralphtdw: volgens de da is het over. hij heeft opnieuw een scan gemaakt. uiteindelijk heeft ie ruim 4 maanden stil gestaan.
volgens de da moet het nu gewoon weer aansterken met de oefeningen die ik beschrijf maar daar is nog weinig van te zien.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:11

Owh zo oke.
Ja ik kan je zo geen tips geven.
Misschien een fysio of osteopaat bij halen.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 20:15

Ik volg dit even, wij hebben ook een pony met een spierscheuring in de bil.. Liep weer helemaal goed en begonnen weer met longeren/rijden, nu weer erg kreupel en een dikke bult op de bil!!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-14 20:30

ralphtdw: een fysio of osteopaat heeft geen zin omdat de spier sterker moet worden. ik heb een fitnesschool voor hem nodig ;)

annibel: heb je al wel goedkeuring van de da? als de spier nog niet volledig geheeld is kan dit een levenslang probleem blijven, is het goed geheeld dan kan het beter worden.... heeft de pony genoeg rust gehad?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 22:41

Ja okr dat snap ik maar als ze zo blessure hebben gehad dan kunnen ze daar ook een tijd na gelopen hebben.
en dus vast gaan zitten.
en soms helpt dit wel als ze weer helemaal behandelt zijn.
Zie het in onze omgeving wel vaker gebeuren dst er iemand bij word gehaald.
Want als een paard ergens last van heeft gaan ze op een manier lopen wat voor hun op dat moment het makkelijkste is.
en dat is meestal niet de juiste

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:44

Miss eens aan gymnastiseren gaan denken, bij jou in de buurt zijn er een aantal instructeurs die jou heel veel kunnen leren van het gymmen aan de hand , het longeren zonder pessoa, want dat is nu juist wat je niet moet doen, galopperen zou ik zeker nog niet doen als je twijfelt aan de spieren, zeker onder het zadel, zelf heb ik sinds kort een paard dat verkrampingen krijgt in zin rug door verkeert zadel en die met te veel druk is gereden, daar ben ik mee begonnen met handwerk , en nu durft hij weer wat te ontspannen met alleen nog maar een bbp op zijn rug, zadel is nog te veel. door de pijn kan het ook een stukje mentaal worden, dus hou daar ook rekening mee, werk met gevoel en gebruik dan geen hulpmiddeln zoals pessoa enz

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 07:53

hunter87 schreef:
ralphtdw: een fysio of osteopaat heeft geen zin omdat de spier sterker moet worden. ik heb een fitnesschool voor hem nodig ;)

Ik snap je denkwijze, maar als jou paard niet weet hoe hij zijn lijf moet gebruiken tijdens het fitnessen, dan zal het ook geen resultaat geven!

Vaak hebben ze tijdens een blessure periode zichzelf aangeleerd om 'anders' te staan en te lopen, ze kunnen hier best wel scheef van worden en vaak verkrampen bepaalde spieren ook wat. Soms is het dan echt fijn om de boel even los en recht te laten maken door een goede fysio of ostheopaat, zodat je daarna kunt gaan 'fitnessen' met losse spieren en in de goede houding.

Ligt je zadel nog wel goed? Ik vind het gek dat het aan de pessoa wel goed gaat en onder het zadel niet.. Misschien wat bespiering verloren waardoor het niet meer helemaal lekker ligt?

Succes in elk geval!

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 08:17

Mijn paard heeft ooit zijn strekspier afgescheurd gehad. Na de boxrust mocht ik ook op gaan bouwen, echt viel mijn paard de hele tijd een stukje terug. Ben nog wel naar de DA geweest maar die zag weinig vreemds.. Heb gewoon doorgereden. Nu na 4 jaar heb ik weer veel bijgeleerd en stuiten we op een pijnlijk si-gewricht wat hoogstwaarschijnlijk door die blessure wordt veroorzaakt. Heb er nu een osteopaat bijgehaald en zij gaat hem nu daarop losmaken wbt verklevingen etc.

