Hoe leren springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

0091

Hoe leren springen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 09:28

Ik ben een echte dressuur muts die ook buiten rijdt..
Ik heb wel eens een sprong gemaakt maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Sinds 1 oktober ben ik de eigenaar van een prachtige NRPS merrie van 3 jaar oud.

Ze is zeer eigenzinnig maar ook helemaal geweldig <3

Maar... ze is gek van springen! Ze springt regelmatig naar een ander weiland toe als ze het daar gezelliger vind (dus dan springt ze zonder training ruim 1,30m) Daarbij wordt ze helemaal blij als ik haar balkjes laat draven.

Het lijkt me leuk om over een half jaar (dan is ze 4 jaar) eens een sprongetje te proberen. Maar is het nou verstandig om dat op een jong paard te leren die het zelf ook moet leren?

Ben benieuwd naar jullie meningen.

melanietje14

Re: Hoe leren springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:30

misschien eerst vrijspringen voor je pony en zelf een lesje nemen op de manege .
Of het proberen met iemand die er verstand van heeft

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 09:33

Vrijspringen ben ik nu met haar aan het oppakken. Dit doet ze heel erg leuk en je ziet ook dat ze er van geniet. (moeder heeft springbloed, vader dressuur)

Bij ons op stal komt er eens in de 2 weken een springinstructeur. Dus er is wel goede instructie, maar vraag me af of het wel verstandig is om het allebei tegelijk te leren.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:38

Het is handiger als jij het eerst zelf leert voordat je het de pony aanleert.

Kan je niet een ervaren paard een aantal keren lenen om te oefenen/lessen?

En dan de eerste keren een ervaren springruiter vragen om de pony voor je de eerste beginselen bij te brengen?

Als de basis er in zit kan je samen verder groeien.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:42

Misschien is er een mogelijkheid om een keer een paardje /pony van vrienden of kennissen een aantal keer te kunnen rijden, die al wel ervaring heeft met springen.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 09:44

Zelf zou ik naar een manege moeten gaan, er zijn hier geen paarden die daarvoor 'te leen' zijn.

Mijn paard wordt momenteel nog ingereden, maar ik wil er niemand anders op. Vooral omdat ik zie dat mensen erg hard zijn met hun handen en dat wil ik gewoon niet op haar rug. De enige die erop mag is mijn instructeur, maar die vind haar te wild. (Hij is 55 en zij laat her iets te duidelijk merken als ze het ergens niet mee eens is).
Ik moet het haar dus leren, maar omdat de enige andere mogelijkheid manegelessen zijn vraag ik me af of dat uberhaupt wel helpt.. Ik heb vroeger wel eens dressuur lessen op een manegepaard gehad en moet eerlijk zeggen dat ik niet zo onder de indruk ben van die afgestompte machines (sorry voor mijn taalgebruik).

Maar jullie lijkt het dus wel handiger om eerst eens op een manegepaard te gaan springen?
Laatst bijgewerkt door 0091 op 19-05-14 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:46

Dat is jammer.

Van een manege ben ik ook geen fan..
Maar t zou eventueel wel een oplossing zijn, waarmee je in ieder geval aan je eigen springen kan werken.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:49

Op sommige manege's staan ook echt leuke gebruikspaarden waar je wel op aan het werk moet en echt op kan leren. Paar keer een privé lesje van een half uur gericht op springen zou je een stuk zekerder in het zadel maken om je jonkie op te leiden. Ik zou dat zeker doen! Ga op zoek in de buurt naar een manege of een particulier die je hier in kan helpen met prive lesjes.

Ik ben in het algemeen geen fan van mensen die een groen paard opleiden in een disipline waar ze zelf ook groen in zijn. Maar zo te lezen staat die keuze vast, geen ander er op. Met goede begeleiding zal je dus zelf aan het werk moeten.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 09:57

Dan ga ik gewoon even wat maneges af om te kijken of zij leuke paarden hebben en goede instructie :)

En inderdaad: ik ben het helemaal met je eens dat je eigenlijk geen groen paard moet opleiden in een discipline waar je zelf groen in bent. Helaas zie ik zoveel getrek en geruk dat ik het echt niet wil hebben dat iemand anders aan haar mond zit. Dus daarom ga ik het toch zelf maar proberen omdat ze er zo'n lol in heeft.

Dus nu eerste een goede manege zoeken en als ik me zeker voel tijdens springlessen eens kijken hoever puppy is :)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:00

een goede instructeur kan zowel het paard als jou leren springen

0091

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 10:03

Evelyne79 schreef:

Jij denkt dat het dus wel kan op mijn eigen paard?

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 10:13

PaulinBijoux schreef:
Evelyne79 schreef:

Jij denkt dat het dus wel kan op mijn eigen paard?

Ja dat denk ik wel, overleg met je instructeur hoe hij erover denkt, maar ik denk dat hij jou kan begeleiden in wat je moet doen ( mits je luistert natuurlijk :D ) en door jou op de juiste manier te begeleiden leert je paard het ook.
en je hoeft niet meteen een meter te springen he, laag beginnen.

ik rij zelf een tinker die ik mee onder het zadel beleerd heb, vroeger bij de manege wel eens met die pony's daar gesprongen, maar wat daar het euvel was, die pony's sprongen of sprongen niet, zij het met een brul van de manege-eigenaar, ik heb daar dus nooit echt "leren" springen
Omdat een forse tinker nou niet echt het de bouw heeft om gigantisch te springen maar hij het wel ontzettend leuk vind springen we af en toe, 70 cm zo ongeveer en dat is voor mij meer als genoeg, maar een paard met springbloed er in heeft natuurlijk veel meer in z'n mars.
ik zou het samen met je instructeur aan gaan pakken, succes en veel plezier