Gypsy schreef:Oja wat je ook op de grond kunt doen, is de sideways game van parelli. Als je dit op youtube zoekt vind je wel een voorbeeld.
Het is supersimpel te doen vanaf de grond, en mijn ostheopaat/da raadde het me aan om de buikspieren op een verantwoorde manier te trainen.
En gewoon vlot en actief achterwaarts en weer vooruit.
Oh, wel vreemd, dat krampachtige. Maar als je het liever niet doet begrijp ik het wel.
Dat is een goede tip, ik ga eens youtube afstuimen! 
midgie schreef:Leren longeren vanuit de hand miss??
Je bent alleen maar bezig met pessoa , verlengers en touwtjes.
En als je paard krampachtig gaat lopen als je zonder zadel rijd, dan is daar ook nog winst te behalen voor jezelf en ook voor je paard, juist voor jou balans is het heel goed om zonder zadel te gaan rijden , zodat je in het zadel ook de juiste fijne hulpen kan geven.
Doe je b.v wel eens iets aan het loswerken ??
Daar kun je ook heel veel van leren en dat is ook weer een groot voordeel bij het longeren aan de enkele lijn zonder allerlei draden aan het paard.
Eind deze maand komt er een vriendin vriendin "testen".
Zij heeft een heel onafhankelijke zit, en als hij dan in galop nog steeds krampachtig loopt gaat hij enkel aan het werk vanaf de grond.
begin juli komt de osteopaat. 
met krampachtig lopen bedoel ik: rug wegdrukken, hoofd in de lucht ; terwijl hij in stap en draf héél ontspannen loopt..
Loswerken, in de zin van? Ik doe wel héél veel grondwerk (volgen, stilstaan, blijven staan, achteruit, vooruit, .... met zijwaarts zijn we nu bezig) en wat vrijheidsdressuur. 
aeolusnr1 schreef:Jij denkt nu blijkbaar enkel aan longe werk, hetgeen zeker een goed idéé is, maar er is meer aan de hand dan enkel een beetje overdreven pittigheid.
Ik denk dat het voerschema zeker ook eens onder ogen moet genomen worden,
EEn Fjord die dagelijks heel de dag buiten op de weide kan lopen en toch zo overdreven pittig is ??????? ik ken er zo echt niet veel hoor.
Ik vermoed dat je eerder de fout bij jezelf zal moeten zoeken, in de richting van wie neemt de leiding, is er voldoende respect, grondwerk en leidoefeningen, achterhand verzetten, voorhand verzetten, controle over waar en hoe het paard zijn voeten zet (en geloof me dat kan je centimeter nauwkeurig gaan bepalen)
Eens je controle hebt over de voeten van het paard heb je eigenlijk controle over heel het paard want het paard hangt vast aan zijn voeten hé.
En zoals ook al anderen zeiden , je aandacht gaat te veel naar hulpmiddeltjes, pessoa, halsverlengers en andere spulletjes, .... leer het paard op eigen benen te lopen met volle aandacht naar jou, bij wijze van spreken zou een knippering met je ogen al voldoende moeten zijn om iets te vragen aan je paard.
Leer werken vanuit je eigen lichaam en werk samen met het paard, niet tegen het paard.
Voerschema heb ik helaas niks over te zeggen.... Ik vraag al héél lang om hem maar een aantal uur per dag op gras te zetten, en de rest van de dag in de paddock, omdat hij anders gewoon op ontploffen staat... Maar tevergeefs. Hij krijgt geen extra eten bij, enkel het gras waar hij dus 24/7 op staat.
Verder snap ik niet van waar je haalt dat hij "overdreven pittig" is? Ik heb dat toch nergens gezegt?
Met grondwerk zijn we al bezig, en zoals in mijn quote hierboven zitten de knopjes: volgen, stilstaan, komen, achteruit, .. erop. We zijn sinds kort (afgelopen vrijdag) begonnen met het zijwaarts.
Voordat ik begonnen was met grondwerk liep hij mij letterlijk omver, had ik er niks aan te zeggen, evenals met rijden, hij liep door mijn hand, reageerde niet op zit, ... en nu is het een dag en nacht verschil. Uiteraard moeten de puntjes nog op de i worden gezet, maar daar zijn we mee bezig. 
D_Desteny schreef:Nadat mijn paard een half jaar stil heeft gestaan en vervolgens de diagnose KS kreeg heb ik dit schema gekregen van een fysio en is ook goedgekeurd door een dierenarts. Ik stapte heel veel met mijn paard een half uur instappen op het harde om de vetverbranding op gang te brengen en een half uur uitstappen.
Mijn paard had 1 a 2 dagen per week vrij, en ja het was geestdodend maar wel het beste voor hem.
Daarnaast deed ik wat vrijheidsdressuur, ging ik veel wandelen in de natuur enzovoorts om hem toch wat plezier te geven. Ik weet niet of je er wat mee kan?
Week 1:
Zonder bijzet
4 minuten linksom draven, 5 minuten stappen, 4 minuten rechtsom draven.
Week 2:
Zonder bijzet
6 minuten linksom draven, 5 minuten stappen, 6 minuten rechtsom draven
Week 3:
Bijzetten met longeerhulp.
8 minuten linksom draven, 5 minuten stappen, 8 minuten rechtsom draven.
Week 4:
Bijzetten met longeerhulp.
10 minuten linksom draven, 5 minuten stappen, 10 minuten rechtsom draven.
Week 5:
Bijzetten met longeerhulp
12 minuten linksom draven, 5 minuten stappen 12 minuten rechtsom draven.
Week 6:
15 minuten linksom draven, 15 minuten rechtsom draven
Week 7:
10 minuten linksom draven, 1 minuut linksom galopperen, 3 minuten linksom draven, 5 minuten rechtsom draven 1 minuut rechtsom galopperen, 10 minuten rechtsom draven.
Week 8:
10 minuten linksom draven, 3 minuten linksom galopperen, 2 minuten stappen, 5 minuten rechtsom draven, 3 minuten rechtsom galopperen, 10 minuten rechtsom draven.
Week 9:
10 minuten linksom draven, 5 minuten linksom galopperen, 5 minuten rechtsom draven 5 minuten rechtsom galopperen, 5 minuten rechtsom draven.
Wij hebben overigens een extra grote longeerbak. En mocht je een vierkante bak hebben en het een beetje kunnen voorkomen dat hij constant rondjes loopt(door mee te lopen) is dit wel aan te raden.
Je kan longeren ook vervangen door lange teugelen maar dit moet je wel kunnen.
Bedankt, ik kan er zeker wat mee! 
Onze longeerbak is helaas niet zo groot, lange teugelen heb ik nog nooit gedaan en ik ken jammer genoeg niemand in mijn directe omgeving die daar ervaring mee heeft.