Als ik het overnieuw had mogen doen had ik hem eerst onbelast aangetraind. Dus langelijnen, dubbele lijnen, longeren op de kaptoom etc. Als als alles dan wat aangesterkt was had ie van mij een rondje osteo gekregen, daarna zou ik er pas op kruipen.

Ik kan je alleen maar adviseren om goed bewust te zijn van zijn lichaam.. Blijf goed kijken wat hij jou te zeggen heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:12

Blijkbaar zit hem toch nog wat dwars, wat je wellicht kunt proberen is in overleg met je da onder pijnstilling gaan rijden, dan merk je snel genoeg of hij nog pijn heeft.
Verder vind ik wat First Unique zegt ook wel logisch, je paard heeft wellicht een opdonder gekregen in zn lijf of is aangepast gaan bewegen dus een keer een algehele check-up kan geen kwaad lijkt mij.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 09:36

Daarnaast heb je vaak dat er veel bindweefsel ipv spierweefsel het 'gat' opvult. Dit is strakker en stugger. Dit had de da wel moeten vertellen. Het kan invloed hebben op je verwachtingspatroon.

Overigens ben ik het met Joolien eens...eerst gehele check-up. En overleg met je da wat je daadwerkelijk kan verwachten.

annibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 20:08

hunter87 schreef:

annibel: heb je al wel goedkeuring van de da? als de spier nog niet volledig geheeld is kan dit een levenslang probleem blijven, is het goed geheeld dan kan het beter worden.... heeft de pony genoeg rust gehad?

We hebben goedkeuring van de da gehad, ze heeft rust gehad en pijnstillers en na de rust periode zijn we rustig aan begonnen met longeren precies hoe de da aangaf..

Ik hoop dat er verder nog iemand een tip heeft!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 15:17

wij hebben een checkup gehad, anders hadden we geen groenlicht gekregen van de da.
ondertussen weer overleg met de da gehad, hij zegt 2 dingen te kunnen
-trainen
of
- sportmassage, kijk of de spier losser word.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:23

Doe bijvoorbeeld het been wat niet goed onderkomt of mee komt schouderbinnenwaarts? Dit kan je aan de hand en onder het zadel trainen. En eventueel een goede travers op de andere hand? Zou anders eens kijken op youtube naar filmpjes van Marijke de Jong..daar staan wel een aantal bodybuilders oefeningen op en richt je je paard meteen recht mee;) Worden ze ook sterk van dat soort oefeningen:)

lien_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:31

Grote kans dat de spier wat strakker en daardoor 'korter' is. Hoogstwaarschijnlijk is je paard tijdens de blessure gaan compenseren en zit hij nu wat vast in zijn lijf.
Je zult je paard hierbij moeten helpen, niet zomaar opstappen en wegrijden.
Ik zou je aanraden om te beginnen met een goede osteopaat zodat je zeker weet dat alles los is. Daarna kun je verder werken met een masseur. Masseur en rijden kun je dan op elkaar afstellen zodat het paard de spier niet overbelast en de spier wat extra ondersteuning krijgt tijdens het opbouwen. Van de osteopaat en masseur zul je oefeningen krijgen waardoor je het later zelf kunt onderhouden...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 18:57

Ik ga helemaal mee met wat "midgie" schrijft.
Jij zegt ik galoppeer heuvels op, je bent nu dus bezig het paard mssn weer aan een spierscheur te helpen en eigenlijk is het jouw verantwoording te zorgen dat juist dit niet gebeurt.
Het is heel duidelijk uit jouw beschrijving dat dit paard op dit moment moeilijkheden heeft met buiging, dus is gymmen het enige goede ding waar je nu zou mee moeten starten, en pas wanneer dit goed is kan je weer verder.
Je bent nu blijkbaar ook bezig met een pessoa , daar creëer je in deze situatie een spaning die groter is dan ze al was, dus zeer zeker de verkeerde benadering.
Als je beslist iets te doen moet je zeker zijn dat het een goede keuze is, zomaar wat uitproberen is bijna altijd verkeerd.
Laat je bijstaan door een meer ervaren persoon.
Paarden trainen en zeker bij het opnieuw opbouwen van ..... is moeilijker dan het er uit ziet.
Een spierscheur krijg je niet zomaar, dat is het gevolg van verkeerde training.
.

