springen met een heet paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frederikedg

springen met een heet paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 10:05

hee!

Ik rij op mijn verzorgpony en probeer nu al een tijdje met hem te springen, alleen elke keer als ik dat doen en op de sprong af rij rent hij er heel hard langs.
Ik probeer hem dat nu af te leren door in hele rustige draf of zelfs stap op de sprong af te sturen, maar nogsteeds rent hij er langs.
iemand tips?

Lynnepinny

Re: springen met een heet paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:07

Misschien vanaf de grond beginnen? Dus dat jij hem er overheen leidt zonder dat je erop zit. Of met balkjes beginnen, dat is vaak gemakkelijker voor het paard, of een balkje onder de sprong leggen zodat hij zich beter kan oriënteren.
Misschien vind hij het nog eng of weet hij nog niet zo goed wat hij ermee aanmoet. ;)

Frederikedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 10:18

Hij heeft een tijd goed gesprongen onder de man, is alleen daarna slechter gereden door de vorige bijrijdster en sindsdien gaat het slechter. Daarvoor heeft hij heel goed gesprongen dus hij kan het wel! Je kan ook duidelijk zien dat hij het ook heel leuk vind om te doen

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:27

In dat geval denk ik niet dat het aan hem ligt. Paarden voelen vaak goed aan wat er door de ruiter heen gaat, als jij dus zonder veel vertrouwen op de sprong af gaat, zal het paard dat aanvoelen en hierop 'reageren'.
Ik ben tijdens de springles een aantal jaar geleden ook een keer op een pony gezet waarvan iedereen zei dat hij de sterren van de hemel sprong. Nou, bij mij dus niet :+ Elke keer stoof hij er vol langs, en heb hem er uiteindelijk de hele les niet overheen gekregen. Dit lag echter voor 100% aan mij; ik had er geen vertrouwen meer in en verloor de controle (ik was dan ook een behoorlijk onzeker ruiter toen).
Dus misschien moet je hem gewoon nog wat beter leren kennen en vertrouwen met elkaar winnen? Sorry als ik het fout heb, het is nogal moeilijk om advies te geven aan iemand via het internet ;)

Frederikedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 10:30

Ik heb al ongeveer 6 jaar springles en heb ook al een paar paarden leren springen die daar nog redelijk groen in waren, springen is het probleem bij mij niet ;) ik vertrouw hem ook voor de volle 100% dus ik weet echt niet waar het aan ligt.. Toch bedankt voor de moeite!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:32

Ga eerst maar even balkjes doen en met iemand erbij.
Misschien is er wat gebeurd waardoor hij het eng vindt?

Frederikedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 10:35

Ik denk niet echt dat hij het eng vind maar juist heel leuk waardoor hij steeds gaat rennen, want als hij eenmaal iets moeier is kan hij heel goed springen! Alleen de eerste paar keer rent hij er compleet voorbij en dan krijg ik hem ook gewoon niet meer terug

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:39

Les nemen.
Dit kan best gevaarlijk zijn namelijk.

Frederikedg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 10:41

Ik ga dat inderdaad waarschijnlijk doen op een manege, alleen daar kan je weer het probleem krijgen dat hij wordt afgeleid door de andere aanwezige paarden aangezien hij bij iemand thuis staat en dus niet zoveel contact krijgt met andere paarden

anke_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:52

denk toch dat het een controle probleem is. En wat Ess_ramona ook zegt het kan gevaarlijk zijn.
als je zegt dat je niet bang bent en je pony graag wil. dan ga je toch niet! jij bent de baas.

ik zal eerst de basis weer in orde maken, controle, jij bent de baas en beslist waar je heen gaat. dan vanaf het begin weer beginnen balkjes, kruisjes ect. hij moet toch leren wachten!
en inderdaad les nemen! en als hij zo snel afgeleid is van andere pony's/paarden is hij niet gefocust op jouw en vind ik springen ook weer gevaarlijk!

succes! heb je al wat gepland voor les ect?

Eefiepeefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:56

Eerst de bovenstaande tips opvolgen en evt. naast de balken staanders neerzetten met de balken er schuin op zodat hij er niet langs kan zonder over de schuine balken links en rechts te springen. Houdt ook in de gaten dat je hem liever stil hebt staan voor de hindernis dan dat hij keihard wegrent. Laat desnoods iemand naast hem lopen als jij erop zit zodat hij niet weg kan rennen.

Veel geduld en vooral heel rustig blijven. Mocht je het idee hebben dat hij er een spelletje van maakt mag je hem natuurlijk best een keer een tik geven.

En als laatste: houdt hem tussen je handen en je benen. Benen er aan, tegels op maat tegen de nek.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:57

Kunt hem ondersteunen door aan beide kanten van de hindernis een balk te leggen, maar dit is geen volledige oplossing. Wat doe je als hij er langs gaat? Terug voor de hindernis zetten of rij je weer helemaal de bak rond en opnieuw aan op de hindernis of iets anders?

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:58

Ik had dit met mijn paard ook en wat bij mij hielp is dat we met meerdere meiden gingen springen.
Dan sprong ik achter een ander paard aan en dan deed hij het wel.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:59

heeft het paard het vertrouwen in het springen verloren? rustig vanaf de grond beginnen met balkjes.
Als je erop op zit misschien een volwassen persoon die jou en de pony over een paar balkjes helpt? succes!

noufi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:09

het paard goed tussen de benen rijden en hem in je handen opsluiten,hij mag wat er ook gebeurt niet opzij !!!
hoe vaker je langs heen rijd hoe moeillijker het word.
als je even doorzet komt het zeker goed
en ga je ook naar les?

Horzelover9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:11

Ik zou eerst balkjes proberen

Floorlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:20

ik heb dit probleem zelf ook gehad. sprong eerst goed, daarna hetzelfde probleem. wat bij mij hielp was vlak voor de hindernis lekker gaan dressuren, achtjes, voltes, linksomkeert noem maar op. en pas als hij het springen 'vergeten' was op de sprong afrijden. nu gaat hij er niet of nauwelijks meer langs en bij erlangs gaan weer dressuurmatig gaan rijden voor de sprong totdat hij weer op mij let.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:53

Mij verzorgpony is ook erg ''heet'' met het springen, dit omdat hij het zo leuk vind. Daarnaast is het ook nog een arabier. Ik spring meestal met martingaal, als ik hoog spring altijd. Als hij zo heet is kan hij enorm trekken en zoals jij beschrijft zijn bit vast te pakken. Als hij zijn bit vast pakt laat ik los en dan kan hij niet meer het bit vast pakken. Ook doordat hij zo heet is vallen er bijna altijd wel balkjes, kleine slordigheids foutjes dus. Ik zie het bij mij als een kwestie van oefenen :j Dit is ook te merken want het gaat steeds beter.
Zo'n hete pony is ergens wel fijn zo kom je eigenlijk altijd wel ruim over de hindernis.
Merk wel dat mijn handen er heel erg aan kapot gaan.

noa0699

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 16:07

Probeer eerst gewoon met balkjes en zodra dat goed gaat, leg je bijvoorbeeld een balkje naast beide kanten van de hindernis, of laat daar iemand staan, zodat hij er niet langs kan. Rijd dan gewoon in draf heen en zodra hij harder gaat een volte rijden voor de hindernis, en dan er over heen. Probeer hem goed tussen je benen te houden en kijk over de hindernis heen, als jij denkt dat hij er langs gaat gebeurt dat vaak ook. Gewoon vol zelfvertrouwen naar de hindernis rijden, hem recht houden en als het moet een volte rijden. En dan is het gewoon een kwestie van oefenen. ;)