midgie schreef:
Miss eens aan gymnastiseren gaan denken, bij jou in de buurt zijn er een aantal instructeurs die jou heel veel kunnen leren van het gymmen aan de hand , het longeren zonder pessoa, want dat is nu juist wat je niet moet doen, galopperen zou ik zeker nog niet doen als je twijfelt aan de spieren, zeker onder het zadel, zelf heb ik sinds kort een paard dat verkrampingen krijgt in zin rug door verkeert zadel en die met te veel druk is gereden, daar ben ik mee begonnen met handwerk , en nu durft hij weer wat te ontspannen met alleen nog maar een bbp op zijn rug, zadel is nog te veel. door de pijn kan het ook een stukje mentaal worden, dus hou daar ook rekening mee, werk met gevoel en gebruik dan geen hulpmiddeln zoals pessoa enz

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 18:17

aeolusnr1: bedankt dat jij mij best wel ff de grond in trapt. sorry hoor maar het mag ook wel wat rustiger!
ik doe wat de dierenarts mij adviseert en dat is dus wat ik beschrijf. jij weet niet wat voorn heuvels/bulten/bergen ik op galoppeer dus daar hoef je geen oordeel over te geven.
wat doet een passoa? juist trainen van de achterhand, het onderbrengen van de achterhand en dat is goed.
en hoe de spierscheuring komt, nou met 5 man hebben we gezorgd dat paardlief weer los kwam in de stal. en nee ga nou niet zn stal van 4bij5m afkraken, hij lag gewoon vast. zie dan maar zn 700kg fries opzij te krijgen. dus verkeerde training is het zeker niet, erg fijn dat jij dat zo beschrijft.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:47

Een spierscheur kan je idd ook krijgen door een trauma (het vast komen te liggen in de stal).
Maar in heel jouw verhaal tot hiertoe had je dit niet vermeld, dus konden wij ook niet weten dat dit de oorzaak was.
Maar nu op dit moment zit je met een paard dat moet revalideren, dat dus weer goed moet komen, laterale buiging is eerst , dan pas kan je gaan denken aan verticale buiging.
Het gebruik van de pessoa is hier op dit moment nog helemaal niet aan de orde, in dit stadium kan je er alleen meer schade dan voordeel uit halen.
En het activerend effect dat een pessoa zou geven dat is er bij een paard dat dit niet gewend is zeer sterk aanwezig maar eens ze het al vele malen hebben gehad zwakt die reactie zeer erg af tot zelfs bijna verwaarloosbaar, en dan heeft het dus geen trainend effect meer.
En het is niet zo dat ik jou de grond intrap, ik zeg enkel dat je nu op dit moment gewoon verkeerd bezig bent, daar kan je enkel uit leren en dus de dingen anders gaan aanpakken.

hunter87 schreef:
aeolusnr1: bedankt dat jij mij best wel ff de grond in trapt. sorry hoor maar het mag ook wel wat rustiger!
ik doe wat de dierenarts mij adviseert en dat is dus wat ik beschrijf. jij weet niet wat voorn heuvels/bulten/bergen ik op galoppeer dus daar hoef je geen oordeel over te geven.
wat doet een passoa? juist trainen van de achterhand, het onderbrengen van de achterhand en dat is goed.
en hoe de spierscheuring komt, nou met 5 man hebben we gezorgd dat paardlief weer los kwam in de stal. en nee ga nou niet zn stal van 4bij5m afkraken, hij lag gewoon vast. zie dan maar zn 700kg fries opzij te krijgen. dus verkeerde training is het zeker niet, erg fijn dat jij dat zo beschrijft.